همه چیز در مورد پروتئين وی كاله از فواید تا مضرات و نحوه مصرف

همه چیز در مورد پروتئين وی كاله از فواید تا مضرات و نحوه مصرف

پنیر کاله: «صبحی که نکوست از پنیرش پیداست!» تبلیغات که تموم شد، تلویزیون رو خاموش کردم و آماده شدم تا برم باشگاه. توی این یک سال که به نتیجه دلخواهم نرسیدم. امیدوارم بعد از این، همه چیز تغییر کنه. امروز مربی من عوض می‌شه. چون احساس کردم مربی قبلی نمی‌تونه بهم کمک کنه و تاثیری روی تناسب اندام من نداشته. 

من در یک سال اخیر کاهش وزن چشمگیری داشتم. اما نتونستم به حجم عضلانی دلخواه خودم برسم. اتفاقا برنامه غذایی مناسبی رو هم دنبال می‌کردم. نمی‌دونستم مشکل کجا بود. یا شاید هم خودم رو گول می‌زدم و می‌دونستم دقیقاً مشکل کجاست. مربی قبلی چندین بار از من درخواست کرد که مکمل پروتئینی مصرف کنم. 

چون مصرف گوشت من خیلی پایینه و تمایل چندانی هم برای مصرف تخم مرغ و لبنیات ندارم. البته واقعاً نمی‌تونم روزی ۱۵تا تخم مرغ مصرف کنم تا پروتئین مورد نیاز برای رشد عضلاتم فراهم بشه! مربی جدید، من رو گوشه باشگاه دید که خسته و بی‌حوصله نشستم. قضیه رو براش تعریف کردم.

 گفت:«می‌دونم مشکل اصلی تو چیه، چون با مربی قبلی صحبت کردم.» شرایط کاری تو جوری نیست که بتونی مکمل‌های پروتئینی خارجی و گرون قیمت بخری. بهش نگاه کردم و گفتم:«دقیقاً! من پول باشگاه رو هم به زور پرداخت می‌کنم. چه جوری می‌تونم هر ماه یا هر چند ماه یکبار مکمل پروتئینی بخرم؟»

 بهم نگاه کرد و گفت:«چرا پروتئین وی کالا رو امتحان نمی‌کنی؟ هم قیمت مناسب‌تری داره، هم نتیجه‌اش مثل مکمل‌های پروتئینی دیگه است. اگر هنوز اطلاعاتی درباره این مکمل نداری، بیا با هم یکم در موردش صحبت کنیم تا من ویژگی‌های مکمل پروتئین وی کاله رو برای تو بیان کنم.»

پروتئین وی چیست؟ 

پروتئین وی ماده‌ای است که از شیر و لبنیات تهیه می‌شود. این مکمل طرفداران بسیار زیادی در بین ورزشکاران دارد. زیرا باعث افزایش حجم توده عضلانی بدون چربی می‌شود. افرادی که به دنبال یک روش ساده برای افزایش پروتئین دریافتی روزانه خود هستند، می‌توانند این مکمل را به رژیم خود اضافه کنند. 

پروتئین وی شامل تمامی ۹ آمینواسیدهای ضروری نیاز بدن انسان است. این آمینواسیدها برای انجام فرایندهای حیاتی مثل تولید پروتئین جدید، تولید هورمون و تولید انتقال دهنده‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 در حال حاضر، این ماده پروتئینی به انواع محصولات غذایی صنعتی مثل بستنی و شیک‌های پروتئینی اضافه می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تولید مکمل‌های دیگر استفاده کرد. این ماده نه تنها برای بهبود عملکرد ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه فواید گوناگونی برای بدن دارد و به حفظ سلامتی بدن نیز کمک می‌کند.

ترکیبات سازنده پروتئین وی کاله

ترکیبات سازنده پروتئین وی کاله
ترکیبات سازنده پروتئین وی کاله

در یک پیمانه پودر پروتئین وی کاله که وزنی برابر با ۳۲.۵ گرم دارد، ۱۲۰ کالری انرژی وجود دارد. مقدار کل چربی برابر با ۵ درصد و مقدار کلسترول برابر با ۱۸ درصد یا ۵۵ میلی‌گرم است. برخی از مهم‌ترین ترکیبات سازنده پودر پروتئین وی کاله شامل گلوتامین، (BCAA)، پروتئین، سیستئین و کربوهیدرات هستند. این ترکیبات تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی بدن دارند و دارای خواص گوناگونی هستند.

تاثیر ترکیبات سازنده پروتئین وی کاله بر بدن 

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در پروتئین وی کاله گلوتامین است. این ماده می‌تواند به رشد عضلات کمک کند. در هر پیمانه از پروتئین وی کاله در حدود ۴ گرم گلوتامین وجود دارد. این ماده نوعی اسیدآمینه غیر ضروری بدن است که در بافت استخوانی، ماهیچه‌ها و پلاسما یافت می‌شود.

 مهم‌ترین وظیفه این آمینواسید در بدن کمک به افزایش حجم عضلات و تولید پروتئین است. در واقع گلوتامین برای افزایش ترشح هورمون رشد در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این محصول برای ورزشکارانی که قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند، مناسب است. 

این ترکیبات برای تامین انرژی بدن ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه بدنسازان می‌توانند تمرینات ورزشی را با کیفیت و قدرت بیشتری انجام دهند. علاوه بر این آمینواسیدهای شاخه‌دار موجود در پروتئین وی کاله، به ترمیم بافت عضلانی کمک می‌کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین آمینواسیدهای موجود در پروتئین وی کاله، سیستئین است که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کند.

روش مصرف پروتئین وی کاله

نحوه مصرف این محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مصرف این ماده، بهتر است ابتدا یک پیمانه از پودر پروتئین وی کالا را با ۱۳۰ سی سی آب مخلوط کنید. می‌توانید به جای استفاده از آب از سایر نوشیدنی‌ها مثل شیر کم چرب یا شیر بدون چربی استفاده کنید.

 می‌توان ترکیب به دست آمده را در حدود نیم ساعت بعد از تمرین مصرف کرد. البته بهتر است برای اطلاع یافتن از نحوه مصرفی و زمان مصرف پروتئین وی کاله، با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی مصرف کنید. زیرا می‌توان این پیمانه را تا ۳ ساعت قبل از تمرین نیز مصرف کرد. این محصول برای تهیه انواع اسموتی و شیک‌های پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان میان وعده نیز مصرف می‌شود.

فواید مصرف پروتئین وی کاله

فواید مصرف پروتئین وی کاله
فواید مصرف پروتئین وی کاله

برخی از مهم‌ترین مزایای مصرف پروتئین وی کاله شامل موارد زیر هستند:

  • رشد عضلات 

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف این ماده، کمک به رشد عضلات است. همانطور که گفته شد، این محصول می‌تواند آمینواسیدهای مورد نیاز بدن انسان را فراهم سازد. این آمینواسیدها برای رشد بافت ماهیچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این ترکیبات موجود در این مکمل، باعث آزاد شدن هورمون‌های مختلف مثل انسولین می‌شوند. بعضی هورمون‌ها باعث تحریک ماهیچه‌های بدن می‌شوند و حجم این عضلات را افزایش می‌دهند.

  • بهبود فعالیت های ورزشی 

از دیگر مزایای مصرف پروتئین وی کاله، بهبود عملکرد ورزشکاران است. ترکیبات موجود در این ماده، می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن ورزشکاران را فراهم سازند. در نتیجه ورزشکاران و بدنسازان قادر خواهند بود فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام دهند و انرژی بیشتری برای انجام دادن تمرینات قدرتی داشته باشند. همین مسئله بر کیفیت عملکرد ورزشکار تاثیر می‌گذارد.

  • افزایش چربی سوزی 

از دیگر مزایای مصرف پروتئین وی کاله افزایش چربی سوزی است. افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند، می‌توانند این پروتئین را به رژیم خود اضافه کنند. زیرا ترکیبات موجود در این ماده برای کاهش چربی‌های بدن مناسب هستند. 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مصرف این محصول برای بازه زمانی یک ماهه، باعث کاهش درصد چربی کبد تری گلیسیرید خون و کلسترول بد بدن می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید به تناسب اندام برسید و چربی‌های اضافی بدن خود را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه مشورت کرده و مکمل پروتئین وی کاله مصرف کنید.

  • بهبود سیستم ایمنی

ترکیبات مغذی گوناگونی در این محصول وجود دارد. این ترکیبات می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. مصرف منظم پروتئین وی کاله باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و بدن شما را در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم می‌سازد. علاوه بر این از بروز احساس خستگی و کسلی شدید جلوگیری می‌کند. 

  • حلالیت زیاد 

از دیگر فواید مصرف پودر پروتئین وی برند کاله، حلالیت بالای آن است. این ماده به راحتی در انواع نوشیدنی‌ها مثل شیر یا آب حل می‌شود. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقدار مشخصی از پودر پروتئینی را در بطری بریزید و مقداری آب روی آن اضافه کنید. سپس با چند تکان ساده در آب یا نوشیدنی حل خواهد شد. حلالیت بالای پودر پروتئینی مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال میزان جذب این ماده در بدن را افزایش می‌دهد.

  • بدون لاکتوز 

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید این محصول، این است که دارای لاکتوز نیست. بنابراین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، می‌توانند به راحتی این محصول را به رژیم خود اضافه کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

عوارض و مضرات پودر پروتئین وی کاله

این ماده ممکن است مانند بسیاری از مکمل‌های ورزشی دارای برخی عوارض و مضرات باشد. بنابراین بهتر است قبل از خرید پودر پروتئین وی کاله از عوارض آن مطلع شوید. توجه داشته باشید که مصرف متعادل این مکمل با عوارض خاصی همراه نیست. اما مصرف بیش از حد آن باعث بروز برخی عوارض می‌شود. عوارض پروتئین وی کاله شامل موارد زیر هستند: 

  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات کبدی و کلیوی
  • پوکی استخوان
  • افزایش وزن
  • ایجاد آکنه
  • مشکلات پوستی
  • احساس خستگی

مزه پروتئین وی کاله

این محصول با طعم‌های مختلفی وارد بازار می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای پروتئین وی کاله این است که از اسانس‌های با کیفیت اروپایی تهیه می‌شود. به همین دلیل مزه آن بسیار عالی است. 

سه طعم محبوب این محصولات شامل پروتئین وی کاله شکلاتی، وانیلی و کوکی هستند. در نتیجه ورزشکاران می‌توانند محصولات مورد علاقه خود را با توجه به سلیقه شخصی خود خریداری کنند. 

هشدار مصرف پروتئین وی کاله

گاهی اوقات ممکن است برخی افراد نسبت به ترکیبات سازنده پروتئین وی کاله حساسیت داشته باشند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. اگر به هر یک از ترکیبات موجود در این محصول حساسیت داشتید، به سرعت مصرف آن را متوقف کنید.

 همه افراد می‌توانند این ماده را مصرف کنند. اما بانوان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، بهتر از قبل از خرید این مکمل پروتئینی با پزشک مشورت کنند. همچنین افراد زیر ۱۸ سال نیز باید با مجوز پزشک برای خرید این ماده اقدام کنند.

بهترین بازه زمانی مصرف پروتئین وی کاله

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چه زمانی می‌توانیم پروتئین وی کالا را مصرف کنیم؟ زمان مصرف این ماده با توجه به اهداف شما متفاوت است. به عنوان مثال اگر قصد کاهش وزن دارید، باید این ماده را در بین وعده‌های غذایی اصلی مصرف کنید.

 مصرف این محصول به عنوان میان وعده باعث کاهش اشتها می‌شود. در نتیجه کالری دریافتی روزانه شما کاهش پیدا خواهد کرد. بدنسازانی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، می‌توانند مکمل پروتئین وی را ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از تمرینات ورزشی مصرف کنند.

 مقدار مصرف این ماده برای بدنسازان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال شدت فعالیت‌های ورزشی، نوع فعالیت‌های بدنی، شرایط جسمانی شخص و مواردی مانند این، بر زمان مصرف پودر پروتئین وی تاثیر می‌گذارند.

سخن پایانی

ممنون که تا این قسمت از مطلب با من همراه بودی. همونطور که دیدی، پروتئین وی کاله مزایای مختلفی برای بدن داره. به عنوان مثال به رشد ماهیچه‌ها کمک می‌کنه و باعث تنظیم قند خون و افزایش احساس سیری می‌شه. بنابراین می‌تونه یک مکمل عالی برای بدنسازها و ورزشکارا باشه. 

البته این مکمل صرفاً برای ورزشکارا مناسب نیست. افراد عادی هم می‌تونن این مکمل رو مصرف کنن. پروتئین وی کالا از آب پنیر و لبنیات تهیه می‌شه. این ماده سرشار از مواد مغذی ویتامین و آمینواسیدهای ضروری بدنه. البته این محصول مانند هر محصول دیگه‌ای می‌تونه دارای برخی عوارض و مضرات باشه. یعنی مصرف بیش از حد این مکمل توصیه نمی‌شه.

 بهتره برای تعیین زمان مصرف یا نحوه مصرف مکمل‌های پروتئین وی با متخصص‌های مجموعه فیت کلاب مشورت کنین. متخصص‌های این مجموعه بهترین برنامه غذایی رو در اختیار تو قرار می‌دن تا در بازه زمانی کوتاهی به تناسب اندام برسی. اگر هنوز هم برای دریافت برنامه غذایی مطمئن نیستی، پس بهتره گوشی تلفن رو برداری و با کارشناس‌های مجموعه تماس بگیری.

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه