صفر تا صد رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو

صفر تا صد رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو | با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم؟

یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی در سراسر جهان، رژیم کتوژنیک است که با نام رژیم کتو نیز شناخته می‌شود. تقریبا همه ورزشکاران یا افرادی که به رژیم‌های غذایی پایبند هستند، از ویژگی‌های رژیم غذایی کتوژنیک اطلاع دارند. در این نوع رژیم، میزان مصرف کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش می‌یابد و با چربی جایگزین می‌شود. البته منظور از چربی، انواع چربی‌های سالم و کلسترول مفید است. در صورتی که به این نوع رژیم غذایی پایبند باشید، کاهش وزن چشمگیری خواهید داشت. 

بسیاری از متخصصان تغذیه، معتقد هستند رژیم کتوژنیک می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد. این برنامه غذایی، مزایای گوناگونی برای حفظ سلامتی دارد و احتمال بروز برخی بیماری‌ها مثل دیابت، سرطان و آلزایمر را کاهش می‌دهد. اگر شما نیز یکی از داوطلبان کاهش وزن هستید و اخیراً به رژیم کتوژنیک علاقه زیادی پیدا کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب را مطالعه کنید. چرا که در ادامه قصد داریم، به طور کامل درباره رژیم کتوژنیک و ویژگی‌های آن توضیح دهیم.

آماده‌اید تا بفهمید وضعیت بدنی شما چطور است؟ محاسبه BMI اولین قدم شما برای دستیابی به اهداف سلامتی است.

رژیم کتوژنیک چیست؟ 

رژیم کتوژنیک چیست؟ 

رژیم کتوژنیک یکی از بهترین رژیم‌های غذایی است که در دسته رژیم‌هایی با کربوهیدرات کم قرار می‌گیرد. افرادی که به رژیم کتو پایبند هستند، باید میزان مصرف کربوهیدرات را تا حد زیادی کاهش دهند. زمانی که مصرف کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش پیدا کند، بدن در یک وضعیت متابولیک به نام کتوز قرار می‌گیرد. در چنین حالتی، بدن از سلول‌های چربی برای مصرف انرژی استفاده می‌کند. یعنی سلول‌های چربی به کتون تبدیل شده و در کبد ذخیره می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، کتون می‌تواند انرژی مغز را تامین کند. 

در واقع رژیم کتوژنیک، بدن را وادار می‌کند که برای تامین انرژی بدن به سراغ سلول‌های چربی برود. این نوع رژیم غذایی، قند خون و سطح انسولین خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زمانی که کربوهیدرات و گلوکز به میزان کافی وارد بدن نشوند، ترشح هورمون انسولین در بدن کاهش خواهد یافت. در برنامه غذایی کتوز، میزان مصرف چربی افزایش و میزان مصرف کربوهیدرات کاهش می‌یابد. پروتئین نیز باید به مقدار متوسط مصرف شود. 

بیشتر کالری مصرفی روزانه شخص، باید از طریق چربی و پروتئین باشد. لازم است برخی کربوهیدرات‌های ساده مثل نوشابه، شیرینی و نان سفید را از برنامه غذایی خود حذف کنید.  یکی از مهم‌ترین مزایای این رژیم غذایی، این است که باعث بروز احساس گرسنگی شدید نمی‌شود. تحمل گرسنگی به خصوص برای افرادی که اضافه وزن و اشتهای شدیدی دارند، بسیار سخت است. 

کاهش مصرف کربوهیدرات چگونه بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟

کاهش مصرف کربوهیدرات چگونه بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟
کاهش مصرف کربوهیدرات چگونه بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟

بدن همیشه به یک منبع مناسب برای تامین انرژی نیاز دارد. در حالت عادی، بهترین منبع تامین انرژی بدن، کربوهیدرات‌ها هستند. کربوهیدرات‌ها در بدن به گلوکز تبدیل شده و در نهایت به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شوند. بدن به طور معمول، از سوخت در دسترس یعنی کربوهیدرات‌ها برای تامین انرژی استفاده می‌کند. اما در رژیم کتو، ذخایر کربوهیدرات در بدن کاهش پیدا می‌کند. در مقابل، ذخایر چربی و پروتئین افزایش خواهند داشت. به همین دلیل، بدن برای تامین انرژی به سراغ سلول‌های چربی می‌رود.

 تمامی فرآورده‌های قندی مثل برنج و نان و نشاسته باید از برنامه غذایی حذف شده یا میزان مصرف آن به کمتر از ۵۰ گرم برسد. مقدار دقیق مصرف کربوهیدرات، به شرایط بدنی شما و صلاحدید متخصص تغذیه بستگی دارد. اگر به صورت روزانه کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید، بدن شما به قند و کربوهیدرات کافی برای تامین انرژی دسترسی نخواهد داشت. ۴ تا ۵ روز بعد، بدن به سراغ تجزیه چربی و پروتئین می‌رود تا با کمک آن نیروی کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره را تامین کند.

با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم ؟

 

انواع رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع این رژیم را برای شما معرفی می‌کنیم. 

1.رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

یکی از انواع رژیم کتو، رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) است. در این رژیم غذایی، مقدار بسیار کمی کربوهیدرات مصرف می‌شود. پروتئین باید به میزان متوسط و چربی به میزان بالا مصرف شود. به صورت روزانه، وعده‌های غذایی شما باید دارای ۷۰ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین و ۱۰ کربوهیدرات باشد.

2.رژیم کتوژنیک چرخه ‌ای (CKD)

یکی دیگر از انواع رژیم کتو، رژیم کتوژنیک چرخه‌ای (CKD) است. در این نوع رژیم غذایی، باید میزان مصرف کربوهیدرات را در یک بازه زمانی مشخص کاهش دهید.  سپس اجازه دارید در یک بازه زمانی محدود، کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. به عنوان مثال می‌توانید ۵ روز از رژیم کتوژنیک پیروی کرده و در دو روز بعدی، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات داشته باشید.  

3.رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

در این نوع رژیم غذایی، قادر خواهید بود بعد از تمرینات ورزشی مقدار مشخصی کربوهیدرات مصرف کنید. نوع دیگری از رژیم کتوژنیک، یعنی رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد به صورت روزانه مقدار بیشتری پروتئین مصرف کنید. این نوع رژیم غذایی، توسط بسیاری از پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته و محبوبیت زیادی دارد. معمولاً ورزشکاران یا بدنسازان، از رژیم کتو چرخه‌ای یا هدفمند استفاده می‌کنند.

فواید رژیم کتوژنیک برای سلامتی 

رژیم غذایی کتوژنیک نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه فواید گوناگونی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این رژیم غذایی باعث کاهش علائم بیماری صرع می‌شود. در واقع رژیم کتو با همین هدف ابداع شد. اما بعد از مدتی، برای کاهش وزن و لاغری مورد استفاده قرار گرفت. 

علاوه بر این، می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مغزی و آکنه جلوگیری کند. با این حال لازم است پژوهش‌های بیشتری درباره این مسئله انجام شود. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، باید قبل از دنبال کردن رژیم غذایی کتوژنیک با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

(اگر به دنبال یک روش مناسب برای لاغر شدن هستی، پیشنهاد می‌کنم همین الان برای دریافت برنامه غذایی با کارشناس‌های مجموعه فیت کلاب تماس بگیری) بعضی از مهم‌ترین فواید برنامه غذایی کتوژنیک برای سلامتی شامل موارد زیر هستند: 

  • لاغری و کاهش وزن 

افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند، می‌توانند از این رژیم غذایی برای لاغر شدن کمک بگیرند. رژیم غذایی کتوژنیک به مرور زمان باعث کاهش وزن می‌شود. تبدیل چربی به انرژی، به کالری بیشتری نسبت به تبدیل کربوهیدرات به انرژی نیاز دارد. 

به همین دلیل زمانی که بدن در حالت کتوز قرار می‌گیرد، کالری بیشتری در بدن تجزیه خواهد شد و همین مسئله باعث لاغری می‌شود. علاوه بر این یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های سالم و پروتئین، باعث احساس سیری می‌شود. بنابراین رژیم کتوژنیک به هیچ وجه آزاردهنده نیست. 

  • درمان سرطان

تاکنون مطالعات گوناگونی درباره تاثیر رژیم کتوژنیک بر درمان سرطان انجام شده است. ارتباط مستقیمی بین این رژیم غذایی و میزان ترشح هورمون انسولین وجود دارد. این هورمون برای جمع آوری گلوکز خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

زمانی که رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنید، انسولین کمتری در بدن ترشح می‌شود. این مسئله از بروز بسیاری از بیماری‌های سرطانی یا رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. با این حال لازم است پژوهش‌های بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

  • بیماری های قلبی 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید رژیم کتوژنیک، کمک به درمان بیماری‌های قلبی است. با وجود اینکه میزان مصرف چربی‌های سالم در این رژیم غذایی افزایش می‌یابد، اما رژیم کتو تاثیر بسیار زیادی بر کاهش سطح کلسترول بد بدن دارد. در مقابل می‌تواند مقدار کلسترول خوب را افزایش دهد. در واقع کاهش ترشح انسولین در بدن، از تجمع کلسترول بد جلوگیری می‌کند. بنابراین خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل فشار خون بالا، نارسایی قلبی و مواردی مانند این کاهش پیدا خواهد کرد. 

  • درمان آکنه

برنامه غذایی کتو می‌تواند به درمان آکنه نیز کمک کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ارتباط مستقیمی بین بیماری‌های پوستی و مصرف کربوهیدرات وجود دارد. کاهش مصرف کربوهیدرات باعث درمان بسیاری از مشکلات پوستی می‌شود. می‌توانید از روش‌های مختلف برای درمان بیماری آکنه استفاده کنید. اما یکی از مهم‌ترین راهکارها، توجه به رژیم غذایی است. زیرا گاهی اوقات مشکلات داخلی باعث بروز این بیماری می‌شود. 

  • درمان دیابت

رژیم ‌های کم کربوهیدرات به تنظیم قند خون و کاهش علائم بیماری دیابت نیز کمک می‌کنند. البته اگر به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستید، باید قبل از انتخاب رژیم غذایی کتوژنیک با متخصصان تغذیه مشورت کنید. زیرا در برخی موارد، تولید کتون باعث تشدید علائم بیماری می‌شود. 

  • درمان صرع

این رژیم غذایی در دهه ۱۹۲۰ برای کاهش تشنج‌های ناشی از بیماری صرع ابداع شد. به همین دلیل ممکن است به کاهش علائم این بیماری کمک کند. ولی بهتر است قبل از انتخاب این رژیم ابتدا با پزشک مشورت کنید. 

  • کاهش اختلالات سیستم عصبی

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، رژیم غذایی کتوژنیک به کاهش اختلالات سیستم عصبی کمک می‌کند. به عنوان مثال ممکن است بر کاهش علائم بیماری آلزایمر، بیماری پارکینگسون و اختلالات خواب موثر باشد. البته دانشمندان هنوز درباره علت این مسئله مطمئن نیستند. اما حدس می‌زنند که کتون‌های تولید شده هنگام تجزیه چربی، از سلول‌های مغزی محافظت کنند.

در رژیم کتوژنیک از مصرف چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

مصرف برخی مواد غذایی در رژیم کتو ممنوع است. بهتر است میزان مصرف کربوهیدرات را تا حد امکان کاهش داده یا به صفر برسانید. در ادامه، فهرستی از مواد غذایی که بهتر است از رژیم غذایی خود حذف کنید را به شما معرفی می‌کنیم. به طور کلی، بهتر است برای دریافت رژیم غذایی به مجموعه‌های حرفه‌ای مثل فیت کلاب مراجعه کرده و برنامه‌ای متناسب با شرایط خود از متخصصین این مجموعه دریافت نمایید. انواع مواد غذایی نامناسب در رژیم کتوژنیک، شامل موارد زیر هستند:

  1. غذاهای شیرین: نوشابه، آب میوه، اسموتی، کیک، بستنی، آب نبات.
  2. غلات یا نشاسته: محصولات مبتنی بر گندم، برنج، ماکارونی، غلات.
  3. میوه: همه میوه‌ها، به جز بخش‌های کوچکی از انواع توت‌ها مانند توت فرنگی
  4. لوبیا یا حبوبات: نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس، نخود و غیره.
  5. برخی سبزیجات: سیب زمینی شیرین، هویج، ازگیل و غیره.
  6. محصولات کم چرب یا رژیمی: سس مایونز کم چرب، سس سالاد و چاشنی‌ها
  7. برخی سس‌ها: سس باربیکیو، خردل عسل، سس تریاکی، سس کچاپ.
  8. چربی‌های ناسالم: روغن‌های گیاهی فرآوری شده، سس مایونز

 

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

 

غذا های مناسب در رژیم کتو

برخی از غذاهایی که می‌توانید در رژیم کتوژنیک مصرف کنید، شامل موارد زیر هستند. البته توجه داشته باشید که میزان مصرف این مواد غذایی، به متابولیسم بدنی شما و نوع رژیم کتوژنیک بستگی دارد. بنابراین بهتر است ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کنید. 

  1. گوشت: گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، بیکن، مرغ و بوقلمون
  2. ماهی‌های چرب: سالمون، قزل آلا، تن ماهی
  3. تخم مرغ
  4. کره و خامه
  5. پنیر: پنیرهای فرآوری نشده مانند پنیر چدار، پنیر خامه‌ای، پنیر موزارلا
  6. آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، دانه کتان، تخم کدو تنبل، دانه چیا 
  7. روغن‌های سالم: روغن زیتون و روغن آووکادو
  8. آووکادو
  9. سبزیجات با کربوهیدرات کم: سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل 

10.چاشنی‌ها: نمک، فلفل، گیاهان و ادویه جات ترشی جات

همچنین می‌توانید انواع مواد غذایی زیر را به عنوان میان وعده مصرف کنید: 

  1. گوشت یا ماهی چرب
  2. پنیر
  3. یک مشت آجیل یا دانه‌ها
  4. زیتون
  5. یک یا دو تخم مرغ آب پز 
  6. شکلات تلخ نود درصد
  7. ماست یونانی پرچرب مخلوط با کره آجیل و پودر کاکائو
  8. فلفل دلمه‌ای
  9. توت فرنگی و پنیر ساده

10.کرفس با سس سالسا 

11.گوشت گاو 

رژیم کتو مناسب چه کسانی است؟

رژیم غذایی کتوژنیک محدودیت خاصی ندارد و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. این نوع رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری‌های مختلف دارد. بنابراین بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، سندروم تخمدان پلی کیستیک یا حتی بیماران مبتلا به سرطان، می‌توانند از این رژیم غذایی استفاده کنند. البته بیماران دیابتی که باید تزریق انسولین انجام دهند، افرادی که به بیماری‌های کلیوی یا پانکراتیت مبتلا هستند و بانوانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند، گزینه مناسبی برای استفاده از رژیم کتوژنیک نخواهند بود.

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک چیست؟ 

اگرچه رژیم غذایی کتو به عنوان یکی از بهترین رژیم‌های غذایی شناخته می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن و حفظ سلامتی دارد، اما ممکن است در صورت اجرای نادرست و غیر اصولی و عدم توجه به شرایط بدنی و ویژگی های فرد با عوارض جانبی نیز همراه باشد. در رژیم کتوژنیک زمانی که بدن وارد مرحله کتوز می‌شود، احتمال بروز برخی علائم ناراحت کننده مثل درد معده، سردرد و خستگی وجود خواهد داشت. با این حال، بروز این عوارض به عوامل مختلفی مثل شرایط بدنی فرد و نوع رژیم کتوژنیک بستگی دارد. برخی دیگر از عوارض این رژیم غذایی، شامل موارد زیر هستند: 

  1. بوی بد دهان 
  2. یبوست 
  3. بی خوابی 
  4. کم آبی بدن 
  5. تراکم استخوان پایین و شکستگی استخوان 
  6. کلسترول بالا
  7. سنگ کلیه 

اثرات جانبی و تغییرات بعد از خروج از رژیم کتوژنیک؛ عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

لازم به ذکر است که رژیم کتوژنیک فیت کلاب به صورت کاملا اصولی و شخصی سازی شده برای هر فرد متناسب با ویژگی های فیزیکی، سبک زندگی، بیماری های زمینه ای و سلایق و ذائقه غذایی طراحی می شود. و در طول دوره رژیم امکان برقرار ارتباط با کارشناسان وجود دارد تا بدون نگرانی از چالش های احتمالی عبور کنید و به هدف خود برسید.

چه مدت طول می کشد تا بدن وارد مرحله کتوز شود؟

همانطور که گفته شد، حدود ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد تا بدن از سلول‌های چربی برای تامین انرژی استفاده کند. البته این مدت زمان، در افراد مختلف متفاوت است. متابولیسم و سوخت و ساز بدن افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. به همین دلیل، ممکن است بدن یک فرد بعد از گذشت ۴۸ ساعت وارد مرحله کتوز شود. در حالی که فردی دیگر بعد از گذشت ۷۲ ساعت یا ۴ روز، وارد این مرحله شود. برخی از عوامل موثر بر این مسئله شامل موارد زیر هستند: 

  1. سن
  2. مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین
  3. سطح فعالیت بدنی
  4. متابولیسم 
  5. سلامت خواب 
  6. سطح استرس

همه چیز به شرایط فعلی شما بستگی دارد. اگر هنوز رژیم کتو را آغاز نکرده‌اید و از یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات پیروی می‌کنید، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا وارد مرحله کتوز شوید. زیرا بدن باید تمامی ذخایر کلیکوژن را تخلیه کند و میزان گلوکز و گلیکوژن در بدن به پایین‌ترین سطح ممکن برسد. 

اگر به دنبال روشی آسان و کارآمد برای کاهش وزن هستید، رژیم فستینگ می‌تواند انتخابی مناسب باشد. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهترین رژیم کتوژنیک 

با توجه به اینکه رژیم کتوژنیک انواع مختلفی دارد، انتخاب بهترین رژیم کار بسیار دشواری خواهد بود. در واقع نمی‌توان گفت کدام رژیم به عنوان بهترین رژیم کتوژنیک شناخته می‌شود. زیرا شرایط جسمانی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که رویکردهای غذایی مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. 

علاوه بر این، می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین رژیم کتوژنیک را به شما معرفی می‌کنند. این افراد اطلاعات کاملی درباره شرایط جسمانی و عادات غذایی شما به دست می‌آورند. سپس رژیم متناسب با شرایط شما را ارائه می‌دهند. 

نمونه رژیم کتوژنیک

نمونه رژیم کتوژنیک | غذاهای مجاز در رژیم کتو 

برای دریافت بهترین رژیم کتوژنیک، بهتر است با متخصصان مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. تا حد امکان از دریافت رژیم‌های غذایی رایگان که در اینترنت موجود هستند، خودداری کنید. با توجه به اینکه این رژیم‌های غذایی با شرایط جسمانی شما سازگاری ندارند، ممکن است نتایج معکوس داشته باشند و باعث بروز برخی عوارض شوند. با این حال برای اینکه درک بهتری از این رژیم داشته باشید، در ادامه یک نمونه را به شما معرفی می‌کنیم:

  • برنامه هفته اول نمونه رژیم کتو

  • برنامه روز اول:

صبحانه: نیمرو تهیه شده با کره همراه با چند برگ کاهو

ناهار: جوجه کباب با ماست

شام: همبرگر با نان کتوژنیک

  • برنامه روز دوم:

صبحانه: تخم مرغ آب پز به همراه قهوه یا چای

ناهار: سالاد تن ماهی با خیار

شام: پاستای کدو سبز با کوفته قلقلی

  • برنامه روز سوم:

صبحانه: املت پنیری با چای

ناهار: پاستای کدو سبز با کوقته قلقلی

شام: سالاد تبوله گل کلم

  • برنامه روز چهارم:

صبحانه: اسموتی (شیر بادام+کره بادام زمینی+سبزیجات دلخواه+پودر پروتئین دلخواه)

ناهار: کوفته مرغ و قارچ همراه با سالاد اسفناج و گوجه

شام: سالاد کاهو با پنیر و بادام (یا گردو)

برنامه روز پنجم:

صبحانه: سالاد تخم مرغ

ناهار: کوفته مرغ و قارچ

شام: استیک گل کلم و پنیر کبابی (جایگزین: کوکوی کدو سبز)

  • برنامه روز ششم:

صبحانه: نیمرو فلفلی

ناهار: میرزا قاسمی با نان کتو

شام: سالاد سزار رژیمی

  • برنامه روز هفتم:

صبحانه: املت سبزیجات

ناهار: سالاد سزار رژیمی

شام: کوکو سبزی با ماست و گردو

  • برنامه هفته دوم نمونه رژیم کتو

  • برنامه روز اول:

صبحانه: سالاد تخم مرغ

ناهار: کدو سبز قایقی با گوشت چرخکرده

شام: سوپ گل کلم خامه ای

  • برنامه روز دوم:

صبحانه: اسموتی شیر بادام و توت فرنگی

ناهار: کدو سبز با گوشت چرخکرده

شام: برگر ماهی با پنیر کبابی و سبزیجات

  • برنامه روز سوم:

صبحانه: تخم مرغ آب پز با سبزیجات

ناهار: برگر ماهی با پنیر کبابی و سبزیجات

شام: مینی پیتزا با خمیر گل کلم

  • برنامه روز چهارم:

صبحانه: نیمرو با پنیر و سبزی خوردن

ناهار: مرغ روی برگ کاهو

شام: مینی پیتزا با خمیر گل کلم

  • برنامه روز پنجم:

صبحانه: املت گوجه

ناهار: مرغ روی برگ کاهو

شام: سالاد یونانی

  • برنامه روز ششم:

صبحانه: اسموتی شیر و توت سیاه (یا توت فرنگی)

ناهار: دلمه تخم مرغ

شام: مرغ بریان

  • برنامه روز هفتم:

صبحانه: نیمرو با کدو سبز

ناهار: مرغ بریان با سالاد

شام: کوکوی گل کلم با ماست و گردو

 

جایگزین برنج در رژیم کتوژنیک

قبل از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهیم که برنج یک ماده غذایی کتو پسند است؟ در پاسخ باید بگوییم میزان مصرف برنج و سایر غلات در رژیم کتو محدود می‌شود. زیرا کربوهیدرات موجود در این مواد غذایی باعث مختل شدن فرایند کتوزیس خواهد شد. در هر فنجان برنج پخته شده، بین ۴۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات خالص وجود دارد که به هیچ وجه برای رژیم کتو مناسب نیست. 

البته منظور این نیست که برنج را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بلکه می‌توانید مقدار مصرف آن را کاهش دهید. علاوه بر این، بهتر است به دنبال یک جایگزین مناسب برای برنج باشید در ادامه بهترین جایگزین برنج در رژیم کتوژنیک را به شما معرفی می‌کنیم: 

 البته منظور این نیست که برنج را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه می‌توانید مقدار مصرف آن را کاهش دهید علاوه بر این بهتر است به دنبال یک جایگزین مناسب برای برنج باشید. در ادامه بهترین جایگزین برنج در رژیم کتوژنیک را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • کینوا

کینوا بهترین جایگزین برنج در رژیم کتوژنیک است. زیرا به عنوان یک پروتئین گیاهی و مغذی شناخته می‌شود. این ماده غذایی برای حفظ انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اغلب رژیم‌های غذایی استاندارد و متعادل گنجانده می‌شود. کینوا بهترین گزینه برای گیاهخواران است. علاوه بر این، سرشار از فیتواستروژن می‌باشد و از بروز بیماری‌های مختلف مثل سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. 

با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از رژیم غذایی شما شامل پروتئین است، می‌توانید کینوا را به رژیم خود اضافه کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای این ماده غذایی، این است که باعث افزایش احساس سیری می‌شود. یعنی شما را برای مدت طولانی نگه می‌دارد. برخی از مهم‌ترین فواید دارویی و درمانی این ماده غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  1. درمان دیابت و قند خون
  2. کمک به لاغری و کاهش وزن
  3. درمان تیروئید
  4. درمان فشار خون
  5. کاهش کلسترول خون
  6. بهبود عملکرد قلب
  7. بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش
  • برنج گل کلم

بسیاری از افراد نمی‌توانند این مسئله را باور کنند، اما گل کلم می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج باشد. گل کلم مزه‌دار شده طعم بسیار بی‌نظیری دارد و یک جایگزین مناسب برای برنج است. زیرا حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات و کالری است. علاوه بر این، گل کلم عطر و طعم ملایمی دارد. به همین دلیل به راحتی با سایر مواد غذایی ترکیب می‌شود. 

در یک وعده غذایی ۵۷ گرمی گل کلم رنده شده، بین ۱۳ تا ۱۴ کالری وجود دارد. در حالی که در ۵۷ گرم برنج سفید پخته شده، بین ۹۰ تا ۱۰۰ کالری وجود دارد! به همین دلیل اخیراً برنج گل کلم به یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های برنج کم کربوهیدرات تبدیل شده است. 

برای تهیه برنج گل کلم، می‌توانید ابتدا گل کلم شسته شده را در یک غذاساز بریزید تا کاملا خرد شود. سپس آن را مزه‌دار کرده و همراه با سایر مواد غذایی مصرف کنید. علاوه بر این، می‌توانید از مقدار کمی برنج و مقدار بیشتری گل کلم استفاده کنید. به عنوان مثال از کلم رنده شده برای تهیه کوفته و انواع مواد غذایی استفاده می‌شود. 

  • برنج شیراتاکی

یکی دیگر از بهترین جایگزین‌های برنج در رژیم کتو، برنج شیراتاکی است که حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و کالری می‌باشد. این برنج از ریشه کنجک به دست می‌آید و یکی از محبوب‌ترین ترکیبات غذایی بومی کشورهای آسیای شرقی است. این ماده غذایی سرشار از ماده‌ای به نام گلوکومنان می‌باشد که نوعی فیبر است. 

در هر وعده ۸۵ گرمی از این برنج، بین ۱ تا ۵ کالری وجود دارد. فیبر موجود در این ماده به بهبود هضم غذا و عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. برای تهیه این برنج، ابتدا آن را به خوبی شستشو دهید. سپس در آب بریزید و برای ۱ تا ۳ دقیقه بجوشانید. سپس برنج را آبکش کنید و صبر کنید تا دم بکشد.

  • جو

جو یک ماده مغذی مفید برای بدن است که جایگزین مناسبی برای برنج می‌باشد. این ماده از نظر ظاهری شبیه به گندم و چاودار است. کالری موجود در نصف فنجان جو پخته شده، بسیار کمتر از کالری نصف فنجان برنج پخته شده است. علاوه بر این، درصد پروتئین و فیبر موجود در جو پخته شده بیشتر است.

 جو حتی سرشار از ترکیباتی به نام نیاسین، روی و سلنیوم است. برای پخت این ماده، یک پیمانه جو را همراه با ۴ پیمانه آب در یک قابلمه بریزید. صبر کنید تا آب جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید. در مرحله بعد، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا جو به طور کامل پخته شود. بعد از آن می‌توانید جوها را آبکش کرده و میل کنید.

نکته مهم رژیم کتوژنیک 

تنها نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم کوتاه مدت است. یعنی نباید برای بازه زمانی طولانی مدت دنبال شود. پروتئین نیز باید به صورت متعادل مصرف شود. زیرا پروتئین‌های اضافی در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند و در فرایند کتوز اختلال ایجاد می‌کنند. از روش‌های مختلف برای اندازه‌گیری مقدار کتون موجود در بدن استفاده می‌شود. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، انجام آزمایش خون است. برخی علائم که نشان می‌دهد بدن شما وارد حالت کتوز شده است، شامل موارد زیر هستند: 

  • تشنگی
  • تکرر ادرار
  • کاهش اشتها

جلوگیری از ریزش مو در رژیم کتوژنیک

با توجه به اینکه رژیم غذایی کتو با محدودیت کالری و مصرف کربوهیدرات همراه است، باعث بروز برخی عوارض مانند ریزش مو می‌شود. کاهش مصرف پروتئین، محدودیت مصرف کالری و کاهش وزن سریع، بر رشد و تراکم موهای سر تاثیرگذار هستند. البته مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ریزش مو در رژیم کتوژنیک یک عارضه موقت است.

 یعنی بعد از مدتی رفع می‌شود. بعد از به پایان رسیدن دوره رژیم غذایی، ممکن است شاهد بروز عوارضی مانند ریزش مو باشید. اما اگر به برخی توصیه‌ها توجه داشته باشید، از ریزش موهای سر جلوگیری خواهد شد. اگر موهای سر شما بیشتر از حد لزوم می‌ریزد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری‌ها نیز باعث ریزش مو می‌شوند. این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند: 

  1. بیماری تیروئید
  2. تغییرات هورمونی
  3. و عوامل دیگر مثل:
  4. استرس زندگی (فیزیکی و عاطفی)
  5. داروها
  6. بارداری و شیردهی
  7. کمبود مواد مغذی مانند آهن کم، روی، نیاسین، سلنیوم و اسیدهای چرب

بعضی از بهترین روش‌های جلوگیری از ریزش مو در رژیم کتوژنیک شامل موارد زیر هستند: 

  • مصرف پروبیوتیک‌

تغییر رژیم غذایی باعث نامتعادل شدن باکتری‌های مفید موجود در روده می‌شود. همین مسئله بر ریزش مو و برخی مسائل دیگر تاثیر می‌گذارد. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های سالمی هستند که به حفظ تعادل باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند. این باکتری‌های مفید برای بهبود هضم غذا و بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پرهیز از کاهش ناگهانی مصرف کربوهیدرات 

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اغلب افراد مرتکب می‌شوند، این است که کربوهیدرات را به صورت ناگهانی کاهش می‌دهند یا مصرف این ماده مغذی را متوقف می‌کنند. این مسئله آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند و باعث ریزش مو یا بروز برخی عوارض دیگر می‌شود. اگر عجله ندارید، بهتر است مصرف کربوهیدرات را به آرامی کاهش دهید. 

در وهله اول، می‌توانید برخی غذاهای فرآوری شده با کربوهیدرات بالا مثل چیپس، آبنبات، پفک و مواردی مانند این را کاهش دهید. در هفته‌های بعدی، مصرف غلات، لوبیا سیب زمینی و مواردی مانند این را کاهش دهید. همین مسئله باعث می‌شود تا به آرامی وارد حالت کتوز شوید. 

  • کاهش استرس 

یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که از ریزش مو در رژیم کتوژنیک جلوگیری می‌کند، کاهش استرس است. می‌توانید مدیتیشن، پیاده‌روی، یوگا و فعالیت‌های کاهش دهنده استرس انجام دهید. استرس تاثیر بسیار زیادی بر ریزش مو و رشد مو دارد. علاوه بر این مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کاهش کیفیت خواب یا کمبود خواب نیز باعث اختلال در عملکرد سیستم غدد درون ریز می‌شود. 

یعنی باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرس خواهد شد. همین مسئله بر ریزش مو تاثیر می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواب حمام آب گرم را امتحان کنید. همچنین می‌توانید کتاب بخوانید یا موسیقی آرام‌بخش گوش دهید. علاوه بر این، بهتر است هر شب در زمان مشخصی به رختخواب بروید.

  • استفاده از روغن نارگیل 

نتیجه یک مطالعه نشان داده است، روغن نارگیل از آسیب‌ رسیدن به موهای سر جلوگیری می‌کند. این روغن به راحتی جذب موهای سر می‌شود و برای تغذیه و کمک به رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این می‌توانید از سایر روغن‌های گیاهی مثل روغن آرگان و مواردی مانند این استفاده کنید. با توجه به اینکه ریزش مو در رژیم کتوژنیک عمدتا ناشی از کمبود مواد مغذی است، بهتر است برخی مکمل‌های تقویت کننده مو را نیز مصرف کنید. 

چیت در رژیم کتوژنیک

از مهم‌ترین سوالات کاربران این است که آیا چیت کردن در رژیم غذایی کتوژنیک مجاز است؟ قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید چیت به چه معنا است. چیت به معنی تقلب است و معمولا برای رژیم‌های غذایی نیز به کار برده می‌شود. چیت کردن در رژیم غذایی، به معنی زیر پا گذاشتن قوانین آن رژیم است. توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید غذایی خارج از هرم کتوژنیک مصرف کنید. 

بنابراین چیت در رژیم کتوژنیک معنایی ندارد. برخی افراد معتقد هستند، می‌توانید یک یا دو روز در هفته آزاد باشید یا به اصطلاح قوانین این رژیم را زیر پا بگذارید. اما از نظر متخصصان تغذیه، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. تقلب کردن در رژیم غذایی، بر نتیجه نهایی رژیم تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال ممکن است یک روز در هفته مقدار بیشتری کربوهیدرات مصرف کنید، اما همین مقدار کم بدن شما را از حالت کتوز خارج می‌کند. 

بنابراین حتی نمی‌توانید برای یک وعده چیت کنید. یک تصور بسیار اشتباه این است که چیت کردن خارج از هرم کتوژنیک، باعث متوقف شدن استپ وزنی می‌شود. بنابراین می‌توان برای مناسبت‌هایی مانند عروسی، یا نزدیک شدن دوران قاعدگی چیت کرد! 

این یک اشتباه بسیار بزرگ است. نه تنها وزن شما با چیت کردن در رژیم کتوژنیک کاهش نمی‌یابد، بلکه احتمال استپ وزنی افزایش می‌یابد. حتی ممکن است برخی شریان‌های قلبی و کبد آسیب ببینند. 

چای ماسالا در رژیم کتوژنیک

چای ماسالا فواید گوناگونی دارد و در برنامه غذایی کتوژنیک نیزمصرف می‌شود. زیرا یکی از بهترین چای‌ها برای کاهش وزن و تجزیه کربوهیدارت است. برای تهیه این چای در خانه، می‌توانید از یک دستورالعمل ساده استفاده کنید. 

البته توجه داشته باشید که نباید این چای را همراه با شکر و قند مصرف کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، پیشنهاد می‌کنیم پودر جینسینگ را نیز به آن اضافه کنید. مواد لازم برای تهیه چای ماسالا رژیمی شامل موارد زیر هستند: 

  • 400 میلی لیتر آب
  • 2 قاشق غذاخوری چای سیاه
  • 1 تکه زنجبیل
  • دارچین
  • 4 عدد هل
  • 2 قاشق شیرین کننده بدون کالری ( اختیاری)
  • 2 قاشق غذاخوری خامه بدون شکر

برای تهیه این چای ابتدا مقداری زنجبیل را پوست بگیرید و آن را خرد کنید. سپس زنجبیل خرد شده را همراه با هل درون یک هاون سنگی بریزید. در مرحله بعد، مخلوط زنجبیل و هل را به صورت کامل با یکدیگر ترکیب کنید. مقداری آب را روی حرارت قرار دهید. سپس زنجبیل و هل را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا آب جوش بیاید. در مرحله بعد، چای سیاه و دارچین را به آن اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه دیگر صبر کنید و سپس اجازه دهید تا چای دم بکشد. 

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

با توجه به اینکه برخی میوه‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند، نباید در رژیم کتوژنیک مصرف شوند. بنابراین بهتر است میوه‌های خاصی را به رژیم خود اضافه کنید. در ادامه میوه‌های مجاز در رژیم کتوژنیک را به شما معرفی می‌کنیم:

  • آووکادو

یکی از بهترین میوه‌ها در رژیم کتوژنیک، آووکادو است. این میوه معمولاً برای وعده صبحانه مصرف می‌شود و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند. در یک آووکادو با اندازه متوسط، بین ۱۲ تا ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۱۰ تا ۱۱ گرم فیبر وجود دارد.

 بنابراین بین ۲ تا ۳ گرم کربوهیدرات خالص در آووکادو وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت این میوه گزینه مناسبی برای رژیم کتوژنیک است و انواعی از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد.

  • گوجه فرنگی 

یکی دیگر از بهترین میوه‌ها در رژیم کتوژنیک، گوجه فرنگی است. البته برخی افراد معتقد هستند، گوجه فرنگی در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد. در هر صورت می‌توانید از این ماده برای تهیه سالاد و غذا استفاده کنید. 

بر اساس مطالعات انجام شده، گوجه فرنگی بسیار کتو دوست است. زیرا در یک گوجه فرنگی با اندازه متوسط بین ۴ تا ۵ گرم کربوهیدرات و ۱ تا ۲ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین مقدار کربوهیدرات خالص گوجه فرنگی بین ۳ تا ۴ گرم است. مقدار کربوهیدرات موجود در گوجه فرنگی با توجه به اندازه و نوع آن متفاوت است. 

  • لیمو

از دیگر میوه‌های مجاز در رژیم کتوژنیک، لیمو است. می‌توانید از لیمو برای مزه‌دار کردن گوشت، مرغ، ماهی و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. در یک لیمو با اندازه متوسط بین ۶ تا ۷ گرم کربوهیدرات و ۱ تا ۲ گرم فیبر وجود دارد. در نتیجه مقدار کربوهیدرات خالص لیمو بین ۴ تا ۵ گرم است. این میوه سرشار از ویتامین C است و انواعی ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد.

  • توت فرنگی

توت فرنگی نیز برای رژیم کتوژنیک مناسب است. زیرا کربوهیدرات کمی دارد و ویتامین‌های لازم مورد نیاز بدن مانند ویتامین C و ویتامین A را تامین می‌کند. در یک وعده ۱۰۰ گرمی توت فرنگی، بین ۶ تا ۷ گرم کربوهیدرات و ۱ تا ۲ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین کربوهیدرات خالص این میوه بین ۵ تا ۶ گرم است. 

  • شاه توت و تمشک 

شاه توت از مهم‌ترین میوه‌های مجاز در رژیم کتوژنیک است. در یک وعده ۱۵۰ گرمی شاتوت، بین ۱۴ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۷ تا ۸ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین کربوهیدرات خالص آن بین ۶ تا ۷ گرم است. این میوه انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد.

 در یک وعده ۱۲۳ گرمی تمشک نیز بین ۱۴ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۸ تا ۹ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین کربوهیدرات خالص این میوه بین ۶ تا ۷ گرم است. تمشک سرشار از منگنز و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. به همین دلیل به کاهش التهابات بدن و کاهش وزن کمک می‌کند.

  • آلو

در یک آلوی کامل با اندازه بزرگ، بین ۸ تا ۹ گرم کربوهیدرات و ۱ تا ۲ گرم فیبر وجود دارد. کربوهیدرات خالص این میوه بین ۷ تا ۸ گرم است. برخی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در آلو شامل فسفر و پتاسیم هستند. 

  • کیوی

کیوی نیز تا حدودی برای رژیم کتوژنیک مناسب است. البته مقدار کربوهیدرات خالص موجود در این میوه نسبت به میوه‌های معرفی شده بیشتر است. در یک کیوی ۷۵ گرمی، بین ۱۰ تا ۱۱ گرم کربوهیدرات و ۲ تا ۳ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین کربوهیدرات خالص این میوه بین ۸ تا ۹ گرم است. 

  • بلوبری

کربوهیدرات خالص بلوبری نیز مانند کیوی کمی زیاد است. در نصف فنجان بلوبری بین ۱۰ تا ۱۱ گرم کربوهیدرات و ۱ تا ۲ گرم فیبر وجود دارد. بنابراین کربوهیدرات خالص این میوه بین ۹ تا ۱۰ گرم است.

خرما در رژیم کتوژنیک

قبل از هر چیزی، باید ببینیم خرما کتو پسند است یا خیر؟ خرما یک میوه شیرین و سرشار از مواد مغذی مثل فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. البته حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات نیز می‌باشد. ضد و نقیض‌های گوناگونی درباره مصرف خرما در رژیم کتوژنیک وجود دارد. با توجه به اینکه این میوه به صورت طبیعی فواید گوناگونی برای بدن دارد، متخصصان درباره مصرف آن مطمئن نیستند.

 برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، فیبر و شیرینی طبیعی خرما برای رژیم‌های غذایی از جمله رژیم کتو مناسب است. اما برخی دیگر معتقد هستند، کربوهیدرات موجود در این میوه باعث مختل شدن فرایند کتوز می‌شود.

 در هر عدد خرما با اندازه متوسط، بین ۲۰ تا ۲۵ گرم کربوهیدرات وجود دارد. قند طبیعی موجود در این میوه فروکتوز است. بنابراین باید قبل از مصرف آن با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. متخصصان این مجموعه، بهترین زمان مصرف خرما یا مقدار مصرف خرما را به شما معرفی می‌کنند. 

عوارض رژیم کتوژنیک

اگرچه رژیم غذایی کتوژنیک فواید بسیار زیادی دارد، اما ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. اگر بدن برای مدت طولانی در حالت کتوز باقی بماند، برخی عوارض رژیم کتوژنیک شامل موارد زیر هستند: 

  1. ممکن است علائم برخی بیماری‌های قلبی تشدید شود. بنابراین اگر به بیماری‌های قلبی مبتلا هستید، بهتر است قبل از انتخاب این رژیم غذایی با متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. 
  2. کاهش مصرف کربوهیدرات برای بازه زمانی طولانی مدت، خطر ابتلا به کتو اسیدوز دیابتی را افزایش می‌دهد. کتواسیدوز دیابتی یکی از مهم‌ترین عارضه‌های بیماری دیابت است. بنابراین اگر به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستید، باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. 
  3. مصرف بیش از حد چربی‌های سالم در رژیم‌ های کتوژنیک، باعث بروز برخی علائم مثل رفلاکس اسید معده می‌شود.
  4. ممصرف بیش از حد چربی باعث افزایش سطح چربی خون می‌شود. این رژیم‌های غذایی سطح کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند. 
  5. افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، باید ابتدا با پزشک مشورت کنند. زیرا ممکن است رژیم کتوژنیک برخی از علائم بیماری‌های کبدی را افزایش دهد. 
  6. همانطور که گفته شد، رژیم غذایی کتوژنیک باعث می‌شود تا سلول‌های چربی برای تامین انرژی تجزیه شوند. بدن برخی افراد قادر به تجزیه چربی نیست. همین مسئله باعث بروز برخی عوارض جانبی جدی مانند کما یا مرگ می‌شود. 
  7. این رژیم غذایی باعث تشدید علائم برخی بیماری‌های کلیوی می‌شود. حتی بعضی متخصصان معتقد هستند، ارتباط مستقیمی بین ایجاد سنگ کلیه و رژیم کتو وجود دارد.
  8. این رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری پانکراتیت را افزایش می‌دهد. اگر به این بیماری مبتلا هستید یا سطح تری گلیسیرید در بدن شما بالا است، باید با احتیاط عمل کنید. 

برنامه غذایی رژیم کتو

یکی از مهم‌ترین سوالات کاربران این است که برای دریافت برنامه غذایی رژیم کتو به کجا مراجعه کنیم؟ همانطور که گفته شد، رژیم‌های غذایی رایگان چندان مناسب نیستند. زیرا با شرایط زندگی و عادات غذایی شما سازگاری ندارند. به همین دلیل بهترین گزینه برای دریافت برنامه غذایی رژیم کتو، مجموعه فیت کلاب است. 

زیرا متخصصان و مربیان این مجموعه، ابتدا شرایط جسمانی شما را ارزیابی می‌کنند. سپس برخی پارامترها مانند شاخص توده بدنی و متابولیسم پایه را اندازه‌گیری می‌کنند. در مرحله بعد، اطلاعاتی درباره ساعات کاری، عادات غذایی، سبک زندگی و مواردی مانند این دریافت می‌شود. 

در نهایت بهترین رژیم غذایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب به تمامی سوالات و ابهامات شما پاسخ می‌دهند و تا زمان رسیدن به اندام ایده‌آل در کنار شما هستند. 

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

مصرف برخی مواد غذایی در رژیم غذایی کتو توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • غذای پر کربوهیدرات (ساده و تصفیه شده)
  • غلات: برنج، گندم، جو، جو، چاودار، کینوا ، گندم سیاه  
  • سبزیجات نشاسته ای: سیب زمینی، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، ذرت، کاساوا، کنگر فرنگی 
  • حبوبات: لوبیا، نخود، عدس 
  • کربوهیدرات های تصفیه شده: نان، پاستا، شیرینی، تورتیلا، ساندویچ 

با توجه به اینکه این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات هستند، برای رژیم غذایی کتو مناسب نخواهند بود. زیرا باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند و مانع از ورود بدن به حالت کتوز خواهند شد. باقی موارد به صورت زیر هستند: 

  • غذاهای فرآوری شده

دسته بعدی غذاهای فرآوری شده یا بسته‌بندی شده هستند. متاسفانه سبک زندگی انسان‌ها نسبت به سالیان گذشته تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. در زمان گذشته، اغلب مردم غذاهای ارگانیک و سالم مصرف می‌کردند. اما امروزه میزان مصرف غذاهای فرآوری شده افزایش پیدا کرده است. این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات، چربی‌های ناسالم، سدیم، قند و مواد نگهدارنده هستند. 

این مواد غذایی نه تنها باعث افزایش وزن می‌شوند، بلکه به سلامتی نیز آسیب می‌زنند. برخی مواد غذایی فراوری شده مانند سوسیس و کالباس سرشار از سدیم هستند و باعث احتباس آب می‌شوند. در نتیجه احتمال افزایش فشار خون نیز وجود دارد. بنابراین این مواد غذایی خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. برخی از مهم‌ترین غذاهای فرآوری شده که نباید در رژیم کتوژنیک مصرف شوند، شامل موارد زیر هستند: 

  • غذاهای فرآوری شده که باید در طول رژیم کتو اجتناب کنید عبارتند از:
  • تنقلات: چیپس، کراکر، چوب شور
  • فست فودها: سیب زمینی سرخ کرده، برگر، پیتزا، بوریتو، کلوچه، ساندویچ
  • نوشیدنی‌های شیرین، آب میوه و شربت‌های شیرین

آبمیوه‌های تازه، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازند. اما آبمیوه‌های بسته‌بندی شده و صنعتی، حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و قند اضافه هستند. بنابراین نباید در رژیم کتوژنیک مصرف شوند. علاوه بر این، لازم است مصرف برخی نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، انرژی زا و مواردی مانند این را کاهش دهید. 

زیرا این نوشیدنی‌ها سرشار از کربوهیدرات و قند هستند. بهتر است از مصرف نوشیدنی‌هایی که حاوی عسل یا شربت شیرین کننده افرا هستند، خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها نیز حاوی کربوهیدرات هستند و باعث افزایش قند خون می‌شوند. در نتیجه می‌توانند فرایند کتوز را مختل سازند. 

  • نوشیدنی‌ های الکلی

اگر رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنید، باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی مانند آب جو، شراب گازدار، نوشیدنی‌های مخلوط و کوکتل خودداری کنید. نوشیدنی‌های الکلی از غلات و برخی میوه‌ها مثل انگور تهیه می‌شوند. بنابراین سرشار از کربوهیدرات و قند هستند. این ترکیبات باعث دهیدراته شدن بدن می‌شوند و آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کنند. 

  • چربی های ترانس و هیدروژنه

برخی مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس و هیدروژنه شامل موارد زیر هستند: 

  • مارگارین

روغن‌های فرآوری شده مانند کانولا، آفتابگردان، سویا

  • خامه 

این چربی‌های ناسالم باعث افزایش وزن می‌شوند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. 

  • سس و چاشنی 

اگر رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنید، بهتر است مصرف انواع سس را کاهش دهید. برخی سس‌های مضر در رژیم کتوژنیک شامل موارد زیر هستند: 

  1. سس باربیکیو
  2. سس گوجه
  3. خردل عسلی
  4. سس فلفل دلمه‌ای شیرین

این چاشنی‌ها سرشار از قند، کربوهیدرات، سدیم و چربی‌های ناسالم هستند. بنابراین باعث افزایش وزن می‌شوند و آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کنند. 

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم کتوژنیک توضیح داده شد. رژیم غذایی کتوژنیک، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد در این نوع برنامه غذایی میزان مصرف کربوهیدرات به حداقل می‌رسد تا بدن برای تامین انرژی از بافت چربی استفاده کند. به این حالت کتوز گفته می‌شود. افرادی که از رژیم پیروی می‌کنند باید مقدار بیشتری چربی سالم و پروتئین مصرف کنند و میزان مصرف کربوهیدرات را به کمتر از ۵۰ گرم در روز برسانند.

 پژوهش‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی کتو تاثیر بسیار زیادی بر درمان و کنترل بیماری‌های مختلف دارد و با عوارض محدودی همراه است. اگر به این نوع رژیم غذایی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم به دیگر مطالب مجله تخصصی فیت کلاب را مطالعه کرده و از متخصصان تغذیه این مجموعه، رژیم متناسب با شرایط خود را دریافت کنید. 

5 Responses

  1. واقعاااا با این گرونی و مشکلات مردم چقدر میتونن از محصولات گوشتی استفاده کنن؟؟
    مسلم هست که مردم با این وضع اقتصادی بیشتر به حبوبات و سبزیجات مثل سیب زمینی و… و نان رو میاورند

  2. یعنی روزی ۱۰۰ گرم مرغ نمیتونی کباب کنی یا ۱۰۰ گرم دل یا سنگدان یا جگر مرغ نمیتونی کباب کنی نوش کنی؟

  3. من ۵۴ سالمه ، کلسترول و تریگلیسرید و فشار خون بالا و اسید اوریک دارم و قند خونم بالاست ، این رژیم مناسب من هست ؟

    1. با توجه به بیماریهایی که ذکر کردید، رژیم کتوژنیک مناسب شما نیست چون در رژیم کتوژنیک میزان پروتیین و چربی های حیوانی بالا هست و میزان کربوهیدرات تقریبا صفر است.
      بهتر است که رژیم معمولی داشته باشید و اگر اضافه وزن دارید، رژیم کاهش وزن بگیرید که با کاهش وزن بدنتون حتی به میزان ۱۰ درصد، بسیاری از فاکتورهای سلامتیتون بهبود پیدا میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه