متخصص تغذیه کیست و ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه خوب چیست؟

متخصص تغذیه کیست و ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه خوب چیست؟

تقریبا همه مردم، برای داشتن یک تغذیه سالم به متخصصان تغذیه نیاز دارند. متخصصان تغذیه افرادی هستند که علم زیادی درباره خواص و اهمیت مواد غذایی دارند. این افراد به شما کمک می‌کنند تا برنامه غذایی درستی را دنبال کنید و سلامتی بدن خود را افزایش دهید. معمولاً هر متخصص تغذیه، برای بهبود وضعیت بدنی و افزایش سلامتی شما یک برنامه غذایی پیشنهاد می‌کند. این برنامه غذایی باید با شرایط جسمانی شما سازگاری داشته باشد. طی چند سال گذشته، افراد زیادی با عنوان متخصص تغذیه شروع به فعالیت کردند. 

اما متاسفانه نتوانستند مورد توجه مردم قرار بگیرند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا، به انتخاب متخصص تغذیه توجه داشته باشید. افرادی را انتخاب کنید که تجربه و تبحر زیادی در زمینه ارائه برنامه رژیم غذایی داشته باشند. متخصصان مجموعه فیت کلاب، چندین سال است که در زمینه ارائه برنامه‌های غذایی فعالیت دارند. این افراد ابتدا شرایط زندگی و شرایط جسمانی شما را ارزیابی می‌کنند. سپس مطابق با آن، بهترین برنامه رژیم غذایی را ارائه می‌دهند.

 اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره متخصصان تغذیه و وظایف آن‌ها به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب را تا انتها مطالعه کنید.

متخصص تغذیه کیست؟

قبل از هر چیزی، باید بدانید متخصص تغذیه کیست و دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد. متخصصان تغذیه افرادی هستند که اطلاعات کاملی درباره تاثیرات غذا و نوع تغذیه بر سلامت و رفاه انسان در سطح فردی یا جمعی دارند. این افراد حتی اثر رژیم غذایی بر حیوانات را مورد بررسی قرار می‌دهند و به صورت تخصصی در این حوزه تحصیل می‌کنند. البته توجه داشته باشید که اطلاعات تئوری برای ارائه یک برنامه غذایی خوب کافی نیست. یعنی متخصصان باید علاوه بر اطلاعات تئوری، تجربیات گوناگونی در زمینه برنامه‌ریزی غذایی داشته باشند.

 بخشی از این اطلاعات تجربی، با تحصیل در مقطع تخصص به دست می‌آید. اما برای بدست آوردن تجربیات بیشتر، متخصص باید در مراکز درمانی شروع به کار کرده و با افراد مختلف تعامل داشته باشد. تمامی افراد اعم از بیماران و افراد سالم می‌توانند برای دریافت برنامه رژیم غذایی متناسب با سبک زندگی خود، به متخصصان تغذیه مراجعه کنند. این پزشکان ابتدا عادات غذایی شما را ارزیابی می‌کنند. سپس غذاهایی که با عادات غذایی شما سازگاری داشته باشد را پیشنهاد می‌کنند. 

چه گروه های سنی باید از متخصص تغذیه برنامه دریافت کنند؟

چه گروه های سنی باید از متخصص تغذیه برنامه دریافت کنند؟
چه گروه های سنی باید از متخصص تغذیه برنامه دریافت کنند؟

همه افراد در هر گروه سنی مثل افراد جوان یا میانسال، می‌توانند برای دریافت برنامه رژیم غذایی به متخصصان تغذیه مراجعه کنند. متخصص تغذیه کودکان، معمولا رژیم غذایی کودک و نحوه غذا خوردن او را مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی کودکان به دلیل بی‌اشتهایی شدید، با مشکلاتی مثل سو تغذیه مواجه هستند که توسط متخصصان تغذیه رفع می‌شود. 

تفاوت بین یک متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه چیست؟

تفاوت بین یک متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه چیست؟
تفاوت بین یک متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه چیست؟

تفاوت‌های قابل توجهی بین عملکرد متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه وجود دارد. متاسفانه بسیاری از افراد از این تفاوت‌ها بی‌خبر هستند. به همین دلیل، برای دریافت برنامه رژیم غذایی به کارشناسان تغذیه مراجعه می‌کنند. اگرچه کارشناسان تغذیه می‌توانند برنامه رژیم غذایی ارائه دهند؛ اما میزان اطلاعات آن‌ها درباره تاثیر مواد غذایی بر بدن انسان، نسبت به متخصصان تغذیه محدودتر است. از طرفی، وظایف کارشناسان تغذیه و متخصصان تغذیه با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه درباره تفاوت‌های وظایف متخصصان تغذیه و کارشناسان تغذیه توضیح می‌دهیم.

  • متخصصان تغذیه 

متخصصان تغذیه، اطلاعات کاملی درباره تغذیه و تاثیر مواد غذایی نامناسب بر بدن انسان در سطح فردی و جمعی دارند. آن‌ها به صورت آنلاین و حضوری به مردم کمک می‌کنند. معمولا متخصص تغذیه آنلاین بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، زیرا به راحتی در دسترس است. این افراد معمولاً به صورت آزاد در مراکز درمانی یا کلینیک‌ها فعالیت می‌کنند. همچنین در مراکز ورزشی یا مجموعه‌های بدنسازی فعالیت دارند. با توجه به اینکه این افراد مدرک پزشکی دارند، در زمینه درمان بیماران نیز فعالیت می‌کنند.

 به عنوان مثال بیمارانی که به علت تغذیه نامناسب به مشکلات گوارشی دچار شده‌اند، می‌توانند برای دریافت دارو یا دریافت یک رژیم غذایی بهتر به متخصصان تغذیه مراجعه کنند. این افراد برای بررسی وضعیت بیماران، نیازی به نظارت مجموعه بزرگ‌تر ندارند. بلکه به صورت کاملا مستقیم در مراکز مختلف فعالیت می‌کنند. 

اگر قصد دارید برای دریافت رژیم غذایی به متخصص تغذیه مراجعه کنید، باید حتماً به مدرک تحصیلی پزشک مورد نظر توجه داشته باشید. مدرک این متخصصان، توسط سازمان بهداشت و غذا و دارو ارائه می‌شود که کاملاً رسمی است و قابل استعلام می‌باشد. 

  • کارشناسان تغذیه

دسته دوم کارشناسان تغذیه هستند که معمولاً با متخصصان تغذیه اشتباه گرفته می‌شوند. کارشناسان تغذیه، معمولاً به شما توصیه می‌کنند که چه غذایی میل کنید یا چگونه سبک زندگی سالم داشته باشید. به عنوان مثال اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، می‌توانید از کارشناسان تغذیه مشاوره دریافت کنید تا علائم بیماری شما به مرور زمان کاهش یابد. اما برای دریافت دارو، باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 یکی از مهم‌ترین مزایای کارشناسان تغذیه، این است که تا زمان رسیدن به تناسب اندام یا درمان بیماری با شما همراه هستند. این افراد معمولاً زمان بیشتری برای همراهی شما دارند. کارشناسان تغذیه، اطلاعاتی را به شما آموزش می‌دهند که به آن نیاز دارید. به عنوان مثال کارشناسان تغذیه، نحوه کاهش مصرف نمک در وعده‌های غذایی را به افرادی با فشار خون بالا آموزش می‌دهند. این افراد معمولاً در زمینه ارائه رژیم غذایی نیز فعالیت می‌کنند.

 به عنوان مثال، برنامه‌های غذایی با قند و شکر بسیار کم به شما ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانند غذاهای فرآوری شده را از برنامه غذایی فعلی شما حذف کرده و غذاهای سالم‌تر را با آن جایگزین کنند.

چرا متخصص تغذیه در مراکز ورزشی فعالیت می کند؟

همانطور که گفته شد، عملکرد متخصص تغذیه کاملاً مستقل است. پزشک می‌تواند به صورت همزمان با تعداد زیادی از مراکز ورزشی و درمانی قرارداد داشته باشد و به صورت مستقل در کلینیک خود کار کند. معمولاً در مجموعه‌های ورزشی و بدنسازی بزرگ، افرادی با عنوان متخصص تغذیه مشغول به فعالیت هستند. همانطور که می‌دانید، ارتباط تنگاتنگی بین تغذیه و ورزش وجود دارد. در واقع تغذیه و ورزش مکمل یکدیگر هستند. 

شاید طی روز فعالیت‌های بدنی متعددی داشته باشید و حرکات بدنسازی انجام دهید، اما بدون تغذیه مناسب به تناسب اندام نخواهید رسید. بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزمره به انرژی نیاز دارد. زمانی که ورزش می‌کنید، انرژی در دسترس برای انجام فعالیت‌های روزمره مصرف می‌شود. در نتیجه، ممکن است بعد از ورزش کردن خسته یا بی‌حال به نظر برسید. بنابراین باید یک رژیم غذایی درست را دنبال کنید تا سلامتی بدن شما حفظ شود. 

در واقع ورزشکاران مبتدی و تمامی ورزشکاران حرفه‌ای که در مسابقات شرکت می‌کنند، باید برای دریافت برنامه غذایی به متخصصان تغذیه مراجعه کنند. در غیر این صورت، توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی نخواهند داشت و با مشکل مواجه خواهند شد.

ارتباط و وظایف متخصص تغذیه با بهداشت عمومی چیست؟

یک متخصص تغذیه بالینی صرفاً در زمینه ارائه رژیم غذایی فعالیت نمی‌کند. همانطور که می‌دانید، علت شیوع بسیاری از بیماری‌ها در جهان عدم رعایت بهداشت است. به همین دلیل مهم‌ترین وظیفه متخصصان تغذیه، کنترل بهداشت عمومی و اجرای سیاست‌هایی برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر است. این پزشکان موظف هستند در زمان شیوع بیماری‌های خطرناک، از دانش علمی خود برای بررسی تاثیر غذا بر سلامتی مردم استفاده کنند.

 مهم‌ترین هدف متخصصان تغذیه، این است که تمام مردم یک رژیم غذایی سالم را دنبال کرده و سلامتی خود را افزایش دهند. پزشکان برای دستیابی به این هدف، مسائل مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند. به عنوان مثال، نحوه تغذیه در مناطق جغرافیایی مختلف را ارزیابی می‌کنند. سپس برنامه‌ها و سیاست‌های جدیدی را برای تغییر عادت غذایی نامناسب مردم یک منطقه ابداع کرده و روی آن نظارت می‌کنند. همانطور که می‌بینید، متخصصان تغذیه عملکرد تخصصی‌تر و مهم‌تری در جامعه دارند.

وظایف متخصص تغذیه نسبت به حیوانات 

متخصصان تغذیه حتی نسبت به حیوانات نیز مسئول هستند. همانطور که می‌دانید، حیوانات یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی انسان‌ها هستند. اکثر مردم به صورت روزانه گوشت حیوانات مختلف مثل مرغ یا گوسفند مصرف می‌کنند. بنابراین حفظ سلامت حیوانات اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین دلایل بیمار شدن حیوانات، تغذیه نامناسب است. به عنوان مثال ورود انگل به بدن حیوان، باعث بروز بیماری‌های مختلف شده و خطر بروز بیماری‌های انسانی را نیز افزایش می‌دهد. 

متخصصان تغذیه باید از دانش خود برای بررسی آناتومی، فیزیولوژی، متابولیسم و تغذیه حیوانات استفاده کنند. متخصص تغذیه، ابتدا ویژگی‌های رفتاری یک گونه خاص از حیوانات را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس سلامت و نوع تغذیه حیوان را ارزیابی می‌کند. در صورتی که مشکلی در تغذیه حیوان وجود داشته باشد، با حمایت مراجع بزرگ‌تر رفع خواهد شد. شاید بسیاری از مردم عادی به این مسئله توجه نداشته باشند. اما اگر متخصصان تغذیه روی رفتار و تغذیه حیوانات نظارت نداشتند، تاکنون بسیاری از بیماری‌های حیوانی جهان را نابود می‌کرد.

ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه خوب چیست؟

در حال حاضر افراد مختلفی به عنوان متخصص تغذیه در کلینیک‌های درمانی یا مجموعه‌های ورزشی مشغول به فعالیت هستند. هر متخصص تغذیه به صورت اختصاصی با یک فرد در تماس است. یعنی باید شرایط جسمانی و سبک غذا خوردن افراد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهد.

 زیرا رژیم غذایی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، باید کاملاً اختصاصی بوده و به شرایط جسمانی آن‌ها سازگاری داشته باشد. به همین دلیل، توجه به ویژگی‌های رفتاری و عملکرد متخصص تغذیه اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه درباره ویژگی‌های یک متخصص تغذیه خوب توضیح می‌دهیم: 

  • صبور بودن 

اولین ویژگی، صبور و با حوصله بودن است. یک متخصص تغذیه باید با حوصله به سخنان شما گوش دهد و تمامی مشکلات را ارزیابی کند. همانطور که گفته شد، هر کس سبک غذایی خاص خود را دارد. به همین دلیل، متخصص باید اطلاعاتی درباره عادات غذایی و شرایط زندگی شما بدست آورد. به عنوان مثال افرادی که به بیماری افسردگی شدید مبتلا هستند، معمولاً تمایل چندانی برای مصرف مواد غذایی ندارند.

 در نتیجه، پزشک ابتدا باید از شرایط جسمانی و مشکلات ذهنی فرد اطلاع پیدا کند. سپس می‌تواند مطابق با اطلاعات بدست آمده، بهترین برنامه رژیم غذایی را به شخص پیشنهاد دهد. متاسفانه بسیاری از پزشکان تغذیه، صبر و حوصله کافی برای شنیدن مشکلات مراجعه کننده را ندارند. این پزشکان معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرند و از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند.

  • اخلاق خوب

دومین ویژگی متخصص تغذیه خوب، خوش اخلاق بودن و رفتار مناسب است. بسیاری از اتفاقات روزمره، بر اشتها و تغذیه ما تاثیرگذار است. به عنوان مثال افرادی که بی‌اشتها هستند و برای رفع مشکل به متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند، انتظار سرزنش یا سرکوب ندارند. در چنین حالتی، کاملا ناامید می‌شوند و اشتهای خود را به طور کامل از دست می‌دهند. بنابراین متخصص تغذیه، باید با خوشرویی افراد را برای دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم تشویق کند.

  • اولویت قرار دادن مراجعه کننده

پزشکان تغذیه نباید منافع خود را در اولویت قرار دهند. به عنوان مثال پزشکانی که صرفاً به دنبال کسب درآمد هستند، گزینه مناسبی برای دریافت رژیم غذایی یا دریافت مشاوره نخواهند بود. ممکن است بسیاری از افراد توانایی پرداخت هزینه برای دریافت رژیم غذایی نداشته باشند. به همین دلیل است که مجموعه فیت کلاب، برنامه رژیم غذایی خود را به صورت کاملاً اختصاصی و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار می‌دهد. به این ترتیب، همه افراد می‌توانند برای دریافت برنامه غذایی اقدام کنند و به تناسب اندام برسند.

  • دانش کافی

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب، دانش کافی است. همانطور که گفته شد، تعداد زیادی از پزشکان تغذیه اطلاعات کافی درباره اثر مواد غذایی بر بدن انسان ندارند. این افراد نمی‌توانند به بیماران گوارشی یا افرادی که سوء تغذیه شدید دارند کمک کنند. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، ابتدا دانش و تجربه او را ارزیابی کنید. همچنین پزشکان تغذیه موظف هستند، اطلاعات خود را به صورت مداوم بروز رسانی کنند. 

بررسی مطلب

در این مطلب به طور کامل درباره متخصص تغذیه توضیح داده شد. متخصص تغذیه فردی است که وظیفه ارائه اطلاعات درباره اثر مواد غذایی بر انسان را بر عهده دارد. پزشکان تغذیه با کمک دانش منحصر به فرد خود، اطلاعات کاملی درباره نحوه مصرف مواد غذایی در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین می‌توانند بهترین برنامه رژیم غذایی را با توجه به شرایط جسمانی شما پیشنهاد کنند. متخصصان تغذیه، باید روی تغذیه حیوانات نیز نظارت داشته باشند. 

با توجه به اینکه حیوانات بخشی از زنجیره غذایی انسان‌ها هستند، باید تغذیه سالمی داشته باشند تا باعث بروز بیماری‌های خطرناک در جوامع انسانی نشوند. اگر قصد دارید برای دریافت برنامه رژیم غذایی اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم مجموعه فیت کلاب را انتخاب کنید. متخصصان مجموعه فیت کلاب، دانش و تجربه بسیار زیادی در زمینه ارائه برنامه رژیم غذایی دارند. این افراد به شما کمک می‌کنند تا خیلی زود به تناسب اندام برسید و بیماری‌های گوارشی یا تغذیه‌ای را درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه