رژیم سیب زمینی چیست و چطور به کاهش وزن و لاغری کمک می کند!؟

رژیم سیب زمینی

چه کسی باور می‌کند که انسان بتواند تنها با مصرف سیب زمینی لاغر شود؟ سیب زمینی به طور عادی سرشار از کربوهیدرات و کالری است. بنابراین کمتر کسی این مسئله را باور می‌کند. واقعیت این است که رژیم‌های غذایی عجیب و غریبی در جهان ابداع شده است. بسیاری از این رژیم‌های غذایی استاندارد نیستند و تمامی مواد مغذی بدن شما را تامین نمی‌کنند. 

با این حال، افراد زیادی به این نوع رژیم‌های عجیب و غریب مثل رژیم سیب زمینی علاقه‌مند می‌شوند و ترجیح می‌دهند یک بار هم که شده آن را امتحان کنند. اگر شما یکی از این افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره رژیم سیب زمینی و ویژگی‌های آن توضیح دهیم.

رژیم سیب زمینی چیست؟

رژیم سیب زمینی چیست؟
رژیم سیب زمینی چیست؟

قبل از هر چیزی، باید ببینید رژیم سیب زمینی چیست. این رژیم غذایی، در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شود و ادعا می‌کند که وزن شما را به سرعت کاهش می‌دهد. اگرچه تغییرات زیادی در رژیم سیب زمینی ایجاد شده است، اما هنوز هم پایه و اساس آن را یک ماده غذایی یعنی سیب زمینی تشکیل می‌دهد. در ساده‌ترین نوع رژیم غذایی سیب زمینی، فرد باید صرفاً یک سیب زمینی ساده در روز مصرف کند. چه کسی می‌تواند هر روز سیب زمینی مصرف کند و از مصرف غذای تکراری خسته نشود؟! در پاسخ باید بگوییم هیچکس!

 ممکن است هم اکنون وسوسه شوید و به سراغ این رژیم غذایی بروید. اما بعد از گذشت یک هفته، متوجه خواهید شد طاقت مصرف سیب زمینی به شکل‌های مختلف را ندارید. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چرا سیب زمینی؟ سیب زمینی سرشار از مواد مغذی از جمله کربوهیدرات است. به همین دلیل می‌تواند گزینه مناسبی برای رژیم‌های تک خوری باشد. رژیم تک خوری، رژیمی است که در آن شخص باید صرفاً یک غذا مصرف کند. اگر برای بازه زمانی مشخصی هر روز سیب زمینی میل کنید، بدیهی است که به مرور زمان وزن از دست خواهید داد.

 اما این نوع کاهش وزن به هیچ وجه استاندارد و مفید نیست. به مرور زمان، با مشکلاتی مثل سوء تغذیه‌ و ضعف و بی‌حالی مواجه خواهید شد که آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند. در این رژیم غذایی، باید برای بازه زمانی ۳ تا ۵ روز فقط سیب زمینی میل کنید. رژیم سیب زمینی ابتدا در سال ۱۸۴۹ ابداع شد. در ابتدا، بسیاری از مردم به این نوع رژیم توجه نکردند. اما در سال ۲۰۱۶، اطلاعاتی درباره برنامه غذایی سیب زمینی در کتاب «رژیم سیب زمینی: کاهش وزن ساده شده» منتشر شد. به همین دلیل مجدداً مورد توجه مردم قرار گرفت.

قوانین رژیم سیب زمینی

قوانین رژیم سیب زمینی
قوانین رژیم سیب زمینی

اگر به این نوع رژیم غذایی علاقه‌مند شده‌اید، باید ابتدا از قوانین و اصول آن آگاهی داشته باشید. در ادامه این قوانین را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.قانون اول 

قانون اول این است که برای مدت ۳ تا ۵ روز، صرفاً سیب زمینی ساده و پخته شده مصرف کنید. یعنی اجازه مصرف سیب زمینی سرخ شده با روغن فراوان را نخواهید داشت. البته، شاید متخصص تغذیه به شما اجازه دهد که از مقدار کمی روغن زیتون برای سرخ کردن سیب زمینی استفاده کنید. ولی شک نکنید هیچ متخصصی با رژیم سیب زمینی موافق نخواهد بود! 

2.قانون دوم 

قانون دوم این است که به صورت روزانه ۰.۹ تا ۲.۳ کیلوگرم سیب زمینی بخورید. یعنی حداکثر مقدار مصرف سیب زمینی در حدود ۲.۳ کیلوگرم است. شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود، مقدار کمتری سیب زمینی مصرف کنید. 

3.قانون سوم

 با توجه به اینکه سیب زمینی ساده به تنهایی طعم و مزه خاصی ندارد، می‌توانید به عنوان چاشنی مقدار کمی سس کچاپ، کره، خامه ترش و پنیر همراه آن میل کنید. اما توجه داشته باشید که مقدار چاشنی باید بسیار کم باشد.

4.قانون چهارم 

مصرف نمک همراه با سیب زمینی هیچ مانعی ندارد. اما بهتر است تا حد امکان مصرف نشود.

5.قانون پنجم

هنگام تشنگی نباید نوشیدنی‌های پرکالری مثل اسموتی یا شیک مصرف کنید. صرفاً اجازه مصرف آب، چای ساده یا قهوه سیاه دارید.

6.قانون ششم

هنگامی که از رژیم سیب زمینی پیروی می‌کنید، بهتر است تمرینات ورزشی سنگین انجام ندهید. به جای آن، می‌توان تمرینات ورزشی سبک مثل پیاده‌روی انجام داد.

7.قانون هفتم

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، می‌توانید داروها را مصرف کنید. اما نباید مکمل‌های غذایی یا مکمل‌های حاوی هورمون مصرف کنید.

همانطور که از قوانین رژیم سیب زمینی مشخص است، این برنامه غذایی کمی سختگیرانه و فشرده است. افرادی که اشتهای زیادی دارند یا به مشکلاتی مثل پرخوری مبتلا هستند، کاندیدای مناسبی برای انتخاب رژیم سیب زمینی نخواهند بود. به هیچ وجه نباید برای بازه زمانی طولانی مثل ۲ الی ۳ هفته، از این نوع رژیم پیروی کنید. کمبود برخی مواد غذایی مهم مثل پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها، به مرور زمان باعث تحلیل عضلات مفاصل یا حتی تغییر ظاهر بدن می‌شود.

رژیم سیب زمینی چگونه بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که رژیم سیب زمینی چگونه بر کاهش وزن موثر است؟ تاکنون مطالعات خاصی روی این مسئله انجام نشده است و تعداد پژوهش‌ها بسیار محدود هستند. به همین دلیل، نمی‌توان نتایج دقیقی را بیان کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی که میزان مصرف کالری روزانه را محدود می‌کنند، به مرور زمان باعث کاهش وزن می‌شوند. البته به محض اینکه رژیم غذایی را متوقف کنید، مجدداً افزایش وزن خواهید داشت. بنابراین بهتر است از یک رژیم غذایی استاندارد و متعادل پیروی کنید. 

رژیم‌های غذایی مناسب و ایده‌آل، می‌توانند برای بازه زمانی طولانی مدت مثل ۲ الی ۳ ماه مورد استفاده قرار گیرند. ۱ تا ۲ کیلوگرم سیب زمینی، تقریباً بین ۵۳۰ تا ۱۳۰۰ کالری دارد. این میزان کالری بسیار کمتر از میانگین مصرف کالری روزانه یک فرد بزرگسال است. یک فرد بزرگسال باید به صورت روزانه، تقریباً بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری دریافت کند. کاهش شدید کالری دریافتی روزانه، به مرور زمان منجر به تجزیه سلول‌های چربی و از دست دادن وزن می‌شود. علاوه بر این، سیب زمینی حاوی یک ترکیب به نام پروتئیناز است که فرایند هضم و تجزیه غذا را کند می‌کند.

 کاهش سرعت تجزیه غذا منجر به کاهش گرسنگی می‌شود. بنابراین وزن شخص به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد. همانطور که گفته شد، محدود کردن کالری دریافتی روزانه به هیچ وجه استاندارد نیست. هیچ متخصص یا مربی نمی‌تواند این نوع رژیم غذایی را بپذیرد. افرادی که دارای اضافه وزن شدیدی هستند، ممکن است برای کاهش وزن سریع به سراغ این رژیم بروند. ولی در نهایت باید منتظر عواقب ناگوار آن نیز باشند. 

مزایای رژیم سیب زمینی

اگرچه رژیم سیب زمینی در دراز مدت آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند، اما می‌تواند با برخی مزایا نیز همراه باشد. در ادامه تعدادی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم. 

  1. سیب زمینی یک ماده بسیار مغذی است. این ماده منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی و پتاسیم است. همچنین مقدار قابل توجهی آهن و ویتامین C در سیب زمینی وجود دارد. اگرچه این ماده غذایی نمی‌تواند تمامی نیازهای غذایی بدن را تامین کند، اما قادر است سطح برخی ویتامین‌ها و فیبر و کربوهیدرات بدن را متعادل نگه دارد. 
  2. رژیم سیب زمینی، یک رژیم غذایی کاملاً ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که برای بازه زمانی چند روز سیب زمینی ساده میل کنید. بنابراین دیگر نیازی به خرید مواد اولیه گوناگون و کمیاب نخواهید داشت.
  3. رژیم سیب زمینی بسیار مقرون به صرفه است. سیب زمینی یکی از ارزان‌ترین مواد غذایی موجود در بازار است که به راحتی تهیه می‌شود. به همین دلیل، ممکن است برخی افراد این نوع رژیم را انتخاب کنند. البته در نظر داشته باشید که باید بعد از متوقف کردن رژیم، هزینه‌های زیادی بابت بیمارستان و درمان بیماری‌ها پرداخت کنید! 
  4. سیب زمینی سرشار از فیبر است. فیبر می‌تواند بر بهبود سلامت روده تاثیرگذار باشد و از بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو جلوگیری کند.

با این وجود بهتر است توجه داشته باشید که سیب زمینی، به هیچ وجه نمی‌تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. یک رژیم غذایی ایده‌آل باید شامل انواع میوه، سبزیجات، غلات، چربی‌های سالم و پروتئین بدون چربی باشد.

 معایب رژیم سیب زمینی 

رژیم غذای سیب زمینی می‌تواند با معایب و عوارض گوناگونی همراه باشد. در ادامه برخی از این معایب را برای شما بیان می‌ می‌کنیم.

1.محدود کردن کالری 

متاسفانه رژیم غذایی سیب زمینی، یک رژیم کاملاً محدود کننده است و میزان مصرف کالری روزانه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مثل کاهش شدید اشتها، عدم تمایل به مصرف سایر غذاها، خستگی، ضعف و بی‌حالی شدید و مواردی مانند این شود. البته در برخی افراد نتیجه معکوس دارد. یعنی آن‌ها را به سمت پرخوری سوق می‌دهد.

2.کمبود پروتئین و چربی 

رژیم سیب زمینی فاقد مواد غذایی مفید مثل پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی است. دو ماده مغذی اصلی بدن، پروتئین و چربی هستند. حذف این دو ماده از رژیم غذایی، آسیب زیادی به مکانیسم و عملکرد بدن وارد می‌کند. یک سیب زمینی با ابعاد متوسط، صرفاً ۴ گرم پروتئین دارد و بدون چربی است. بنابراین مصرف آن به سلامتی شما آسیب وارد خواهد کرد. البته اگر این رژیم فقط برای بازه زمانی ۳ تا ۵ روز مورد استفاده قرار گیرد، آسیب قابل توجهی به بدن وارد نخواهد کرد.

3.کاهش حجم عضلات 

یکی از مهم‌ترین معایب رژیم سیب زمینی، این است که منجر به کاهش حجم عضلات می‌شود. کاهش وزن سریع نه تنها باعث تجزیه چربی‌های اضافی بدن می‌شود، بلکه حجم عضلات را نیز کاهش می‌دهد. زمانی که کالری مصرفی شخص به شدت کاهش پیدا کند، احتمال از دست دادن توده عضلانی افزایش خواهد یافت. 

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از رژیم‌های محدود کننده کالری پیروی می‌کنند، با احتمال بیشتری توده بدون چربی را از دست می‌دهند. مصرف پروتئین، ممکن است از بروز این مشکل جلوگیری کند. اما موضوع اصلی این است که سیب زمینی دارای مقدار بسیار کمی پروتئین است. 

4.بارگشت وزن 

بازگشت وزن، از دیگر معایب رژیم سیب زمینی است. بدن به سختی می‌تواند با رژیم‌های کاهش وزن سریع سازگار شود. به همین دلیل بعد از متوقف کردن رژیم، ممکن است مجدداً وزن اضافه کنید.

 نمونه رژیم غذایی سیب زمینی

بهتر است قبل از انتخاب رژیم غذایی سیب زمینی، با متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است با شرایط بدنی شما سازگار نباشد. با این وجود، در ادامه قصد داریم یک نمونه رژیم سیب زمینی را به شما معرفی کنیم تا درک بهتری از این نوع برنامه غذایی داشته باشید. رژیمی که در ادامه معرفی می‌شود، نمی‌تواند با تمامی شاخص‌های توده بدنی سازگاری داشته باشد.

 بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای انتخاب این رژیم اقدام نکنید و حتما با یک مربی ورزشی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. برنامه غذایی سیب زمینی، در بازه زمانی ۳ تا ۵ روز انجام می‌شود.‌ شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، برنامه سه روزه یا ۵ روزه را انتخاب کنید. در ادامه ما صرفاً یک برنامه سه روزه معرفی می‌کنیم: 

1.روز اول

  • برای روز اول شامل 9 سیب زمینی متوسط ​​(1.4 کیلوگرم) است (تقریباً 780 کالری)
  • صبحانه: 2 عدد سیب زمینی آب پز با یک فنجان قهوه سیاه
  • میان وعده: 1 عدد سیب زمینی آب پز سرد 
  • ناهار: 2 عدد سیب زمینی آب پز ( پوره شده)
  • میان وعده: 1 عدد سیب زمینی خام (ورقه شده)
  • شام: سیب زمینی سرخ کرده بدون روغن در فر، با مقداری نمک

2.روز دوم

 برای روز دوم 12 سیب زمینی متوسط ​​( 1.8 کیلوگرم)  (تقریباً 1050 کالری)

  • صبحانه: سیب زمینی پخته شده با یک فنجان قهوه
  • میان وعده: 2 عدد سیب زمینی آب پز سرد
  • ناهار: 2 عدد سیب زمینی بخارپز شده با کمی نمک 
  • میان وعده: 2 عدد سیب زمینی آب پز سرد 
  • شام: 2 عدد سیب زمینی ساده (آب‌ پز یا سرخ شده بدون روغن)

3.روز 3

برای روز سوم 15 سیب زمینی متوسط ​​( 2.3 کیلوگرم) (تقریباً 1300 کالری)

  • صبحانه: سیب زمینی سرخ شده با یک فنجان چای ساده
  • میان وعده: 3 عدد سیب زمینی آب پز سرد
  • ناهار: 3 عدد سیب زمینی سرخ شده بدون روغن
  • میان وعده: 3 عدد سیب زمینی آب پز سرد 
  • شام: 3 عدد سیب زمینی بخارپز با کمی نمک

در هر وعده، صرفا برخی مواد مغذی وارد بدن شما خواهد شد. به طور کلی، یک و نیم کیلو سیب زمینی شامل مواد مغذی زیر است:

  • کالری:۱۰۳۴ 
  • کربوهیدرات: ۲۴۴ گرم 
  • فیبر: ۷/۳۲ گرم
  • قند: ۳/۱۳ گرم
  • چربی: ۴/۱ گرم 
  • پروتئین: ۲۲ گرم 
با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم سیب زمینی توضیح داده شد. رژیم غذایی سیب زمینی، نوعی رژیم تک خوری یا رژیم مونو است که میزان مصرف کالری روزانه را تا حد زیادی محدود می‌کند. در رژیم‌های تک‌خوری، شخص باید برای چند روز مداوم صرفاً یک ماده غذایی مصرف کند. این نوع برنامه‌های غذایی، بر سلامتی ذهنی و جسمانی شخص تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، رژیم سیب زمینی انرژی بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 به گونه‌ای که فرد قدرتی برای انجام فعالیت‌های روزمره مثل دویدن، پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها و مواردی مانند این نخواهد داشت. به همین دلیل، انجام فعالیت‌های ورزشی در کنار رژیم سیب زمینی توصیه نمی‌شود. یک رژیم غذایی ایده‌آل، میزان دریافت کالری روزانه را تا حد زیادی محدود نمی‌کند. از طرفی، باعث ضعف بی‌حالی و کاهش انرژی بدن نمی‌شود. 

زیرا تمامی گروه‌های غذایی، در رژیم‌های ایده‌آل گنجانده می‌شوند. رژیم کاهش وزن مجموعه فیت کلاب یکی از بهترین رژیم‌های لاغری است که به شما اجازه می‌دهد در کنار برنامه غذایی، تمرینات ورزشی نیز انجام دهید. اگر برای دریافت برنامه ورزشی و برنامه غذایی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در ارتباط بوده و سایر مطالب وب‌سایت فیت کلاب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه