برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان؛ برنامه غذایی سالم چاق‌کننده

برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان

انتظار می‌رود که کودک در دوره‌ای از رشد و تکامل خود مقداری وزن اضافه کند. اما برای برخی، دستیابی به این امر می‌تواند یک چالش باشد. اگرچه بحران چاقی در حال حاضر در بین کودکان زیاد است. بسیاری از کودکان هنوز برای افزایش وزن به کمک نیاز دارند. دلایل مختلفی برای کمبود وزن در کودکان وجود دارد. اگر فرزند شما به اندازه کافی کالری دریافت نمی‌کند. شما والدین عزیز با پیروی از برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان می‌توانید به او کمک کنید.

 برای تشویق رشد سالم، ضروری است که بچه‌ها کالری، مواد مغذی و مواد معدنی مناسب دریافت کنند. خبر خوب این است که با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی کودکتان می‌توانید به دریافت کالری بیشتر در آنها کمک کنید. برای یادگیری راهکارهای مناسب به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از وبسایت فیت کلاب را تا انتها با دقت مطالعه نمایید.

چگونه بفهمم فرزندم کم وزن است؟ وزن ایده‌آل برای کودکان

قبل از افزودن مقداری کالری به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کودک باید درباره کمبود وزن او مطمئن شوید. گاهی اوقات والدین نگران رشد کودک خود هستند. درحالی‌که وزن آنها طبیعی و روبه‌رشد است و نیازی به مداخله ندارند. اگر کودک شما از نظر وزن در صدک پنجم پایین نسبت به قد است، دچار کمبود وزن محسوب می‌شود. پزشک متخصص کمبود وزن را این‌گونه محاسبه می‌کند.

یکی دیگر از نشانه‌های نگرانی این است که فرزند شما به زیر منحنی رشد طبیعی خود می‌رسد. هر کودکی باید از الگوی رشد خود پیروی کند. اگر متوجه شدید که فرزندتان از این الگوی رشد پایین‌تر رفته است، بررسی بیشتر در مورد علت آن ضروری است. اگر در خانه ترازو ندارید یا فرزندتان مدتی است که به پزشک مراجعه نکرده است. علامتی که باید مراقب آن باشید این است که لباس‌های کودک شما در هر فصل برای او کوچک می‌شود. اگر آنها با گذشت زمان رشدی ندارند و تغییر سایز نمی‌دهند؛ باید نگران رشد او باشید.

دلایل افزایش وزن ناکافی در کودکان

دلایل افزایش وزن ناکافی در کودکان؛ 4 دلیل مهم

تشخیص و درمان کودکانی که به طور طبیعی وزن اضافه نمی‌کنند بسیار مهم است. عدم وزن‌گیری کودکان ممکن است نشانه‌ای از سوءتغذیه یا یک مشکل پزشکی زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد. سوءتغذیه عوارضی مانند ضعف سیستم ایمنی، رشد خطی کمتر از حد انتظار، قد کوتاه‌تر از حد انتظار یا مشکلات یادگیری دارد. دلایل متعددی برای عدم افزایش وزن کودک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1) مصرف کالری کم؛ دریافت ناکافی کالری از علل وزن ناکافی کودکان

دریافت ناکافی کالری و مواد مغذی معمولاً باعث افزایش آهسته وزن در کودکان می‌شود. مصرف غذا با سرعت زیاد می‌تواند باعث جذب کالری کم شود. همچنین مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شیر یا آب‌میوه‌های شیرین در طول وعده‌غذایی فضای کمی برای غذاهای مغذی باقی می‌گذارد. چند دلیل برجسته برای دریافت کالری ناکافی در کودکان است.

2) نیازهای پر کالری؛ کودکان فعال

کودکان و نوجوانان بسیار فعال و کسانی که در فعالیت‌های ورزشی فعالیت می‌کنند کالری بیشتری می‌سوزانند. از این رو، اگر آنها کالری کافی برای جبران مقدار کالری که می‌سوزانند مصرف نکنند، وزن کافی به دست نمی‌آورند. برای فرزندان ورزشکار خود حتماً از غذاهای پرکالری استفاده نمایید.

3) شرایط پزشکی؛ بیماری مادرزادی

برخی از شرایط سلامتی می‌توانند کالری کودک را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند. به‌عنوان‌مثال، بیماری مادرزادی قلب متابولیسم را تسریع می‌کند و باعث می‌شود که قلب برای پاسخگویی به خواسته‌های بدن سریع‌تر بکوبد. این بدان معناست که کودک برای پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته به کالری بیشتری نیاز دارد.

4) مشکلات تغذیه؛ مشکلات بلع

مشکل در بلعیدن یا بیزاری از بافت‌های خاص از جمله مشکلات تغذیه‌ای در کودکان هستند. این مشکلات می‌توانند بر توانایی کودک در مصرف کالری کافی تأثیر بگذارند. این دلیل دیگری است که ممکن است به اندازه کافی وزن اضافه نکنند. هنگام بررسی کمبود وزن فرزند خود به این نکته نیز توجه داشته باشید.

لیست غذاهای چاق‌کننده برای کودکان

برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان؛ لیست غذاهای چاق‌کننده

توجه داشته باشید که لاغر بودن و کم وزن بودن یکی نیستند. اگر کودک شما لاغر است و غذاهای ناسالم زیادی مصرف می‌کند. تغذیه سالم‌تری را تشویق کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است کمبود ویتامین‌های خاصی داشته باشد، به او مولتی‌ویتامین بدهید.

هنگام تلاش برای تغییر وزن فرزندتان، تمام گروه‌های غذایی را در نظر بگیرید. فرزندان شما فقط در صورتی از غذا خوردن لذت خواهند برد که برایشان جذاب باشد. فراموش نکنید که برای افزایش وزن در کودکان، این غذاهای غنی از مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. در ادامه بهترین مواد غذایی برای افزایش وزن کودکان را توضیح می‌دهیم.

1) سیب‌زمینی؛ بمب افزایش وزن کودک

کربوهیدرات‌های موجود در سیب‌زمینی به گلوکز تبدیل می‌شود که بدن شما از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کند. بدن گلوکز موجود را برای استفاده به چربی تبدیل می‌کند که اغلب منجر به افزایش وزن کودکان می‌شود. با توجه به فراوانی کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و فیبر رژیمی در سیب‌زمینی، آن را به بمب افزایش وزن تبدیل کرده است. علاوه بر این، بچه‌ها سیب‌زمینی را دوست دارند و از خوردن آن لذت می‌برند.

می‌توانید سیب‌زمینی را با کمی ادویه سرخ یا له کنید و به عنوان غذای جانبی سرو کنید. از سوپ سیب‌زمینی شیرین سالم گرفته تا پنکیک سیب‌زمینی شیرین، چیزی را انتخاب کنید که کودک شما از آن لذت می‌برد. سیب‌زمینی به دلیل فراوانی کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای، می‌تواند به وزن‌گیری سریع بچه‌ها کمک کند.

2) تخم‌مرغ؛ غذای محبوب بچه‌ها

مطمئن‌ترین منبع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌های مفید برای قلب تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ محبوب‌ترین غذای سالم برای افزایش وزن بچه‌ها است. تخم‌مرغ به رشد ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کند که برای بلوغ و سلامت نوجوانان ضروری است. این غذا یک غذای فوق‌العاده برای کودکان است.

تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی مانند فسفر، روی، کلسیم، آهن، سلنیوم، ریبوفلاوین و کولین است. با تجویز متخصص تغذیه می‌توانید هر روز یک عدد تخم‌مرغ به فرزند خود بدهید. توجه داشته باشید که تخم‌مرغ را باید به خوبی بپزید بعد به فرزند خود بدهید.

3) موز؛ بهترین غذای پرکالری

سریع‌ترین منبع انرژی و منبع عالی کربوهیدرات‌های مغذی برای افزایش وزن موز است. از آنجایی که یک موز به طور معمول حاوی 105 کالری است، برای همه افراد، میان‌وعده مناسب محسوب می‌شود. برای افزایش میل فرزند خود می‌توانید این میوه را در میلک شیک، سالاد میوه یا دسرهای خامه‌ای استفاده کنید.

موز سرشار از مواد مغذی است که به هضم آسان کمک می‌کند. موز سرشار از فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است. به همین دلیل یکی از بهترین غذاهای پرکالری برای کودکان محسوب می‌شود. پس این میوه برای افزایش وزن ایده‌آل است.

4) مرغ؛ از گوشت‌های بدون چربی مناسب برای افزایش وزن کودکان

همان‌گونه که می‌دانید مرغ منبع خوبی از پروتئین است و به رشد عضلانی افراد در هر سنی کمک می‌کند. بهترین روش برای افزایش وزن فرزندتان بدون اینکه او را چاق کند افزایش چربی سالم است. مرغ یک غذای پرکالری و پر پروتئین برای کودکان است که به پیشگیری از سوءتغذیه کمک می‌کند.

مرغ سرشار از فسفر است. فسفر یک ماده معدنی ضروری است که از دندان‌ها و استخوان‌های شما حمایت می‌کند. همچنین برای کلیه، کبد و عملکرد کل سیستم عصبی مرکزی مفید است. مرغ منبع عالی ویتامین B12 است. ویتامین B12 یک ماده مغذی کلیدی برای رشد مناسب مغز، اعصاب و سلول‌های خونی، به‌ویژه در سنین پایین حساب می‌شود. برای پخت مرغ توجه داشته باشید که پوست آن را بکنید. پوست مرغ سرشار از چربی‌های اشباع شده و کلسترول است.

5) میوه خشک شده؛ آجیل از مواد خوراکی مناسب برای چاق شدن کودکان

همه اجداد ما به خواص درمانی میوه‌های خشک ایمان داشتند. یکی از سالم‌ترین غذاها برای افزایش وزن بچه‌ها همین است. این معجون‌های جادویی نه تنها حاوی مقدار زیادی مواد مغذی ضروری هستند، بلکه فیبر بالایی نیز دارند. فیبر بالای میوه خشک کالری مورد نیاز کودک شما را افزایش می‌دهد.

انواع میوه خشک همچنین برای تقویت سیستم ایمنی کودک شما شناخته شده‌اند. میوه‌های خشک را می‌توان به عنوان میان‌وعده در حین تماشای تلویزیون به کودک خود داد. این میوه‌های را می‌توانید با شیر نیز مخلوط کنید. میوه‌های خشک و آجیل، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم را نیز تأمین می‌کنند که برای افزایش وزن سالم بسیار مهم هستند. می‌توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری میوه خشک و آجیل را در روز برای کودک خود سرو کنید.

6) جو دوسر؛ از بهترین مواد غذایی برای صبحانه کودکان

جو دوسر علاوه بر کمک به افزایش وزن کودکان، دارای طیف گسترده‌ای از مزایای تغذیه‌ای است. آنها به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارند برای ترویج حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست مفید هستند. از آنجایی که جو دوسر سرشار از آهن، روی، منیزیم و تیامین هستند، یکی از بهترین غذاها برای وعده صبحانه است. غلات کامل حاوی کربوهیدرات، پروتئین و نشاسته هستند که انتخاب خوبی برای کودک شماست. علاوه بر این، فیبر غذایی بالای آن به هضم غذا کمک می‌کند و باعث افزایش اشتهای فرزند شما می‌شود.

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

دریافت برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان از فیت کلاب

سلامت عمومی و رفاه کودکان به حفظ وزن مناسب بستگی دارد. کودک باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد که حاوی وعده‌های غذایی غنی از مواد مغذی مختلف باشد. از لیست غذاهای چاق‌کننده در بالا استفاده کنید تا رژیم غذایی کودک خود را برای افزایش وزن به روشی سالم پر کنید. برای دریافت برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان می‌توانید با متخصصان تغذیه فیت کلاب مشورت نمایید. برای مشاوره با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چگونه می‌توانم وزن فرزندم را سریع افزایش دهم؟

نکته کلیدی برای افزایش سریع وزن کودک، گنجاندن مواد غنی از پروتئین و چربی در رژیم غذایی او است. شیر کامل، پنیر پاستوریزه، خامه فرم گرفته و سایر محصولات شیر ​​را به غذاهای مناسب اضافه کنید. سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی آنها را بدون ایجاد مزاحمت افزایش دهید.

چگونه می‌توانم فرزندم را به خوردن غذاهای پر کالری‌تر تشویق کنم؟

غذاهای پر کالری مانند آووکادو، کره آجیل، شیر کامل، ماست، پنیر، غلات کامل و گوشت بدون چربی را برای میان‌وعده انتخاب کنید. وعده‌های غذایی مکرر حاوی غذاهای پرکالری از گروه‌های غذایی مختلف ارائه دهید. تا جایی که ممکن است با فرزندتان وعده‌های غذایی بخورید تا او را به خوردن غذاهای پر کالری تشویق کنید.

آیا برخی غذاها یا مواد مغذی می‌توانند به رشد عضلات در کودکان کمک کنند؟

گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی کم جیوه، تخم‌مرغ، لوبیا و آجیل برخی از غذاهایی هستند که می‌توانند به رشد عضلات کودک شما کمک کنند. این غذاها همچنین منابع خوبی از آهن، روی و ویتامین B هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه