این روزها خوراکی‌های زیادی برای لاغری یا حجم گرفتن و عضله‌سازی پیشنهاد می‌شود. دانه‌ چیا، آواکادو، بلوبری و کشک از جمله موادغذایی مورد نظر هستند. ماست یونانی یکی از مدهای جدید است که به‌تازگی بین افرادی که به تناسب‌اندام خود اهمیت می‌دهند معروف شده است.

اما مشکل اینجا است که نظرات در مورد ماست یونانی متناقض است و شاید شما هم نفهمیده باشید که این خوراکی برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است یا باید مورد توجه افرادی قرار بگیرد که می‌خواهند وزن خود را بالا ببرند؟

استدلال عمومی درباره ماست یونانی چیست؟

برخی از افراد ماست یونانی را به عنوان یک چربی‌سوز خوب معرفی می‌کنند.

در طرف دیگر هستند کسانی که به پروتئین بالای این ماست اشاره می‌کنند و آن را برای افزایش حجم مفید می‌دانند.

چطور می‌شود که یک خوراکی هم برای کاهش وزن مناسب باشد، هم برای افزایش وزن؟!

جالب اینجا است که برای هر دو ادعا، مطالعات علمی و منابع معتبر وجود دارد.

اما چطور می‌شود که یک خوراکی هم برای کاهش وزن مناسب باشد، هم برای افزایش وزن؟!

واقعیت چیست؟

ماست یونانی حقیقتا سرشار از پروتئین، کلسیم، پروبیوتیک‌ها، ید و ویتامین مشهور ب12 است. در نتیجه قراردادن آن در برنامه غذایی روزانه خالی از لطف نیست. اما این خوراکی سه خاصیت برای بدن شما به همراه خواهد داشت:

یک- کاهش اشتها

مصرف پروتئین باعث می‌شود که شما زودتر از معمول سیر شوید و کم‌تر احساس گرسنگی بکنید. هضم و جذب پروتئین نیز به کالری بیشتری در مقایسه با چربی و کربوهیدرات نیاز دارد.

ماست یونانی

پروتئین بالای ماست یونانی باعث می‌شود که زودتر از معمول دست از غذا بکشید و در بین وعده‌های اصلی کم‌تر احساس گرسنگی کنید. در نتیجه با مصرف این ماده غذایی، به طور میانگین کالری کم‌تری دریافت خواهید کرد.

دو- افزایش سوخت‌و‌ساز بدن

پروتئین نه‌تنها احساس سیری می‌دهد و از گرسنگی جلوگیری می‌کند، بلکه به دلیل نیاز به کالری بیشتر برای هضم، نرخ متابولیسم بدن شما نیز بالاتر می‌رود.

بالا بودن پروتئین ماست یونانی می‌تواند این اثر را داشته باشد. یعنی اگر به طور روزانهاز این ماست مصرف کنید، نرخ متابولیسم پایه BMR در بدن شما بالاتر می‌رود.

سه- عضله‌سازی با ماست یونانی

استدلال‌هایی که گفتیم دلایل خوبی هستند که ماست یونانی را در فهرست غذاهای چربی‌سوز قرار بدهیم.

اما فراموش نکنید که پروتئین از جمله مواد بسیار ضروری برای ساختن عضله‌ است.

کسانی که تمرین مقاومتی مناسب دارند، با ماست یونانی می‌توانند خوراک لازم برای عضلات خود را تامین کنند.

کسانی که تمرین مقاومتی مناسب دارند، با این ماست می‌توانند خوراک لازم برای عضلات خود را تامین کنند.

این افراد اگر در وعده‌های غذایی خود پروتئین مصرف می‌کنند، می‌توانند به این ماست به چشم یک میان‌وعده پرپروتئین نگاه کنند.

نتیجه نهایی

ماست یونانی در یک رژیم متعادل، به دلیل داشتن پروتئین و کربوهیدرات باکیفیت و چربی مناسب، می‌تواند خاصیت چربی‌سوزی داشته باشد.

همین ماست در یک رژیم پرکالری اصولی (بالک تمیز) در کنار تمرین‌های مقاومتی درست به ساختن عضلات کمک می‌کند.

می‌توانید این خوراکی معجزه‌آسا را با ترکیب میوه خرد شده، آجیل یا گرانولا به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید.

این ماست همچنین می‌تواند جای سس روی سالاد شما را بگیرد.