اسفرزه برای لاغری و کاهش وزن و فواید آن برای سلامتی!

اسفرزه برای لاغری

ترکیبات گیاهی مختلفی وجود دارند که شما حتی از نام آن‌ها نیز با خبر نیستید! به عنوان مثال، کمتر کسی پیدا می‌شود که با گیاه اسفرزه آشنایی داشته باشد. اگر یکی از افرادی هستید که شدیداً برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، احتمالاً با پوسته دانه‌های گیاه (Plantago Ovata) آشنایی دارید. به طور کلی به پوسته تخم این گیاه، اسفرزه گفته می‌شود.

 از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، اسفرزه یک راه حل مناسب برای کاهش وزن است. حتی برخی متخصصان معتقد هستند، اسفرزه از جو معمولی بهتر است. مقدار فیبر محلول آن ۸ برابر جو است. اسفرزه نه تنها برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه خواص درمانی بسیار زیادی دارد. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره اسفرزه برای لاغری نکاتی را بیان کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشد و از خواص بی‌نظیر این گیاه مطلع شوید.

گیاه اسفرزه چیست؟

گیاه اسفرزه نوعی ملین است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های روده مثل یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه معمولاً در هند، بنگلادش و پاکستان رشد می‌کند و خواص درمانی بی‌شماری دارد. گیاه (Plantago ovata)، یک گیاه علفی است و تقریباً بین ده الی سی و پنج سانتی متر ارتفاع دارد. دانه‌های این گیاه بسیار کوچک بوده و در حدود ۳ تا ۴ میلی‌متر هستند. تخم این گیاه با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود.

 برخی از اسامی اسفرزه شامل پسیلیوم، متاموسیل، ریگولوئید و مواردی مانند این هستند. همانطور که گفته شد، میزان فیبر محلول اسفرزه چندین برابر بیشتر از جو است. هر چقدر فیبر محلول گیاه بیشتر باشد، راحت‌تر از روده عبور خواهد کرد. به همین دلیل، به صورت مستقیم بر درمان بیماری یبوست موثر است و مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد. 

 اسفرزه چگونه بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟ 

اسفرزه برای لاغری
اسفرزه برای لاغری

 اسفرزه برای لاغری کاملاً مناسب است و به شکل‌های مختلفی بر بدن شما تاثیر می‌گذارد. در ادامه، برخی خواص اسفرزه برای لاغری را بیان می‌کنیم. 

1.افزایش احساس سیری 

یکی از مهم‌ترین خواص اسفرزه برای لاغری، افزایش احساس سیری است. این گیاه نقش بسیار موثری بر کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری دارد. همه چیز به مهم‌ترین خاصیت اسفرزه بر می‌گردد؛ یعنی فیبر محلول! با توجه به اینکه مقدار زیادی فیبر محلول در این گیاه وجود دارد، سرعت عبور غذا از معده را کاهش خواهد داد. در نتیجه، شخص برای مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مزایای این گیاه، این است که سطح انرژی بدن را کاهش نمی‌دهد و از طریق دیگری بر کاهش اشتها موثر است. 

2.کاهش کلسترول در بدن 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص اسفرزه برای لاغری، کاهش کلسترول در بدن است. اخیراً محققان نیوزلندی مطالعه‌ای روی این مسئله انجام دادند. افرادی که برای مدت ۶ هفته به صورت روزانه ۶ گرم گیاه اسفرزه استفاده کرده بودند، لیپید و کلسترول کمتری نسبت به سایر افراد داشتند. کاهش سطح لیپید و کلسترول در بدن، به صورت غیر مستقیم بر کاهش وزن تاثیرگذار است. 

2.بهبود هموستاز گلوکز 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص اسفرزه برای لاغری، بهبود هموستاز گلوکز است (هموستاز یعنی اکسیژن، گلوکز، یون‌های مختلف، ‌اسیدهای آمینه و ذرات چربی به مقدار کافی و با غلظت مناسب در محیط داخل بدن وجود داشته باشند). به این ترتیب، شخص احساس سیری بیشتری خواهد داشت و همین مسئله منجر به کاهش وزن فرد می‌شود. 

3.کاهش گلوکز خون 

همانطور که گفته شد؛ مقادیر زیاد فیبر محلول موجود در اسفرزه، منجر به کاهش سرعت هضم غذا می‌شود‌. در نتیجه، شخص برای مدت طولانی احساس سیری خواهد داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سطح گلوکز خون بعد از هر بار مصرف غذا افزایش نخواهد یافت.

4.پاکسازی روده 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص اسفرزه برای لاغری، پاکسازی روده است. متابولیسم و سوخت و ساز بدن ما، تا حد زیادی تحت تاثیر عملکرد اندام‌های داخلی بدن است. فیبر محلول موجود در اسفرزه، بخشی از آب بدن را به سمت روده بزرگ هدایت می‌کند. در نتیجه، یبوست برطرف شده و روده پاکسازی می‌شود. بعد از پاکسازی روده، حرکات آن بهبود پیدا خواهد یافت و متابولیسم بدن تغییر می‌کند. 

 

 

نحوه مصرف گیاه اسفرزه 

گیاه اسفرزه زمانی برای شما فایده خواهد داشت که آن را به شکل درست مصرف کنید. برای دستیابی به نتیجه بهتر، باید مقداری استانداردی از این گیاه را به صورت روزانه مورد استفاده قرار دهید. به طور کلی، برای مصرف گیاه اسفرزه می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

 نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تعیین مقدار دقیق مصرف گیاه اسفرزه و روش مصرف آن بر عهده متخصص تغذیه یا مربیان ورزشی است. بنابراین اگر در حال کاهش وزن هستید و از برنامه ورزشی یا رژیم غذایی پیروی می‌کنید، بهتر است در این باره با متخصص تغذیه یا مربی‌حرفه‌ای مشورت کنید.

  1. اگر از پودر گیاه اسفرزه استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقداری از آن را داخل یک لیوان آب گرم بریزید. سپس مقدار کمی لیمو به آن اضافه کنید.
  2. اگر طعم برای شما اهمیتی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم مقداری از پودر گیاه اسفرزه را درون لیوان ریخته و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. سپس محتویات لیوان را در همان لحظه بنوشید.
  3. روش دیگر این است که پودر گیاه اسفرزه را به مخلوط کیک و پنکیک اضافه کنید. همچنین می‌توان مقداری از این گیاه را به اسموتی اضافه کرد. 

چند بار در روز از گیاه اسفرزه استفاده کنیم؟

چند بار در روز از گیاه اسفرزه استفاده کنیم؟
چند بار در روز از گیاه اسفرزه استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، تعیین دوز دقیق مصرف این گیاه کار چندان ساده‌ای نیست. ابتدا باید متابولیسم بدنی و رژیم غذایی شما مورد بررسی قرار گیرد. سپس مطابق با آن، بهترین دوز گیاه اسفرزه به شما پیشنهاد خواهد شد. بنابراین بهتر است برای تعیین مقدار دقیق مصرف این گیاه، به یک متخصص تغذیه حرفه‌ای مراجعه کنید. متخصصان حرفه‌ای مجموعه فیت کلاب، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

 با این حال، روش‌های رایجی برای مصرف این گیاه وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید میزان دو لیوان در روز، از مخلوط آب و گیاه اسفرزه استفاده کنید. به طور کل، بهتر است دقت داشته باشید که مصرف این گیاه نباید به بیش از ۸ گرم در روز برسد. برای دستیابی به نتیجه بهتر و کاهش وزن سریع، پیشنهاد می‌کنیم دانه‌های این گیاه را همراه با محصولات پروبیوتیک مصرف کنید.

عوارض جانبی مصرف گیاه اسفرزه 

با وجود اینکه اسفرزه برای لاغری مناسب است، اما ممکن است دارای معایب و عوارضی نیز باشد. مقدار کمی از این گیاه، می‌تواند اثرات ملین داشته باشد و به حرکات روده کمک کند. اما مصرف بیش از حد آن، باعث بروز برخی آسیب‌ها و مشکلات می‌شود. در ادامه، برخی از عوارض جانبی مصرف گیاه اسفرزه را برای شما بیان می‌کنیم.

  • افزایش مکرر حرکات روده
  • اسهال
  • دل درد
  • مدفوع شل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی عضلات

این عوارض بعد از مصرف دانه‌های گیاه اسفرزه، در برخی افراد مشاهده شده‌اند. اما برخی عوارض جانبی شدیدتر نیز وجود دارد که به صورت زیر هستند:

  • تورم در اطراف گلو و صورت
  • مشکلات تنفسی
  • بثورات پوستی
  • خارش

در صورتی که هر یک از علائم را مشاهده کردید، بهتر است فوراً با پزشک تماس گرفته و مصرف گیاه را قطع کنید. اگرچه لاغری و کاهش وزن اهمیت بسیار زیادی دارد، اما مهم‌ترین مورد سلامتی شما است. دقت داشته باشید افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند یا داروهایی برای درمان بیماری خود مصرف می‌کنند و همچنین افرادی که آلرژی‌ دارند، این گیاه را به هیچ وجه بدون تجویز پزشک متخصص مصرف نکنند. چرا که ممکن است این گروه از افراد با مصرف اسفرزه، دچار عوارضی شوند که بر سلامتی آنان تاثیر گذار باشد.

برخی فواید دیگر گیاه اسفرزه

گیاه اسفرزه علاوه بر کمک به کاهش وزن، فواید و مزایای دیگری نیز دارد. در ادامه برخی از فواید دیگر گیاه اسفرزه را برای شما بیان می‌کنیم.

  • گیاه اسفرزه LDL (کلسترول بد) را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.
  • از تشکیل اسید اضافی در روده جلوگیری کرده و اسیدیته را از بین می‌برد.
  • بهبود سلامت گوارش 
  • سطح انسولین و گلوکز را کاهش داده و به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.
  • به درمان اسهال کمک می‌کند.
  • به باکتری‌های خوب روده و آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند.
  • درمان فشار خون 

ترکیبات سازنده گیاه اسفرزه

در این گیاه، انواعی از ترکیبات مغذی و معدنی وجود دارد. به همین دلیل، می‌تواند یک مکمل عالی برای برنامه رژیم غذایی باشد. شما می‌توانید انواعی از فیبر، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و آهن، ویتامین‌های گروه B، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های نامحلول را با استفاده از گیاه اسفرزه دریافت کنید. برخی ترکیبات دیگر مثل ساپونین‌ها، اسلووین، پلی‌ساکاریدها، فنول‌ها و تانن‌ها، به این گیاه خاصیت درمانی و دارویی بخشیده‌اند. مقدار کمی پروتئین نیز در دانه‌های گیاه اسفرزه وجود دارد. 

سایر اثرات درمانی گیاه اسفرزه

گیاه اسفرزه علاوه بر کاهش وزن، بر درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف بدن موثر است. در ادامه برخی از این بیماری‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم. 

1.درمان بیماری های زنان 

یکی از مهم‌ترین مزایای گیاه اسفرزه، این است که بر درمان بسیاری از بیماری‌های زنان موثر است. مشکلات شایعی که بسیاری از بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شامل عفونت‌های ادراری، کیست تخمدان، سندرم تخمدان چند تخمکی و سرطان سینه هستند. برخی از این بیماری‌ها تا پایان عمر همراه بانوان هستند و زندگی آن‌ها را مختل می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف مداوم این گیاه، می‌تواند بر درمان بسیاری از این بیماری‌ها تاثیر گذار باشد.  

2.درمان بیماری های پوست و مو

اگر به سلامت و زیبایی پوست و موی خود اهمیت می‌دهید، گیاه اسفرزه یک گزینه عالی برای شما خواهد بود.‌ این گیاه به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

  • فواید اسفرزه برای پوست و مو

مصرف اسفرزه می‌تواند برای بهبود وضعیت پوست و موها مفید باشد. این گیاه حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ است. تمامی این ترکیبات برای تغذیه مو و حفظ سلامتی پوست مفید هستند. فیبر محلول موجود در این گیاه، به متعادل سازی ترشح برخی هورمون‌های بدن کمک می‌کند. در نتیجه، برخی مشکلات پوستی مثل جوش فعال و مواردی مانند این رفع خواهد شد. 

3.درمان بیماری های روده 

همانطور که گفته شد، گیاه اسفرزه بر درمان بسیاری از بیماری‌های روده موثر است. افرادی که از مشکلاتی مثل یبوست شدید رنج می‌برند، می‌توانند از این گیاه برای درمان سریع یبوست استفاده کنند. برای دستیابی به نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم دانه‌های گیاه اسفرزه را همراه با مقدار قابل توجهی آب و مایعات مصرف کنید.

 دانه‌های این گیاه بعد از جذب آب، عملکرد بهتری در بدن خواهند داشت. جالب است بدانید که دانه گیاه اسفرزه قدرت بسیار بالایی برای جذب آب دارد. به گونه‌ای که هر دانه تا چندین برابر خودش آب جذب می‌کند و حجیم می‌شود. هر چقدر حجم دانه گیاه بیشتر باشد، یبوست راحت‌تر درمان خواهد شد. 

4.درمان دیابت و بیماری های قلبی

گیاه اسفرزه بر کاهش قند خون موثر است و بسیاری از بیماری‌های قبلی را نیز درمان می‌کند. این ترکیب گیاهی، بر کنترل بیماری دیابت در بدن موثر است. همچنین بر میزان ترشح انسولین تاثیر می‌گذارد. زمانی که دانه‌های گیاه اسفرزه وارد بدن می‌شوند، مقدار زیادی آب جذب کرده و به یک ماده ژلاتینی تبدیل خواهند شد. این ماده ژلاتینی سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، سطح قند خون در بدن بعد از مصرف غذا کنترل خواهد شد. از نظر متخصصان و پزشکان، این گیاه می‌تواند به عنوان یک میان وعده مناسب برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند مورد استفاده قرار گیرد. 

5.درمان بیماری های کبدی 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص گیاه اسفرزه، درمان بیماری‌های کبدی است. اسفرزه بعد از ورود به بدن، با چربی‌ها و اسیدهای صفراوی ترکیب خواهد شد. به این ترتیب، می‌تواند به دفع سم از بدن کمک کند. همین مسئله بر پاکسازی کبد موثر است و بیماری‌های کبدی را درمان می‌کند. تحقیقات نشان داده است گیاه اسفرزه، میزان کلسترول بدن را نیز کاهش می‌دهد.

 

 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره اسفرزه برای لاغری نکاتی بیان شد. اسفرزه یک گیاه با خاصیت درمانی است که به صورت مستقیم بر کاهش وزن اثر می‌گذارد. بنابراین افرادی که از تمرینات ورزشی یا رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، می‌توانند گیاه اسفرزه را به عنوان یک مکمل مفید مورد استفاده قرار دهند.

 این گیاه احساس سیری را افزایش داده و میزان کلسترول را کاهش می‌دهد. گیاه اسفرزه علاوه بر کاهش وزن، بر درمان بسیاری از بیماری‌های بدن مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های پوست و مو، بیماری‌های زنان و مواردی مانند این تاثیرگذار است. مصرف گیاهان یا مکمل‌هایی که بر کاهش وزن موثر هستند، بدون برنامه رژیم غذایی یا تمرینات ورزشی موثر نخواهند بود. به همین دلیل اگر قصد دارید برای دریافت برنامه ورزشی یا رژیم غذایی اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ماهر مجموعه فیت کلاب در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه