معرفی بهترین رژیم غذایی سال 2024 برای لاغری، تناسب اندام و سلامتی 🍏

معرفی بهترین رژیم غذایی سال 2024 برای کاهش وزن، تناسب اندام و سلامتی 🍏

رژیم غذایی و تغذیه اهمیت بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. متاسفانه بسیاری از افراد به رژیم غذایی خود توجه نمی‌کنند. شاید تصور کنید رژیم غذایی صرفاً برای افراد بیش از حد چاق یا لاغر است. در حالی که این یک تصور نادرست است. همه افراد می‌توانند از یک رژیم غذایی استاندارد و سالم برای بهبود سبک زندگی و حفظ سلامتی بدن خود استفاده کنند. اما سوال مهم این است که چرا رژیم غذایی را برای خود انتخاب کنیم؟ پاسخ دادن به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست.

 زیرا رژیم‌های غذایی انواع مختلفی دارند و باید با شرایط جسمانی شما سازگاری داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است رژیم کتوژنیک برای یک فرد مناسب، اما تاثیرات نامطلوبی بر بدن فرد دیگر بگذارد. پیشنهاد ما به شما این است که زیاد پایبند نوع رژیم غذایی نباشید. به جای آن، می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال عادات غذایی سالم را انتخاب کنید و عادات غذایی ناسالم را کاهش دهید. مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را افزایش داده و از مصرف مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده خودداری کنید. 

توصیه آخر این است که حتماً تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیرید. شاید با خود بگویید من نیازی به متخصص تغذیه ندارم و می‌توانم از رژیم‌های رایگان موجود در اینترنت استفاده کنم. اما باید بدانید این رژیم‌های غذایی چندان برای شما مفید نیستند. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی و برنامه ورزشی را در اختیار شما قرار می‌دهند و برای رژیم غذایی و تغذیه شما برنامه‌ریزی می‌کنند. با این حال اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره رژیم غذایی و تغذیه به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اگر به دنبال راهی برای تقویت عضلات شکم و داشتن  سیکس پک هستید، این راهنما شامل تمرینات و نکات تغذیه‌ای مفیدی است که به شما کمک می‌کند.

رژيم لاغری و کاهش وزن (رژیم غذایی برای لاغری)

اگر اخیراً از مشاهده فرم اندام خود در آینه لذت نمی‌برید و به دنبال یک روش بسیار ساده برای لاغر شدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم با رژیم‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم آشنا شوید. فعلاً قصد نداریم درباره مناسب بودن یا نبودن این رژیم‌ها توضیح دهیم. بهتر است ابتدا اطلاعاتی درباره انواع رژیم‌ لاغری و کاهش وزن به دست آورید. در نهایت می‌توانید این رژیم‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و یک روش مفید و سالم برای کاهش وزن پیدا کنید. 

رژيم لاغری و کاهش وزن (رژیم غذایی برای لاغری)
رژيم لاغری و کاهش وزن (رژیم غذایی برای لاغری)

توصیه مهم ما به شما این است که حتماً تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیرید. زیرا متخصصان تغذیه اطلاعات و تجربه بسیار زیادی درباره روش‌های لاغر شدن دارند. به همین دلیل به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر به تناسب اندام برسید. (اگر برای لاغر شدن و چربی سوزی به دنبال یک معجزه هستی، پیشنهاد می‌کنم همین الان با کارشناس‌های مجموعه فیت کلاب تماس بگیری و از متخصص‌های این مرکز مشاوره دریافت کنی!)

 

1.رژیم کتوژنیک؛ خداحافظی با کربوهیدرات! 

بهترین رژیم لاغری و تغذیه برای کاهش وزن، رژیم کتوژنیک است. این رژیم غذایی طرفداران بسیار زیادی در تمام نقاط جهان دارد. رژیم کتوژنیک که با نام رژیم کتو نیز شناخته می‌شود، یک برنامه غذایی مناسب برای چربی سوزی است. در این برنامه غذایی، میزان مصرف کربوهیدرات به حداقل می‌رسد. به جای آن، می‌توان چربی‌های سالم و پروتئین مصرف کرد. جالب است بدانید، این رژیم طی سال‌های مختلف برای درمان بیماری‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفت.

رژیم کتوژنیک یکی از بهترین های رژیم غذایی دنیا

 به عنوان مثال در قرن نوزدهم از رژیم کتوژنیک برای کاهش علائم بیماری دیابت استفاده می‌شد. در سال ۱۹۲۰، پزشکان تصمیم گرفتند از این رژیم برای درمان بیماری صرع در کودکان استفاده کنند. علاوه بر این مطالعات مختلف نشان می‌دهد، رژیم کتوژنیک از بروز بیماری‌های مانند سرطان، دیابت، سندروم تخمدان پلی کیستیک و آلزایمر جلوگیری می‌کند یا به کاهش علائم این بیماری‌ها کمک خواهد کرد. 

  • مزیت مهم رژیم کتوژنیک چیست؟ 

در حال حاضر، رژیم‌های مختلفی ابداع شده‌اند که میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهند. اما مهم‌ترین مزیت رژیم کتو این است که شما را برای مصرف چربی‌های سالم تشویق می‌کند. زمانی که میزان مصرف کربوهیدرات کاهش یابد، بدن وارد حالتی به نام کتوز خواهد شد. در چنین شرایطی، میزان ترشح انسولین و سطح قند خون کاهش پیدا می‌کند. این مسئله بدن را وادار می‌کند تا برای تامین انرژی به سراغ چربی‌های ذخیره شده برود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم غذایی مقاله هرم کتوژنیک یا رژیم کتوژنیک ۷ روزه از فیت کلاب را مطالعه کنید. 

2.رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب 

امروزه به هر کس که نگاه کنیم در حال پیروی از رژیم فستینگ است! این رژیم حتی برای افراد لاغر نیز محبوب است. اما توجه داشته باشید که محبوبیت یک رژیم غذایی به معنی سالم بودن آن نیست. رژیم فستینگ تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن و لاغری دارد. اما با برخی عوارض و معایب همراه است. متخصصان تغذیه معتقد هستند، رژیم روزه‌داری متناوب نباید برای بازه زمانی طولانی مدت دنبال شود. 

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب 
رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب

این رژیم لاغری نوعی الگوی غذا خوردن است که شامل دوره‌های گرسنگی و غذا خوردن می‌باشد. رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال رژیم ۱۶ ساعت گرسنگی و ۸ ساعت غذا خوردن، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های روزه‌داری متناوب است. در این رژیم، افراد باید برای بازه زمانی ۱۶ ساعت غذا مصرف نکنند.

 البته می‌توان آب و مایعات بدون کالری مصرف کرد. روش دیگر این است که برای بازه زمانی دو روز در هفته، صرفاً یک وعده در روز مصرف کنید. زمانی که غذایی مصرف نمی‌کنید، بدن از تمامی ذخایر قند برای تامین انرژی استفاده می‌کند. زمانی که ذخایر گلوکز و کربوهیدرات به پایان برسد، بدن به سراغ چربی‌های اضافه شده می‌رود. یعنی از چربی‌های ذخیره شده برای تامین انرژی استفاده می‌کند. 

  • انواع رژیم فستینگ

انواع رژیم فستینگ شامل موارد زیر هستند: 

  • روزه داری در روزهای متناوب
  • مصرف غذا در یک محدوده زمانی
  • روزه داری در کل روز

3.رژیم مدیترانه ای؛ آشتی با سبزیجات 

رژیم مدیترانه‌ ای یکی از انواع رژیم های غذایی جهانی است که روی غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم تمرکز دارد. در این رژیم غذایی، باید برخی مواد غذایی خاص را مصرف کنید و میزان مصرف بعضی غذاها را کاهش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید سبزیجات، میوه، لوبیا، عدس، آجیل، غلات کامل مانند نان، برنج قهوه‌ای، روغن زیتون، چربی‌های سالم، ماهی و مواد غذایی سرشار از اسید چرب امگا ۳، پنیر، ماست و مواد غذایی مانند این را مصرف کنید.

 پایه و اساس رژیم مدیترانه‌ای، مصرف غذاهای سالم است. لازم است میزان مصرف میوه سبزیجات و غذاهایی مانند این را افزایش دهید. نحوه طراحی رژیم مدیترانه به این صورت است که هنگام روز باید حداقل ۵ واحد سبزیجات مصرف شود. با توجه به اینکه سبزیجات سرشار از مواد معدنی ویتامین و فیبر هستند به حفظ سلامتی بدن و کاهش گرسنگی کمک می‌کنند. 

می‌توانید حداقل دو وعده در روز میوه مصرف کنید با توجه به اینکه بعضی میوه‌ها سرشار از قند هستند، بهتر است قبل از مصرف آن‌ها با متخصص تغذیه مشورت کنید. میوه‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مقدار کمی قند و کربوهیدرات هستند. توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف میوه باعث افزایش وزن می‌شود. حداقل دو الی سه بار در هفته غذاهای دریایی مصرف کنید. در کنار آن، می‌توانید انواعی از مغزها مانند گردو، پسته، بادام و فندق میل کنید.

4.رژیم کانادایی؛ خواهر دوقلوی رژیم مدیترانه‌ ای 

رژیم کانادایی، نوعی رژیم  کاهش وزن است که شباهت بسیار زیادی به رژیم مدیترانه‌ای دارد همانطور که گفته شد رژیم مدیترانه‌ای سرشار از مواد غذایی سالم و سبزیجات است به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی بر سلامت قلب و لاغری دارد در رژیم کانادایی نیز میزان مصرف سبزیجات میوه غلات حبوبات آجیل مغز ماهی و روغن زیتون افزایش پیدا می‌کند الگوی غذایی رژیم کانادایی نیز شبیه به رژیم مدیترانه‌ای است.

 یعنی لازم است نیمی از بشقاب باید با سبزیجات و میوه یک چهارم بشقاب با غلات کامل و یک چهارم بشقاب با پروتئین پر شود. این رژیم به افراد کمک می‌کند در بازه زمانی ۷ الی ۱۴ روز بین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند تعجب کردید نه بله این مقدار کاهش وزن برای بازه زمانی دو هفته کمی زیاد است! (نظر من رو بخوای، رژیم‌های مجموعه فیت کلاب خیلی سالم‌تر از کاناداییه!) مقدار استاندارد کالری روزانه در رژیم کانادایی بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری است. 

بنابراین این رژیم غذایی میزان کالری مصرفی روزانه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که کاهش کالری دریافتی، یکی از مهم‌ترین مسائل برای لاغری است. میزان مصرف کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده یا چربی‌های اشباع در این رژیم کاهش پیدا می‌کند. می‌توانید مواد غذایی زیر را به رژیم کانادایی اضافه کنید: 

  • سبزیجات و میوه‌ها
  • ماهی‌ها و آبزیان
  • گوشت و مرغ بدون چربی
  • تخم‌مرغ
  • لبنیات کم چرب یا بدون چربی
  • آجیل
  • لوبیا و حبوبات
  • غلات کامل

5.رژیم اتکینز؛ زنده باد رابرت! 

رژیم اتکینز نوعی رژیم برای لاغر شدن است که میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. این رژیم در دهه ۱۹۶۰ توسط یک متخصص قلب به نام «رابرت سی اتکینز» ابداع شد. ممکن است این رژیم غذایی شما را به یاد رژیم کتوژنیک بیندازد. زیرا میزان مصرف پروتئین و چربی‌های سالم در رژیم اتکینز افزایش پیدا می‌کند. در مقابل مقدار مصرف کربوهیدرات به حداقل می‌رسد. البته این رژیم شامل چند مرحله مختلف است. 

در مرحله اول، یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات در اختیار شما قرار می‌گیرد. هدف اصلی این رژیم غذایی، مصرف متعادل کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، این برنامه غذایی از بروز بیماری‌های مختلف مثل دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و مواردی مانند این جلوگیری می‌کند. 

طراح این رژیم غذایی معتقد است، مصرف بیش از حد کربوهیدرات مانند شکر، آرد سفید و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، باعث بروز مشکلات مختلف مثل افزایش وزن می‌شود. علاوه بر این، بر بروز مشکلات قلبی تاثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد. 

  • تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز

شاید با خود بگویید پس تفاوت رژیم کتوژنیک و رژیم اتکینز چیست؟ در پاسخ باید بگوییم، این دو رژیم غذایی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. ولی مقدار مصرف پروتئین در رژیم اتکینز کمی بیشتر است. علاوه بر این، هدف اصلی رژیم کتوژنیک این است که میزان مصرف کربوهیدرات کاهش یابد و بدن در حالت کتوز قرار گیرد.

 یعنی بدن برای مدت طولانی از چربی برای تامین انرژی استفاده کند. در حالی که رژیم اتکینز میزان مصرف کربوهیدرات به مرور افزایش می‌دهد. در ابتدا مقدار مصرف کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش می‌یابد و سپس به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. همین مسئله باعث می‌شود تا بدن از حالت کتوز خارج شود. ولی در نهایت همه چیز به صورت متعادل مصرف خواهد شد و فرایند چربی سوزی رخ می‌دهد.

6.رژیم جنرال موتورز؛ رژیمی که بوی شورولت و کادیلاک می دهد! 

رژیم جنرال موتورز یک رژیم غذایی هفت روزه است و تاثیر بسیار زیادی بر لاغری دارد. این رژیم به شما کمک می‌کند در بازه زمانی یک هفته بین ۴ تا ۷ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید. البته مهم‌ترین عیب این رژیم این است که بسیاری از گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن را حذف می‌کند. افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند، باید طی روز غذاهای خاصی را مصرف کنند. 

جالب است بدانید بسیاری از افراد طرفدار رژیم جنرال موتورز هستند و از برنامه غذایی هفت روزه آن استفاده می‌کنند تا بین ۴ تا ۷ کیلوگرم یا بیشتر کاهش وزن داشته باشند. احتمالا مهم‌ترین سوالی که در ذهن شما ایجاد می‌شود، این است که این رژیم عجیب و غریب چیست و از کجا آمده است؟ چرا اسم آن جنرال موتورز است؟ تاریخچه ابداع این رژیم غذایی کمی جالب است. این رژیم در سال ۱۹۸۷ در شرکت جنرال موتورز برای کاهش وزن و حفظ سلامت کارکنان این شرکت انجام شد.

 کارکنان شرکت در پایان هفته اول تا ۷ کیلوگرم کاهش وزن داشتند. این افراد باید در روزهای مختلف هفته غذاهای سالم و کم کالری مصرف می‌کردند. در این رژیم غذایی، هر روز قوانین و اصول خاص خود را دارد. برخی از مواد غذایی مجاز در این رژیم شامل گوشت، شیر، میوه و سبزیجات هستند. برنامه غذایی باید به صورتی باشد که وعده صبحانه کامل مصرف شود. اما حجم ناهار و شام به ترتیب متوسط و کم است. 

7.رژيم پالئو؛ رژیم غارنشینی

رژیم غذایی پالئو شما را به دوران پالینه سنگی می‌برد. الگوی غذایی این رژیم شبیه به الگوی غذایی انسان‌ها در دوران پارینه سنگی یعنی در حدود دو و نیم میلیون تا ده هزار سال قبل است. این رژیم با اسامی مختلف مثل رژیم عصر حجر، رژیم غارنشینی، رژیم غذایی شکارچی و مواردی مانند این شناخته می‌شود. 

برخی از مهم‌ترین غذاهای مجاز در این برنامه غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، ماهی‌ها و مواردی مانند این هستند. ترجیحاً ماهی‌هایی را مصرف کنید که سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند. در این برنامه غذایی، باید از تغذیه انسان‌های اولیه الگو برداری کنید. همچنین اجازه مصرف غذاهایی که بعد از کشاورزی مصرف می‌شدند را ندارید. طی روز آب فراوان بنوشید و فعالیت‌های ورزشی نیز انجام دهید. 

  • هدف از طراحی رژیم پالئو چیست؟

طراحان رژیم غذایی پالئو معتقد هستند، الگوی غذایی انسان‌های اولیه با ژنتیک انسان سازگاری دارد و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. انسان‌های اولیه رژیم‌های غذایی ساده‌تری داشتند و کمتر از مردم امروز در معرض بروز بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی قرار می‌گرفتند. هدف از این رژیم غذایی، این است که از بروز بیماری‌های قرن ۲۱ جلوگیری شود و اصلاحاتی در نحوه مصرف غذا ایجاد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم غذایی مقاله همه چیز درباره رژیم پالئو یا رژیم غارنشینی را مطالعه کنید. 

8.رژیم دانمارکی یا رژیم غذایی کپنهاگ

رژیم دانمارکی که با اسامی دیگری مثل رژیم غذایی کپنهاگ نیز شناخته می‌شود، نوعی رژیم غذایی  برای لاغر شدن است. این رژیم در دسته رژیم‌های لاغری سریع قرار می‌گیرد و برای کاهش وزن بیشتر از ۱۰ کیلوگرم در بازه زمانی کمتر از ۱۴ روز طراحی شده است! با یک بررسی ساده می‌توان متوجه شد که این رژیم غذایی چندان برای لاغر شدن مناسب نیست. 

هدف اصلی رژیم دانمارکی این بود که به مردم کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن لاغر شوند. به عنوان مثال افرادی که باید جراحی انجام دهند یا در شرایط اضطراری قرار دارند، به رژیم‌های کاهش وزن سریع نیاز دارند. در این برنامه غذایی، مقدار زیادی پروتئین و مقدار بسیار کمی کربوهیدرات و قند مصرف می‌شود. 

  • کالری دریافتی مجاز رژیم دانمارکی 

میزان کالری دریافتی روزانه برای بازه زمانی ۱۲ تا ۱۴ روز کاهش پیدا می‌کند. با توجه به شرایط جسمانی و اهداف خود، می‌توانید بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که کاهش شدید کالری دریافتی آسیب بسیار شدیدی به بدن وارد می‌کند. 

علاوه بر این مصرف غذاهایی که کالری بسیار کمی دارند، باعث می‌شود تا به صورت مداوم احساس گرسنگی داشته باشید. همین مسئله خطر پرخوری را افزایش می‌دهد. حتی جالب است بدانید مصرف قهوه در این رژیم مجاز است. در حالی که ایده نوشیدن قهوه به تنهایی کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد. به خصوص زمانی که کالری مصرفی دریافتی شما تا حد زیادی کاهش یافته باشد.

9.رژيم لوكرب یا کم کربوهیدرات 

رژیم لوکرب که با اسامی دیگری مثل رژیم کم کربوهیدرات نیز شناخته می‌شود، یکی از رژیم های غذایی برای لاغری است. در این رژیم، مقدار مصرف کربوهیدرات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. اما مصرف پروتئین و چربی‌های سالم افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که می‌بینید، بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن به رژیم کتوژنیک شباهت دارند. البته تفاوت‌هایی بین رژیم لوکرب و رژیم کتوژنیک وجود دارد. 

این رژیم شما را تشویق می‌کند تا مقدار بیشتری چربی‌های سالم مصرف کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند چربی برای بدن مضر است. در حالی که چربی‌های اشباع شده و ناسالم برای بدن مضر هستند. چربی‌های ناسالم نه تنها مضر نیستند، بلکه به حفظ سلامتی بدن و بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کنند. در رژیم لوکرب، باید میزان مصرف قند و نشاسته یا کربوهیدرات ساده را به حداقل برسانید. کاهش مصرف قند و نشاسته باعث تثبیت سطح قند خون می‌شود. 

در نتیجه میزان ترشح هورمون انسولین نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این هورمون نقش مهمی در ذخیره سازی چربی دارد. بدن در حالت عادی از کربوهیدرات برای تامین انرژی استفاده می‌کند. اما زمانی که ذخایر کربوهیدرات کاهش یابد، از چربی برای تامین سوخت مورد نیاز بدن استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، مواد غذایی پروتئینی به افزایش احساس سیری کمک می‌کنند و مانع از پرخوری شدید می‌شوند. 

  • تفاوت رژیم لوکرب و رژیم کتوژنیک 

مهم‌ترین تفاوت رژیم لوکرب و رژیم کتوژنیک این است که میزان مصرف پروتئین در رژیم لوکرب بیشتر از رژیم کتوژنیک است. زمانی که مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید، بدن شما وارد حالت کتوز نخواهد شد. به همین دلیل، مقدار کمتری پروتئین در رژیم کتوژنیک مصرف می‌شود. در مقابل میزان مصرف چربی‌های سالم در رژیم کتو بیشتر است.

10.رژیم دش برای تنظیم فشار خون 

رژیم غذایی دش یکی از رژیم‌های لاغری است که برای تنظیم فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رژیم غذایی یک برنامه غذایی سالم برای لاغر شدن و تنظیم سطح فشار خون در اختیار شما قرار می‌دهد. رژیم دش برای افرادی مناسب است که در معرض فشار خون بالا و بروز بیماری‌های قلبی قرار دارند. میزان مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی در این رژیم افزایش پیدا می‌کند. محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا در افرادی که رژیم‌های گیاهخواری را دنبال می‌کنند، بسیار کم است.

 به همین دلیل، تصمیم گرفتند یک رژیم متفاوت بر پایه سبزیجات و میوه ابداع کنند که با نام رژیم دش شناخته می‌شود. با این حال برخی منابع پروتئینی مانند مرغ بدون چربی، ماهی و لوبیا در این رژیم مصرف می‌شود. اما نمی‌توانید مقدار زیادی گوشت قرمز، نمک، قند و شکر مصرف کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل مفید بودن رژیم دش برای فشار خون بالا، این است که مقدار مصرف نمک کاهش پیدا می‌کند. میزان مصرف نمک در این رژیم غذایی کمتر از یک قاشق چای‌خوری در روز است.

11.رژیم گیاهخواری و وگان

از دیگر رژیم های کاهش وزن، رژیم گیاه‌خواری است که طرفداران بسیار زیادی در تمام جهان دارد. طی چند سال گذشته، رژیم‌های گیاهخواری از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند. این رژیم انواع مختلفی دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، رژیم گیاهخواری از بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و بعضی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. میزان مصرف غذاهای فرآوری شده، گوشت، غذاهای سرشار از کالری، قند، چربی و نمک در این رژیم کاهش پیدا می‌کند.

 به جای آن، مقدار مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و غذاهای سرشار از مواد مغذی افزایش پیدا خواهد کرد. افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند، باید توجه بسیار زیادی به برنامه غذایی خود داشته باشند. به عنوان مثال باید مکمل و ویتامین‌های کافی مصرف کنند تا در معرض کمبود مواد مغذی قرار نگیرند. 

  • انواع رژیم گیاهخواری 

یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های گیاهخواری، رژیم لاکتو گیاهخواری است. در این رژیم غذایی، امکان مصرف گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ وجود ندارد. برخی محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و کره نیز از رژیم غذایی حذف می‌شوند. در رژیم لاکتو اوو گیاه خواری (Lacto-ovo)، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ از برنامه غذایی حذف خواهد شد.

 اما می‌توان لبنیات مصرف کرد. در رژیم اوو گیاه خواری (Ovo)، گوشت، ماهی، مرغ و محصولات لبنی از برنامه غذایی حذف می‌شود. اما می‌توان تخم مرغ مصرف کرد. دشوارترین رژیم گیاهخواری، رژیم وگان است. در این رژیم، تمامی غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و مواردی مانند این از برنامه غذایی حذف می‌شود. 

12.رژیم کارنیور یا گوشت خواری

از دیگر رژیم‌های غذایی، رژیم گوشتخواری است که میزان مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا را کاهش می‌دهد. این یک رژیم غذایی، یک رژیم محدود کننده است که با خطر کمبود مواد معدنی و ویتامین همراه می‌باشد. به همین دلیل افرادی که رژیم گوشتخواری یا رژیم کارنیور را دنبال می‌کنند، باید تحت نظر متخصص تغذیه قرار گیرند. نگرانی‌های مختلف در رابطه با این رژیم غذایی وجود دارد.

 اما برخی متخصصان تغذیه معتقد هستند، رژیم کارنیور گزینه مناسبی برای لاغری و حفظ سلامتی است. طراحان این رژیم معتقد هستند، سیستم بیولوژیکی بدن انسان برای مصرف گوشت طراحی شده است. به همین دلیل، حذف کربوهیدرات و غذاهای گیاهی باعث بهبود سلامتی می‌شود. 

میزان مصرف برخی ترکیبات غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی در این رژیم افزایش پیدا می‌کند. ‌برخی مطالعات نشان داده است، این رژیم غذایی باعث کاهش وزن، بهبود تجزیه غذا، افزایش انرژی، کاهش التهابات و بهبود تمرکز می‌شود. طرفداران این رژیم معتقد هستند، حذف غذاهای گیاهی و کربوهیدرات‌های نامناسب باعث تنظیم سطح انسولین، کاهش نفخ بدن و تقویت انرژی می‌شود.

13.رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که بهترین رژیم غذایی برای لاغری شکم و پهلو چیست؟ نمی‌توان رژیم غذایی خاصی برای لاغر شدن شکم و پهلو معرفی کرد. تمامی رژیم‌های غذایی سالم به نوعی بر چربی سوزی شکم و پهلو موثر هستند. اگر اضافه وزن شدیدی در ناحیه شکم یا پهلو دارید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی مشورت کنید. می‌توانید از رژیم‌های غذایی سالم و استاندارد برای لاغر شدن این نواحی استفاده کنید.

 یکی از مهم‌ترین راهکارها برای لاغر شدن این ناحیه، انجام تمرینات ورزشی است. اگرچه رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر چربی سوزی شکم دارد، ولی ممکن است به تنهایی موثر نباشد. بنابراین بهتر است از تکنیک‌های ورزشی و تمرینات هوازی برای لاغر شدن چربی‌های اضافی این ناحیه استفاده کنید. برای لاغر شدن شکم و پهلو از مصرف شکر و چربی‌های اشباع شده خودداری کنید. می‌توانید مواد غذایی سالم را به رژیم خود اضافه کنید. 

نکته مهم در خصوص انتخاب نوع رژیم غذایی

نکته مهمی که باید درباره آن صحبت شود، این است که رژیم‌های غذایی معرفی شده دارای اصول و قوانین خاصی هستند. ممکن است این قوانین با شرایط جسمانی فعلی و سبک زندگی شما سازگار نباشند. بنابراین بهتر است از انتخاب خودسرانه این رژیم‌های غذایی خودداری کنید. حتماً با متخصصان تغذیه فیت کلاب مشورت کرده و بهترین رژیم را برای حفظ سلامتی و تناسب اندام بدن خود انتخاب کنید.

رژیم چاقی و افزایش وزن 

اگرچه بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای لاغر شدن هستند، اما برعکس این موضوع نیز صادق است. بعضی افراد بسیار لاغر هستند و دنبال روشی برای چاق شدن می‌باشند. چاق شدن و لاغر شدن هر دو به یک اندازه دشوار هستند. تنها چیزی که به تسهیل و بهبود نتایج رژیم های لاغری و چاقی کمک می‌کند، دریافت مشاوره از یک متخصص تغذیه است. اما سوال مهم این است که با کدام متخصص تغذیه مشورت کنیم؟ 

چه فردی می‌تواند بهترین اطلاعات را  در مورد رژیم چاقی و افزایش وزن  در اختیار ما قرار دهد؟ متخصص‌های تغذیه مجموعه فیت کلاب! این افراد به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند تا شما را به وزن دلخواه خود برسانند و به حفظ سلامتی بدن شما کمک کنند. در ادامه به طور کامل درباره رژیم چاقی و افزایش وزن توضیح می‌دهیم: 

1.رژیم افزایش وزن سالم و اصولی 

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که اغلب افراد مرتکب می‌شوند، این است که برای چاق شدن به سراغ مواد غذایی نامناسب و پرکالری می‌روند. این مواد غذایی تاثیرات نامطلوبی بر تناسب اندام دارند. علاوه بر این، خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهند. بنابراین بهتر است از روش‌های مناسب برای افزایش وزن کمک بگیرید. مهم‌ترین مسئله در رژیم افزایش وزن سالم و اصولی، تغذیه سالم است. تغذیه و ورزش دو مکمل عالی برای تناسب اندام و چاق شدن هستند. 

برای چاق شدن باید مقدار بیشتری غذاهای سالم مصرف کنید. انواعی از مواد غذایی برای افزایش وزن مصرف می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است مصرف اسموتی پروتئینی گزینه مناسبی برای چاق شدن باشد. می‌توانید این ماده غذایی را به رژیم خود اضافه کنید. بهتر است برای انتخاب مواد غذایی با متخصص‌های تغذیه مشورت کنید. به طور کلی باید به ازای هر کیلوگرم از وزن خود، به صورت روزانه ۳۰ کالری مصرف کنید. بنابراین فردی که قصد افزایش وزن دارد، باید مقدار بیشتری کالری دریافت کند.

  • مواد غذایی مناسب برای افزایش وزن

 برخی مواد غذایی به افزایش وزن کمک می‌کنند و شامل موارد زیر هستند: 

  • برنج
  • شیر
  • نان کامل
  • غلات صبحانه
  • کره‌های طبیعی
  • انواع میوه
  • روغن زیتون
  • روغن کنجد
  • آووکادو
  • انواع آجیل
  • بادام زمینی
  • کره بادام زمینی
  • ماهی‌های چربی
  • گوشت مرغ
  • گوشت بلدرچین
  • گوشت قرمز
  • ماهی
  • انواع آجیل
  • تخم مرغ

2.درمان لاغری و رسیدن به وزن ایده آل 

درمان لاغری و رسیدن به وزن ایده آل فرایندی نیست که طی یک روز یا یک هفته انجام شود. برای اینکه لاغری شدید را درمان کنید و به وزن دلخواه خود برسید، باید فعالیت‌های گوناگونی را انجام دهید. در قدم اول باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و شرایط جسمانی خود را بررسی کنید. اگر لاغری شدید باعث بروز برخی بیماری‌ها شده باشد، پزشک داروهای خاصی را برای شما تجویز می‌کند. مصرف این داروها یا مکمل‌ها به افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام کمک خواهد کرد.

 در قدم دوم باید تغییراتی در سبک زندگی یا رژیم غذایی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر اشتهای کمی دارید، غذاهایی را مصرف کنید که اشتها آور هستند. در قدم دوم باید بدن خود را هیدراته نگه دارید. برخی فعالیت‌های ورزشی نیز به افزایش وزن کمک می‌کنند. البته به شرط اینکه قبل و بعد از تمرین، مواد غذایی مناسب مصرف کنید. مصرف پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم را افزایش دهید تا زودتر به نتیجه برسید. 

همچنین می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید. یکی از مهم‌ترین تغییرات سبک زندگی که به چاق شدن کمک می‌کند، خواب کافی است. کاهش کیفیت خواب شبانه تاثیر بسیار زیادی بر چاقی یا لاغری دارد. ولی به طور کلی، فراموش نکنید که ابتدا باید علت لاغری مشخص شود. 

رژیم غذایی سالم و سالم خوری 

مهم‌ترین درخواست متخصصان تغذیه از مردم این است که رژیم غذایی سالم و سالم خوری را دنبال کنند. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که رژیم غذایی سالم و سالم‌خوری چیست؟ رژیم غذایی سالم رژیمی است که به بهبود سلامتی بدن کمک کند یا از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری کند. در این رژیم غذایی، انواعی از مواد مغذی مثل درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها وجود دارد. 

میزان مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و چربی‌های سالم در رژیم غذایی سالم افزایش پیدا می‌کند. در یک رژیم غذایی مناسب، باید درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها و چربی‌ها به صورت متعادل توزیع شده باشند. علاوه بر این، میزان مصرف غذاهای فرآوری شده، مواد افزودنی، قند، چربی‌های اشباع شده و ترانس در این رژیم‌های غذایی کاهش پیدا می‌کند. 

توجه داشته باشید که رژیم‌های سالم به معنی محدودیت مواد غذایی یا حذف گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن نیست. رژیم‌هایی که باعث گرسنگی شدید یا محدودیت مواد غذایی می‌شوند، آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کنند. یک رژیم غذایی مناسب باعث افزایش انرژی بهبود روحیه و خلق و خو، تقویت سلامتی و مواردی مانند این می‌شود.

رژیم غذایی ناسالم 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، الگوهای غذایی نامناسب باعث آسیب رسیدن به بدن می‌شوند و با عوارض گوناگونی همراه هستند. به عنوان مثال ممکن است باعث تغییر خلق و خو و اختلال در عملکرد اندام‌های داخلی بدن شوند. رژیم‌های غذایی ناسالم باعث نوسانات قند خون می‌شوند و خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. زمانی که منابع غذایی مفید وارد بدن شما نشوند، ذهن و اندام‌های داخلی بدن عملکرد مطلوبی نخواهند داشت. 

اما سوال مهم این است که رژیم غذایی ناسالم چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود تا یک رژیم غذایی در دسته رژیم‌های ناسالم قرار گیرد؟ در پاراگراف بعدی به این سوال مهم شما پاسخ می‌دهم.

چرا یک رژیم غذایی در دسته رژیم های ناسالم قرار می گیرد؟ 

برخی رژیم‌های غذایی در دسته رژیم‌های ناسالم قرار می‌گیرند. اغلب این رژیم‌ها، بعضی از وعده‌های غذایی مهم را حذف می‌کنند. به عنوان مثال حذف وعده صبحانه برای بازه زمانی طولانی مدت، آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند و باعث کاهش اشتها کاهش شدید قند خون، ضعف خستگی و مواردی مانند این می‌شود. بنابراین اکثر رژیم‌هایی که وعده‌های غذایی اصلی را هضم می‌کنند، رژیم‌های ناسالم هستند. 

دسته دوم رژیم‌هایی هستند که برخی گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند. حذف گروه‌های غذایی باعث کاهش تنوع غذا می‌شود. علاوه بر این، بدن شما به انواعی از مواد مغذی نیاز دارد. این مواد مغذی برای بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، برخی رژیم‌های غذایی ناسالم با کاهش سطح آهن، روی، منیزیم، اسید چرب امگا ۳ و مواردی مانند این همراه هستند. کمبود این مواد مغذی باعث کاهش انرژی بدن و تغییراتی در خلق و خو می‌شود.

رژیم‌هایی که شما را به مصرف مواد غذایی ناسالم تشویق کنند، در دسته رژیم‌های نامناسب قرار می‌گیرند. به عنوان مثال مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های ساده، کربوهیدرات‌های ناسالم و فرآوری شده مثل نان سفید و مواردی مانند این، باعث کاهش ناگهانی قند خون می‌شوند. کاهش ناگهانی قند خون باعث کاهش انرژی بدن می‌شود. در ادامه رژیم‌های غذایی ناسالم را به طور کامل معرفی می‌کنیم: 

1.رژیم تخم مرغ 

نوعی رژیم غذایی برای لاغری که در دسته رژیم‌های ناسالم قرار می‌گیرد، رژیم تخم مرغ است. این رژیم نوعی برنامه برای لاغر شدن است که با محدودیت مصرف مواد غذایی همراه می‌باشد. افرادی که رژیم تخم مرغ را دنبال می‌کنند، صرفاً باید یک وعده غذایی در روز مصرف کنند. میزان مصرف کربوهیدرات در این رژیم تا حد زیادی کاهش می‌یابد. اما پروتئین مورد نیاز بدن از تخم مرغ دریافت می‌شود.

 به همین دلیل طراحان رژیم تخم مرغ معتقد هستند، این برنامه غذایی به کاهش وزن بدون از دست دادن عضله کمک می‌کند. توجه داشته باشید که رژیم تخم مرغ یک برنامه غذایی استاندارد و رسمی نیست. به همین دلیل به شکل‌های مختلفی طراحی شده است. یکی از معروف‌ترین رژیم‌های تخم مرغ، رژیم تخم مرغ آب پز است. در این رژیم صرفاً باید سه وعده غذایی در روز مصرف کنید. در هر سه وعده باید تخم مرغ مصرف شود. 

همچنین اجازه مصرف میان وعده ندارید. می‌توانید آب یا نوشیدنی‌های بدون کالری مصرف کنید. پروتئین موجود در تخم مرغ باعث افزایش احساس سیری می‌شود. علاوه بر این به چربی سوزی و لاغری بدن کمک می‌کند. مصرف پاستا، نمک، قند، شکر، فست فود، گوشت پرچرب، غذاهای سرخ کردنی و چیپس در این رژیم ممنوع است. 

2.رژیم سیب

یکی دیگر از رژیم‌های عجیب و غریب که در دسته رژیم‌های ناسالم قرار می‌گیرد، رژیم سیب است. (هر کی از راه رسیده و برای خودش یک رژیم ساخته! رژیم کفش! رژیم در، رژیم پنجره! والا اعصاب نمیزارن!) این رژیم نوعی برنامه غذایی ۵ روزه است. بخش مهم وعده‌های غذایی اصلی، سیب است. در روز اول می‌توانید برای صبحانه، ناهار و شام سیب مصرف کنید. در روز دوم نیز می‌توان برای صبحانه و شام سیب مصرف کرد. اما برای وعده ناهار، بهتر است سیب و سبزیجات مصرف کنید.

 از روز سوم تا روز پنجم می‌توان انواعی از میوه، آبمیوه تازه، اسموتی، سبزیجات، لبنیات و پروتئین مصرف کرد. سیب سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر است. علاوه بر این، کالری متوسطی دارد. در یک سیب با اندازه متوسط بین ۸ تا ۱۰۰ کالری وجود دارد. جدا از این مسئله، سیب به عنوان یک میان مفید شناخته می‌شود. به همین دلیل به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

همچنین نقش مهمی در تقویت عملکرد سیستم عصبی دارد. به همین دلیل در اغلب رژیم‌های غذایی گنجانده می‌شود. فیبر موجود در این میوه به مولکول‌های چربی وصل می‌شود. سپس مانع از جذب چربی در بدن خواهد شد. علاوه بر این، سیب باعث افزایش احساس سیری می‌شود و میزان اشتها را کاهش می‌دهد. ولی به طور کلی، مصرف سیب برای چند روز متوالی چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. 

3.رژيم سيب زمينی، یک رژیم لاغری سریع

رژیم سیب زمینی یکی از انواع رژیم لاغری سریع است که برای کاهش وزن در بازه زمانی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این رژیم، کالری مورد نیاز بدن شما از سیب زمینی دریافت می‌شود. علاوه بر این، این سیب زمینی می‌تواند فیبر و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم کند. رژیم سیب زمینی شکل‌های مختلفی دارد.

 در ساده‌ترین رژیم، شما باید برای چند روز فقط سیب زمینی مصرف کنید. بنابراین رژیم سیب زمینی در دسته رژیم‌های محدود کننده قرار می‌گیرد و با محدودیت مصرف مواد غذایی همراه است. به همین دلیل نباید برای بازه زمانی طولانی مدت ادامه پیدا کند.

  • برخی قوانین مهم رژیم سیب زمینی 

اگر این رژیم را انتخاب کرده‌اید، باید به برخی قوانین و اصول مهم رژیم سیب زمینی توجه داشته باشید. قانون اول این است که صرفاً سیب زمینی ساده و آب پز شده مصرف کنید. باید این کار را برای بازه زمانی ۳ تا ۵ روز ادامه دهید. یعنی نمی‌توانید سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید. البته برخی افراد از مقدار کمی روغن زیتون برای سرخ کردن سیب زمینی استفاده می‌کنند که چندان توصیه نمی‌شود. قانون دوم این است که به صورت روزانه بین ۰.۹ تا ۲.۳ کیلوگرم سیب زمینی مصرف کنید. یعنی نمی‌توانید بیشتر از این مقدار سیب زمینی میل کنید.

 برای طعم‌دار کردن سیب زمینی می‌توان از مقدار بسیار کمی پنیر، خامه ترش، سس کچاپ و کره استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که سس کچاپ باید به صورت خانگی تهیه شده باشد. همچنین مشکلی برای مصرف نمک همراه با سیب زمینی وجود ندارد. اما بهتر است میزان مصرف نمک را کاهش دهید. افرادی که رژیم سیب زمینی را دنبال می‌کنند، اجازه مصرف نوشیدنی‌های پرکالری مانند اسموتی یا شیک ندارند. این افراد باید آب، چای ساده یا قهوه سیاه مصرف کنند. به طور کلی، این رژیم قوانین گوناگونی دارد. اما نکته مهم این است که با محدودیت یا حذف برخی گروه‌های غذایی همراه است. به همین دلیل ممکن است برای بدن شما مناسب نباشد. 

4.رژیم شیر

یکی دیگر از رژیم های کاهش وزن که در دسته رژیم‌های ناسالم قرار می‌گیرد، رژیم شیر است. در این رژیم غذایی، باید به صورت روزانه ۴ وعده شیر کم چرب مصرف کنید و این کار را تا یک ماه ادامه دهید. به نظر نمی‌رسد این رژیم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. طراحان این رژیم غذایی معتقد هستند، مصرف بالای کلسیم باعث کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این، به تجزیه چربی‌های شکم و پهلو کمک می‌کند. اما این منطق علمی نیز چندان مورد استقبال متخصصان تغذیه قرار نگرفته است. 

رژیم شیر و خرما چیست؟ و برای لاغری و کاهش وزن خوبه!؟

شیر نمی‌تواند یک ماده غذایی کامل برای تامین انواعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. این ماده غذایی صرفا برخی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و درصدی از پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌سازد. به طور کلی، مصرف یک لیوان شیر قبل از وعده غذایی اصلی باعث کاهش اشتها می‌شود. رژیم شیر انواع مختلفی دارد. در یکی از رژیم‌ها، افراد باید به صورت روزانه ۲ لیتر شیر بنوشند.

برخی مطالعات نشان داده است، شیر به تامین انرژی بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول بد بدن دارد. این ماده غذایی سرشار از چربی‌های سالم است و باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن می‌شود. اما مصرف بیش از حد و مداوم شیر توصیه نمی‌شود. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب این رژیم غذایی با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

5.رژیم ارتشی، یک نوع رژیم نظامی است؟

یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های غذایی که در دسته رژیم‌های ناسالم قرار می‌گیرد، رژیم ارتشی نام دارد. این رژیم غذایی با نام رژیم ارتشی سه روزه نیز شناخته می‌شود. طراحان این رژیم معتقد هستند، رژیم نظامی به کاهش وزن در بازه زمانی کوتاه مدت کمک می‌کند. با کمک این رژیم غذایی، می‌توانید در بازه زمانی یک هفته بین ۴ تا ۵ کیلو کاهش وزن داشته باشید. در سه روز اول، میزان کالری دریافتی روزانه تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در چهار روز بعدی، یک برنامه غذایی با کالری نامحدود در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توانید این چرخه ۷ روزه را تا یک ماه ادامه دهید تا به وزن دلخواه خود برسید.‌ البته توجه داشته باشید که ادامه دادن این رژیم غذایی برای بازه زمانی طولانی مدت بسیار دشوار است. یک فرد بزرگسال به صورت میانگین به ۲۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری نیاز دارد.

 در رژیم ارتشی میزان کالری مصرفی روزانه، کمتر از ۱۰۰۰ کالری است. کاهش شدید کالری دریافتی روزانه آسیب شدیدی به بدن وارد می‌کند. همچنین باعث تغییراتی در متابولیسم بدن می‌شود. در چهار روز بعدی، می‌توانید تا ۱۵۰۰ کالری مصرف کنید. ولی معمولاً اینگونه بیان می‌شود که شخص می‌تواند در چهار روز دوم هرچه می‌خواهد مصرف کند و محدودیت کالری ندارد. اما در واقعیت این مسئله درست نیست. 

6.رژیم انگور

یکی دیگر از رژیم های غذایی ناسالم، رژیم انگور است. انگور یک میوه بسیار مقوی برای بدن است و سرشار از ترکیبات مغذی مفید مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفات، سولفات، کلر و فروکتوز می‌باشد. ترکیبات مغذی موجود در این میوه نقش مهمی در بازسازی و ترمیم بافت دارند. در این رژیم غذایی، باید برای بازه زمانی ۳ روز انگور مصرف کنید. از این رژیم برای درمان برخی اختلالات مزمن در اروپا استفاده می‌شود. (اگرچه هنوز مطمئن نیستیم که این روش درمانی صحیح باشد!) 

در روز اول از زیباجو درخواست می‌شود تا حدود ۵۰۰ گرم انگور مصرف کند. در روز دوم باید ۵۰۰ گرم دیگر مصرف کند. مقدار مصرف انگور به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند تا به ۳ کیلوگرم برسد. اما شخص نمی‌تواند هیچ غذای دیگری مصرف کند! ابداع کنندگان این رژیم غذایی معتقد هستند، رژیم انگور باعث پاکسازی معده و روده خواهد شد.

 برخی افراد این رژیم غذایی را برای بازه زمانی یک هفته ادامه می‌دهند. این دسته از افراد صرفاً باید آب و انگور مصرف کنند. انگور باید هر دو ساعت یکبار به همراه با پوست و دانه‌ها مصرف شود. مصرف کربوهیدرات مانند نان و برنج و خوراکی‌های دیگر در این رژیم ممنوع است. همچنین لازم است انگور رسیده و شیرین مصرف شود.

برنامه غذایی بدنسازی

اگر به بدنسازی علاقه دارید و به دنبال یک بدن ورزیده و خوش فرم هستید، (مثل من عاشق سیکس پکین ولی فقط دو تا پکشو دارین :)) باید توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید. از نظر مربیان ورزشی، تمرینات بدنسازی و برنامه غذایی مکمل یکدیگر هستند. بنابراین همه ورزشکاران از جمله بدنسازان باید رژیم‌ غذایی بدنسازی را دنبال کنند. نکته مهم این است که یک رژیم غذایی خاص و عمومی وجود ندارد. هر فردی باید رژیم اختصاصی مربوط به خود را دریافت کند. 

برنامه غذایی بدنسازی باید با شرایط جسمانی شما سازگاری داشته باشد و با برنامه ورزشی شما همسو باشد. حتی اگر به صورت ۲۴ ساعته تمرینات بدنسازی و قدرتی انجام دهید، باز هم نمی‌توانید بدون برنامه غذایی به نتیجه دلخواه خود برسید. برخی افراد تصور می‌کنند بدنسازی به معنی انجام تمرینات دشوار و کاهش کالری دریافتی روزانه است.

 این یک تصور کاملا اشتباه است. زیرا زمانی که تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، بخش قابل توجهی از انرژی بدن مصرف می‌شود. در نتیجه باید وعده‌های قبل و بعد از تمرین مصرف کنید تا انرژی مورد نیاز بدن شما تامین شود. در غیر این صورت، عضلات و ماهیچه‌ها رشد نمی‌کنند. اغلب بدنسازان بیشتر از سه وعده غذایی در روز مصرف می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است تعداد وعده‌های غذایی تا ۶ یا ۷ وعده افزایش یابد.

رژیم غذایی مختص بیماری ها و شرایط خاص

همه انسان‌ها ممکن است در دوره‌های مختلف زندگی به بیماری‌های گوناگونی مبتلا شوند. برخی بیماری‌ها بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند. اما بعضی بیماری‌ها به بیماری‌های مزمن تبدیل می‌شوند و بر زندگی روزمره شما تاثیر می‌گذارند. ابتلا به بیماری‌های مزمن یا موقت با مشکلات گوناگونی همراه است. می‌توان علائم بسیاری از بیماری‌ها را با مصرف دارو کاهش داد. اما برای درمان بیماری‌های مزمن باید به مسائل دیگری نیز توجه داشته باشید.

 به عنوان مثال در کنار مصرف دارو یا انجام روش‌های درمانی، باید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید. زیرا علائم بسیاری از بیماری‌ها به رژیم غذایی شما وابسته است. یعنی برخی مواد غذایی باعث تشدید علائم و بعضی دیگر باعث بهبود علائم بیماری می‌شود.

بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات هنگام ابتلا به بیماری‌های مختلف، توجه به رژیم غذایی و مشورت با متخصص تغذیه است. (اگر تو هم مثل هزاران نفر دیگه به بیماری‌های مزمن یا موقت مبتلا شدی، بهتره به متخصص‌های مجموعه فیت کلاب مراجعه کنی. پس همین حالا برای دریافت با متخصص‌های این مجموعه مشورت کن تا علائم بیماری سریع‌تر کاهش پیدا کنه) در ادامه بعضی از رژیم‌های غذایی برای بیماری‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم: 

1.رژیم غذایی برای دیابتی ها

افرادی که به بیماری‌ دیابت مبتلا هستند، باید توجه زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشند. این دسته از افراد باید به صورت روزانه مقدار مشخصی غذا مصرف کنند. به عنوان مثال، تعیین مقدار مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی بیماران دیابتی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا کربوهیدرات یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سطح قند خون است.

 افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید مقدار کربوهیدرات غذاهای مختلف را اندازه‌گیری کنند و اطلاعاتی درباره شمارش کالری به دست آورند. زمان مصرف غذا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. باید برای مصرف وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده برنامه‌ریزی کنید تا از افزایش یا کاهش شدید سطح گلوکز خون جلوگیری شود.

  • غذاهای مفید برای بیماران دیابتی

 برخی غذاهای مفید برای بیماران دیابتی که می‌توان در رژیم غذایی برای دیابتی ها استفاده کرد شامل موارد زیر هستند: 

    • میوه ها و سبزیجات
    • غلات کامل مانند گندم کامل، برنج قهوه‌ای، جو، کینوا و جو دوسر
    • پروتئین‌ها مانند گوشت بدون چربی، مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، آجیل، لوبیا، عدس و توفو
    • لبنیات بدون چربی یا کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر
  • غذاهای نامناسب برای بیماران دیابتی 

برای تنظیم قند خون باید از مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خودداری کنید. معمولا مواد غذایی زیر در رژیم غذایی دیابتی‌ها گنجانده نمی‌شود. البته منظور این نیست که تمام مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید. بلکه می‌توانید مقدار مصرف آن‌ها را کاهش دهید: 

  • غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، کیک، بستنی، غلات شیرین شده و میوه‌های کنسرو شده با شکر اضافه
  • نوشیدنی با قندهای افزوده مانند آبمیوه، نوشابه معمولی و نوشیدنی ورزشی یا انرژی زا معمولی
  • برنج سفید، تورتیلا، نان و پاستا 
  • سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی سفید، ذرت و نخود فرنگی

2.رژیم غذایی برای کبد چرب

یکی از بیماری‌های شایع در تمام نقاط جهان، بیماری کبد چرب است که دارای گریدهای مختلف می‌باشد. در این بیماری، میزان تجمع و ذخیره چربی در کبد افزایش پیدا می‌کند. این مسئله به مرور زمان بر عملکرد کبد تاثیر می‌گذارد و آسیب شدیدی به بدن وارد خواهد کرد. بیماری کبد چرب انواع مختلفی دارد و شامل بیماری کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی است. بیماری کبد چرب الکلی در اثر مصرف بیش از حد الکل بروز پیدا می‌کند. 

ترکیبات تولید شده در اثر تجزیه الکل به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شوند. روش‌های مختلفی برای درمان بیماری کبد چرب وجود دارد. اما ساده‌ترین روش، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، برخی رژیم‌های غذایی به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کنند. رژیم غذایی برای کبد چرب شامل غذاهای سرشار از فیبر پتاسیم، آهن، ویتامین C، ویتامین D، غذاهای کم کالری، قند و چربی اشباع هستند. 

  • نکات مهم رژیم غذایی بیماری کبد چرب 

برای کاهش علائم این بیماری، باید مصرف غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، لوبیا، شیر و روغن را افزایش دهید. همچنین بهتر است به مقدار کافی فیبر مصرف کنید. فیبر تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد کبد دارد. برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، نان، غلات کامل و برنج سرشار از فیبر هستند. علاوه بر این بهتر است میزان مصرف مایعات و آب را افزایش دهید. دهیدراته شدن بدن یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن کبد است.

  • رژیم غذایی کبد چرب گرید 1

همانطور که گفته شد، بیماری کبد چرب گریدهای مختلفی دارد. یکی از گریدهای این بیماری، کبد چرب گرید یک است. در این بیماری، مقدار چربی تجمع یافته در کبد کم بیشتر از حالت عادی است. با این حال بیماری کبد چرب گرید ۱ چندان نگران کننده نیست. می‌توانید از روش‌های ساده مثل تغییر رژیم غذایی برای درمان این بیماری استفاده کنید. البته قبل از هر چیزی، باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. 

متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب بهترین همراهان شما برای کاهش علائم بیماری کبد چرب هستند. اگر اضافه وزن شدیدی دارید، بهتر است رژیم‌های لاغری را دریافت کنید و وزن خود را کمی کاهش دهید. زیرا اضافه وزن و چاقی بر بروز بیماری و تشدید علائم کبد چرب موثر است. علاوه بر این، باید مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید. تا حد امکان اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید. همچنین باید فعالیت‌های ورزشی انجام دهید و غذاهای پرچرب را از رژیم خود حذف کنید.

  • رژیم کبد چرب گرید ۲

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، اغلب افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی در این دسته قرار می‌گیرند. بهترین روش برای درمان کبد چرب گرید ۲ استفاده از رژیم‌های غذایی سالم و تغییر سبک زندگی است. برخی مواد غذایی مانند توت، چای سبز، قهوه، غلات کامل، ماهی چرب، بروکلی، جو دوسر، روغن زیتون و آجیل به کاهش علائم این بیماری کمک می‌کند. بهتر است از مصرف غذاهای چرب، شور، شیرین نوشیدنی‌های الکلی و مواردی مانند این خودداری کنید.

  • رژیم کبد چرب گرید ۳

بیماری کبد چرب گرید ۳ یک بیماری بسیار خطرناک است که باعث آسیب شدید کبد می‌شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال یک روش درمانی مناسب باشید. در این بیماری، بخشی از بافت کبد به دلیل رسوب چربی زخم می‌شود. همین مسئله باعث بروز شرایطی به نام فیبروز کبدی خواهد شد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید از مصرف قند و فروکتوز اجتناب کنند. به هیچ وجه علائم بیماری کبد چرب گرید ۳ را نادیده نگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

3.رژیم غذایی برای کاهش اوره و کراتینین

کراتینین نوعی ماده زائد است که در اثر متابولیسم ماهیچه‌ها تولید می‌شود. این ماده از طریق کلیه دفع می‌شود. تجمع بیش از حد کراتینین در بدن باعث اختلال در عملکرد کلیه می‌شود. در چنین شرایطی، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. اوره نیز ماده سمی است که در اثر متابولیسم پروتئین تولید می‌شود و فرایند دفع آن از طریق کلیه انجام خواهد شد. 

تجمع اوره در بدن بسیار خطرناک است. برای کاهش مقدار اوره و کراتینین، باید رژیم‌های غذایی سالم و در اصل رژیم غذایی برای کاهش اوره و کراتینین را دنبال کنید. برای بهبود عملکرد کلیه‌ها و کاهش این دو ماده، باید مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین با منشاء حیوانی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی و میگو را کاهش دهید. 

  • مواد غذایی مناسب برای کاهش کراتینین و اوره 

برای کاهش مقدار کراتینین و اوره، بهتر است به برخی نکات غذایی توجه داشته باشید و مواد غذایی مناسبی را مصرف کنید. این نکات غذایی شامل موارد زیر هستند: 

  • میزان مصرف فرآورده‌های لبنی مانند شیر و پنیر را کاهش دهید. زیرا این ترکیبات غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و باعث افزایش سطح اوره در بدن می‌شوند.
  • مقدار کمتری حبوبات و قارچ مصرف کنید. زیرا این دو ماده باعث افزایش تولید اوره و کراتینین می‌شوند. البته نیازی نیست حبوبات و قارچ را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • آب بیشتری مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.
  • مصرف آب سبزیجات را افزایش دهید. زیرا آب سبزیجات به تامین املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند.
  • از مصرف بیش از حد مایعات حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه و چای خودداری کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها باعث افزایش تولید ادرار می‌شوند و نقش مهمی در دهیدراته شدن بدن دارند.
  • برخی مواد غذایی مانند خیار، شلغم، جو، کاهو، گل‌کلم، انواع جوانه‌ها، تربچه و شیر سویا به کاهش مقدار کراتینین و اوره کمک می‌کنند. 

4.رژیم اسلیو 

رژیم اسلیو یکی دیگر از رژیم‌های غذایی است که مربوط به دوره قبل از جراحی اسلیو یا بعد از آن می‌باشد. بعد از جراحی اسلیو معده، باید توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید. زیرا تا چند هفته در دوره نقاهت قرار دارید. در این دوره زمانی، باید مصرف مایعات را افزایش دهید. پیشنهاد می‌کنیم رژیم اسلیو را از چند هفته قبل از جراحی شروع کنید.

 به این ترتیب، با آمادگی بیشتری برای جراحی اقدام خواهید کرد. رعایت این رژیم غذایی به بهبود عوارض احتمالی بعد از جراحی کمک می‌کند. در ابتدا باید غذاهای مایع مصرف کنید. به مرور زمان، می‌توانید به سمت غذاهای جامد بروید. بهتر است از مصرف بیش از حد غذا به خصوص در روزهای اول بعد از جراحی خودداری کنید. وعده‌های غذایی اصلی را به چند وعده غذایی کوچک تقسیم کنید و به آرامی غذا میل کنید.

 میزان مصرف چربی‌های اشباع شده، شیرینی و قند را کاهش دهید. همچنین از مصرف غذاهای سرشار از کالری هستند خودداری کنید. هر تکه کوچک از غذا را به صورت کامل بجوید. از مصرف غذاهایی مانند برنج، نان، سبزیجات خام، میوه‌های تازه و گوشت قرمز در هفته‌های اول بعد از جراحی بپرهیزید. زیرا این مواد غذایی به راحتی جویده نمی‌شوند. ترجیحاً می‌توانید گوشت را به صورت چرخ کرده میل کنید. 

5.رژیم شیردهی و بارداری 

 بهتر است به تغذیه در دوران بارداری و شیردهی توجه داشته باشید. ماه‌های اول شیردهی اهمیت بسیار زیادی دارد. تغذیه مناسب در دوران شیردهی باعث بهبود سلامت و رشد نوزاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای مادران شیرده ایجاد می‌شود، این است که چه غذاها و نوشیدنی‌هایی به سلامتی نوزاد آسیب می‌رسانند؟ چه مواد غذایی باعث افزایش رشد نوزاد می‌شوند؟ متخصصان تغذیه به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهند. مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید مقدار کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهند. 

معمولا باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری بیشتر مصرف کنید تا انرژی لازم برای انجام فعالیت روزمره و تولید شیر فراهم شود. برای دریافت کالری اضافی، می‌توانید مصرف برخی مواد غذایی مثل نان سبوس‌دار، کره بادام زمینی، موز، سیب و ماست را افزایش دهید. ولی به طور کلی قبل از مصرف مواد غذایی، با متخصص تغذیه مشورت کنید و رژیم شیردهی و بارداری دریافت کنید. زیرا ممکن است فرزند شما به برخی مواد غذایی حساسیت داشته باشد.

  • غذاهای مناسب برای دوران شیردهی 

برخی مواد غذایی به بهبود رشد کودک و حفظ سلامتی مادر کمک می‌کنند. به عنوان مثال غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، عدس، لبنیات، غذاهای دریایی و مواردی مانند این، نقش مهمی در حفظ سلامتی کودک و مادر دارند. همچنین می‌توانید انواع غلات کامل و میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم خود اضافه کنید.

توجه داشته باشید که برخی مواد غذایی باعث تغییر مزه شیر مادر می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود تا کودک طعم‌های مختلف را احساس کند و زودتر برای مصرف غذاهای جامد آماده شود. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین را فراموش نکنید. ویتامین برای سلامتی کودک و مادر الزامی است. می‌توانید برای مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

6.رژیم غذایی برای فریتین بالا

فریتین یک پروتئین در خون است که برای ذخیره‌سازی آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود شدید این ماده باعث فقر آهن می‌شود. همانطور که می‌دانید، فقر آهن یک بیماری بسیار شایع است که آسیب شدیدی بدن وارد می‌کند. این بیماری به خصوص در دوره بارداری بروز پیدا می‌کند. همچنین بانوان ورزشکار و افراد گیاهخوار در معرض فقر آهن قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از این مسئله، باید غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید و یک رژیم غذایی برای فریتین بالا داشته باشید.

 این مواد غذایی به افزایش سطح فریتین خون کمک می‌کنند. منابع آهن مورد نیاز بدن شامل منابع آهن هِم و غیرهِم هستند. منابع غذایی حاوی آهن هم باید همراه با غذاها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C مصرف شوند. این غذاها و نوشیدنی‌ها باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شوند. 

  • منابع غذایی برای تامین آهن و ویتامین C بدن

برخی منابع غذایی برای تامین آهن و ویتامین C بدن شامل موارد زیر هستند:

  • سوپ عدس با فلفل دلمه‌­ای
  • سالاد کلم با آب لیمو و سس روغن زیتون و توت ‌فرنگی تازه
  • همبرگر گوشت گاو یا بیکن با سیب زمینی پخته شیرین سرخ شده
  • جو دوسر بادام، کیوی و کشمش
  • هوموس (نخود پخته له شده با سیر) و آب پرتقال

7.رژیم غذایی همانژیوم کبد

همانژیوم کبدی به معنی رشد خوش خیم عروق خونی در کبد می‌باشد. این بیماری چندان نگران کننده نیست. حتی احتمال بروز بیماری سرطان کبد بعد از رشد خوش خیم رگ‌های خونی و پیچیدگی رگ‌ها در کبد، بسیار کم است. این بیماری در کبد روز پیدا می‌کند. معمولا از آزمایش‌های تصویربرداری برای تشخیص آن استفاده می‌شود. معمولاً رژیم غذایی تاثیر چندانی بر بیماری همانژیوم کبدی ندارد. ولی بر عملکرد کلی کبد و بهبود سلامت آن تاثیر می‌گذارد. 

بنابراین بهتر است رژیم‌های غذایی سالم  در اصل رژیم غذایی همانژیوم کبد دنبال کنید. برخی رژیم‌های غذایی تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد کبد دارند. به عنوان مثال می‌توانید میزان مصرف قند و چربی‌های ناسالم را کاهش دهید. برخی راهکارهای دیگر نیز بر سلامت کبد تاثیر می‌گذارند. 

به عنوان مثال بهتر است از مصرف فست فود و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. همچنین باید مصرف خوراکی‌های صنعتی حاوی مواد افزودنی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، می‌توانید روز خود را با یک صبحانه کامل و سرشار از پروتئین و فیبر شروع کنید. غذاهایی مصرف کنید که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و باعث کاهش التهابات کبد می‌شوند. 

8.رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک بیماری بسیار شایع است که ناشی از کاهش فعالیت غده تیروئید می‌باشد. این بیماری با علائم گوناگون مثل خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، درد شدید استخوان‌ها و ماهیچه‌ها همراه است. اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید به رژیم غذایی خود توجه کنید و یک رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید مناسب تهیه کنید. در وهله اول برخی داروها برای درمان بیماری کم کاری تیروئید تجویز می‌شود. در قدم دوم، بیمار باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، رژیم غذایی و تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد غده تیروئید دارد.

 برخی مواد غذایی باعث افزایش انرژی بدن می‌شوند و به تنظیم ترشح هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کنند. در حالی که برخی دیگر تاثیرات نامطلوبی بر ترشح این هورمون‌ها دارند. بیماری کم کاری تیروئید زمانی بروز پیدا می‌کند که میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی کاهش یابد. همین مسئله باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن خواهد شد.

  • غذاهای مناسب برای بیماری کم کاری تیروئید 

یکی از بهترین مواد غذایی برای بیماری کم کاری تیروئید، لبنیات پرچرب، سبزیجات غیرنشاسته‌ای، پروتئین‌های سالم، غلات بدون گلوتن و مواردی مانند این هستند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید میزان مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهند. یکی از بهترین مواد مغذی که باید به رژیم غذایی شما اضافه شود، ید است. این ماده نقش مهمی در افزایش ترشح هورمون‌های تیروئیدی دارد و به تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کند. 

علاوه بر این، سلنیوم نیز برای بهبود عملکرد غده تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از غده تیروئید در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بنابراین بهتر است غذاهای سرشار از سلنیوم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برخی از این مواد غذایی شامل آجیل برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و حبوبات هستند. 

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم غذایی و تغذیه مناسب توضیح داده شد. همانطور که مشاهده کردید، رژیم‌های غذایی انواع مختلفی دارند و در دسته‌های گوناگونی قرار می‌گیرند. انتخاب یک رژیم غذایی استاندارد و ایده‌آل کار چندان ساده‌ای نیست. متاسفانه بسیاری از افراد رژیم‌های غذایی ناسالم مانند رژیم تخم مرغ، رژیم سیب مواردی مانند این را برای لاغری یا تناسب اندام انتخاب می‌کنند. رژیم‌های غذایی سریع با محدودیت شدید کالایی و حذف گروه‌های غذایی خاص همراه هستند.

به همین دلیل نباید برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند. در غیر این صورت، آسیب شدیدی به بدن شما وارد خواهند کرد. به جای اینکه صرفاً به یک رژیم غذایی پایبند باشید، تغییراتی در عادات غذایی خود ایجاد کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، به شما کمک می‌کنند تا عادات غذایی ناسالم را تغییر دهید.

 برخی عادات غذایی مانند مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین، مصرف غذاهای فرآوری شده، خوردن غذا در زمان نامناسب و مواردی مانند این، باعث چاقی بیش از حد یا بروز برخی بیماری‌ها می‌شوند. بنابراین بهتر است برای دریافت نکات و کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و برنامه غذایی دریافت کنید.

 

5 Responses

  1. سلام. من تازه با فیت کلاب آشنا شدم و خیلی دوست دارم بیشتر در مورد رژیم غذایی و روش کار شما آشنا بشم. تا به الان چندین دکتر تغذیه رفتم ولی نتونستم ادامه بدم . آخرین دکتر تغذیه ام دکتر فرشچی بود . چون انقدر غذاهای تکراری میدن که واقعا دیگه نمیشه ادامه دادم .
    ممنون میشم اگر در مورد شما بیشتر بدونم

  2. عالی من میتونم یک برنامه رژیم برای فیتنیس داشته با شم هزینه اش چی قد میشه اگه میشه جواب منو بدید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه