صافی شکم

صافی شکم با هشت تغییر در رژیم غذایی

صافی شکم در یک هفته با ۸ جابجایی در رژیم غذایی امکان پذیر است . در این مطلب منظور از برآمدگی شکم ، تورم شکم است که با انجام تعدادی راهکار ساده میتوان موجب دفع باد شکم شد .

اگر تورم شکم شما باعث کاهش اعتماد به نفستان می شود ، نگران نباشید .

ممکن است علت این برآمدگی شکمی ، تورم باشد نه چربی .

یعنی تورم شکم نیاز به دفع باد شکم دارد و نه آب نمودن چربی شکمی .

این می تواند به دلیل یکی از اساسی ترین مشکلات شایع در میان زنان بالای ۴۰ سال باشد؛ یعنی سیستم

گوارشی آهسته .

با این حال ، تحقیقات جالبی اکنون نشان داده اند که شما می توانید با چند تغییر ساده در سبک زندگی و رژیم

غذایی خود ، سرعت گوارش را بالا برده و تورم شکم را شکست دهید و به صافی شکم برسید .

همه این ایده ها را اکنون عملی کنید تا به راحتی در یک هفته ، لاغرتر و با صافی شکم به نظر برسید .

دو نوع فیبر اضافه کنید

یبوست باعث ناراحتی شکم شما شده ، که یک راه ساده برای خلاص شدن از دست این مسئله ، شروع هر روز

خود با یک صبحانه پرفیبر است .

این کار باعث به حرکت درآمدن سیستم گوارشی در طول روز شده و آن را به همین صورت نگه می دارد .

یعنی موجب دفع باد شکم و رفع تورم شکم می شود .

با توجه به تحقیقاتی بر روی غلات صبحانه در دانشگاه تورنتو ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف دو نوع

فیبر همزمان (فیبر محلول مثل پسیلیوم ، و فیبرنامحلول مثل سبوس) باعث اثر بیشتر بر روی دستگاه گوارش و

احساس سبکی بیشتر در طول روز می شود .

سدیم را کم کنید

سدیم باعث می شود آب در بدن شما حفظ شده ، و شکمتان برآمده شده و دچار تورم شکم شوید .

اکثر ما دو برابر میزان مورد نیازمان سدیم می خوریم ؛ یعنی بجای ۱۵۰۰ میلی گرم در طول روز که توصیه شده

است ، حدود ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم دریافت می کنیم .

استراتژی های مناسب برای برطرف کردن این مشکل

شامل نمک نزدن به غذا در سر سفره و چک کردن میزان سدیم روی برچسب غذاهای فراوری شده .

غذاهای غنی از پتاسیم اضافه کنید

غذاهایی مانند موز و سیب زمینی به بدن شما در دفع آب اضافی کمک کرده ، باعث کاهش حجم شکم شما و

دفع باد شکم و رفع تورم شکم می شوند .

مایع اضافی معمولا به این دلیل تجمع می یابند که دو ماده معدنی اصلی برای کنترل حجم آب بدن ، یعنی سدیم و

پتاسیم ، از حالت تعادل خارج شده اند .

اگر سدیم شما زیادی بالا باشد ، بافت های شما مایع را نگه می دارند .

شما می توانید تعادل سدیم – پتاسیم را از طریق افزایش دریافت پتاسیم تا حد ۴۷۰۰ میلی گرم در روز بازگردانید .

برای این مهم، باید روزانه حدود ۴٫۵ لیوان میوه و سبزی ، از جمله محصولات غنی از پتاسیم ذکر شده در پایین ،

مصرف کنید.

با بازگشت تعادل ، سدیم اضافی به همراه آب دفع خواهد شد . در نتیجه ، از تورم نیز کاسته می شود .

البته باید دقت کنید که منبع خوب پتاسیم ، غذا است ، نه مکمل .

مکمل پتاسیم می تواند باعث ریتم نامنظم قلب و حتی سکته قلبی شود .

انتخاب های خوب غذایی شامل این موارد هستند : یک سیب زمینی متوسط پخته، یک موز متوسط ، نصف لیوان

آب گوجه ، نصف لیوان اسفناج پخته و یک عدد پرتقال متوسط

قندهای الکلی را حذف کنید

ما نمی توانیم شیرین کننده های کم کالری (موجود در آب های طعم دار و غذاهای بدون قند، دیابتی و کم

کربوهیدرات) را به طور کامل هضم کنیم .

باکتری های روده بزرگ این مواد را تخمیر کرده ، که باعث ایجاد گاز و حتی اسهال می شود .

استراتژی های مناسب برای این کار که موجب صافی شکم می شود

خواندن برچسب های غذایی برای عدم مصرف این مواد باید دانست که انواع معروف آن ها سوربیتول ، مانتیول ،

زایلیتول (یا گزایلیتول)  و لاکیتول هستند .

مایعات بیشتری اضافه کنید

نوشیدن مایعات ، از سایر روش های کاهش دهنده تورم شکم حمایت می کند .

مثلاً وقتی مایع کافی در سیستم بدن شما وجود داشته باشد ، صبحانه دو فیبره که خورده اید ، می تواند این

مایعات را به روده کوچک برده و یبوست را از بین ببرد .

افرادی که مایعات کافی نمی نوشند ، هرچقدرهم تلاش کنند باز آن حس شکم برآمده را خواهند داشت .

برای رفع این نیاز ، حداقل روزانه ۸ لیوان آب ، به علاوه غذاهای غنی از مایعات ، مثل میوه و سبزی می تواند کمک

کننده باشد .

البته لازم به ذکر است که مصرف الکل ، خاصیت دفع کنندگی آب را دارد . بهترین مایعی که می توانید روزانه

مصرف کنید ، آب معمولی است .

زیرا کالری ، نمک ، قند یا افزودنی نداشته و رایگان بوده و نهایتاً موجب صافی شکم می شود .

آب نبات و نوشابه را کم کنید (این دو موجب تورم شکم هستند)

وقتی که هوا از هر طریقی وارد سیستم گوارشی شما شود ، شما آن را به صورت گاز حس خواهید کرد.

سریع خوردن و نوشیدن ، خوردن مایعات با نی ، مکیدن آب نبات ، و آدامس جویدن می توانند باعث

قورت دادن هوا توسط شما شوند .

بهترین استراتژی ها برای مقابله با این مهم ، آرام و با دهان بسته غذا خوردن ، عدم مصرف

نوشیدنی های کربوهیدراته (مثل نوشابه) و عدم خوردن آب نبات یا آدامس می باشد .

ماست پروبیوتیک بخورید (موجب دفع باد شکم)

پژوهش منتشر شده در نشریه “مواد دارویی و درمانی غذایی” نشان می دهد که عدم تعادل باکتری در روده شما

، می تواند باعث آهسته شدن حرکت سیستم گوارش شما و پف کردن شکمتان شود .

با این حال ، ماست حاوی باکتری های زنده یا پروبیوتیک می تواند کمک کننده باشد .

اگر چه پژوهشگران کاملاً مکانیسم این باکتری ها را نمی دانند ، یک مطالعه که در مجله انجمن رژیم غذایی

آمریکا یافت که باکتری ها نفخ شکم را با ایجاد بهبود در تحرک روده ، در نتیجه رفع یبوست برطرف می کنند .

غذاهای خام را کم کنید (موجب صافی شکم می شود)

انواع میوه و سبزیجات تازه ، سالم بوده ، اما همچنین غذاهایی با حجم بالا هستند که فضای معده را

پر کرده و آن را بزرگتر می کنند .