علت آب شدن ماهیچه های بدن

علت آب شدن ماهیچه ها

آب شدن ماهیچه های بدن چیست؟

آب شدن ماهیچه های بدن که در اصطلاح فنی به عنوان آتروفی عضلانی شناخته می شود، به معنای از بین رفتن توده عضلانی است. تحلیل عضلات منجر به کاهش قدرت عضله می شود. آب شدن عضلات باعث مشکلاتی در حرکات، مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها می شود. تحلیل عضلات ممکن است به دلیل بی حرکتی (مثلاً در گچ گیری) یا بیماری های عصبی عضلانی باشد.

بیماری های عضلانی باعث مرگ سلول های عضلانی می شود. بی حرکتی هم باعث کوچک شدن سلول ها می شود. در هر دو مورد، عضله تجزیه می شود و به چربی و بافت همبند تبدیل می شود. تمرین هدفمند برای بازیابی قدرت عضلانی در این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با علل آب شدن ماهیچه های بدن علائم، راه های تشخیص و روش های درمانی آشنا کنیم. در صورت تمایل به آشنایی کامل با این مطلب، مطالعه ادامه این محتوا به شما پیشنهاد می شود.

آب شدن ماهیچه ها

 

 

علائم آب شدن ماهیچه های بدن چیست؟

عامل تعیین کننده در علائم آب شدن ماهیچه های بدن، علت بیماری ای است که باعث این امر شده است. اگر بخوانیم بارزترین علامت آب شدن ماهیچه های بدن را به شما معرفی کنیم، این علامت کاهش توده عضلانی بدن است. کاهش توده عضلانی بدن می تواند به مدل های مختلفی نمود پیدا کند. از جمله شایع ترین علامت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کوچکتر بودن یک عضو مانند دست و پا نسبت به عضو مقابلش.
  • حس کردن وجود ضعف در یکی یا هردو عضو دست و پا.
  • وجود مشکل در بلع یا صحبت کردن.
  • وجود بی حسی در نواحی انتهایی دست و یا پا به حالتی به مانند سوزن سوزن شدن.
  • احساس ضعف در عضلات صورت.
  • بروز اختلالات حافظه در افراد.

 

 

تحلیل عضلات چگونه حسی دارد؟

در صورت وجود عضلانی در اندام افراد، ممکن است نوعی احساس گزگز، سوزن سوزن شدن، ضعف یا بی حسی را در عضلات خود داشته باشند. در صورتی که مشکل در عضلات صورت باشد، بروز مشکلات در تکلم و بلع نمود پیدا می‌کند.

 

علت آب شدن ماهیچه های بدن چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که علت آب شدن ماهیچه های بدن به نوع بیماری که فرد مبتلا شده است، بستگی دارد. تحلیل عضلانی فیزیولوژیک نوعی از مدلهای آتروفی عضلانی است که به دلیل عدم استفاده از یک عضله خاص رخ می دهد. عدم استفاده از یک عضله خاص، بدن توانایی مراقبت از آنها و تامین انرژی جهت سوخت و ساز آن عضلات را از دست میدهد. در این هنگام، این عضلات در بدن، جای خود را با چربی و بافت پیوندی جایگزین خواهد کرد.

از دیگر علل آب شدن عضلات بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن سبک زندگی کم تحرک.
  • نشستن های طولانی مدت پشت میز به مانند شغل های کارمندی‌.
  • ابتلا به انواع سوء تغذیه. نداشتن فعالیت های ورزشی به صورت روزانه یا هفتگی.
  • وجود اختلال ژنتیکی در بدن مانند عضلانی یا بیماری شارکو.
  • داشتن سبک زندگی نباتی به دلیل آسیب های مغزی نخاعی‌.
  • سارکوپنی یا تحلیل عضلات بدن به دلیل افزایش سن.

تحلیل عضلانی نوروژنیک، ناشی از بیماری هایی است که بر اعصاب حرکتی یا اعصاب متصل به ماهیچه های شما اثر می گذارند. این امر باعث می‌شود که انقباض های عضلانی شما متوقف شود و عضله ای که منقبض نمی شود، دچار تحلیل عضلانی می شود. سندروم تونل کارپال، سندروم گیلن باره، بیماری ام اس، فلج اطفال، آسیب نخاعی و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) از جمله عوامل آتروفی نوروژنیک هستند.

ضعیف شدن عضلات

 

چه مدت زمانی طول میکشد تا آب شدن ماهیچه های بدن رخ دهد؟

عوامل مختلفی می توانند در مدت زمان موضوع تحلیل عضلانی بدن تاثیر بگذارند. میزان آمادگی جسمانی، سن، جنس و عامل وقوع آتروفی عضلانی می توانند بر مدت زمان آب شدن ماهیچه های بدن، تاثیر بگذارند. اگر علت تحلیل عضلانی شما فیزیولوژیک باشد، این تحلیل عضلانی می تواند در مدت زمان دو الی سه هفته رخ داد. در صورتی که تحلیل عضلانی شما به دلیل مشکلات عضلانی نوروژنیک باشد بسته به سطح سلامتی شما، می تواند سریع تر هم رخ بدهد‌.

 

روش های تشخیص تحلیل عضلات

برای تشخیص تحلیل یا آتروفی عضلانی، توسط پزشک مراقبت سلامت خود، ویزیت شوید. پزشک معالج با اندازه گیری سایز توده عضلانی به بررسی وجود یا عدم وجود آب رفتگی عضلات شما می پردازد. در صورت نیاز ممکن است تست های تشخیصی زیر نیز برای اطمینان از تشخیص صورت گیرد.

  • آزمایش خون
  • الکترومیوگرافی
  • بیوپسی یا نمونه برداری عضله یا عصب
  • تصویربرداری اشعه ایکس و یا سی تی اسکن
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI در صورت نیاز

 

آیا آب شدن ماهیچه های بدن برگشت پذیر است؟

بسته به نوع تحلیل عضلانی که در بدن فرد اتفاق افتاده است، این امر امکان پذیر است. در صورتی که فرد مبتلا به تحلیل عضلانی فیزیولوژیک، که علت آن بیشتر سوء تغذیه و عدم تحرک کافی بود، از تغذیه مناسب و تحرک کافی بهره ببرد، ممکن است عضلات وی قوام و استقامت قبلی خود را بازیابند. انجام فعالیت های ورزشی منظم و مفید می‌تواند در تسریع این روند یاری نمایند. در طرف مقابل، در صورتی که آب شدن ماهیچه های بدن به دلیل مشکلات نوروژنیک رخ داده باشد، به دلیل آسیب دائمی که بر اثر و عضله وارد کرده است، غیر قابل بازگشت است.

آب شدن عضلات

 

چه درمان هایی برای تحلیل عضلانی استفاده می شود؟

برای درمان آب شدن ماهیچه های بدن روش های مختلف بسته به علت وقوع آن وجود دارد. در صورتی که آب شدن ماهیچه های بدن به دلیل تحلیل فیزیولوژیک رخ داده باشد، برنامه های منظم ورزشی و تغذیه کافی توسط پزشک معالج به شما ارائه می شود. موارد گذراندن دوره های فیزیوتراپی نیز مفید گزارش شده و با توجه به صلاحدید پزشک توصیه می گردد. در صورتی که بنا به دلایلی مانند شکستگی توانایی حرکت نداشته باشید، تمرینات حرکتی به کمک آتل و بریس از آن استفاده می کنید، به شما ارائه خواهد شد. پزشک معالج شما را به یک متخصص تغذیه جهت دریافت یک برنامه غذایی سالم و تقویتی نیز ارجاع خواهد داد.

در صورتی که علت آب شدن ماهیچه های بدن شما، عوارض نوروژنیک باشد، می توان به کمک روش خاصی از فیزیوتراپی با نام تعریف درمانی، به درمان آن پرداخت. در این روش، الکترود های بر روی پوست و عضلات شما گنجانده می شود. این الکترودها تکانه های الکتریکی را به اعصاب و ماهیچه های شما در جهت ایجاد انقباض مصنوعی می کنند. این امر در حفظ قوام توده عضلانی موثر گزارش شده است.

 

سخن پایانی

در این مقاله با شما درباره ی علت آب شدن ماهیچه های بدن و روش های تشخیصی و درمانی آن به طور کامل صحبت کردیم. به طور کلی می توان علت آب شدن عضلات بدن را در دو دسته فیزیولوژیک و نوروژنیک تقسیم بندی نمود. علائم و روش های تشخیص هر یک با دیگری متفاوت بوده روش های درمانی جداگانه را نیز می‌طلبند. در انتها لازم دانستیم این توصیه را داشته باشیم که جهت جلوگیری از وقوع آب شدن ماهیچه های بدن، همواره توصیه می شود که تمرینات ورزشی و حرکتی در حفظ توده عضلانی خود کوشا باشید.

2 Responses

  1. عضلات پام از بين رفته ران پام پرحجم و شل شده و متورم متاسفانه با ورزش نتونستم حجم ران رو کم کنم انگار آب یا باد در ران پا نمیدونم چه کنم

    1. کاهش چربی فقط با رژیم اتفاق میوفته چربی سوزی موضعی و یک قسمت نداریم
      تمرینات فقط باعث فرم دهی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

برنامه تمرین
مقالات ویژه