نقش پروتئین در بدنسازی؛ مصرف پروتئین چه فوایدی برای بدن دارد؟

نقش پروتئین در بدنسازی

پروتئین، یکی از سه درشت مغذی، که بسیار برای سلامتی بدن مناسب است. کربوهیدرات و چربی‌ها نیز از دیگر درشت مغذی‌ها هستند که وظایف متفاوتی دارند. پروتئین نقش ویژه‌ای در بدنسازی دارد، زیرا حاوی اسیدهای آمینه است. همچنین وظیفه و نقش‌های مختلفی دارد که باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود. در واقع باید این نکته را خاطر نشان کنید که رشد بدن انسان، بدون در نظر گرفتن پروتئین‌ها امری غیر ممکن است.

اما پروتئین چیست؟ نقش پروتئین در بدنسازی چیست؟ چه میزان پروتئین برای عضله سازی مناسب است؟ در ادامه شما را با نقش پروتئین در عضله سازی آشنا می‌کنیم تا از آن استفاده کنید. پس اگر می‌خواهید با روش‌های عالی و کاربردی به عضله سازی بپردازید، تا آخر این مقاله همراه سایت فیت کلاب بمانید.

پروتئین چیست؟ پادشاه مغذی‌ها را بشناسید!

پروتئین یکی از مهم‌ترین اجزای بدن است که نقش اساسی‌ و مهمی دارد. در واقع به عنوان پادشاه مغذی‌ها شناخته شده است. پروتئین‌ شامل کربن، نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن است. همچنین با تامین چهار کالری در هر گرم، در اکثر غذاهای حیوانی مانند مرغ، استیک، ماهی و غیره یافت می‌شود.

گیاهان نیز حاوی پروتئین‌اند، اما به اندازه غذاهای حیوانی از این جزء ضروری برخوردار نیستند. این مولکول‌های بزرگ و پیچیده، بیشتر فعالیت خود را در سلول‌ها انجام می‌دهند. در واقع برای ساختار، عملکرد و تنظیم‌ بافت‌ها و اندام‌های بدن لازم هستند. لازم به توجه است که پروتئین‌ها، پایه و اساس عضلات‌اند و برای تمام عملکردها و فعالیت روزمره شما مورد نیاز است.

فواید پروتئین برای بدنسازی

فواید پروتئین برای بدنسازی؛ چرا پروتئین برای عضله سازی لازم است؟

بدنسازی یک ورزش زیبایی شناختی است که رقبا برای دستیابی به ترکیبی از سطوح بالای عضلانی همراه با سطوح پایین چربی در آن فعالیت می‌کنند. دانستید که پروتئین برای عضله‌سازی بسیار مفید است و هر بدنسازی نباید به سادگی از آن عبور کند. در واقع نکته‌ای مهم درباره پروتئین‌ها این است که اگر عضلات بدن خانه باشند، قطعا پروتئین‌ها آجر آن هستند. در ادامه همراه فیت کلاب بمانید تا فواید پروتئین در بدنسازی را برای شما بیان کنیم.

اگر در کنار آشنایی با فواید پروتئین برای بدنسازی، به مشاوره و برنامه‌های ورزشی و تغذیه احتیاج دارید، کافی است برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت معتبر فیت کلاب سری بزنید.

سنتز پروتئین؛ رشد بافت لاغر ماهیچه!

سنتز پروتئینی یکی تغییرات مهم زیستی درون‌سلولی است که به ساخت پروتئین جدید کمک می‌کند. در واقع بدن، پروتئین ماهیچه‌ای تولید می‌کند که باعث رشد بافت لاغر شما می‌شود. هنگامی که سطح سنتز پروتئین خود را بدون کاتابولیسم یا تجزیه پروتئین بالا ‌ببرید، به رشد عضلات خود کمک می‌کنید.

سنتز پروتئین با ورزش و مصرف پروتئین‌ها افزایش می‌یابد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه می‌تواند باعث بالا رفتن آن شود. به طور کلی سنتز پروتئین، نقص‌های پروتئینی را حل و آن را جبران می‌کند.

هورمون رشد؛ افزایش سطح هورمون رشد با اسید آمینه‌ها!

یکی دیگر از فرایند مهم عضله سازی؛ تولید و ترشح هورمون رشد است. بهترین راه برای تولید هورمون رشد، برنامه تمرینی جامع با تمرکز بر هیپرتروفی و مصرف پروتئین است. در پروتئین، چندین اسید آمینه به نام کراتین و گلوتامین وجود دارد که باعث  افزایش سطح هورمون‌ رشد می‌شود.

همچنین یکی دیگر از اسید آمینه‌ها، اورنیتین است که در سنتز پروتئین و افزایش توده عضلانی نقش حیاتی دارد. برای عضله‌سازی و افزایش هورمون رشد می‌توانید اورنیتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت گاو و غیره حاوی اورنیتین هستند.

رشد عضلانی؛ معروف‌ترین مزیت‌های مصرف پروتئین!

یکی از معروف‌ترین مزیت‌های مصرف پروتئین، رشد عضلانی است. رابطه بسیار محکمی بین تمرین‌های سخت، مصرف پروتئین و رشد عضلانی وجود دارد. همانطور که دانستید اسیدهای آمینه موجود در پروتئین‌ها، بلوک‌های ساختمانی بافت عضلانی‌اند که به بهبود و رشد آن کمک می‌کنند.

بهترین اسید آمینه برای رشد، لوسین که یک ماده فوق مغذی برای سنتز پروتئین و جلوگیری از تجزیه پروتئین ماهیچه‌ای است. مصرف پروتئین برای هر شخصی لازم است، اما بدنسازان باید حتما از آن استفاده کنند. به طور کلی مصرف پروتئین به حفظ توده عضلانی شما کمک کرده و از تحلیل عضلانی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از خرابی؛ از سوخت عضله‌‌سازی خود جلوگیری کنید!

توقف تحلیل عضلانی در کنار رشد عضلانی بسیار مهم است. تمرینات سنگین و شدید، تمرین‌های ناشتایی و رژیم‌های کم‌کالری می‌توانند خطرات سوخت ماهیچه‌ای را افزایش دهند. رژیم غذایی حاوی پروتئین از غذا و مکمل‌ها، اثر ضد کاتابولیک دارد. به عبارتی پروتئین می‌تواند از عضلات شما مراقبت کند.

در واقع استفاده از مکمل‌های پروتئینی باعث می‌شود تا شما مقدار پروتئین روزانه خود را به راحتی به‌دست آورید. همچنین موجب دریافت کالری کمتری نیز می‌شود. به طور کلی تحریک عضله‌سازی در شرایط‌های مختلف از ویژگی‌های عالی پروتئین است که باید آن را جدی بگیرید.

ریکاوری تمرین؛ رسیدن به حداکثر رشد عضلانی!

عضلات دردناک می‌توانند به تمرین شما صدمه بزنند، زیرا اجازه نمی‌دهند بهترین عملکرد را برای خود رقم بزنید. برای مشاهده حداکثر رشد عضلانی خود در تمرین باید در محدوده تکرار تمرین و ست‌ها بر هیپرتروفی متمرکز شوید. اگر در زمان تمرین، دردی را از ناحیه‌های مختلف عضلات حس کنید، احتمال اینکه بتوانید به خود فشار بیاورید کمتر است. به طور کلی مصرف پروتئین باعث شتاب ریکاوری عضلات می‌شود و درد عضلانی را کاهش می‌دهد. پس مصرف پروتئین قبل و بعد تمرین و در روز استراحت موجب می‌شود تا در پروسه ریکاوری تمرین قرار بگیرید.

چه مقدار پروتئین برای یک بدنساز مورد نیاز است؟ مصرف ایده‌آل پروتئین‌ها را بدانید!

مصرف بهینه پروتئین برای بدنسازان بسیار امری جدی و مهم است که باید به آن توجه شود. باید قبل از هر چیزی به شناختی حداقل از میزان تمرین، مصرف مکمل، وزن و غیره بپردازید تا براساس آن بتوانید پروتئین لازم را مصرف کنید. سازمان بهداشت جهانی، مصرف روزانه پروتئین را 4/4 گرم به ازای هر پوند از وزن بدن افرادی که وزنه نمی‌زنند اعلام کرده است.

برای افرادی که به تمرین‌های سنگین می‌پردازند، مصرف پروتئین بیشتر از 4/4 گرم در نظر گرفته شده است. در واقع مصرف بیش از اندازه و بدون برنامه پروتئین نیز باعث تسلط بر رژیم غذایی شما می‌شود و به ضرر سایر درشت مغذی‌ها است. حتما این داستان را شنیده‌اید که بدنسازان حرفه‌ای با مصرف 300 گرم پروتئین همراه با هزاران کالری به بدن خود حجم می‌دهند.

50 مقاله علمی و معتبر در رابطه با مصرف پروتئین برای بزرگسالان سالمی که در تمرینات شرکت می‌کنند ارائه شده است. در این مقالات، مصرف پروتئین 1/7 تا یک گرم به ازای یک پوند از وزن بدن، برای تحریک هیپرتروفی عضلانی، ایده‌آل است. پس حتما در میزان مصرف پروتئین برای عضله‌سازی، دقت کنید.

اگر به دنبال برنامه‌های سالم و جامع برای مصرف پروتئین می‌گردید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت فیت کلاب مراجعه و با شماره تماس 02191090095 با مشاوران تغذیه ما ارتباط برقرار کنید.

عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی

عوارض مصرف پروتئین در بدنسازی؛ مشکلات جسمانی در پی استفاده بیش از حد از پروتئین‌ها!

همانطور که گفته شد، مصرف بیش از اندازه پروتئین نیز عوارضی را به همراه دارد. مصرف بهینه پروتئین در کنار کربوهیدرات‌ها می‌تواند کمک بسیاری به بدنسازان کند. اما باید بدانید که عوارض استفاده بیش از اندازه از پروتئین می‌تواند باعث مشکلات جسمانی در بدن شما شوند. در ادامه همراه فیت کلاب بمانید تا هر کدام از عوارض مصرف بیش از حد پروتئین در بدنسازی را برای شما شرح دهیم:

  • افزایش وزن
  • بروز آکنه و جوش‌های زیر پوستی
  • واکنش آلرژیک در بدن
  • مشکلات کبدی و کلیوی
  • بروز مشکلات گوارشی
  • تغییرات هورمونی

هر یک از این عوارض‌ها موجب مشکلات جسمانی شدیدی در بدن شما می‌شود. پس لازم به توجه است که مصرف پروتئین‌ها را با برنامه و باتوجه به تمرینات ورزشی خود جلو ببرید.

مصرف بهینه و ایده‌آل پروتئین با برنامه‌های جامع و مفید فیت کلاب!

ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با نقش پروتئین در بدنسازی آشنا کنیم. دانستید که پروتئین می‌تواند به بدن شما در زمان عضله‌سازی کمک کند و نقش مفیدی را رقم بزند. حتما این نکته را خاطرنشان کنید که میزان مصرف پروتئین بسیار مهم است و کم و زیاد آن می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کنند، باید مصرف پروتئین را جدی بگیرند تا از تحلیل ماهیچه‌های خود جلوگیری کنند. شما می‌توانید در سایت فیت کلاب از برنامه‌های تخصصی مشاوران ما بهره‌مند شوید تا میزان پروتیئن را با توجه به وزن خود بشناسید.

مصرف درست پروتئین در بدنسازی را در سایت فیت کلاب بشناسید. فیت کلاب مجموعه ورزشی و تناسب اندام است که شما می‌توانید به‌صورت حضوری و غیر حضوری در آن ثبت‌نام کنید و از خدمات ورزشی آن بهره ببرید. همچنین شما می‌توانید از طریق شماره تماس 02191090095 با مشاوران و کارشناسان تغذیه و تناسب اندام ارتباط برقرار کنید. پس از ثبت نام از پشتیبانی کارشناسان مجموعه فیت کلاب برخوردار می‌شوید. از اینکه تا آخر این مقاله همراه مجموعه فیت کلاب ماندید؛ سپاس‌گزاریم.

سوالات متداول:

پروتئین چیست؟

پروتئین یکی از مهم‌ترین اجزای بدن است که نقش اساسی‌ و مهمی دارد و به عنوان پادشاه مغذی‌ها شناخته شده است.

درشت مغذی‌ شامل چه مواردی است؟

کربوهیدرات، پروتئین و چربی درشت مغذی‌ را تشکیل می‌دهند.

فواید پروتئین برای بدنسازی چیست؟

افزایش سطح هورمون رشد، رشد عضلانی، جلوگیری از سوخت عضلانی، ریکاوری تمرین و غیره از فواید پروتئین برای بدنسازی است.

چه مقدار پروتئین برای بدنسازی نیاز است؟

مصرف پروتئین 1/7 تا یک گرم به ازای یک پوند از وزن بدن، برای تحریک هیپرتروفی عضلانی، ایده‌آل است.

عوارض مصرف بیش از حد پروتئین چیست؟

بروز آکنه و جوش‌های زیر پوستی، تغییرات هورمونی، مشکلات گوارشی، مشکلات آلرژیک و غیره از عوارض مصرف بیش از حد پروتئین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه