بهترین ساعت خوردن موز

موز یکی از بهترین مواد غذایی برای تامین مواد مغذی بدن است. این میوه لذیذ طعم شیرینی دارد و می‌تواند به عنوان میان وعده مصرف شود. اغلب افرادی که برنامه‌های کاهش وزن را دنبال می‌کنند، موز را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند. زیرا این میوه نسبت به سایر میوه‌ها کالری و کربوهیدرات بیشتری دارد. اما این یک اشتباه بسیار بزرگ است. زیرا موز سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم می‌باشد. این مواد معدنی در اغلب میوه‌ها وجود ندارند.

 یکی دیگر از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در موز، فیبر است. فیبر نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که بهترین ساعت خوردن موز چه زمانی است؟ در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خواص موز برای سلامتی و تناسب اندام

خواص موز برای سلامتی و تناسب اندام

این میوه باید به رژیم غذایی ورزشکاران و بدنسازان اضافه شود. زیرا دارای خواص بی‌نظیر برای سلامتی است. اما نحوه مصرف یا زمان مصرف آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص موز برای سلامتی و تناسب اندام را بیان می‌کنیم: 

  • موز یک میان وعده عالی پس از تمرین است

یکی از مهم‌ترین خواص موز این است که به عنوان یک میان وعده بعد از تمرین مصرف می‌شود. این میوه از زمان گذشته در وعده‌های قبل یا بعد تمرین ورزشکاران گنجانده می‌شد. بر اساس تحقیقاتی که در موسسه ملی سلامت انجام شده است، موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک الکترولیت مهم برای بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و حفظ سطح آب بدن است.

 علاوه بر این، موز به ذخیره سازی گلیکوژن کمک می‌کند. گلوکز اضافی بدن به صورت گلیکوژن در ماهیچه‌ها و کبد ذخیره می‌شود و برای تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس مطالعاتی که در وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا انجام شده است، یک موز متوسط برای تامین قند و پتاسیم بدن مفید است. 

برای اثبات این مسئله، یک پژوهش روی ۲۰ فرد دوچرخه سوار انجام شد. از گروهی از دوچرخه سواران درخواست شد تا بعد از انجام دوچرخه سواری نوشیدنی‌های ورزشی مصرف کنند. از گروه دیگر درخواست شد تا موز مصرف کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، موز اثرات ضد التهابی بیشتری دارد و سوخت مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد.

  • موز نارس حاوی نشاسته مقاوم به قند خون است

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص موز این است که حاوی نشاسته مقاوم به قند خون می‌باشد. البته نشاسته مقاوم صرفاً در موز نارس وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم موز نارس را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. درصد بالایی از موز نارس حاوی نشاسته مقاوم می‌باشد. نشاسته مقاوم نوعی فیبر است که به راحتی در روده کوچک هضم نمی‌شود.

 برای مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی می‌ماند. به همین دلیل باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود. اغلب متخصصان تغذیه معتقد هستند، نشاسته مقاوم بهترین ماده برای کنترل قند خون است. زیرا از افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون بعد از مصرف مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

  • این میوه منبع فیبر و پری بیوتیک ها است

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، این میوه سرشار از ترکیبات پری بیوتیک می‌باشد. به عنوان مثال، نوعی فیبر به نام اینولین و پکتین در موز وجود دارد که به بهبود عملکرد روده کمک می‌کنند. این ترکیبات در دسته ترکیبات پروبیوتیک قرار می‌گیرند و برای تغذیه مفید روده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

بر اساس مطالعات انجام شده، ترکیبات پروبیوتیک باعث بهبود سلامت روده می‌شوند و بر فرایند هضم مواد غذایی موثر هستند. یکی از محصولات جانبی ناشی از تجزیه ترکیبات پروبیوتیک، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هستند. این اسیدهای چرب می‌توانند pH روده بزرگ را تغییر دهند. در نتیجه میکروارگانیسم‌های ناسالم و باکتری‌های مضر شرایط رشد نخواهند داشت.

  • موز ممکن است به سلامت قلب کمک کند

بر اساس دستورالعمل‌های رژیم غذایی آمریکا، پتاسیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن شناخته شده است. این ماده معدنی در رژیم غذایی اغلب افراد آمریکایی وجود ندارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد، پتاسیم به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند. کمبود پتاسیم در بدن شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. اخیراً دانشکده پزشکی هاروارد تحقیقاتی درباره این مسئله انجام داده است. 

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، پتاسیم تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم فشار خون دارد و باعث شل شدن دیواره‌های رگ‌های خونی می‌شود. همانطور که می‌دانید، انقباض رگ‌های خونی اطراف قلب یکی از مهم‌ترین دلایل سکته قلبی است. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه روی موش‌ها انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، پتاسیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و تاثیر بسیار زیادی بر سلامت قلب دارد.

  • موز سرشار از آنتی اکسیدان است

یکی از مهم‌ترین و بهترین خواص موز برای سلامتی، این است که سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد. زمانی که بحث ویتامین سی میان می‌آید، بسیاری از مردم به میوه‌هایی مانند پرتقال و مرکبات فکر می‌کنند. در حالی که این یک تصور کاملاً اشتباه است. ویتامین سی در بسیاری از میوه‌ها مانند موز وجود دارد. 

موز یکی از میوه‌های استوایی است که سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد. ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارند. به عنوان مثال خطر بروز بیماری‌های عفونی و التهابی را کاهش می‌دهند. همچنین رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند. بر اساس مطالعات انجام شده، یک موز با اندازه متوسط حدود ۱۱ درصد ویتامین سی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازد.

 علاوه بر این، برخی دیگر از مواد شیمیایی گیاهی در موز وجود دارد که رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند. این ترکیبات خواص ضد پیری و ضد سرطانی دارند. یک مطالعه در ژانویه سال ۲۰۲۲ انجام شد. نتیجه مطالعه نشان داد، موز به عنوان یک مکمل غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی مانند سرطان پانکراس و سرطان سینه شناخته می‌شود.

  • موز ممکن است به خواب شما کمک کند

این میوه علاوه بر اینکه بر تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن تاثیر می‌گذارد، به بهبود خواب شبانه نیز کمک می‌کند. مصرف یک عدد موز قبل از خواب، باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر سلامت مغز دارد. ترکیبی به نام تریپتوفان در موز وجود دارد که نوعی آمینواسید است. این آمینواسید به عنوان نوعی ماده آرامبخش در بدن عمل می‌کند و تاثیر بسیار زیادی بر ترشح ملاتونین دارد. 

همانطور که می‌دانید، ملاتونین یک هورمون در مغز است که برای بهبود کیفیت خواب ترشح می‌شود. این هورمون نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری دارد. ماده دیگر سروتونین است که یک انتقال دهنده عصبی می‌باشد. این انتقال دهنده عصبی روی خلق و خو، خواب و حافظه موثر است.

  • موز می تواند مشکلات گوارشی را کاهش دهد

یکی از مهم‌ترین فواید موز، این است که باعث کاهش مشکلات گوارشی می‌شود. این میوه زرد رنگ سرشار از فیبر محلول است. فیبر محلول ماده‌ای است که در روده به یک ماده ژل مانند تبدیل می‌شود و برای بازه زمانی طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی می‌ماند.

بهترین ساعت خوردن موز چه زمانی است؟

بهترین ساعت خوردن موز چه زمانی است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که بهترین زمان مصرف موز در بدنسازی چه زمانی است؟ موز یک میوه در دسترس است که به راحتی تهیه می‌شود. می‌توان این میوه را در تمامی وعده‌های غذایی یا حتی قبل از خواب مصرف کرد. اما زمان مصرف موز و مقدار مصرف آن تاثیر بسیار زیادی بر افزایش یا کاهش وزن دارد.

 نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از مصرف موز با معده خالی خودداری کنید. تاکنون پژوهشی مبنی بر مضر بودن مصرف موز هنگام شب انجام نشده است. با این حال برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، مصرف این میوه در شب باعث تشکیل مخاط می‌شود و برای گلو مضر است. 

مدت زیادی طول می‌کشد تا یک عدد موز در بدن هضم شود. همانطور که می‌دانید، متابولیسم بدن در شب کاهش پیدا می‌کند. بهترین زمان مصرف موز برای چاقی عصر است. در ادامه به طور کامل درباره بهترین ساعت خوردن موز توضیح خواهیم داد.

خوردن موز در وعده صبحانه خوب است یا بد ؟

همانطور که گفته شد، می‌توان این میوه را برای وعده صبحانه نیز مصرف کرد. زیرا موز یک میوه سالم و سرشار از مواد مغذی می‌باشد. همچنین به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. این میوه برای روزهایی که عجله دارید و زمانی برای آماده کردن صبحانه ندارید، کاملاً مناسب است. البته برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، موز برای وعده صبحانه مناسب نیست. 

  • دلیل اینکه چرا نباید برای صبحانه موز میل کنید

همانطور که گفته شد، مصرف این میوه برای وعده صبحانه مانعی ندارد. اما پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان ترکیبات غذایی دیگر را در وعده صبحانه میل کنید. زیرا ۲۵ درصد موز حاوی قند طبیعی است. این میوه سطح قند خون را افزایش می‌دهد و مقدار زیادی اسید در بدن تولید می‌کند. در نتیجه ممکن است مدتی بعد از مصرف موز، احساس گرسنگی شدید داشته باشید و به ریزه‌خواری یا پرخوری شدید روی بیاورید. 

موز باعث افزایش قند خون می‌شود و شرایط را برای ذخیره‌سازی چربی در بدن فراهم می‌سازد. اسید تولید شده ناشی از تجزیه موز در بدن، باعث بروز مشکلات گوارشی یا تحریک معده می‌شود. بنابراین بهتر است این میوه را به تنهایی و با معده خالی مصرف نکنید.

خوردن موز در شب خوب است یا بد؟

همانطور که گفته شد، مصرف موز در شب توصیه نمی‌شود. اگرچه این ماده سرشار از مواد مغذی است، اما باید با احتیاط و در بازه‌های زمانی مناسب مصرف شود. بر اساس تحقیقاتی که در کشور هندوستان انجام شده است، مصرف این میوه در شب آسیب شدیدی به بدن وارد نمی‌کند. اما ممکن است باعث افزایش تولید مخاط در گلو شود. بنابراین افرادی که به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبتلا شده‌اند، بهتر است از مصرف موز هنگام شب خودداری کنند. زیرا این میوه باعث تشدید علائم سرماخوردگی می‌شود.

سخن پایانی بهترین ساعت خوردن موز

موز یکی از بهترین میوه‌ها برای تامین برخی از مهم‌ترین مواد مغذی بدن مثل پتاسیم، فیبر، کربوهیدرات و مواردی مانند این است. این میوه طرفداران بسیار زیادی دارد و به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. به عنوان مثال می‌توان برای تهیه انواع کیک و دسر از موز استفاده کرد. برخی افراد عادت دارند این میوه را هنگام صبح و با معده خالی مصرف کنند. 

پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. زیرا موز نمی‌تواند شما را تا هنگام ظهر سیر نگه دارد. در نتیجه ممکن است احساس گرسنگی شدیدی داشته باشید و برای مصرف خوراکی‌های ناسالم یا شیرین اقدام کنید. بهترین ساعت خوردن موز، هنگام عصر یا بعد از مصرف صبحانه است. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه قبل از خواب خودداری کنید. 

زیرا موز باعث افزایش مخاط در گلو می‌شود و باعث گلو درد خواهد شد. به طور کلی بهتر است برای تعیین بهترین ساعت خوردن موز، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین زمان مصرف این میوه را به شما پیشنهاد می‌دهند. همچنین یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار خواهند داد که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین زمان خوردن موز برای لاغری یا چاقی، بهتر است با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه