جودوسر برای لاغری و کاهش وزن | چطور می توانیم با جودوسر وزن کم کنیم؟

مواد مغذی جودوسر 

جودوسر یک ماده غذایی بسیار محبوب است که اغلب به عنوان وعده غذایی صبحانه مصرف می‌شود. این نوع جو، در واقع نوعی غلات کامل بدون گلوتن است و انواع مختلفی دارد پژوهشگران و پزشکان معتقد هستند، این ماده غذایی می‌تواند برای سلامتی بدن موثر باشد.

 اما سوال مهم این است که بر کاهش وزن نیز تاثیر می‌گذارد؟ طی سال‌های اخیر، یکی از بهترین و سالم‌ترین راه‌های کاهش وزن مصرف جودوسر بود. با این حال لاغری با کمک این ماده غذایی، به مسائل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره مصرف جودوسر برای لاغری توضیح دهیم. اگر شما نیز به این غلات صبحانه علاقه دارید، بهتر است این مطلب را تا پایان مطالعه کنید. 

جودوسر چیست؟

جودوسر چیست؟
جودوسر چیست؟

 جودوسر نوعی غلات است و معمولا به عنوان یک وعده غذایی صبحانه مغذی مصرف می‌شود. این ماده غذایی به شکل‌های مختلف مثل پرک شده، بلغور و مواردی مانند این مصرف می‌شود. طی چند سال اخیر، مردم روش‌های جدیدی برای مصرف جو دوسر پیدا کرده‌اند.

 به عنوان مثال هنگام پخت فرنی، کیک و شیرینی، نان، سوپ و مواردی مانند این، از این محصول استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این غلات، سالم و مفید بودن آن است. پژوهش‌های مختلفی نشان داده است که ترکیبات موجود در جودوسر، می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. در هر ۱۰۰ گرم جو دوسر ترکیبات زیر وجود دارد: 

  • کالری: ۳۸۹ گرم
  • آب: ۸ درصد
  • پروتئین: ۱۶٫۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۶۶٫۳ گرم
  • شکر: ۰ گرم
  • فیبر: ۱۰٫۶ گرم
  • چربی: ۶٫۹ گرم

مواد مغذی جودوسر 

مواد مغذی جودوسر 
مواد مغذی جودوسر

جو دوسر سرشار از مواد مغذی گوناگون است. به همین دلیل همواره توسط متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی پیشنهاد می‌شود و در انواع برنامه‌های غذایی جای می‌گیرد. در ادامه برخی از این مواد مغذی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • فیبر

فیبر یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در جو دوسر است که خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. فیبر حتی بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، مواد غذایی حاوی فیبر باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. زیرا نقش موثری در کاهش اشتها و افزایش احساس سیری دارند. علاوه بر این، به تنظیم قند خون کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد جو دو سر حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است.

  • پروتئین

یکی دیگر از مواد مغذی موجود در این ماده، پروتئین است. مقدار پروتئین در جو دو سر، کمتر از فیبر یا کربوهیدرات است. به همین دلیل لازم است سایر مواد مغذی حاوی پروتئین مثل حبوبات، گوشت، تخم مرغ و مواردی مانند این در رژیم غذایی شما گنجانده شود. زیرا مصرف جو دوسر به تنهایی، نمی‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کند. 

از نظر متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی، پروتئین نقش مهمی در ساخت توده عضلانی دارد و احساس سیری را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند بر افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیرگذار باشد. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، می‌توانید جو دو سر را با برخی مواد غذایی حاوی پروتئین مثل آجیل، لبنیات، پودر پروتئین و تخم مرغ ترکیب کنید.

  • ویتامین ها و مواد معدنی

جودوسر حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین‌ها و مواد معدنی، نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارند. برخی مواد معدنی و ویتامین‌های این غلات صبحانه، شامل موارد زیر هستند:

  • تیامین
  • منگنز
  • فلز مس
  • نیاسین
  • ویتامین B6
  • کلسیم
  • اهن
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • فلز روی
  • چربی

خواص جو دو سر برای لاغر شدن

مطالعات نشان می‌دهد، جودوسر برای لاغری کاملاً مناسب است و تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن دارد. در ادامه برخی خواص جودوسر برای لاغری را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • کنترل اشتها

یکی از مهم‌ترین خواص این ماده، کنترل اشتها است. همانطور که گفته شد، مواد غذایی حاوی فیبر باعث کاهش اشتها می‌شوند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارند. در جو دو سر، نوعی فیبر محلول وجود دارد که باعث بروز احساس سیری کاذب می‌شود. یعنی با مصرف این ماده، میزان ترشح هورمون‌های اشتها کاهش پیدا می‌کند.

 افرادی که به پرخوری شدید مبتلا هستند یا به سمت خوراکی‌های نامناسب و تنقلات چرب و شور می‌روند، کاندیدای کاملاً مناسبی برای مصرف جو دوسر خواهند بود. هرچه مصرف خوراکی‌های مضر کاهش یابد، فرآیند کاهش وزن با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که فیبر محلول چه تاثیری بر کاهش اشتها دارد؟ فیبر محلول ماده‌ای است که به راحتی در بدن هضم نمی‌شود. این ماده برای مدتی در معده باقی می‌ماند و میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد.

  • تامین انرژی مورد نیاز بدن

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص جو دوسر برای لاغری، تامین انرژی مورد نیاز بدن است. ترکیبات موجود در این ماده غذایی، انرژی روزانه مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند. افرادی که به رژیم غذایی خاصی پایبند هستند، به صورت روزانه کالری کمتری نسبت به روزهای معمولی دریافت می‌کنند. کاهش حجم غذا و کالری روزانه، در نهایت باعث پایین آمدن سطح انرژی بدن خواهد شد. به همین دلیل، باید مواد غذایی مصرف کنید که انرژی و سوخت مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند. بدن انسان برای تامین انرژی، از کربوهیدرات یا قندها استفاده می‌کند. 

همانطور که گفته شد، جودوسر سرشار از کربوهیدرات است. از طرفی، مقدار کربوهیدرات موجود در این غلات به اندازه‌ای نیست که باعث تجمع چربی اضافی شود. به همین دلیل، به مرور زمان وزن کاهش پیدا خواهد کرد. مصرف این ماده غذایی به خصوص برای افرادی که فعالیت‌های بدنی زیادی دارند، ضروری است. به عنوان مثال اگر به صورت روزانه تمرینات ورزشی انجام می‌دهید یا به سر کار می‌روید، به ترکیبات مغذی نیاز خواهید داشت تا انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. 

  • چربی ‌سوزی

از دیگر خواص جودوسر برای لاغری، چربی سوزی است. مطالعات نشان داده است مصرف جودوسر، باعث ترشح برخی هورمون‌های لاغری می‌شود. علاوه بر این ترکیبات موجود در جودوسر، بر افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، به مرور زمان چربی‌های دور شکم یا سایر نواحی بدن تجزیه خواهند شد. افرادی که تمرینات ورزشی هوازی انجام می‌دهند، بهتر است برای افزایش سرعت چربی سوزی برخی مواد غذایی مثل جو دوسر مصرف کنند. 

نحوه مصرف جو دو سر برای لاغری 

همانطور که گفته شد، نحوه مصرف این ماده غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر جودوسر به شکل درستی مصرف نشود، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به افزایش وزن شود. جالب است بدانید این ماده می‌تواند بر افزایش وزن نیز تاثیرگذار باشد. در ادامه نحوه مصرف این غلات برای لاغری را بیان می‌کنیم. 

  • برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید، پیشنهاد می‌کنیم جو دو سر را به عنوان صبحانه مصرف کنید. نحوه مصرف این غلات به صلاحدید متخصص تغذیه بستگی دارد. اما می‌توانید از روش زیر برای مصرف جو دوسر به عنوان صبحانه استفاده کنید: 
  • ابتدا باید مقدار کمی جو پرک شده تهیه کنید. یک فنجان از جو دو سر را با سه فنجان آب یا شیر روی حرارت قرار دهید. حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس چاشنی مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید. البته چاشنی نباید شامل مقدار زیادی شکر یا مواد غذایی چاق کننده باشد. بهتر است برای مصرف چاشنی با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • روش دیگر این است که جو دو سر را به عنوان یک وعده غذایی کامل در کنار مواد پروتئینی مثل سفیده تخم مرغ آب پز، ماست یونانی یا پودر پروتئین مصرف کنید. 
  • جو دو سر را با برخی مواد مغذی مثل خرما، سیب، انجیر عسل و مواردی مانند این میل کنید.
  • افرادی که از رژیم افزایش وزن پیروی می‌کنند، باید جودو سر را همراه با شکلات، خامه و سایر ترکیبات سرشار از کالری مصرف کنند.

زمان مصرف جودوسر برای لاغر شدن

زمان مصرف این ماده برای لاغری اهمیت بسیار زیادی دارد. متخصصان تغذیه معتقد هستند مصرف جو دوسر در وعده صبحانه، انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره را فراهم می‌کند. علاوه بر این، باعث احساس افزایش احساس سیری کاذب و کاهش اشتها طی روز خواهد شد. همین مسئله باعث می‌شود کمتر به سراغ مواد غذایی مضر بروید. 

همانطور که گفته شد، جو دو سر سرشار از فیبر است. بنابراین مصرف این غلات در وعده صبحانه، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند. اگر طی روز تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، می‌توانید این ماده غذایی را تا یک یا دو ساعت قبل و بعد از تمرینات ورزشی میل کنید. البته بهتر است به شکل خودسرانه برای مصرف جو دوسر اقدام نکنید. متخصص تغذیه، بهتر از هر شخص دیگری در این باره به شما کمک خواهد کرد.

عوارض مصرف جو دو سر

این ماده غذایی معمولاً با عوارض چندانی همراه نیست و به عنوان یک ماده مغذی و سالم مصرف می‌شود. مطالعات نشان داده است جو دوسر می‌تواند بر افزایش یا کاهش وزن تاثیر داشته باشد. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این غلات، باعث بروز مشکلات گوناگون مثل سوء تغذیه، نفخ، ضعیف شدن بافت عضلانی و مواردی مانند این خواهد شد.

اشتباهات رایج هنگام مصرف جودوسر برای لاغر شدن

شاید تصور کنید کاملاً مطابق با برنامه غذایی متخصص تغذیه پیش می‌روید. اما گاهی اوقات برخی اشتباهات کوچک، مانع از کاهش وزن می‌شود و اثرات مفید جو دو سر را از بین می‌برد. در ادامه برخی اشتباهات رایج هنگام مصرف این ماده برای لاغر شدن را بیان می‌کنیم.

  1. یکی از بزرگترین اشتباهات هنگام مصرف جودوسر برای لاغری، مصرف بیش از حد شکر یا سایر شیرین کننده‌ها با این غلات است. شکر سرشار از کالری است و می‌تواند قند خون را نیز افزایش دهد. در نتیجه، بهتر است مصرف مواد قندی را تا حد امکان کاهش دهید تا سریع‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید.
  2. شیر پرچرب نیز سرشار از کالری می‌باشد. بنابراین بهتر است جو دو سر را همراه با شیر کم چرب میل کنید. اگر قصد دارید مکمل پروتئینی را به مخلوط شیر و جو دوسر اضافه کنید، بهتر است از یک پیمانه استفاده کنید. پروتئین نباید بیشتر از حد معمول مصرف شود. در غیر این صورت، نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث تجمع چربی در اطراف شکم یا سایر نواحی بدن می‌شود.
  3. از مصرف بلغور جو دو سر بسته‌بندی شده یا طعم‌دار خودداری کنید. زیرا حاوی مقدار بسیار زیادی مواد فرآوری شده و قند و نمک هستند.

فواید جو دو سر برای  سلامتی

جو دو سر علاوه بر اینکه برای لاغری یا افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. در ادامه برخی فواید این ماده برای سلامتی را بیان می‌کنیم.

  • متعادل سازی قند خون

پژوهش‌ها نشان داده است، جو دو سر تاثیر بسیار زیادی بر متعادل سازی سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دارد. با مصرف این ماده، میزان کالری دریافتی روزانه کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه، کربوهیدرات و گلوکز کمتری وارد خون می‌شود. همین مسئله به کاهش ترشح انسولین کمک می‌کند و قند خون را متعادل می‌سازد. 

  • تقویت سیستم ایمنی

از دیگر خواص جو دو سر برای سلامتی، تقویت سیستم ایمنی بدن است. مواد مغذی موجود در این ماده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به عنوان مثال، برخی مواد معدنی مثل مس، آهن، روی و آنتی اکسیدان‌ها، بر این مسئله تاثیرگذار هستند. 

  • کمک به هضم غذا

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص جو دوسر برای سلامتی، کمک به هضم غذا است.‌ فیبر موجود در این ماده غذایی، بر آنزیم‌های روده تاثیر می‌گذارد و به عبور مدفوع از بدن کمک می‌کند. همین مسئله باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری یبوست و هموروئید می‌شود. همچنین از بروز بیماری‌های خطرناک‌تر مثل سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

  • کاهش سطح کلسترول بد

برخی پژوهش‌ها نشان داده است، مصرف جو دو سر، به کاهش سطح کلسترول بد و به تعادل رساندن فشار خون کمک می‌کند. این ماده حاوی چربی‌های غیر اشباع است که میزان کلسترول مفید بدن را افزایش می‌دهند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل جودوسر برای لاغری توضیح داده شد. این غلات صبحانه محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و همراه با مواد مغذی دیگر مثل شیر، موز، خشکبار و سایر مواد غذایی مصرف می‌شود. جو دو سر حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و چربی‌های سالم است. به همین دلیل برای کاهش وزن و لاغری مناسب می‌باشد.‌ فیبر موجود در این ماده غذایی، به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند و احساس سیری را افزایش 

 شخص تمایل کمتری برای مصرف خوراکی‌ها و تنقلات نامناسب خواهد داشت. از طرفی پروتئین جو دوسر، در افزایش متابولیسم بدن نقش دارد. ویتامین‌ها نیز می‌توانند از ضعیف شدن بدن و مفاصل جلوگیری کنند. اگر یکی از افرادی هستید که از رژیم غذایی پیروی می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این غلات را مصرف کنید. اگر برای دریافت رژیم غذایی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در ارتباط بوده و سایر مطالب وبسایت فیت کلاب را مطالعه نمایید.

4 Responses

  1. سلام ممنون از توضیحاتتون بسیار عالی و کامل فقط چند سوال میشه پاسخ بدین ممنون میشم
    ۱_اگر جو دوسر پرک شده رو بسته بندی نخریم و به شکل فله ای کیلویی خریداری کنیم این محصول مال همون شرکت های بسته بندی نیست که ارزون تر کیلویی میفروشند؟ خیلی برام مهمه لطفا راهنمایی بفرمایید🙏🏻🙏🏻

    ۲_ میشه جو دوسر پرک شده چه سالم چه پودر شده رو با ماست قاطی کرد و صبحونه خورد، چون من شیر نمیتونم استفاده کنم
    چند سال پیش از این غلات آماده ی بسته بندی که خارجی بودن می خریدم و با ماست صبح ها میخوردم که انواع طعمهای مختلف داشت، تو بعضی مدل هاش حتی میوه های خشک شده مثل بلوبری و تمشک هم داشت

    ۳_ میشه جو دوسر پرک شده رو پودر کرد به انواع خورشت،خوراک لوبیا، عدسی، پلوهای مخلوط مثل لوبیا پلو ریخت؟

    ۴_جو دو سرِ پرک نشده یعنی بلغور جو رو میشه با بلغور گندم با هم مثل دمی درست کرد؟

    ۵_پودر شده اش رو روی انواع سالاد میشه استفاده کرد؟

    ممنون از صبر و شکیباییِ شما امیدوارم پاسخ سوال هام رو جواب بدین با تشکر

  2. سلام، وقت بخیر
    میتونم به ترکیب، موز و عسل اضافه کنم؟ تاثیرش افزایش وزن نمیشه؟ برای کاهش وزن صبحانه میخوام مصرف کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه