سرکه سیب برای کبد چرب

سرکه سیب برای کبد چرب

سبک زندگی ناسالم و تغذیه نادرست، می‌تواند بدن انسان را در معرض بیماری‌های مختلف قرار دهد. یکی از بیماری‌هایی که امروزه در افراد نسبتاً زیادی مشاهده می‌شود، بیماری کبد چرب است. بسیاری از دلایلی که باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شوند، مربوط به سبک زندگی نادرست و تغذیه ناسالم است. در گذشته، درمان کبد چرب یک امر بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن بود. اما امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، راهکارهای مختلفی برای درمان و رفع این مشکل پیدا شده است. 

تمامی این راهکارها مربوط به استفاده از داروهای شیمیایی نمی‌شود و با مصرف برخی خوراکی‌ها نیز می‌توان به درمان کبد چرب کمک کرد. یکی از مواد خوراکی موثر در درمان کبد چرب، سرکه سیب است. سرکه سیب برای کبد چرب، حکم یک داروی درمانی مناسب را دارد. برخی تحقیقات علمی، نشان دهنده تاثیرات مثبت سرکه سیب در رفع بیماری کبد چرب هستند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب، به بررسی صحت این موضوع می‌پردازیم.

کبد چرب را بیشتر بشناسید

پیش از هر چیز، بهتر است بدانید کبد، یکی از ارگان‌های حیاتی در بدن به شمار می‌رود. این عضو ضروری بدن، وظایف بسیاری را نیز بر عهده دارد. در صورت بروز مشکلات جدی برای کبد، ممکن است آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف بدن وارد شود. یکی از مهم‌ترین وظایف کبد، انجام پروسه پاکسازی بدن است. مواد زائد، سموم و مواد ناشی از بازسازی گلبول‌های قرمز خون، از طریق کبد از بدن دفع می‌شوند. 

تنظیم میزان سوخت و ساز قند و چربی در بدن نیز توسط کبد صورت می‌پذیرد. سموم جذب شده از مواد غذایی و چربی‌ها در بدن، ابتدا وارد کبد شده و سپس دفع می‌شوند. بنابراین سلامت کبد می‌تواند تاثیرات مهمی در سلامت عمومی بدن بگذارد. زمانی که میزان چربی موجود در کبد، از حد مجاز خود فراتر رود، بافت کبد دچار التهاب می‌شود.

 در صورت بروز چنین اتفاقی، در حقیقت فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است. در صورت عدم درمان درست و به موقع، این بیماری می‌تواند بافت کبد و سلول‌های موجود در این ارگان از بدن را از بین ببرد. در صورت بروز چنین اتفاقی، بیماری کبد چرب به اصلاح تبدیل به یک بیماری غیر قابل بازگشت می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است با دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب آشنا شوید.

علل ابتلا به کبد چرب کدام است؟

علت‌های زیادی برای ابتلا به بیماری کبد چرب وجود دارد. زیرا سبک زندگی مردم، تغییرات بسیار زیادی داشته است. به عنوان مثال، فست فود نقش زیادی در سبد غذایی مردم امروزی دارد. در گذشته، بیشتر از غذاهای ارگانیک استفاده می‌شد. فست فودها غذاهای چربی هستند که می‌توانند مشکلات جدی برای کبد فرد مصرف کنند ایجاد کنند. به طور کلی بیماری کبد چرب، به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود. هر یک از این دو نوع بیماری کبد چرب، دلایل مخصوص به خود را دارد. در این بخش، دلایل بروز بیماری کبد چرب و همچنین انواع مختلف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • کبد چرب الکلی

همان‌طور که از نام این بیماری پیداست، علت بروز این مشکل در کبد، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی است. این نوع بیماری کبدی می‌تواند عوارض زیادی را برای فرد بیمار به همراه داشته باشد. بنابراین مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، یکی از دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب به شمار می‌رود.

  • کبد چرب غیر الکلی

دلایل مختلفی برای بروز این نوع بیماری کبد چرب وجود دارد. مواردی مانند ابتلا به دیابت، چاقی، سبک زندگی نادرست و تغذیه ناسالم، باعث ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود.

خواص سرکه سیب برای بدن

خواص سرکه سیب برای بدن
خواص سرکه سیب برای بدن

در این بخش، با خواص سرکه سیب برای بدن، آشنا می‌شویم. زیرا مصرف سرکه سیب فواید مختلفی برای بدن انسان دارد. درمان کبد چرب، تنها یکی از فواید استفاده از سرکه سیب است. به طور حتم، با آگاهی از فواید سرکه سیب برای بدن انسان، این ماده خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار خواهید داد.

  • مدیریت قند خون

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف میزان مناسبی از سرکه سیب به همراه غذا، می‌تواند سطح قند خون در بدن را تنظیم کند. علاوه بر این، سرکه سیب می‌تواند از مقاومت بدن نسبت به انسولین جلوگیری نماید. یکی از بیماری‌های زمینه‌ای که می‌تواند باعث بروز بیماری کبد چرب شود، بیماری دیابت است. با مصرف سرکه سیب، می‌توان از ایجاد زمینه‌های بروز بیماری کبد چرب پیشگیری کرد.

  • کاهش کلسترول

کلسترول بالا یکی دیگر از زمینه‌های بروز مشکلات کبدی است. با مصرف سرکه سیب، می‌توانید از بروز چنین بیماری‌های زمینه‌ای در بدن خود، جلوگیری کنید. مصرف سرکه سیب باعث می‌شود بافت‌های چربی جدیدی در بدن تشکیل نشود و بدین ترتیب، کلسترول بد خون، کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، احتمال بروز بیماری کبد چرب در بدن نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین با پایین آمدن سطح کلسترول خون، سلامت قلبی و عروقی فرد، حفظ می‎شود.

  • رفع مشکلات پوستی

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که درگیر واریس هستند، با مصرف سرکه سیب می‌توانند نشانه‌های ظاهری بیماری خود را تا حد زیادی کاهش دهند. به همین دلیل، سرکه سیب می‌تواند حتی برای درمان مشکلات پوستی نیز موثر واقع شود، البته این تاثیر سرکه سیب، شدت زیادی ندارد.

  • موثر در لاغری

مصرف سرکه سیب موجب بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود. در نتیجه، چربی‌های جمع شده در بدن  نیز تجزیه می‌شوند. همچنین سرکه سیب خواصی دارد که باعث می‌شود قند کمتری جذب بدن شود. در نتیجه، اشتهای فرد مصرف کننده، کاهش یافته و کنترل می‌شود. تمامی موارد ذکر شده در این بخش، موجب کاهش وزن و لاغری فرد مصرف کننده می‌شوند.

به طور کلی، سرکه سیب و اثرات آن بر روی بدن انسان، مورد تحقیقات علمی گسترده‌ای قرار نگرفته‌اند. برای تعیین دقیق اثرات سرکه سیب در بدن انسان، باید آزمایشات بیشتری روی این ماده خوراکی انجام شود. این گونه به طور دقیق‌تری می‌توان درباره خواص سرکه سیب نظر داد.

مقدار مصرف سرکه سیب برای کبد چرب

مقدار مصرف سرکه سیب برای کبد چرب
مقدار مصرف سرکه سیب برای کبد چرب

مقدار مصرف سرکه سیب برای کبد چرب، بسیار مهم است. نباید در مصرف هیچ مادۀ خوراکی افراط کرد. زیرا افراط در مصرف یک ماده خوراکی، می‌تواند اثرات مخربی را برای بدن انسان در پی داشته باشد، حتی اگر ماده خوراکی مورد نظر، یک منبع غذایی مفید و سالم باشد. حالت عادی و مناسب استفاده از سرکه سیب، به شکل زیر است.

ابتدا 1 یا 2 قاشق از سرکه سیب را به یک لیوان آب ولرم بیافزایید. سپس محلول بدست آمده را به خوبی مخلوط کنید. در مرحله بعد، پس از مصرف وعده غذایی خود، می‌توانید این مخلوط بدست آمده را بنوشید. در صورتی که میلی ندارید سرکه سیب را به صورت نوشیدنی مصرف کنید، می‌توانید مقدار ذکر شده از سرکه سیب (1 یا 2 قاشق) را به غذاهای خود بیافزایید. برای انجام چنین کاری، شما می‌توانید سرکه سیب را به سس سالاد اضافه کرده یا هنگام طبخ غذا، آن را در درون غذا بریزید. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نحوه مصرف سرکه سیب برای چربی خون

پیش از اقدام به مصرف سرکه سیب، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا دستگاه گوارش برخی افراد، به شدت حساس است. در نتیجه، کوچک‌ترین تغییری در سبک غذایی این اشخاص، می‌تواند عارضه‌های مختلفی را برای آنها در پی داشته باشد. همچنین مصرف سرکه سیب همراه با برخی داروها (نظیر انسولین)، ممکن است تداخل داشته باشد.

به همین دلیل، حتماً پیش از شروع مصرف سرکه سیب، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. هیچگاه سرکه سیب را به صورت مستقیم مصرف نکنید. شما باید مقدار مشخصی از سرکه سیب را درون آب ریخته و سپس اقدام به نوشیدن آن کنید. حتماً پس از مصرف سرکه سیب، دهان خود را بشویید. تا جای ممکن سعی کنید برای مصرف سرکه سیب، از نی استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای کبد چرب 

یکی از زمان‌های مصرف سرکه سیب، هنگام صبح و به صورت ناشتا است. در صورتی که تمایل دارید سرکه را در حالت ناشتا مصرف کنید، باید میزان کمی از سرکه سیب را درون یک لیوان آب گرم ریخته و سپس میل نمایید. توجه داشته باشید در صورت مصرف سرکه سیب به صورت ناشتا، نباید حجم زیادی از این ماده خوراکی را به صورت یکجا مصرف کنید.

اگر هنگام صبح، میل به استفاده از سرکه سیب ندارید، می‌توانید دستورالعمل ذکر شده برای مصرف سرکه سیب هنگام صبح را در سایر وعده‌های غذایی خود نیز استفاده کنید. هنگام ظهر و شب، می‌توان از سرکه سیب در وعده‌های غذایی ناهار و شام استفاده کرد. اگر معده حساسی دارید، می‌توانید سرکه سیب را به عنوان یک چاشنی، به غذای مورد نظر خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که افزودن سرکه سیب به غذا، هیچ ایرادی ندارد.

چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند؟

همان طور که در بخش‌های قبلی این مطلب ذکر شد، مصرف سرکه سیب می‌تواند خواص و فواید مختلفی را برای انسان در پی داشته باشد. اما در کنار تمامی این مزایا، باید توجه داشته باشید که مصرف این ماده خوراکی، برای برخی افراد مناسب نیست. افرادی با شرایط سلامتی خاص، که در ادامه این بخش معرفی می‌شوند، نباید در رژیم غذایی خود از سرکه سیب استفاده کنند.

  • افراد دیابتی

 افرادی که مبتلا به دیابت هستند، ممکن است دچار شرایط خاصی شوند که در اصطلاح می‌گویند اعصاب معده فرد دچار مشکل شده است. در صورت بروز چنین شرایطی، غذا به درستی از معده فرد خارج نشده و دفع نمی‌شود. در چنین شرایطی، مصرف سرکه سیب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا این ماده خوراکی می‌تواند موجب تشدید شرایط نامتعادل معده فرد گردد.

  • افراد مبتلا به زخم معده

افرادی که سابقه زخم معده یا وجود یک زخم فعال در ناحیه دهان خود را دارند، باید از مصرف سرکه سیب خودداری کنند.

  • افراد دچار کمبود پتاسیم

درست است که مصرف سرکه سیب برای کبد چرب می‌تواند مفید واقع شود، اما یکی از اثرات جانبی که مصرف سرکه ایجاد می‌کند، کمبود پتاسیم است. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که مشکل کمبود پتاسیم دارند، بهتر است مصرف سرکه سیب را در برنامه غذایی خود قرار ندهید.

کلام آخر 

برای درمان کبد چرب، بهتر است در کنار مصرف سرکه سیب، از سایر روش‌های درمانی و پیشگیری نیز استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید مصرف داروهای شیمیایی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. باید توجه کرد تحقیقات کاملی در زمینه تاثیرگذاری سرکه سیب روی درمان کبد چرب وجود ندارد. به همین دلیل مصرف سرکه سیب برای کبد چرب، یک روش قطعی برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به کبد چرب محسوب نمی‌شود.

اگر نگران ابتلا به بیماری کبد چرب هستید، لازم است بدانید روش‌های ثابت شده دیگری برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب وجود دارد. داروهای مختلف، یکی از روش‌های درمان کبد چرب هستند. ورزش نیز می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب داشته باشد. برای مشاهده تاثیر ورزش و رژیم غذایی در بهبود وضعیت سلامت کبد، باید از یک برنامه ورزشی دقیق و یک رژیم غذایی اصولی استفاده کنید.

  برای دریافت برنامه‌های اختصاصی (یعنی با توجه به شرایط هر فرد) می‌توانید از خدمات مجموعه تخصصی فیت کلاب استفاده کنید. متخصصین مجموعه فیت کلاب، برنامه‌های غذایی و تمرینی حرفه‌ای را برای افراد  مختلف ارائه می‌دهند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه فیت کلاب در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه