بهترین رژیم لاغری و کاهش وزن چیست !؟

بهترین رژیم لاغری

برای اینکه رژیم بگیرید، باید اول حسابی تحقیق کنید و یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. اما نکته مهم اینه که شما فقط نباید رژیم رو پیدا کنید! شما بهترین رژیم لاغری که برای شما مناسبه رو لازم دارید. اگه قصد کاهش وزن دارید، باید بهترین رژیم لاغری رو انتخاب کنید که با سبک زندکی شما هم‌خوانی داشته باشه.

معرفی بهترین رژیم‌های لاغری

اگر رژیم غذایی داشته باشید که به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کنید، احساس خیلی بهتری بهتون دست می‌ده و در طی روز هم اصلا بی انرژی نمی‌شید. رژیم خوب رژیمیه که شما رو به سمت زندگی سالم ببره و از هول حلیم شما رو تو دیگ نندازه! یعنی به خاطر کم کردن وزن، سلامتتون رو فدا نکنه. با ما باشید تا به شما چند تا از بهترین رژیم‌های غذایی رو معرفی کنیم.

البته مثل همیشه لازمه که بگیم مجموعه تخصصی فیت کلاب رژیم خودسرانه رو توصیه نمی‌کنه؛ چون هر شخص باید بر اساس شرایط بدنی، اهداف و روتین زندگی خودش، رژیم مناسب و شخصی‌سازی شده داشته باشه.

چگونه بهترین رژیم لاغری را انتخاب کنیم؟

همیشه تصمیم گرفتن برای یک شروع رژیم سخته و یکی از دلایلش هم انتخاب بهترین رژیم لاغری هستش. قبل از اینکه رژیمی رو شروع کنید، بهتره چند تا سوال مهم و اساسی از خودتون بپرسید تا ببینید واقعا این رژیم برای شما مناسب هست یا نه. مثلا اگر رژیمی مواد غذایی مورد علاقه شما رو نداره و حتی منع می‌کنه، اون رژیم انتخاب مناسبی برای شما نیست. حالا این سوالات چیه؟

می‌تونم به این رژیم پایبند بمونم؟

بهترین رژیم لاغری
بهترین رژیم لاغری

اول از هر چیزی باید ببینید که می‌تونید هفت روز هفته این رژیم رو رعایت کنید یا نه. مثلا تهیه کردن وعده‌های غذایی براتون خیلی سخت نباشه؛ چون به محض اینکه رژیم رو نصفه و نیمه رها کنید، به احتمال زیاد دوباره افزایش وزن اتفاق می‌افته.

این رژیم تا چه حد منو محدود می‌کنه؟ با توجه به تجربیات و تحقیقات، اگه رژیمی محدودیت‌های سخت‌گیرانه و زیادی داشته باشه، به همون اندازه هم رعایت کردنش سخت و سخت‌تر می‌شه. تو این شرایط مدام هوس مواد غذایی مختلفی رو می‌کنید و نه تنها کاهش وزن اتاق نمی‌افته؛ بلکه به خاطر هوس‌های به‌وجود اومده، پرخوری هم می‌کنید.

زندگی روزمره من مختل نمی‌شه؟

بهترین رژیم لاغری، رژیمی هستش که شما رو از زندگی روزمره دور نکنه. مثلا اگر شما دوست دارید که با دوستان و خونواده بیرون از خونه غذا بخورید، رژیم لاغری بهتون این اجازه رو می‌ده یا نه؟ اگر رژیمی زندگی روزمره شما رو مختل کنه، به احتمال زیاد نمی‌تونید به اون پایبند بمونید؛ در نتیجه بهترین رژیم لاغری برای شما نخواهد بود.

کالری کافی رو دریافت می‌کنم؟ اگه رژیم لاغری بر اساس دریافت کالری خیلی خیلی کم باشه، اصلا رژیم لاغری نیست! چون به محض اینکه رژیم رو قطع کنید، وزنتون به حالت قبلی برمی‌گرده. پس برای اینکه مطمئن بشید بهترین رژیم لاغری رو انتخاب کردید، مطمئن باشید که بر اساس فشار آوردن به بدن و گرسنگی کشیدن نباشه.

معرفی بهترین رژیم لاغری

همون‌طور که تا به الان اشاره کردیم، رژیم غذایی خوب برای هر نفر با نفر دیگه متفاوته. اما بر اساس محبوبیت در جهان، چند تا از بهترین رژیم‌های لاغری رو بهتون معرفی می‌کنیم.

 

 

رژیم لاغری مدیترانه‌ای

یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های لاغری دنیا، رژیم مدیترانه‌ای هستش که از اسمش هم پیداست که از روی عادات غذایی مردم مدیترانه مثل فرانسه، اسپانیا و ایتالیا الگوبرداری شده. یکی از دلایل محبوبیت این رژیم، فیبر بالای مواد غذایی داخل این رژیمه که باعث میشه فرآیند هضم غذا بهبود پیدا کنه. از طرف دیگه این رژیم خطر ابتلا به سرطان رو کاهش می‌ده و به سلامت قلب هم کمک می‌کنه.

رژیم مدیترانه‌ای شما رو به سمت مصرف مواد غذایی سالم هدایت می‌کنه؛ مثلا چربی‌های سالمی رو با این رژیم دریافت می‌کنید که از آووکادو، روغن زیتون، ماهی و آجیل‌‌ها به‌دست میاد. مواردی که در این رژیم مجاز هستند رو در ادامه معرفی می‌کنیم. البته فراموش نکنید که میزان مشخصی از این مواد غذایی رو باید مصرف کنید.

غذاهای دریایی: سالمون، ماهی تن، صرف، خرچنگ، میگو و قزل آلا
میوه و سبزیجات: موز، پرتقال، انگور، خربزه، هلو، گلابی، انواع کلم، سیب زمینی، شلغم، پیاز و گوجه فرنگی
غلات کامل: پاستا، برنج قهوه‌ای، ذرت و جو
گوشت سفید: مرغ، بوقلمون و اردک
چربی‌های سالم: آووکادو، زیتون و روغن هر دو
تا به این‌جا دیدیم که تنوع غذایی این رژیم به قدری زیاده که می‌تونید بر اساس سلیقه و روتین زندگی خودتون، از این رژیم پیروی کنید. اما یک سری از مواد غذایی هم نباید مصرف بشن. مثلا توی این رژیم نباید از نوشابه، بستنی، شربت، کمپوت و هر چیزی که بهش شکر اضافه شده، استفاده کنید. غلات فرآوری شده مثل پاستا و کراکر و نان سفید، روغن تصفیه شده و فست‌فودها و کنسرویجات هم ممنوع هستند.

رژیم لاغری فلکسترین

رژیم فلکسترین به عناون رژیم نیمه گیاه‌خواری محسوب می‌شه؛ چون بر پایه‌ی مواد غذایی گیاهیه اما می‌تونید در حد اعتدال هم از گوشت و محصولات حیوانی استفاده کنید. توی این رژیم محدودیت خاصی برای میزان کالری وجود نداره اما اگه دوست دارید که وزن کم کنید، باید میزان کالری دریافتی روزانتون رو کنترل کنید.

اسم این رژیم از دو کلمه‌ی وجترین و فلکسیبل گرفته شده؛ به این معنی که این رژیم بر پایه محصولات گیاهیه اما منعطف هم هست. منظور از انعصاف اینه که لازم نیست گوشت رو به صورت کامل حذف کنید؛ فقط باید استفاده از محصولات حیوانی رو کاهش بدید.

این رژیم صرفا برای لاغری نیست و می‌تونه به عنوان یک سبک زندگی سالم هم مورد استفاده قرار بگیره. شما می‌تونید توی این رژیم از انواع پروتئین‌های گیاهی مثل عدس، حبوبات و سویا، سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل فلفل دلمه‌ای، لوبیا سیز، هویج، گل کلم و سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب زمینی شیرین، ذرت، نخود فرنگی و کدو تنبل استفاده کنید.

از طرف دیگه می‌تونید غلات کامل، میوه‌ها، تخم مرغ، گوشت و لبنیات هم در طی روز مصرف کنید. اما اگر دوست دارید که کاهش وزن رو تجربه کنید باید میزان کالری که در طی روز مصرف می‌کنید رو بشمرید و از حد مجاز فراتر نرید.

رژیم فستینگ یا رژیم لاغری روزه‌داری

بهترین رژیم لاغری
بهترین رژیم لاغری

رژیم فستینگ یا رژیم لاغری روزه‌داری به دو صورت اجرا می‌شه. گروه اول به این صورت عمل می‌کنند که 5 روز در هفته آزاد هستند و در طی این 5 روز هر چیزی که دوست دارند، مصرف می‌کنند. 2 روز باقی مونده رو با یک رژیم کم کالری ( مثلا 500 کالری در روز) می‌گذرونند.

مدل دوم اما متفاوت‌تره. به این شکل که فقط 8 ساعت در روز فرصت دارند که نامحدود غذا بخورند و 16 ساعت دیگه نباید چیزی مصرف کنند. این بازه‌ی 8 ساعته می‌تونه مثلا بین 8 صبح تا 4 بعدازظهر باشه.

این رژیم می‌تونه متابولیسم بدن شما رو افزایش بده و با مصرف کمتر کالری، لاغری رو به همراه داشته باشه. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، رژیم روزه‌داری بیشتر از رژیم‌هایی که کم کالری هستند، نتیجه می‌ده.

رژیم لاغری نوم
یکی از ساده‌ترین رژیم‌های لاغری که در لیست بهترین‌ها قرار می‌گیره، رژیم لاغری نوم هستش که بر مبنای دریافت کالری کمتره. بر اساس قواعد این رژیم، خانوم‌ها باید در روز نهایتا 1200 کالری و آقایان نهایتا 1400 کالری دریافت کنند.

توی این رژیم توصیه می‌شه که از مواد غذایی استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی دارند اما در عین حال کالری کم‌تری رو هم به بدن می‌رسونند. مثل چی؟ مثلا درشت مغذی‌هایی مثل پروتئین و کربوهیدرات. توی این رژیم هم باید از چربی‌های سالم و اشباع نشده استفاده کنید و در کنارش میوه‌ها و سبزیجاتی مثل گریپ فروت، گیلاس، موز، هندوانه، قارچ، خیار، پیاز و تمام سبزیجاتی که برگ‌های سبز رنگ دارند رو هم فراموش نکنید.

برای این‌که این رژیم نتیجه‌ی بهتری داشته باشه حتما وعده‌ی صبحانه رو جدی بگیرید، در طی روز آب و چای سبز به میزان کافی بنوشید و در آخر هم غذاهای فرآوری شده مثل کنسرو و فست‌فود رو کنار بگذارید.

رژیم اورنیش

رژیم اورنیش توسط پزشکی با همین اسم معرفی شده که تمرکزش روی مصرف غذاهای کم‌چربه. توی این رژیم تقریبا تمام گوشت‌های قرمز و سفید ممنوع هستند. شما در طی این رژیم اصلا نباید از گوشت گوسفند، گوساله، بز، مرغ، ماهی، میگو، اردک یا هر نوع حیوان دیگه‌ای استفاده کنید؛ چون نباید چربی زیادی در این مدت مصرف کنید.

مقدار کالری روزانه با این رژیم اهمیتی نداره اما باید بدونید که مصرف آجیل و لبنیات هم توی این رژیم محدودیت دارند. در مقابل دست مشا برای مصرف میوه‌، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، سفیده تخم مرغ و انواع گیاهان و ادویه‌ها باز هستش.

 

 

سوالات متداول در مورد بهترین رژیم لاغری

بهترین رژیم لاغری چیست؟

بهترین رژیم کاهش وزن از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا بدن و ترجیحات افراد متفاوت است. با این حال، برخی از رژیم های غذایی محبوب و موثر عبارتند رژیم مدیترانه ای، رژیم کتوژنیک و رژیم کم کربوهیدرات.

رژیم مدیترانه ای چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم مدیترانه ای بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی (مانند ماهی و مرغ)، چربی های سالم (مانند روغن زیتون و آجیل) و مقادیر متوسط شراب قرمز تاکید دارد. با ارائه یک برنامه غذایی متعادل و مغذی که دارای چربی های اشباع شده و قندهای افزوده کم است، باعث کاهش وزن می شود.

رژیم کتوژنیک چیست و آیا برای کاهش وزن موثر است؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات است که هدف آن قرار دادن بدن در حالت کتوز است، جایی که به جای کربوهیدرات، چربی را برای سوخت می سوزاند. بسیاری از افراد با کاهش وزن در رژیم کتوژنیک موفق بوده اند، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد، و مهم است که قبل از شروع با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا رژیم های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن خوب هستند؟

رژیم‌های کم کربوهیدرات مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند نان، پاستا و غذاهای شیرین را محدود می‌کنند. آنها می توانند برای کاهش وزن موثر باشند زیرا مصرف پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات غیر نشاسته ای را ترویج می کنند. با این حال، انتخاب منابع سالم کربوهیدرات ها و مشورت با یک متخصص تغذیه برای اطمینان از تعادل تغذیه ای مهم است.

آیا خطرات مرتبط با رژیم های کاهش وزن وجود دارد؟

در حالی که رژیم‌های کاهش وزن می‌توانند مؤثر باشند، مهم است که با احتیاط به آن‌ها برخورد کنید. کاهش سریع وزن یا محدودیت شدید برخی از گروه های غذایی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی، کاهش عضلانی و سایر مشکلات سلامتی شود. توصیه می شود قبل از شروع هر رژیم کاهش وزن با یک متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای نیازهای خاص شما مناسب است.

آیا هنگام رژیم کاهش وزن باید ورزش کنم؟

فعالیت بدنی منظم در سفر کاهش وزن به شدت توصیه می شود. ورزش به سوزاندن کالری، افزایش متابولیسم، بهبود سلامت قلب و عروق و سبک زندگی بهتر کمک می کند. ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش منظم می تواند کاهش وزن را بهینه کند و شانس موفقیت طولانی مدت شما را افزایش دهد.

جمع‌بندی از بهترین رژیم لاغری

همون‌طور که گفتیم شما باید بر اساس شرایط، علایق و انتظاراتتون بهترین رژیم لاغری رو انتخاب کنید. توی این مطلب محبوب‌ترین رژیم‌های دنیا رو بهتون معرفی کردیم اما پیشنهاد نمی‌کنیم! شما باید بعد از آنالیز و بررسی شرایط بدنی خودتون، رژیم منحصربه‌فرد داشته باشید تا بتونید بدون آسیب زدن به بدنتون، تناسب اندام رو هم داشته باشید.

شما می‌تونید همین الان از طریق راه‌های ارتباطی با متخصصین فیت کلاب در ارتباط باشید تا رژیم و برنامه تمرین ویژه‌ی خودتون رو دریافت کنید. توی این مسیر هرجا خسته شدید یا سوالی داشتید، ما کنارتونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه