تمرینات هوازی ناشتا چقدر در موفقیت ما اثرگذار است؟

علاقه مندان به بدنسازی و بدنسازان تلاش می کنند همواره متدهای جدیدی را برای کاهش چربی بدن ارائه بدهند. برخی از تمرکز بر روی صرفا رژیم غذایی، برخی از ترکیب ورزش های هوازی و رژیم غذایی و برخی تنها از طریق فعالیت بدن به تنهایی، روش های خود را ارائه می کنند. یکی از متدهایی که در این میان عنوان شده است انجام تمرینات هوازی ناشتا است، که منظور تمرین کردن در صبح قبل از خوردن صبحانه و یا  زمانی که به مدت طولانی چیزی نخورده باشید. می خواهیم بررسی کنیم که آیا این یک روش قابل قبول برای کاهش چربی بوده و یا اتلاف وقت است؟

هوازی ناشتا چیست؟

کسانی که هوازی ناشتا انجام می دهند اصولا تمرینات هوازی خود را صبح قبل از خوردن صبحانه انجام می دهند. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد کسانی که هوازی ناشتا انجام می دهند 20 درصد مصرف سوخت در بدن نسبت به هوازی معمولی بیشتر است. این یک دلیل عالی به نظر می آید که بخواهید هوازی ناشتا انجام دهید و حال به این بررسی می پردازیم که چرا نباید هوازی ناشتا انجام داد. البته این تغییرات زمانی اتفاق می افتد که شما فعالیت هوازی با شدت بالا انجام داده و یا هوازی با شدت پایین را برای زمان بسیار زیادی انجام دهید. پس اگر شما صبح قبل از خوردن صبحانه بیست دقیقه تا رفتن به محل کار پیاده روی می کنید هوازی ناشتا به حساب نمی آید.

تمرینات هوازی در صبح به دلیل پایین بودن سطح قند خون و بالا بودن سطح کورتیزول باعث می شود که پروتئین بدن (عضلات) تجزیه شود و کالری مصرف شده هنگام تمرین و بعد تمرین کمتر است و چربی برای تبدیل شدن به انرژی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

تجزیه پروتئین در تمرینات هوازی ناشتا

پس یکی از مهم ترین علل عدم تمرین هوازی ناشتا برای بدنسازان تجزیه پروتئین است. گرچه ممکن است تجزیه پروتین در تمرینات هوازی عادی هم صورت گیرد اما میزان قابل توجهی از پروتئین در تمرینات هوازی ناشتا از دست می رود و می توان گفت این مهم ترین دلیل رد شدن تمرینات هوازی ناشتا برای بدنسازان و دیگر ورزشکاران است.

سوازندن کالری کمتر در تمرینات هوازی ناشتا

این حقیقت بر همه مشخص است که برای از دست دادن چربی کالری باید سوزانده شود. برای سوزاندن کالری بیشتر شما باید انرژی لازم برای این کار را داشته باشید و ورزش در حالت گرسنگی یعنی شما انرژی کمتری برای سوزاندن کالری دارید. شما با شدت کم تمرین می کنید زمان بیشتری را مصرف می کنید و کالری کمتری را می سوزانید و همواره این را باید در نظر بگیریم که از دست دادن چربی رابطه مستقیم با شدت تمرین دارد و شدت کمتر باعث چربی سوزی کمتر خواهد شد.

سوزاندن کالری کمتر بعد از ورزش

هوازی ناشتا مزایای کمی دارد و همین طور تاثیر بعد از ورزش نیز در آن وجود ندارد. به عنوان مثال تمرینات اینتروال ( تمرینات با شدت بالا) اثر چربی سوزی و سوزاندن کالری تا 48 ساعت بعد از انجام آن نیز وجود دارد. اما در هوازی ناشتا فقط در طول تمرین کالری می سوزانید و اثبات شده که بهترین تمرینات برای چربی سوزی تمریناتی است که اثر بعد از تمرین داشته باشد.

در هوازی ناشتا از چربی برای تولید انرژی استفاده نمی شود

ایده انجام تمرینات هوازی با شدت کم تا مدت ها بوده است. اما حقیقت این است که در تمرینات هوازی با شدت پایین تا کمتر از 30دقیقه از چربی برای تولید انرژی استفاده نخواهد شد، و اگر تلاش کنید که تمرینات مختلفی را با شدت بالا و زمان کمتر جایگزین کنید هر چربی که شکسته می شود دوباره به بدن جذب می شود واین با هدف کاهش چربی در تضاد است و برای همین است که افرادی که هوازی ناشتا انجام می دهند بعد از مدتی که تمرینات خود را رها کرده به سرعت چاق می شوند.

خلاصه تمرینات هوازی ناشتا یکی از متدهای تمرینی بودن که برای از دست دادن چربی بیشتر عنوان شد. اما آیا واقعا تمرینات هوازی در صبح قبل از خوردن صبحانه و یا زمانی که شما چندین ساعت چیزی نخورده باشید باعث چربی سوزی بیشتر می شود؟ ثابت شده که انجام هوازی ناشتا تا 20 درصد مصرف سوخت در بدن را افزایش می دهد و این می تواند یک دلیل عالی برای انجام این متد باشد اما به چهار دلیل نباید تمرینات هوازی ناشتا را انجام داد.
هنگامی که چیزی نخورده اید به دلیل پایین بودن سطح قند خون و بالا بودن سطح کورتیزول، پروتئین یا همان عضلات شما به عنوان سوخت تجزیه می شود که این با هدف چربی سوزی در تضاد است.
برای از دست دادن چربی باید کالری سوزانده شود و ورزش در حالت گرسنگی یعنی شما انرژی کمی برای کالری سوزاندن دارید. پس کالری کمی از دست داده و چربی سوزی کمتر اتفاق می افتد.
اثر بعد از تمرین در هوازی ناشتا وجود ندارد و فقط در طول تمرین کالری می سوزانید و بهترین تمرینات برای چربی سوزی تمریناتی هستند که اثر بعد از تمرین داشته باشند.
از طرفی این تمرینات تا بالای سی دقیقه از چربی به عنوان تولید انرژی استفاده نمی کند و شما باید به مدت زیادی به تمرین بپردازید.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی رژیمی

مواد مورد نیاز: یک عدد سیب […]

چند حرکت برای از دست دادن چربی شکم و پهلو

تمرینات موضعی شکم این ایده وجود […]

اهمیت تمرین هوازی را فراموش نکنید

کدام تمرین هوازی؟ هدف ما از […]

طرز تهیه بستنی میوه ای سالم

بستنی میوه ای یک عدد موز […]

آخر هفته چه طور رژیم لاغری خود را حفظ کنیم

تعطیلات آخر هفته، جشن و یا […]

کاهش وزن بدون شمردن کالری مصرفی

یکی از راه های کاهش وزن […]

برای چاق شدن صورت چه باید کرد؟

بیشتر خانم ها به دنبال این […]

طرز تهیه حریره جو دو سر

حریره جو دو سر: نصف لیوان […]

زنان چگونه باید تمرین کنند؟

مزیت های تمرینات با وزنه و […]

برای افزایش وزن چه چیزی بخوریم؟

بر خلاف تصور عموم به دست […]

مشاوره و دریافت برنامه غذایی و تمرین

ثبت نام