درمان سریع گلودرد ؛ گلودرد با روش‌ های طبیعی درمان کنید!

درمان سریع گلودرد ؛ گلودرد با روش‌ های طبیعی درمان کنید!

یکی از اولین علائم سرماخوردگی که تجربه می‌کنید احتمالا گلودرد است. گلودرد یا فارنژیت به احساس تورم، خراش و سوزش در پشت گلو گفته می‌شود. التهاب گلو حتی اگر خیلی شدید هم نباشد می‌تواند اجازه ندهد خواب راحتی را تجربه کنید. در مواقع شدیدتر حتی ممکن است تنفس را برای شما سخت‌تر ‌کند. در این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم راه حل‌هایی برای درمان سریع گلودرد ارائه کنیم. اما باید در نظر داشته باشید که ابتدا باید دلیل گلودرد خود را پیدا کنید و اولین راه درمان، مراجعه به پزشک و استفاده از نسخه تجویز شده توسط پزشک به صورت مرتب است. 

گلودرد چیست و چرا اتفاق می‌ افتد؟

گلودرد چیست و چرا اتفاق می‌ افتد؟
گلودرد چیست و چرا اتفاق می‌ افتد؟

اگر در قسمت پشت حلق خود درد و خارش را تجربه می‌کنید، (حتما متوجه منظورمان هستید که گلودرد دقیقا چه حسی دارد و چیست) دلیل امر می‌تواند عفونت توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها باشد. در بعضی از افراد این علائم برای 3-2 روز است و در برخی دیگر این علائم ممکن است یک هفته یا بیشتر به طول بیانجامد که در این صورت باید حتما توسط پزشک متخصص ویزیت شوید. 

انواع گلودرد

  • فانرژیت: شایع‌ترین نوع گلو درد است و دقیقا در ناحیه پشت دهان، حس درد را تجربه می‌کنید. 
  • تونسیلیت: در این نوع از گلودرد، لوزه‌ها قرمز و متورم می‌شوند. 
  • لارنژیت: در این نوع از گلودرد حنجره قرمز شده و دچار تورم خواهد شد. 

گلودرد چه علائمی دارد؟

  • تب
  • سوزش گلو
  • خارش گلو
  • خشکی و خلط گلو
  • صدای گرفته
  • غدد لنفاوی متورم
  • احساس سختی در قورت دادن آب دهان
  • چرک یا لکه‌های سفید روی لوزه‌ها که در گلودردهای میکروبی شایع است. 

همراه با گلودرد اتفاقات زیر را نیز ممکن است تجربه کنید. 

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه و سرفه
  • تب و لرز
  • غدد متورم در گردن
  • صدای خشن
  • بدن درد
  • سردرد
  • مشکل در بلع
  • بی اشتهایی

علت بروز گلودرد چه عواملی است؟

  • ویروس‌ها
  • عفونت‌هایی که در اثر باکتری‌ها رخ می‌دهند. 
  • آلرژی
  • مواد تحریک کننده مثل آلودگی هوا و سیگار
  • ریفلاکس گاستروازوفاژیال. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری راه پیدا کند. 
  • ملتهب شدن لوزه‌ها
  • تنفس از طریق دهان

درمان سریع گلودرد با روش‌ های طبیعی

درمان سریع گلودرد با روش‌ های طبیعی
درمان سریع گلودرد با روش‌ های طبیعی

برای درمان سریع گلودرد راه‌های زیادی پیش روی شماست. اما در وهله اول اگر گلودرد بیش از یک هفته طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه تعدادی از روش‌های خانگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید گلودردتان را کمی کنترل کنید. 

1.عسل

با عسل می‌توانید گلودرد خود را تا حد زیادی رفع کنید. برای این کار کمی عسل را با آب جوش یا چای مخلوط کنید و اجازه دهید خنک شود، سپس این مخلوط را بنوشید. این کار فقط برای افراد بالای یک سال توصیه می‌شود. طبق آخرین مطالعات عسل برای بهبود زخم موثر است. این یعنی به بهبود زخم‌های گلو که ناشی از سوزش یا ریفلاکس هستند کمک بسیاری می‌کند. از طرفی تحقیقات دیگری انجام شده که نشان می‌دهد عسل می‌تواند موثرتر از داروهای شیمیایی که برای سرکوب سرفه و گلودرد توصیه‌می‌شوند، عمل کند.

2.آب نمک

غرغره کردن آب نمک، دومین راه پیش روی شماست. اینکار ترشحات گلو را از بین برده و گلودرد را تسکین می‌دهد. همچنین آب نمک ترکیب خوبی برای از بین بردن باکتری‌هایی است که موجب گلودرد شده‌اند. برای اینکه کاملا بهتر شوید باید هر سه ساعت یک بار اینکار را انجام دهید. 

3.چای بابونه

از دمنوش‌های طبیعی و تاثیر آن‌ها غافل نشوید. چای بابونه به صورت کاملا طبیعی تسکین دهنده گلودرد است و از گذشته تا کنون برای کاهش التهاب گلو از آن استفاده می‌شده است. خواص آنتی اکسیدانی بی مثال این ماده طبیعی، به علاوه خواص ضد التهابی آن یکی از دلایلی است که از آن به عنوان تسکین دهنده گلودرد استفاده می‌کردند. بخور بخار بابونه نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد تا التهاب گلویتان بهتر شود. نوشیدن چای بابونه نیز تاثیری مشابه بخور آن دارد. از طرفی این نوشیدنی می‌تواند یک محرک برای سیستم ایمنی بدنتان باشد و با عفونتی که موجب گلودرد شما شده، مقابله کند. 

4.سیر

خواص ضد باکتریایی که به صورت طبیعی در این ماده وجود دارد آن را در لیست ما قرار داده است. طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شده، خوردن سیر به طور منظم می‌تواند به بدن شما کمک کند در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها مقاومت داشته باشد. 

5.زردچوبه

از گذشته تا کنون از زردچوبه به عنوان یک ماده ضدالتهاب استفاده می‌شده که دارای خواص طبیعی زیادی می‌باشد. یک قاشق چای خوری زردچوبه، به همراه یک لیوان آب جوش و عسل می‌تواند ترکیب کمک کننده‌ای برای درمان گلودردتان باشد. اگر لیمو را به این ترکیب اضافه کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. 

6.دارچین

دارچین ماده‌ای سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌های طبیعی است. رایحه این ماده که شیرین است می‌تواند راه تنفس را بازتر کند. برای اینکه تاثیر شگفت انگیز این ماده را ببینید، حدود 1.5-1 لیوان آب را بجوشانید، سپس 2-1 عدد چوب دارچین را درون آن بیندازید. اجازه دهید 3 دقیقه بیشتر بجوشد و سپس آن را بنوشید. 

7.زنجبیل

اگر ماده‌ای می‌خواهید که خلط آور باشد و مخاط را شل و دفع کند، سراغ زنجبیل بروید. ضدالتهاب بودن ویژگی دوم این ماده است که باعث می‌شود زنجبیل در لیست ما قرار بگیرد. بهبود بخشیدن به جریان اکسیژن، تقویت گردش خون و دفع سموم از جمله کارهایی است که این ماده شگفت انگیز در زمان بیماری برایتان انجام می‌دهد. ترکیب مقداری از پودر زنجبیل در چای یا کمی زنجبیل تازه در چای، می‌تواند به شما ثابت کند سراغ ماده اشتباهی نرفته‌اید. 

راه‌ های دیگر برای بهبود گلودرد

جدا از راه‌هایی که گفته شد، راه‌های دیگری نیز هستند که کمک می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری در شما کمتر شود و در صورت ابتلا، روشی برای درمان سریعتر هستند.

1.بدن خود را هیدراته نگه دارید

استفاده زیاد از مایعات باعث می‌شود مواد دفعی بهتر و با سرعت بیشتری از بدن خارج شوند. از طرفی اگر بدن شما مایعات کم داشته باشد، تورم و التهاب گلو را بدتر می‌کند. درست متوجه شده‌اید‍! این دقیقا همان چیزی است که ما نمی‌خواهیم. چای گرم و سوپ‌های گرم انتخاب خوبی هستند تا التهاب گلو را بهتر کنند. توجه کنید که اگر چای یا سوپ داغ میل کنید، ممکن است اوضاع را بدتر کنید. اگر گلودرد دارید مصرف کافئین و الکل را ترک کنید تا کاملا بهبود یابید، زیرا این دو گلو را خشک می‌کنند. مایعات سرد همچون آبمیوه‌های طبیعی نیز به بهبود گلودرد کمک می‌کنند، اما انتخاب اولتان باید مایعات گرم باشد. 

2.مصرف شربت گلودرد

شربت اکسپکتورانت و دیفن هیدرامین می‌توانند جزء گزینه‌های شما برای درمان گلودردتان باشند. البته توجه کنید که دوز مصرفی داروها باید با توجه به سن فرد بیمار توسط دکتر تجویز شود. بنابراین سرخود از این داروها استفاده نکنید. از این شربت‌ها حتما هنگام استراحت استفاده کنید، زیرا هر دو خواب‌آور هستند. شربت گلودرد آویشن که در داروخانه‌ها موجود است نیز یک شربت طبیعی و گیاهی است که در بهبود گلودرد بسیار موثر است. 

3.قرص‌ های مکیدنی

این قرص‌ها با ترشح بیشتر بزاق دهان به شما کمک می‌کنند گلویتان مرطوب بماند. بعضی از این قرص‌های مکیدنی در ترکیبات خود منتول دارند. منتول ماده‌ای است که بافت گلو را دچار بی‌حسی می‌کند تا درد و سوزش را حس نکنید. آب نبات‌های نعناع و اکالیپتوس‌ نیزهمین کار را انجام می‌دهند. آب‌نبات‌های سخت بهترین گزیه در این دوران هستند. 

4.دستگاه بخور

یک دستگاه بخور کوچک می‌تواند رطوبت هوای اتاقتان را تنظیم کرده و به صورت مسکن برای بافت متورم بینی و گلو عمل کند. در صورت نداشتن دستگاه بخور می‌توانید نفس کشیدن زیر دوش آب داغ را امتحان کنید. 

بررسی کلی درمان سریع گلودرد

در این مطلب سعی کردیم بهترین راه‌ها برای درمان سریع گلودرد را به صورت مفصل برایتان توضیح دهیم. اگر هنوز هم سوالاتی دارید یا موردی برایتان حل نشده باقی مانده به شما پیشنهاد می‌کنیم از قسمت سوالات متداول، به دنبال پاسخ خود باشید. در غیر این صورت می‌توانید از متخصصان مجموعه فیت کلاب جهت داشتن یک رژیم غذایی مناسب جهت درمان بهتر و تقویت بدن، کمک بگیرید. 

رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!
بعد
قبل
رژیم غذایی و برنامه تمرینی بگیر
خوب و دقیق بهش عمل کن
به اندام مورد علاقه ات برس!

سوالات متداول

  • درمان خشکی گلو چیست؟ اول از همه شما باید خشکی گلو را برطرف کنید، سپس به سراغ درمان سریع گلودرد بروید. نفس کشیدن زیر دوش آب گرم و بخور از جمله راه‌هایی هستند که می‌توانند به درمان خشکی گلو کمک کنند. 
  • آیا گلودرد استرپتوکوکی درمان خانگی دارد؟ باکتری استرپتوکوکوس نومونیا یکی از عواملی است که برای انسان عفونت‌های متعددی ایجاد می‌کند. عفونت در قلب و گلو از جمله این عفونت‌ها هستند. در صورتی که گلودرد شما از نوع استرپتکوکی باشد حتما باید آنتی بیوتیک دریافت کنید. به همین منظور پیشنهاد می‌شود اگر گلودرد شما طولانی‌تر از یک 2روز شد سریعا به پزشک مراجعه کنید. 
  • اگر گلو دردمان همراه با درد گوش باشد چه درمانی را پیشنهاد می‌کنید؟ اگر گلودردتان همراه با گوش درد است، حتما باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. مخصوصا اگر این مشکل را در نوزادان و کودکان مشاهده کردید در وهله اول باید به متخصص مراجعه کنید. 
  • برای گلودرد چرکی چه دارویی باید مصرف کنیم؟ بسته به اینکه پزشک چه تشخیصی می‌دهد و شما چه علائمی دارید آنتی بیوتیک‌های متغیری در نظر گرفته شده است. کوآموکسی کلاو، آزیترومایسین و آموکسی سیلین از جمله آنتی بیوتیک‌هایی هستند که در درمان سریع گلودرد چرکی استفاده می‌شوند. 
  • اگر نوزادمان گلودرد داشت برای درمان چه کنیم؟ ابتدا باید با پزشک نوزادتان مشورت کنید تا کاملا در جریان وضع او باشد. توجه کنید یکی از اشتباه‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که با درمان خانگی سعی کنید گلودرد نوزاد را بهتر کنید و به دکتر مراجعه نکنید. درمان سریع گلودرد نوزادان در خانه با روش‌هایی که پیش‌تر گفتیم اصلا توصیه نمی‌شود. از طرفی شیر مادر برای نوزادان یکی از بهترین تسکین دهنده‌ها است. هوای مرطوب با یک دستگاه بخور کوچک در اتاق نوزاد نیز می‌تواند کمی شرایط را بهتر کند. 
  • کدام درمان برای گلودرد بهترین است؟ زمانی بهترین درمان برای گلودرد مشخص می‌شود و بهترین نتیجه را خواهد داد که علت گلودرد به صورت واضح مشخص باشد. 
  • راه‌های درمان گلودرد فوری چیست؟ تنها دارو درمانی و مراجعه به پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --