رژیم فستینگ چیست و چطور میشه با روزه داری متناوب لاغر شد ؟

رژیم فستینگ چیست و چطور میشه با روزه داری متناوب لاغر شد ؟

روزی روزگاری در زمان‌های بسیار دور( نه من یادمه نه شما!) لاغر شدن به یکی از مهم‌ترین معضلات تبدیل شده بود. افرادی که اضافه وزن شدید داشتند، انواع روش‌های لاغر شدن را امتحان می‌کردند و ساعت‌ها فعالیت‌های بدنی انجام می‌دادند. اما به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسیدند. بعضی‌ها هم اصلاً حال و حوصله رژیم گرفتن نداشتند. با خود می‌گفتند چه کسی حوصله دارد دو سه ماه رژیم بگیرد تا یک کیلو لاغر شود؟ (گوشتمون رو می‌خوریم و از زندگی لذت می‌بریم! فوقش می‌خواییم ۱۰ ۱۵ سال زودتر بمیریم دیگه!)

 خلاصه برخی کارشناسان تغذیه خسته شدند و فهمیدند دیگر هیچکس حال و حوصله رژیم گرفتن ندارد! به همین دلیل نوعی رژیم طراحی کردند که مثل موشک عمل می‌کند و شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رساند! این رژیم عجیب و غریب که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده رژیم فستینگ نام دارد.

 اما چه تکنیکی در این رژیم معجزه‌آسا وجود دارد که به لاغری سریع و کاهش وزن در بازه زمانی کوتاه مدت کمک می‌کند؟ من قصد ندارم در این پاراگراف به سوال شما پاسخ دهم. زیرا اگر این کار را انجام دهم، شما باقی بخش‌های مقاله را مطالعه نمی‌کنید و زحمات من نویسنده به باد می‌رود! بنابراین پیشنهاد می‌کنم باقی بخش‌ها را مطالعه کنید.

رژیم لاغری سریع یا رژیم روزه داری متناوب

رژیم لاغری سریع یا رژیم روزه داری متناوب
رژیم لاغری سریع یا رژیم روزه داری متناوب

 

رژیم لاغری سریع که با اسامی دیگری مثل رژیم روزه‌داری متناوب شناخته می‌شود، اخیراً به یک رژیم پرطرفدار برای لاغر شدن تبدیل شده است. مردم کشورهای مختلف هزاران سال است که به دلایل گوناگون مانند حفظ سلامتی یا دلایل معنوی روزه می‌گیرند. این افراد در ساعات مشخصی از روز افطار می‌کنند. کارشناسان تحقیقات گوناگونی روی تاثیرات روزه گرفتن بر سلامتی انجام داده‌اند.

 نتیجه مطالعات نشان می‌دهد غذا نخوردن در بازه‌های زمانی خاص و رژیم‌های روزه‌داری، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامتی دارند. طراحان رژیم فستینگ ادعا می‌کنند، این رژیم نتایج بی‌نظیری روی کاهش وزن و درمان بیماری‌های مزمن دارد. علاوه بر این، رژیم روزه ‌داری متناوب انواع مختلفی دارد و بسیار انعطاف پذیر است.

 به همین دلیل به یک رژیم غذایی محبوب تبدیل شده است. هیچ نکته پیچیده و سختی در رژیم فستینگ وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که دوره‌های زمانی غذا خوردن و غذا نخوردن را رعایت کنید. در این رژیم غذایی، نوع ماده مصرفی اهمیت چندانی ندارد. بلکه زمان مصرف غذا دارای اهمیت است. البته متخصصان تغذیه توصیه می‌کند از مصرف مواد غذایی ناسالم در رژیم فستینگ بپرهیزید. 

  • رژیم فستینگ چیست؟ 

رژیم فستینگ چیست؟ 
رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌داری متناوب، یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های غذایی است که به عنوان نوعی الگوی غذا خوردن شناخته می‌شود. این رژیم غذایی شامل دوره‌های زمانی غذا خوردن و ناشتایی است. در ساعاتی که غذا مصرف نمی‌کنید، بدن شما کالری و کربوهیدرات دریافت نمی‌کند. به همین دلیل از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. همین مسئله باعث لاغر شدن می‌شود. طراحان رژیم فستینگ ادعا می‌کنند که کاهش مصرف کالری به خصوص هنگام شب، باعث کاهش التهاب، کاهش مقاومت به انسولین و چاقی می‌شود. 

  • رژیم لاغری 8 کیلو در یک ماه

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آیا رژیم لاغری ۸ کیلو در یک ماه در دسته رژیم روزه داری متناوب قرار می‌گیرد؟ کاهش وزن بیشتر از ۸ کیلو در یک ماه به معنی لاغری سریع است. زیرا از نظر متخصصان تغذیه، کاهش وزن ۳ تا ۴ کیلو در یک ماه طبیعی است. اما بیشتر از این مقدار توصیه نمی‌شود. با این حال اگر قصد دارید در بازه زمانی یک ماه ۸ کیلو کاهش وزن داشته باشید، باید به برخی نکات توجه کنید. مهم‌ترین نکته این است که اهداف واقع بینانه داشته باشید.

 اهداف شما باید دست یافتنی و واقعی باشد. به عنوان مثال ابتدا باید شرایط جسمانی خود را ارزیابی کنید. ممکن است کاندیدای مناسبی برای ۸ کیلو لاغری در یک ماه نباشید. زیرا باید یک رژیم سختگیرانه و سریع را دنبال کنید. هدف خود را تعیین کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید ۸ کیلو کاهش وزن داشته باشید، باید در هر هفته بین ۱ تا ۲ کیلو لاغر شوید. نکته مهم دیگر این است که روی فرایند لاغر شدن نظارت داشته باشید.

 می‌توانید از یک دفترچه برای شمارش کالری و بررسی تغییرات استفاده کنید. علاوه بر این، لازم است میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش دهید. در ابتدا کالری دریافتی روزانه را تا ۵۰۰ کالری کاهش دهید. به مرور زمان، می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید.

 جدا از این مسئله، باید از متخصص تغذیه بخواهید تا برای شما برنامه‌ریزی کند. غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و چربی‌های سالم را به رژیم خود اضافه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است مقاله رژیم لاغری ۸ کیلو در یک ماه از مجموعه فیت کلاب را مطالعه کنید.

نکته مهم 

اگر قصد داری در بازه زمانی یک ماه کاهش وزن قابل توجهی داشته باشی، باید حتماً تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیری و به شکل خودسرانه برای لاغر شدن اقدام نکنی. اگر به مشاوره و اطلاعات بیشتری نیاز داری، بهتره همین الان با کارشناس‌های مجموعه فیت کلاب تماس بگیری.

در رژیم فستینگ چی بخوریم؟

در رژیم فستینگ چی بخوریم؟
در رژیم فستینگ چی بخوریم؟

مهم‌ترین سوال اغلب مردم این است که چه چیزی در رژیم فستینگ مصرف کنیم؟ یکی از مهم‌ترین مزیت‌های برنامه غذایی روزه‌داری متناوب، این است که با محدودیت شدید کالری همراه نیست. به همین دلیل می‌توانید در ساعات غذا خوردن از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب با کالری کافی استفاده کنید. اما پرخوری شدید توصیه نمی‌شود. اگر در ساعات غذا خوردن پرخوری کنید، به وزن ایده‌آل خود نمی‌رسید.

 بهترین راه حل این است که از یک متخصص تغذیه برنامه غذایی دریافت کنید. زیرا متخصصان تغذیه تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا تمامی گروه‌های غذایی را به رژیم شما اضافه کنند. بر اساس مطالعات انجام شده در انجمن قلب آمریکا و سلامت کانادا، یک رژیم غذایی سالم باید شامل ۵۵ کربوهیدرات، ۲۰ درصد چربی و ۲۵ درصد پروتئین باشد. البته منظور از کربوهیدرات، کربوهیدرات‌های پیچیده و سالم هستند. می‌توانید غذاهای زیر را به رژیم فستینگ اضافه کنید: 

مواد غذایی مناسب برای رژیم فستینگ 

برخی مواد غذایی مناسب برای رژیم فستینگ شامل موارد زیر هستند: 

1.پروتئین ها

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی، پروتئین‌ها هستند که باید به رژیم روزه‌داری متناوب اضافه شوند. پروتئین‌ها به شما کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. برخی از مواد غذایی پروتئینی کم کالری شامل ماهی، مرغ، بوقلمون، لوبیا، عدس و حبوبات هستند. عدس و برخی حبوبات، سرشار از چربی‌های سالم، فیبر و ویتامین هستند.

2.غذاهای سبوس دار

دسته دوم غذاهای سبوس‌دار هستند. این ترکیبات غذایی حاوی کربوهیدرات نشاسته‌ای هستند و باعث افزایش کاهش ناگهانی قند خون نمی‌شوند. در نتیجه برای بیماران دیابتی مفید می‌باشند. غلات کامل نیز فیبر، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند. 

3.سبزیجات کم کالری

می‌توانید سبزیجات کم کالری و سرشار از فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سبزیجات سرشار از ریز مغذی هستند و انواعی از ویتامین‌ها و گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند. فیبر موجود در سبزیجات باعث افزایش احساس سیری و بهبود هضم غذا می‌شود. البته می‌توانید میوه نیز مصرف کنید. میوه‌ها حاوی فیبر و ویتامین هستند. اما توجه داشته باشید که برخی میوه‌ها کربوهیدرات زیادی دارند و باید به صورت متعادل مصرف شوند. 

4.مصرف لبنیات 

لبنیات یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که باید در رژیم فستینگ گنجانده شود. زیرا به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم ماست، شیر و پنیر کم چرب مصرف کنید. شیر بادام نیز گزینه کاملاً مناسبی برای رژیم روزه‌داری متناوب است. علاوه بر مواردی که گفته شد، مصرف مایعات را فراموش نکنید. مایعات نقش مهمی در کاهش وزن و بهبود متابولیسم بدن دارد. بهتر است به صورت روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب، نوشیدنی‌های بدون قند و چای یا قهوه بدون شیر و شکر مصرف کنید.

مواد غذایی نامناسب برای رژیم فستینگ 

مواد غذایی نامناسب برای رژیم فستینگ 
مواد غذایی نامناسب برای رژیم فستینگ

اگر برنامه فستینگ را دنبال می‌کنید، باید از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کنید. زیرا این مواد غذایی باعث افزایش وزن می‌شوند. بهتر است مصرف مواد غذایی زیر را کاهش دهید یا آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید: 

1.قند

از مصرف نوشابه شیرینی، بیسکویت، شکلات و بستنی خودداری کنید. زیرا سرشار از شکر هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند. به جای آن می‌توانید شکر، عسل و شربت افرا مصرف کنید. به طور کلی بهتر است مواد غذایی شیرین به اندازه مصرف شوند.

2.کربوهیدرات های تصفیه شده

دسته دوم کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند که در برخی مواد غذایی فرآوری شده مانند ماکارونی، آرد سفید، برنج سفید و بعضی غلات صبحانه وجود دارند. این ترکیبات غذایی باعث افزایش شدید قند خون می‌شوند.

3.چربی های حیوانی

مصرف بیش از حد چربی‌های حیوانی مانند کره، پنیر، خامه و مواردی مانند این توصیه نمی‌شود. زیرا این مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند.

4.غذاهای فراوری شده

برخی غذاهای فرآوری شده مثل غذاهای آماده یا سوسیس و کالباس باید از رژیم غذایی شما حذف شوند. این غذاها حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و چربی‌های اشباع شده هستند.

5.گوشت فرآوری شده و قرمز

پیشنهاد می‌کنیم میزان مصرف گوشت فرآوری شده و قرمز را کاهش دهید. بهتر است گوشت بدون چربی مصرف کنید. زیرا گوشت‌های فراوری شده نیز حاوی چربی‌های اشباع شده هستند و به سلامت بدن آسیب می‌رسانند. 

انواع رژیم فستینگ 

انواع رژیم فستینگ 
انواع رژیم فستینگ

رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید با توجه به شرایط جسمانی، عادات غذایی و علاقه خود یکی از انواع رژیم روزه‌داری متناوب را انتخاب کنید. ولی به طور کلی توصیه می‌کنیم برای لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام یا انتخاب رژیم فستینگ، با متخصص‌های مجموعه فیت کلاب مشورت کنید.

 زیرا متخصصان این مجموعه تجربه زیادی در زمینه ارائه رژیم‌های غذایی دارند و بهترین برنامه غذایی را به شما ارائه می‌کنند. با توجه به اینکه رژیم روزه‌داری متناوب انواع مختلفی دارد، بهتر است قبل از انتخاب آن اطلاعات کاملی درباره هر یک از رژیم‌ها و ویژگی‌های آن به دست آورید. انواع رژیم فستینگ شامل موارد زیر هستند: 

1.رژیم فستینگ ۱۲ ساعته

یکی از انواع رژیم‌ های فستینگ، رژیم فستینگ ۱۲ ساعته است. این رژیم غذایی شامل برخی قوانین و اصول ساده است که می‌توان به راحتی رعایت کرد. در این رژیم باید ۱۲ ساعت ناشتا باشید و غذایی مصرف نکنید.

 این رژیم برای افرادی مناسب است که به تازگی برای لاغر شدن با رژیم روزه داری متناوب اقدام کرده‌اند. بهترین روش برای انجام رژیم فستینگ ۱۲ ساعته، این است که در زمان خواب ناشتا باشید. به عنوان مثال می‌توانید هفت بعد از ظهر رژیم فستینگ را شروع کنید و تا ۷ صبح فردا ناشتا باشید.

2.رژیم فستینگ ۱۶/۸

رژیم فستینگ ۱۶/۸ یکی دیگر از انواع رژیم روزه داری متناوب است. در این رژیم باید ۱۶ ساعت ناشتا باشید و در ۸ ساعت بعدی غذا مصرف کنید. این رژیم برای افرادی مناسب است که پیش از این رژیم روزه داری ۱۲ ساعته را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده‌اند. در این رژیم، باید شام را تا ساعت ۸ شب مصرف کنید. سپس باید تا ساعت ۱۲ روز بعد ناشتا باشید. 

یعنی وعده صبحانه حذف می‌شود. نتیجه بررسی تاثیر این رژیم غذایی روی موش‌ها نشان داد که کاهش مصرف غذا و محدود کردن کالری برای بازه زمانی ۱۶ ساعت در روز، خطر بروز التهاب، دیابت، بیماری‌های کبدی و چاقی را کاهش می‌دهد. این رژیم به یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های فستینگ تبدیل شده است. 

زیرا بسیاری از مردم علاقه دارند دوره ناشتایی را به زمان خواب موکول کنند. می‌توانید این رژیم غذایی را هر چند وقت یکبار تکرار کنید یا صرفاً یک یا دوبار در هفته انجام دهید. به طور کلی، بهتر است ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کنید.

نمونه رژیم فستینگ 8/16

اگر به رژیم روزه داری متناوب علاقه دارید، بهتر است برای دریافت برنامه غذایی از متخصص‌های مجموعه فیت کلاب کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه به طور خودسرانه برای رژیم گرفتن اقدام نکنید. همچنین بهتر است از رژیم‌های غذایی رایگانی که در اینترنت موجود هستند، استفاده نکنید. با این حال برای اینکه درک بهتری از رژیم فستینگ داشته باشید، در ادامه یک نمونه رژیم فستینگ ۸/۱۶ را برای شما بیان می‌کنیم: 

روز اول
  • وعده اول: ۱ لیوان شیر کم چرب به همراه ۲ عدد خرما
  • وعده دوم: ۲ برش کباب تابه‌ای به همراه ۱ سبزیجات 
  • وعده سوم: ۱ عدد سیب به همراه ۱۰ عدد بادام
  • وعده چهارم: ۱ عدد تن ماهی ۱۸۰ گرمی
روز دوم
  • وعده اول: ۱ عدد موز
  • وعده دوم: ۲۰۰ گرم سینه مرغ کبابی یا سرخ شده به همراه سبزیجات
  • وعده سوم: ۱ لیوان پاپ کورن بدون روغن به همراه ۱ عدد پرتقال
  • وعده چهارم: ۲ ملاقه خوراک لوبیا چیتی به همراه سبزیجات 
روز سوم
  • وعده اول: ۱ لیوان شیر به همراه ۱۰ عدد بادام
  • وعده دوم: ۲۰۰ گرم خوراک گوشت به همراه سبزیجات دلخواه
  • وعده سوم: ۱ عدد سیب به همراه دمنوش دلخواه
  • وعده چهارم: یک کاسه سالاد سزار

3.رژیم فستینگ ۱۴ / ۱۰

یکی دیگر از انواع رژیم فستینگ، رژیم فستینگ ۱۴ / ۱۰ است. این رژیم غذایی برای افراد مبتدی مناسب است. در این رژیم، باید ۱۴ ساعت ناشتا باشید و در ۱۰ ساعت بعدی غذا مصرف کنید. این رژیم برای افرادی که به رژیم روزه‌داری متناوب طولانی مدت علاقه دارند، مناسب می‌باشد. زیرا به سادگی انجام می‌شود و شبیه به برخی رژیم‌های فستینگ دیگر مثل ۱۶/۸ است. شما می‌توانید دو الی سه وعده غذایی در طول روز مصرف کنید. اگر سه وعده غذایی مصرف می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم وعده‌ها را نزدیک به یکدیگر میل کنید. می‌توانید بین دو وعده غذایی برای ۱۴ ساعت ناشتا باشید و غذایی مصرف نکنید.

4.رژیم فستینگ ۲۴ ساعته

یکی دیگر از انواع رژیم روزه داری متناوب، رژیم فستینگ ۲۴ ساعته است. می‌توانید این رژیم را یک یا دو بار در هفته انجام دهید. در این رژیم نباید برای ۲۴ ساعت غذایی مصرف کنید. به عنوان مثال می‌توانید از وعده صبحانه امروز تا وعده صبحانه فردا یا از وعده ناهار امروز تا وعده ناهار فردا رژیم بگیرید و ناشتا باشید. 

البته می‌توانید در زمان ناشتایی برخی مواد غذایی بدون کالری یا کم کالری مثل آب، چای و مواردی مانند این مصرف کنید. اما در روزهای دیگر باید الگوهای غذایی معمولی را دنبال کنید. در این روش، کالری دریافتی روزانه شما کاهش می‌یابد اما تغییری در برنامه غذایی ایجاد نمی‌شود. 

اگرچه می‌توانید در روزهای بعد غذای معمولی مصرف کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم از مصرف خوراکی‌های ناسالم خودداری کنید. از نظر برخی افراد، رژیم فستینگ ۲۴ ساعته یا یک روزه کمی خسته کننده و طاقت فرسا است. همچنین ممکن است با برخی عوارض مانند کاهش انرژی بدن، سردرد و تغییر خلق و خو همراه باشد.

5.رژیم فستینگ یک روز در میان

یکی دیگر از انواع رژیم روزه داری متناوب، رژیم فستینگ یک روز در میان است. همانطور که از نام آن مشخص است، باید یک روز در میان ناشتا باشید. البته نیازی نیست ۲۴ ساعت کامل گرسنه باشید و چیزی مصرف نکنید. بلکه می‌توانید میزان مصرف کالری را کاهش دهید. به عنوان مثال می‌توان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری طی روز مصرف کرد. اما روز بعد، باید از الگوهای غذایی معمولی پیروی کنید. 

در ۲۴ ساعتی که ناشتا هستید، باید از مصرف مواد غذایی ناسالم و چرب خودداری کنید. نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که رژیم روزه‌داری متناوب یک روز در میان، به کاهش وزن و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.

 حدود ۳۲ شرکت کننده در این مطالعه شرکت کردند. نتیجه مطالعه نشان داد، شرکت کنندگان بعد از گذشت ۱۲ هفته بین ۴ الی ۵ کیلو کاهش وزن داشتند. البته این رژیم برای افرادی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند، مناسب نیست. همچنین افراد مبتدی باید رژیم‌های ساده‌تر را انتخاب کنند. علاوه بر این، رژیم فستینگ یک روز در میان نباید برای بازه زمانی طولانی ادامه پیدا کند.

6.رژیم فستینگ ۲ روز در هفته

در این رژیم فستینگ 2 روز در هفته، می‌توانید ۵ روز غذاهای سالم و معمولی مصرف کنید. اما در دو روز دیگر باید کالری مصرفی دریافتی خود را کاهش دهید. قطعاً نمی‌توانید دو روز متوالی ناشتا باشید. بنابراین بهتر است فاصله زمانی قابل توجهی بین روزهای ناشتایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید اولین روز هفته ناشتا باشید یا میزان مصرف کالری را کاهش دهید. سپس در چهار روز بعدی غذاهای معمولی مصرف کنید و در روز پنجم مجدداً ناشتا باشید. 

در این دو روز، آقایان باید حداکثر ۶۰۰ کالری و بانوان باید حداکثر ۵۰۰ کالری مصرف کنند. همانطور که گفته شد، نکته مهم این است که بین روزهای روزه‌داری حداقل یک روز فاصله وجود داشته باشد. تحقیقات محدودی درباره این رژیم غذایی و ویژگی‌های آن انجام شده است. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری روی رژیم فستینگ دو روز در هفته انجام شود. 

7.رژیم فستینگ جنگجو

یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های فستینگ، برنامه رژیم فستینگ جنگجو است. این رژیم در دسته رژیم‌های دشوار و شدید قرار می‌گیرد. در رژیم روزه‌داری متناوب جنگجو، مقدار بسیار کمی غذا مصرف می‌شود که شامل چند عدد میوه و سبزیجات خام است. در این رژیم باید ۲۰ ساعت ناشتا باشید. سپس می‌توانید در ۴ ساعت بعدی غذا مصرف کنید. رژیم فستینگ جنگجو برای افرادی مناسب است که از سایر رژیم‌های روزه‌داری متناوب نتیجه نگرفته‌اند.

 طراحان این رژیم غذایی معتقد هستند، انسان‌ها به صورت طبیعی برای مصرف غذا در شب تمایل دارند. بنابراین می‌توانید ۲۰ ساعت در روز ناشتا باشید و در ۴ ساعت بعدی یعنی در هنگام شب غذا مصرف کنید. اما در این بازه زمانی ۴ ساعته، باید مقدار زیادی سبزیجات، پروتئین و چربی‌های سالم مصرف شود.

8.رژیم فستینگ حذف وعده غذایی

از دیگر رژیم‌ های روزه داری متناوب، رژیم فستینگ حذف وعده غذایی است. این رژیم برای افراد مبتدی مناسب‌تر است. در این رژیم می‌توانید با توجه به مقدار گرسنگی و محدودیت زمانی، یکی از وعده‌های غذایی را حذف کنید. با این حال باید در وعده‌های غذایی دیگر انواعی از سبزیجات، پروتئین‌ها و مواد مغذی سالم مصرف کنید. 

حتی برخی افراد بیشتر از یک وعده غذایی را حذف می‌کنند. یعنی زمانی که احساس گرسنگی داشتید، باید غذا مصرف کنید. اما زمانی که گرسنه نیستید، نیازی به مصرف غذا ندارید و می‌توانید وعده غذایی مورد نظر را حذف کنید. این رژیم کمی ساده‌تر از سایر رژیم‌های فستینگ است و به راحتی انجام می‌شود. اگر به اطلاعات بیشتری درباره انواع رژیم فستینگ نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع رژیم فستینگ و اثرات آن از بلاگ مجموعه تخصصی فیت کلاب را مطالعه کنید.

9. رژیم فستینگ سه روزه یا رژیم شوک سه روزه

رژیم فستینگ سه روزه که با اسامی دیگر مثل رژیم شوک سه روزه نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین روش‌ها برای لاغر شدن در بازه زمانی کوتاه مدت است. در این رژیم باید میزان مصرف کالری را برای بازه زمانی سه روز کاهش دهید. این رژیم تاثیر بسیار زیادی بر لاغری دارد و به تجزیه چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند. 

یکی از مهم‌ترین مزایای فستینگ سه روزه این است که به سادگی انجام می‌شود و دارای قوانین خاصی نیست. علاوه بر این، بر سرعت لاغری تاثیر می‌گذارد. اما ممکن است با برخی معایب همراه باشد. به عنوان مثال باعث بروز برخی مشکلات جسمانی شود. در نتیجه، رژیم روزه‌داری متناوب سه روزه برای همه افراد مناسب نیست. محدودیت مصرف مواد غذایی برای بازه زمانی سه روز، باعث ایجاد شوک در بدن می‌شود. 

همین مسئله باعث فعال شدن فرایندهای متابولیکی بدن خواهد شد و سرعت متابولیسم یا تجزیه چربی را افزایش می‌دهد. رژیم فستینگ سه روزه یک روش سریع برای لاغر شدن است. بنابراین احتمال بازگشت وزن وجود دارد. در نتیجه بهتر است بعد از به پایان رسیدن روز سوم با متخصصان تغذیه مشورت کنید. نمونه رژیم فستینگ سه روزه به صورت زیر است: 

روز اول:

  • صبحانه: یک وعده میوه (مثلاً سیب یا پرتقال)
  • ناهار: یک وعده پروتئینی مثل مقدار کمی گوشت یا ماهی و یک پیاز یا سبزیجات تازه
  • شام: مقدار کمی سالاد سبز و یک تکه نان

روز دوم:

  • صبحانه: یک لیوان دوغ یا یک عدد تخم‌مرغ
  • ناهار: مقدار کمی ماهی یا مرغ (بدون پوست) همراه با سبزیجات تازه
  • شام: سالاد مخلوطی از سبزیجات و یک تکه نان رژیمی

روز سوم:

  • صبحانه: یک لیوان آب‌ میوه یا یک وعده میوه
  • ناهار: مقدار کمی ماکارونی یا برنج همراه با سبزیجات
  • شام: یک تکه مرغ یا گوشت به همراه سالاد سبز

بهترین رژیم فستینگ 

بهترین رژیم فستینگ 
بهترین رژیم فستینگ

قبل از اینکه بگویید حالا من کدام رژیم را برای خودم انتخاب کنم؟! خودم شخصاً به این سوال شما پاسخ می‌دهم. انتخاب بهترین رژیم روزه داری متناوب کار چندان ساده‌ای نیست قبل از هر چیزی باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بهترین برنامه غذایی را برای شما انتخاب کنند زیرا متخصصان تغذیه تجربه و مهارت بیشتری در این زمینه دارند یعنی شرایط جسمانی عادات غذایی و سبک زندگی شما باید بررسی شود. 

با این حال یکی از پرطرفدارترین رژیم‌‌ های فستینگ برای لاغر شدن، رژیم روزه‌داری متناوب ۱۶ به ۸ است. یعنی باید ۱۶ ساعت ناشتا باشید و در ۸ ساعت بعدی غذا مصرف کنید. اخیراً برخی مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی فستینگ دو روز در هفته نیز محبوبیت بسیار زیادی دارد و بر لاغری و کاهش وزن موثر است. 

(اگر هنوز نمی‌دونی کدوم رژیم فستینگ رو برای خودت انتخاب کنی، بهتره وقت رو هدر ندی و همین حالا با کارشناس‌های مجموعه فیت کلاب تماس بگیری. این افراد بهترین رژیم روزه داری متناوب رو به تو معرفی می‌کنن) 

رژیم فستینگ چند کیلو کم می‌ کند؟ 

رژیم فستینگ چند کیلو کم می‌ کند؟ 
رژیم فستینگ چند کیلو کم می‌ کند؟

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که رژیم فستینگ چند کیلو کم می ‌کند؟ میزان کاهش وزن با رژیم روزه ‌داری متناوب به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از مهم‌ترین عوامل شامل وزن اولیه، کالری دریافتی و نوع رژیم روزه‌داری متناوب هستند. اگر تمامی اصول و قوانین این رژیم غذایی را رعایت کنید، در هر هفته به اندازه ۳ تا ۸ درصد وزن کل بدن کاهش وزن خواهید داشت. 

البته توجه داشته باشید که مهم‌ترین فایده رژیم روزه داری متناوب کاهش وزن نیست. نتیجه مطالعات گوناگون نشان می‌دهد، این رژیم تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم قند خون دارد. همچنین باعث کاهش التهابات بدن می‌شود و از بروز بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی و دیابت جلوگیری می‌کند.

رژیم فستینگ در ماه رمضان

رژیم فستینگ در ماه رمضان
رژیم فستینگ در ماه رمضان

اگر یکی از مسلمانان جهان هستید و به اطلاعات بیشتری درباره رژیم فستینگ در ماه رمضان نیاز دارید، این پاراگراف می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد. افراد مسلمان در ماه رمضان صبح تا هنگام غروب آفتاب روزه می‌گیرند و ناشتا هستند. بنابراین اگر در ماه رمضان روزه می‌گیرید، به صورت خودکار در حال دنبال کردن رژیمی شبیه به فستینگ هستید. نکته مهم این است که قبل از رژیم گرفتن یا روزه‌داری با پزشک مشورت کنید. 

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید این مسئله را با پزشک در میان بگذارید. یعنی از پزشک بپرسید که می‌توانید با خیال آسوده داروها را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا خیر. اگر در ساعات روزه داری احساس ضعف و ناراحتی شدید داشتید، باید رژیم خود را متوقف کنید و مقداری آبمیوه بنوشید. در واقع روزه داری در ماه رمضان یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن است. علاوه بر این، روزه داری به عنوان یک ورزش ذهنی و جسمی شناخته می‌شود. زیرا باعث افزایش سلامتی بدن و تقویت ذهن خواهد شد. 

نکات مهم برای روزه داری و انجام رژیم فستینگ در ماه رمضان 

اگر قصد دارید در ماه رمضان رژیم فستینگ را دنبال کنید یا روزه بگیرید، بهتر است به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر هستند: 

  • هیدراته بمانید 

اولین نکته این است که بدن خود را هیدراته نگه دارید. در ساعاتی که ناشتا نیستید، باید مایعات کافی بنوشید. در رژیم فستینگ می‌توانید در ساعات ناشتایی آب و مایعات مصرف کنید. ولی زمانی که روزه می‌گیرید، نمی‌توانید آب یا غذای دیگری مصرف کنید. به همین دلیل باید بعد از افطار به اندازه کافی آب بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی ندارید، مصرف مایعات را کاهش ندهید.

 زیرا تشنگی نوعی پیام عصبی است که نشان می‌دهد بدن شما از قبل دچار کم آبی شده است. ترجیحاً میزان مصرف مایعات سرشار از کافئین را کاهش دهید. زیرا این نوشیدنی‌ها باعث کاهش آب بدن و دهیدراته شدن بدن می‌شوند. البته نباید به یکباره مقدار زیادی آب مصرف کنید. زیرا در این حالت الکترولیت‌های مفید بدن دفع می‌شوند. بلکه بهتر است در هر ساعت مقداری آب مصرف کنید. 

  • غذای متنوع مصرف کنید 

نکته دومی که باید به آن توجه داشته باشید، تنوع در غذاها است. بعد از افطار غذاهای متنوع مثل سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای سرشار از پروتئین و مواردی مانند این مصرف کنید. زیر در زمان روزه داری، بدن شما بیشتر از هر زمان دیگری به پروتئین، فیبر، مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد. بنابراین غلات کامل، میوه‌ها، چربی‌های سالم و برخی مواد غذایی مانند این، باید به رژیم شما اضافه شوند. 

  • متعادل غذا مصرف کنید

از مصرف بیش از حد غذا در وعده افطار بپرهیزید. زیاده‌روی در مصرف غذا در وعده غذایی افطار، باعث افزایش وزن می‌شود و به بدن آسیب می‌رساند. یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که به صورت آگاهانه غذا میل کنید. یعنی به آرامی غذا بخورید و صرفاً روی غذا تمرکز داشته باشید. تماشای تلویزیون و صحبت کردن با دیگران تمرکز شما را کاهش می‌دهد و باعث پرخوری می‌شود.

  • تحرک بدنی 

یکی از مهم‌ترین نکات رژیم غذایی فستینگ در ماه رمضان این است که فعالیت‌های ورزشی را متوقف نکنید. نیازی نیست فعالیت‌های بدنی شدید و طاقت فرسا انجام دهید. برخی فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی نیز بر حفظ سلامتی بدن موثر هستند. با توجه به اینکه انرژی بدن در ساعات روزه‌داری کاهش می‌یابد، بهتر است زمان تحرک و پیاده‌روی را به بعد از افطار موکول کنید. 

به طور کلی ورزش شدید در رژیم فستینگ توصیه نمی‌شود. زیرا باعث دهیدراته شدن بدن، کاهش انرژی،سردرد و مواردی مانند این خواهد شد. اگر تمایلی برای پیاده‌روی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حرکات کششی سبک انجام دهید.

  • به کیفیت خواب خود توجه داشته باشید.

 خواب کافی برای جلوگیری از کاهش انرژی بدن در ساعات روزه‌داری مناسب است. بنابراین استراحت و خواب را فراموش نکنید.

با وجود اینکه رژیم فستینگ یا روزه‌داری متناوب در ماه رمضان بهترین گزینه برای لاغر شدن است، اما مهم‌ترین نکته این است که به حفظ سلامتی بدن خود توجه داشته باشید. 

اگر شرایط جسمانی شما برای روزه گرفتن مناسب نیست، باید به متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب مراجعه کرده و بهترین رژیم را برای خود انتخاب کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در این باره نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکات و راهنمایی‌ها برای انجام رژیم فستینگ را مطالعه کنید.

چه غذاهایی برای رژیم فستینگ در ماه رمضان مناسب است؟ 

بهتر است یک وعده غذایی مناسب مصرف کنید تا از افت شدید قند خون جلوگیری شود و انرژی مورد نیاز بدن تامین شود. برخی از مهم‌ترین مواد غذایی شامل موارد زیر هستند: 

غلات کامل شامل غلات کامل، نان سبوس دار، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر 

  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • پروتئین شامل شیر، ماست، تخم مرغ، آجیل 
  • چربی سالم شامل آجیل و زیتون 

مواد غذایی مناسب برای سحر: 

  • بلغور جو دوسر با شیر کم چرب و میوه و آجیل
  • یک کاسه غلات سبوس‌دار و شیر کم‌چرب، میوه و آجیل
  • یک تکه نان تست سبوس دار، یک تخم مرغ آب پز و یک تکه میوه
  • یک ساندویچ کره بادام زمینی با نان سبوس دار و یک لیوان شیر کم چرب
  • یک موز یا سیب با کره بادام زمینی و یک لیوان شیر کم چرب
  • یک کاسه سوپ سبزیجات، یک تکه نان تست غلات کامل و یک لیوان شیر کم چرب
  • سالاد گندم کامل با سبزیجات مخلوط، روغن زیتون و کنسرو ماهی تن

رژیم فستینگ در بدنسازی

رژیم فستینگ در بدنسازی
رژیم فستینگ در بدنسازی

نگرانی‌های گوناگونی درباره رژیم غذایی فستینگ در بدنسازی وجود دارد. همانطور که گفته شد، مطالعات مختلف نشان داده است که رژیم روزه‌داری متناوب باعث کاهش چربی‌های اضافی بدن می‌شود. اما برخی بدنسازان معتقد هستند، این رژیم باعث کاهش حجم عضلات و از دست دادن ماهیچه‌ها نیز می‌شود. بدنسازان می‌توانند مانند سایر افراد از رژیم فستینگ استفاده کنند.

 اما باید حتماً تحت نظر مربیان ورزشی و متخصصان تغذیه قرار گیرند تا حجم ماهیچه‌ها کاهش پیدا نکند. یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی بدنسازان این است که هیچ قانون خاصی برای مصرف غذاها وجود ندارد. یعنی رژیم فستینگ به شما اجازه می‌دهد تا در ساعاتی که ناشتا نیستید، غذاهای مختلف مصرف کنید. تنها قانون این رژیم، زمان مصرف مواد غذایی است. البته بدیهی است که نباید غذاهای ناسالم و مضر مصرف کنید. 

تغذیه در زمان محدود برای بدنسازان مفید است؟ 

در رژیم روزه‌داری متناوب باید تمامی کالری‌های دریافتی، مواد مغذی، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مکمل‌های مورد نیاز بدن خود را در یک بازه زمانی خاص مصرف کنید که معمولاً بین ۴ تا ۱۲ ساعت است. اما به طور معمول بدنسازان از رژیم ۸ ساعته استفاده می‌کنند. یعنی ۸ ساعت غذا مصرف می‌کنند و در ۱۶ ساعت بعدی ناشتا هستند.

 نکته مهم این است که تمرینات ورزشی خود را در ساعات ناشتایی انجام ندهید. زیرا باید وعده‌های قبل و بعد از تمرین مصرف کنید. تغذیه اهمیت بسیار زیادی برای رشد ماهیچه‌ها و تامین انرژی بدن دارد. در نتیجه به بهبود عملکرد ورزشی شما کمک می‌کند. 

به عنوان مثال بهترین زمان برای ورزش بدنسازان، بلافاصله بعد از افطار یا به پایان رسیدن دوره ناشتایی است. می‌توانید در این بازه زمانی یک لیوان شیک پروتئینی مصرف کنید. سپس در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کرده و فعالیت‌های ورزشی را شروع کنید.

قوانین رژیم فستینگ

همانطور که گفته شد، قوانین رژیم فستینگ بسیار ساده هستند. در واقع این رژیم قانون خاص و پیچیده‌ای ندارد تنها قانون مهم رژیم روزه‌داری متناوب، زمان مصرف غذا است. برای تعیین مقدار کالری مصرفی روزانه باید با متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنید. نکته مهم این است که به هیچ وجه زمانبندی این رژیم را تغییر ندهید. 

به عنوان مثال ممکن است در ساعات ناشتایی احساس گرسنگی شدیدی داشته باشید و یک عدد میوه مصرف کنید. اما همین میوه می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر رژیم روزه‌داری متناوب برای شما آزاردهنده است و باعث احساس گرسنگی شدید یا مشکلات جسمانی می‌شود، باید رژیم دیگری را انتخاب کنید. 

اگر در حالت ناشتا قرار نگیرید، از مزایای رژیم فستینگ بهره‌مند نخواهید شد. مهم‌ترین مزایا شامل تنظیم قند خون، افزایش ترشح هورمون رشد و تنظیم اشتها هستند. برای اینکه درک بهتری از این رژیم داشته باشید، در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات و اصول مهم رژیم غذایی فستینگ را برای شما بیان می‌کنیم.

نکات و اصول مهم رژیم فستینگ 

برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسید بهتر است به نکات و اصول زیر توجه داشته باشید: 

  • مطالعه برچسب مواد غذایی 

حتماً برچسب مواد غذایی را مطالعه کنید. برخی مواد غذایی دارای برچسب کالری صفر هستند. همین مسئله ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. زیرا اغلب این مواد غذایی حاوی مقدار بسیار کمی کالری هستند. بنابراین مصرف بیش از حد آن‌ها باعث افزایش وزن می‌شود‌. اگر در ساعات ناشتایی قرار دارید و به دنبال یک ماده غذایی مفید و کم کالری هستید، باید با متخصص‌های تغذیه مشورت کنید.

 این افراد لیستی از مواد غذایی کم کالری و مفید را به شما معرفی می‌کنند. به طور کلی، مصرف آب و فیبر کافی در برنامه غذایی فستینگ الزامی است. همچنین می‌توانید مکمل‌هایی برای کاهش و تنظیم هوس‌های غذایی مصرف کنید. البته از مصرف خودسرانه این مکمل‌ها بپرهیزید. 

  • انجام دادن فعالیت های مختلف 

ممکن است در ساعات ناشتایی احساس گرسنگی شدیدی داشته باشید و صرفاً به غذا فکر کنید. در چنین شرایطی، می‌توانید برخی فعالیت‌های دیگر را انجام دهید و ذهن خود را مشغول کنید. به عنوان مثال کتاب خواندن، مشاهده فیلم و یادداشت کردن بهترین گزینه برای پر کردن وقت هستند. 

  • استراحت کافی 

در ساعات ناشتایی استراحت کافی داشته باشید. فعالیت‌های فکری سخت و شدید را کاهش دهید. همچنین بهتر است از استرس و اضطراب شدید دور شوید. برخی فعالیت‌های ورزشی مانند یوگا به بهبود تمرکز و کاهش اضطراب کمک می‌کنند. 

فرقی نمی‌کند که کدام رژیم فستینگ را دنبال می‌کنید، در هر صورت باید تمامی گروه‌های غذایی را به رژیم خود اضافه کنید. انواعی از حبوبات، تخم مرغ، آجیل، ماهی، آووکادو و مواردی مانند این باید در رژیم شما گنجانده شوند. در غیر این صورت احتمال بروز مشکلاتی مثل سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی افزایش خواهد یافت.

رژیم فستینگ اصولی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که رژیم فستینگ اصولی چه رژیمی است؟ رژیم روزه‌داری متناوب اصولی به این معنا است که در زمان مشخصی غذا مصرف کنید و از مصرف  خوراکی‌های ناسالم خودداری کنید. برخی افراد بعد از به پایان رسیدن دوره ناشتایی، غذاها و خوراکی‌های ناسالم مثل غذاهای فرآوری شده، بیسکویت، شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و مواردی مانند این مصرف می‌کنند. 

این مواد غذایی کالری بسیار بالایی دارند و باعث تجمع چربی در نواحی مختلف بدن مثل شکم و پهلو می‌شوند. بهترین راه حل این است که برای انجام رژیم روزه داری متناوب برنامه غذایی دریافت کنید. برنامه‌های غذایی رایگان موجود در اینترنت بسیار وسوسه انگیز هستند. زیرا نیازی به پرداخت هزینه ندارند و به راحتی تهیه می‌شوند. 

اما توجه داشته باشید که این رژیم‌های غذایی با شرایط جسمانی همه افراد سازگار نیستند. بنابراین ممکن است شما را به نتیجه دلخواه خود نرسانند. متخصصان مجموعه فیت کلاب به شما کمک می‌کنند تا یک رژیم غذایی اصولی و مناسب را دنبال کنید. علاوه بر این، بهترین و متنوع‌ترین غذاها را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند تا از مصرف غذاهای تکراری خسته نشوید.

رژیم فستینگ برای دیابتی ها 

رژیم فستینگ برای دیابتی ها مناسب است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این رژیم غذایی به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. از هر ۱۰ نفر فرد آمریکایی، یک نفر به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا است. در این بیماری، سطح گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند. دیابت باعث بروز بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های قلبی، آسیب‌های عصبی و مشکلات چشمی می‌شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، اضافه وزن یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ است. 

بنابراین افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند و به این بیماری مبتلا هستند، باید از رژیم‌های مختلف مثل رژیم فستینگ برای کاهش علائم بیماری استفاده کنند. زیرا رژیم روزه داری متناوب میزان مصرف قند، شکر و خوراکی‌های ناسالم یا شیرین را محدود می‌کند. همین مسئله باعث تنظیم انسولین و بهبود بیماری دیابت نوع دو می‌شود.

رژیم فستینگ برای استپ وزنی

استپ وزنی یک مشکل بسیار رایج است که اغلب افراد با آن روبرو می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است فرایند کاهش وزن در رژیم‌های لاغری متوقف شود. یعنی وزن شما ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند. در چنین شرایطی، مدت‌ها طول می‌کشد تا وزن شما حداقل بین ۲ تا ۴ کیلو کاهش یابد. برای برخی افراد، این مشکل به صورت ناگهانی و برای برخی دیگر به مرور زمان رخ می‌دهد.

 به عنوان مثال ممکن است در هفته اول بین ۱ تا یک و نیم کیلو کاهش وزن داشته باشید. در هفته دوم یک کیلو، هفته سوم نیم کیلو و در هفته آخر کاهش وزنی نداشته باشید. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید از رژیم‌های غذایی مختلف مثل رژیم روزه‌داری متناوب کمک بگیرید.

 پیروی از این الگوهای غذایی و مصرف پروتئین یا چربی‌های مفید، باعث افزایش چربی سوزی و بهبود تناسب اندام می‌شود. رژیم فستینگ برای استپ وزنی مناسب است و باعث کاهش کالری دریافتی روزانه و کاهش اشتهای کاذب می‌شود. در نتیجه، بهترین گزینه برای افزایش سرعت متابولیسم و چربی سوزی است.

رژیم فستینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟ 

سوال اغلب کاربران این است که رژیم فستینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟ اگرچه رژیم غذایی روزه داری متناوب مزایای گوناگونی دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند، اما برای همه افراد مناسب نیست. به عنوان مثال برای افراد زیر مناسب نمی‌باشد: 

  • مبتلایان به بیماری قلبی یا دیابت نوع ۲
  • زنان باردار یا شیرده
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن
  • سالمندان
  • کودکان

رژیم فستینگ برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان نوعی عارضه شایع است که باعث بروز مشکلاتی مثل بی‌نظمی در قاعدگی، تغییرات در خلق و خو، تشکیل کیست تخمدان و مواردی مانند این می‌شود. می‌توان از روش‌های مختلف برای کاهش علائم این بیماری استفاده کرد. یکی از بهترین روش‌ها تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی است. بهترین گزینه برای کاهش علائم این بیماری، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم است.

 البته برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، رژیم فستینگ برای تنبلی تخمدان مناسب نیست. اگر شما به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است وعده‌های غذایی سبک و مکرر مصرف کنید. این وعده‌های غذایی کوچک باعث تنظیم ترشح انسولین و کاهش علائم بیماری تنبلی تخمدان می‌شوند.

 علاوه بر این، رژیم روزه‌داری متناوب گاهاً با افت و خیز قند خون همراه است. افت و خیز شدید قند خون باعث تشدید گرسنگی می‌شود. بنابراین ممکن است خطر بروز مشکلاتی مثل گیجی، سرگیجه، سردرد و گرسنگی افزایش یابد. (اگر درگیر این بیماری هستی، توصیه می‌کنیم برای دریافت یک رژیم غذایی سالم و استاندارد با متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کنی.)

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم فستینگ توضیح داده شد. بسیاری از افراد رژیم لاغری فستینگ را شروع می‌کنند، اما کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره ویژگی‌ها و قوانین این رژیم غذایی ندارند. یکی از مهم‌ترین مزایای رژیم روزه‌داری متناوب این است که اصول و قوانین پیچیده‌ای ندارد. این رژیم دارای دوره‌های ناشتایی و غذا خوردن است.

 زمانی که ناشتا هستید، کربوهیدرات و کالری دریافتی بدن کاهش پیدا می‌کند. همین مسئله باعث کاهش ترشح انسولین و تنظیم قند خون می‌شود. علاوه بر این به افزایش چربی سوزی کمک می‌کند. می‌توانید در ساعاتی که ناشتا نیستید، از الگوهای غذایی معمولی پیروی کنید. ولی مصرف خوراکی‌ها و چربی‌های ناسالم، غذاهای فرآوری شده و مواردی مانند این توصیه نمی‌شود.

 قبل از هر چیزی، باید مطمئن شوید که رژیم روزه‌داری متناوب برای شما مناسب است. اگر فرد مناسبی برای این رژیم نباشید، به هیچ وجه به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید. به همین دلیل بهتر است ابتدا با یک متخصص تغذیه حرفه‌ای مشورت کنید. پزشکان و متخصصان مجموعه فیت کلاب، تجربه بسیار زیادی در زمینه ارائه رژیم غذایی دارند. به همین دلیل بهترین همراه در مسیر تناسب اندام هستند.

سوالات متداول 

حداکثر مقدار مصرف کالری در رژیم فستینگ چقدر است؟

محدودیت مصرف کالری تعیین نشده است. اما معمولا نباید بیشتر از ۵۰۰ کالری در روزهای ناشتایی مصرف کرد. 

تفاوت رژیم کتوژنیک و فستینگ چیست؟

در رژیم کتوژنیک میزان کربوهیدرات مصرفی کاهش می‌یابد تا بدن وارد حالت کتوز شود. اما رژیم فستینگ شامل دوره‌های ناشتایی و غذا خوردن است.

در ساعات ناشتایی چه مایعاتی مصرف کنم؟

آب، قهوه و چای یا نوشیدنی‌هایی که بدون کالری هستند. 

آیا حذف صبحانه در رژیم فستینگ درست است؟

اگر تغذیه سالمی دارید، حذف صبحانه با آسیب همراه نخواهد بود. 

می توان در ساعات ناشتایی قرص یا مکمل مصرف کرد؟

بله، حتما با متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مشورت کرده و برخی ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی را به رژیم خود اضافه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه