آثار روانی چاقی

چاقی افسردگی

معمولا در مورد آثار جسمی و خطرات فیزیکی چاقی بسیار صحبت می‌شود. اما کم‌تر کسی به آثار روانی چاقی توجه دارد. بسیاری از افرادی که اضافه‌وزن دارند، بیشتر از مشکلات جسمی با مشکلات روحی مواجه هستند.

آن‌ها در بیشتر این مشکلات مقصر نیستند. این جامعه است که با شناخت نادرست و تصورات اشتباه از سلامتی و تناسب‌اندام، اضافه‌وزن را به یک مشکل ذهنی برای افراد تبدیل می‌کند.

چاقی و پذیرش اجتماعی

بسیاری از افراد چاق به سادگی نمی‌توانند در جمع دیگران وارد شوند. در فضاهای عمومی، به‌خصوص جاهایی که فضای کافی ندارند، معذب می‌شوند. همچنین یافتن شریک زندگی برای آن‌ها دشوارتر است.

بسیاری از افراد چاق به سادگی نمی‌توانند در جمع دیگران وارد شوند.

مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند افراد چاق به‌طور متوسط، درآمدی کم‌تر از میانگین جامعه دارند. نرخ بیکاری آن‌ها بیشتر از نرخ بیکاری معمول کشور است و مسیر پیشرفت شغلی برایشان دشوارتر می‌شود.

چاقی و اعتمادبه‌نفس

افرادی که اضافه‌وزن دارند، در رابطه با شریک زندگی و به‌خصوص در کنش جنسی اعتماد‌به‌نفس کم‌تری دارند. آن‌ها بدن خود را دوست ندارند و سعی می‌کنند که خودشان را پنهان کنند. همین موضوع میزان رضایت آن‌ها از رابطه را پایین می‌آورد.

افراد چاق از این که دیده بشوند، در جمع حاضر شوند، سخنرانی کنند و از آن‌ها عکس گرفته شود پرهیز می‌کنند. همین موضوع می‌تواند زندگی اجتماعی و فردی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اضافه‌وزن

هما‌ن‌طور که گفتیم، فقدان اعتماد‌به‌نفس زندگی افراد چاق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در مواردی به دلیل نداشتن حداقل فعالیت بدنی روزانه، انعطاف‌پذیری کم‌تر، استقامت پایین و نداشتن آمادگی جسمانی لازم نیز از کیفیت رابطه کم می‌کند.

مطالعات آماری نشان می‌دهد که افراد چاق درطول زندگی‌شان کم‌تر از سایرین رابطه جنسی را تجربه می‌کنند. همین موضوع می‌تواند باعث سرخوردگی، افسردگی و ناامیدی شود.

رابطه اضافه‌وزن و شرایط ذهنی

نشریه NCBI گزارش جالبی در مورد ارتباط چاقی با وضعیت ذهنی افراد منتشر کرده است. در این گزارش آمده که در بسیاری از موارد، اضافه‌وزن به خاطر مشکلات ذهنی به وجود می‌آید.

افرادی که اضافه‌وزن دارند ممکن است نتوانند تعادل درستی بین نیاز بدن و فرمان گرسنگی برقرار کنند. افسردگی، فقدان انگیزه، سرکوب اجتماعی و مشکلات احساسی می‌تواند این توازن را بر هم بزند و افراد خیلی بیشتر از نیاز، غذا مصرف کنند.

آن‌ها به تغذیه اصولی و رژیم غذایی بهداشتی عادت ندارند.

با بالا رفتن وزن و شدت گرفتن مشکلات اجتماعی مثل عدم‌پذیرفته‌شدن اجتماعی، مشکلات ذهنی باز هم تقویت می‌شود و بی‌تعادلی در دریافت و مصرف کالری شدید‌تر خواهد شد. همین موضوع می‌تواند روند افزایش وزن را بدتر کند.

چاقی و نشاط

یک مطالعه نشان می‌دهد که افراد چاق کم‌تر از سایرین شاد هستند. در این مطالعه که با نظرسنجی انجام شده، افراد چاق عنوان کردند که کم‌تر در موقعیت‌های شاد قرار می‌گیرند.

آن‌ها کم‌تر از دیگران پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و فعالیت مهیج فیزیکی دارند. کم‌تر به مهمانی‌ها دعوت می‌شوند و زمان بیشتری را در محیط‌های بسته و تنهایی سپری می‌کنند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که افراد چاق کم‌تر از سایرین شاد هستند.

افراد ولع بیشتری به خوراکی‌ها دارند و مدام مجبورند خودشان را از این غذاها محروم کنند. همین موضوع می‌تواند عاملی باشد برای غمگین شدن این افراد.

کاهش وزن و افزایش رضایت از زندگی

بسیاری از افراد در مورد فواید کاهش وزن برای طول عمر بیشتر حرف می‌زنند. اما موضوعی که نادیده گرفته می‌شود این است که حتی در طول عمر برابر، کیفیت زندگی افرادی که اندام متناسب دارند به مراتب بالاتر است.

آن‌هایی که وزن بالا دارند، اگر به امید داشتن زندگی شادتر و روابط اجتماعی مناسب‌تر رژیم لاغری بگیرند و وزن کم کنند، می‌توانند شرایط احساسی و روانی خود را بهبود ببخشند و زندگی بهتری را تجربه کنند.

برنامه تمرین
مقالات ویژه