وقتی به‌خاطر سبک‌زندگی نادرست وزن ما بالا می‌رود، به فکر داشتن رژیمی غذایی می‌افتیم که با آن وزن خود را کم کنیم. رژیم‌های لاغری متعددی در بازار وجود دارند.

بیشتر آن‌ها صرفا به کاهش کالری دریافتی فرد توجه دارند. برخی اما با توجه به تمام گروه‌های غذایی و نیاز افراد، تناسب‌اندام و سلامتی را با هم پیوند می‌زنند.

اما بعد از آن که وزنمان کم می‌شود چه کار می‌کنیم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج‌سال بعد از یک کاهش وزن موفق، بسیاری از افراد دوباره به وزن سابق برمی‌گردند و نزدیک به 40 درصد، حتی از وزنی که قبل از رژیم داشتند هم چاق‌تر خواهند بود!

این موضوع نشان می‌دهد که هر رژیمی که به کاهش وزن منجر شود، الزاما تغییری شگرف در زندگی ایجاد نمی‌کند.

چرا رژیم‌ها کار نمی‌کنند؟

این موضوع دلیل تکاملی دارد. اجداد ما در بیابان‌ها و کوهستان‌ها نمی‌توانستند آن‌قدر غذا پیدا کنند که به اضافه‌وزن برسند. چاقی یک پدیده نادر بود.

مغز ما برای این تکامل پیدا کرده که وزن ما را ثابت نگه‌دارد و در صورت امکان آن را بالا ببرد. از نظر مغز ما، کاهش وزن به معنای مواجهه با قحطی است.

اگر این طور نبود، کسانی که اضافه‌وزن دارند احساس گرسنگی نمی‌کردند و می‌توانستند از منابع چربی (ذخیره کالری) بهره ببرند.

اگر این طور نبود، کسانی که اضافه‌وزن دارند احساس گرسنگی نمی‌کردند و می‌توانستند از منابع چربی (ذخیره کالری) بهره ببرند. اما واقعیت آن است که افرادی که اضافه‌وزن دارند، بیشتر از افراد لاغر احساس گرسنگی می‌کنند. (با آن که ذخیره بیشتری در اختیار دارند.)

این که افراد با اضافه‌وزن بیشتر گرسنه می‌شوند، دقیقا به همین دلیل است که آن‌ها به تلاش بیشتری برای ثابت نگه‌داشتن وزن خود نیاز دارند. چیزی که آن‌ها باید تغییر دهند، کاهش موقتی کالری مصرفی نیست. بدون تغییر در سبک زندگی تمام تلاش آن‌ها بر باد می‌رود.

سبک زندگی سالم در مقایسه با رژیم

اگر حجم غذاهای ناسالم خود را کم‌تر کنید، وزنتان پایین می‌آید. اما با کاهش غذای مصرفی غیر از سوتغذیه، تحمل فشار گرسنگی و کم شدن مواد غذایی دریافتی، کاری نکرده‌اید.

به‌خصوص که با احساس رضایت از وزن کم شده، دوباره حجم غذای خود را به قبل (یا بیشتر از قبل) بر می‌گردانید و همه‌چیز دوباره خراب می‌شود.

اما اگر سبک زندگی خود را اصلاح کنید چطور؟ از یک سو می‌توانید بالانس کالری را اصلاح کنید، از سوی دیگر نیاز بدن خود به موادغذایی را بهبود می‌بخشید. مثلا بجای چربی اشباع، پروتئین کافی، فیبر و ویتامین‌های متنوع مصرف خواهید کرد.

سبک زندگی سالم چیست؟

تغذیه سالم با غذای واقعی شروع می‌شود. محصولات بسته‌بندی شده که با مهندسی غذایی خوشمزه شده‌اند، ارزش غذایی کافی ندارند.

لازم است که برای وعده‌های اصلی برنامه‌ای دقیق داشته باشید. برنج و کمی خورشت شکم شما را سیر می‌کند، اما به تنهایی قادر به برطرف کردن نیاز غذایی شما نیست.

سبک زندگی سالم رژیم غذایی

میان‌وعده‌ها هم اهمیت دارند. بیسکوییت و چای، پفک، چیپس یا کیک‌هایی که با طعم‌دهنده‌های مصنوعی مزه‌دار شده‌اند، میان‌وعده‌های سالمی نیستند.

سبک زندگی سالم در کنار تغذیه، به برنامه تمرین بدنی، خواب کافی و پرهیز از استرس، دخانیات و الکل هم توجه دارد.

مشکل سبک زندگی امروز

این روزها تغذیه ناسالم بیشتر از سیگار کشیدن باعث مرگ‌ومیر می‌شود. آدم‌هایی که ساعت‌ها پشت میز می‌نشینند، غذای حاضری می‌خورند و آن‌قدر درگیر کار هستند که یادشان می‌رود از بدن خود حفاظت کنند.

بیشتر این افراد بعد از آن که به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و کمردرد مبتلا شدند تازه به فکر اصلاح سبک زندگی می‌افتند. اما معمولا آسیب‌های روش قبلی، به سادگی برطرف نمی‌شوند.