خاکشیر برای لاغری | مصرف خاکشیر چقدر برای کاهش وزن موثره!؟

خاکشیر برای لاغری

امکان ندارد ایرانی باشید و با خاکشیر آشنا نباشید! شربت خاکشیر در تابستان، برای ما ایرانی‌ها مثل آب روی آتش است. خاکشیر فواید درمانی بسیار زیادی دارد و علاوه بر خنک کردن بدن در گرمای شدید تابستان، می‌تواند بر بسیاری از مشکلات جسمی و درمان بیماری‌ها نیز موثر باشد. این گیاه از تیرۀ شب بویان بوده و به وفور برای درمان یبوست یا مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کمتر کسی می‌داند که خاکشیر تا حد زیادی برای لاغری نیز مناسب است.

 این گیاه به صورت مستقیم بر چربی‌های اضافی کبد تاثیر می‌گذارد و بسیاری از اندام‌های بدن را پاکسازی می‌کند. بنابراین اگر یکی از افرادی هستید که برای کاهش وزن اقدام کرده‌اید و از برنامه ورزشی یا رژیم غذایی پیروی می‌کنید، بهتر است از خاکشیر به عنوان یک مکمل عالی برای چربی سوزی استفاده کنید.

 البته مصرف خاکشیر به تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر کاهش وزن داشته باشد. با این وجود پژوهش‌ها نشان می‌دهد گیاه خاکشیر در کنار سایر برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی، وزن شما را کاهش می‌دهد. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره خاکشیر برای لاغری نکاتی را کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

خاکشیر چیست؟ 

قبل از هر چیزی، باید بدانید خاکشیر چیست و در کدام کشورها رشد می‌کند. خاکشیر با نام دیگر شووران نیز شناخته می‌شود و اسامی انگلیسی آن متعدد هستند. به عنوان مثال، برخی از این اسامی شامل (Descurainia Sophia)، flixweed) (herb-Sophia)) و (tansy mustard) می‌باشند. همانطور که بیان شد، این گیاه از تیرۀ شب بویان بوده و طی یک یا دو سال رشد می‌کند. به طور کلی، خاکشیر به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می‌شود و محدود به یک منطقه جغرافیایی نیست. یعنی در بسیاری از کشورهای دنیا رشد می‌کند.

معمولا کشورهای آسیای شرقی، پرورش دهنده این گیاه هستند. ایران و چین به عنوان تولید کننده و صادر کننده خاکشیر فعالیت می‌کنند. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی روی گیاه خاکشیر انجام شده است. نتیجه این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خاکشیر یک گیاه درمانی فوق العاده برای بسیاری از بیماری‌ها است.

خواص خاکشیر برای لاغری یا تناسب اندام 

خاکشیر خواص منحصر به فردی برای لاغری دارد و به مرور زمان بر کاهش وزن و تناسب اندام تاثیر می‌گذارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص خاکشیر برای لاغری را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.بهبود فعالیت روده 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص خاکشیر برای لاغری، بهبود فعالیت روده است. روده نقش موثری در جذب و هضم مواد غذایی دارد. به همین دلیل، فعالیت نادرست روده می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مثل افزایش وزن، یبوست و مواردی مانند این شود. در نتیجه، می‌توانید از خاکشیر برای بهبود فعالیت روده و کاهش وزن کمک بگیرید. جالب است بدانید خاکشیر نه تنها برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه برای درمان اسهال نیز مناسب است! این یکی از خواص اعجاب انگیز خاکشیر است. درمان اسهال و یبوست، به صورت ناخودآگاه منجر به پاکسازی روده شده و فرایند متابولیسم و سوخت و ساز بدنی به شکل بهتری انجام خواهد شد.

 در صورتی که خاکشیر با آب سرد ترکیب شود، به عنوان منقبض کننده روده عمل کرده و اسهال را درمان می‌کند. اما اگر با آب گرم درمان شود، می‌تواند به عنوان منبسط کننده عمل کرده و یبوست را درمان کند. بسیاری از افراد برای درمان یبوست و اسهال یا پاکسازی روده، از قرص‌های شیمیایی و سنتزی استفاده می‌کنند. اگرچه این قرص‌ها می‌توانند در وهله اول بر پاکسازی روده تاثیر بگذارند، اما آسیب‌ها و عوارض بسیار زیادی دارند.

 بنابراین در وهله اول، از ترکیبات گیاهی و مفید برای درمان بیماری‌ها استفاده کنید. با توجه به اینکه برای درمان اسهال و یبوست کافی است خاکشیر را با آب ترکیب کنید، بنابراین کالری اضافی وارد بدن شما نخواهد شد. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم برای مصرف خاکشیر و آب برای درمان اسهال و یبوست، با متخصصان تغذیه مشورت کنید تا در برنامه غذایی شما تداخلی ایجاد نشود. 

2.افزایش وزن 

تناسب اندام صرفاً به معنی کاهش وزن نیست. بسیاری از افراد دارای کمبود وزن شدید هستند و از تمرینات ورزشی یا رژیم غذایی برای افزایش وزن کمک می‌گیرند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که افزایش وزن باید به صورت اصولی و درست اتفاق بیفتد. بهترین روش افزایش وزن، این است که حجم عضلات و حجم برخی اندام‌های خاص را افزایش دهید. بسیاری از افراد برای افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام، از برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی کمک می‌گیرند.

 متخصصان تغذیه می‌توانند یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و سایر مواد مغذی را در اختیار شما قرار دهند که با مصرف آن به تناسب اندام می‌رسید. پژوهش‌ها نشان داده است که خاکشیر نیز بر افزایش وزن موثر می‌باشد. بنابراین می‌تواند در کنار برنامه رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از خاکشیر جهت افزایش وزن، لازم است مقداری از خاکشیر را با آب بشویید و چند ساعت در آب ولرم خیس کنید. در مرحله بعد، مقداری شیر به آن اضافه کرده و به صورت ناشتا بخورید. 

شیر سرشار از پروتئین است و می‌تواند بر افزایش وزن شما موثر باشد. به طور کلی اگر از برنامه رژیم افزایش وزن استفاده می‌کنید، مصرف پروتئین اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. پروتئین بر افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و افزایش حجم عضلات موثر است. اما باید به شکل درستی مورد استفاده قرار بگیرد. شیر یکی از بهترین لبنیات پروتئینی است که ترکیب آن با خاکشیر، وزن شما را افزایش می‌دهد. برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسید، بهتر است چند هفته از مخلوط شیر و خاکشیر استفاده کنید. 

3.جلوگیری از ضعف 

یکی دیگر از خواص خاکشیر برای لاغری، جلوگیری از ضعف است. ضعف شدید ممکن است شما را به سمت پرخوری سوق دهد. حتماً برای شما پیش آمده است که ضعف بعد از تمرینات ورزشی را تجربه کنید. برخی افراد به دلیل کمبود مواد مغذی یا ویتامین‌ها، به صورت روزانه ضعف و خستگی را تجربه می‌کنند. اما برخی دیگر بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی یا هنگام گرسنگی شدید، دچار ضعف و خستگی می‌شوند. به طور کلی، بهترین رژیم غذایی رژیمی است که به بدن شما فشار زیادی وارد نکند.

 اگر هنگام استفاده از برنامه رژیم غذایی دچار ضعف و خستگی می‌شوید، بهتر است به یک مجموعه حرفه‌ای‌تر مراجعه کرده و برنامه متناسب با شرایط بدنی خود دریافت کنید. برخی از افراد، به رژیم‌های لاغری بسیار سخت و طاقت فرسا روی می‌آورند. اگرچه این رژیم‌های لاغری وزن شما را به سرعت کاهش می‌دهند، اما در دراز مدت نتیجه معکوس دارند و آسیب بسیار زیادی به بدن شما وارد خواهند کرد. در هر حال اگر ضعف و خستگی زیادی را تجربه می‌کنید، می‌توانید از خاکشیر برای رفع این مشکل استفاده کنید.

 مقداری از خاکشیر و آب عسل را با یکدیگر ترکیب کرده و میل کنید. برای به دست آوردن آب عسل، یک کیلو عسل را در ۱۰۰۰ سی سی آب بریزید. سپس این مخلوط را بجوشانید. زمانی که مخلوط آب و عسل می‌جوشد، یک لایه کف مانند روی سطح آن ایجاد خواهد شد، این لایه را بردارید. سپس بگذارید دمای مخلوط آب و عسل کاهش پیدا کند. در مرحله بعد، می‌توانید مقداری از آن را برداشته و با خاکشیر مخلوط کنید. به این ترتیب کالری چندانی وارد بدن شما نخواهد شد و در عین حال، ضعف و خستگی خود را برطرف خواهید کرد. 

4.لاغری و کاهش وزن 

خاکشیر صرفاً بر افزایش وزن موثر نیست. خواص خاکشیر برای لاغری بسیار منحصر به فرد هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف خاکشیر به صورت ناشتا، می‌تواند بر کاهش وزن موثر باشد. برای لاغری با خاکشیر، ابتدا مقداری از این ماده را با آب بشویید و در یک لیوان آب ولرم بریزید. سپس مخلوط آب ولرم و خاکشیر را به صورت ناشتا میل کنید تا به مرور زمان مشکلات گوارشی برطرف شده و چربی‌های اضافی بدن از بین برود. 

البته دستورالعمل‌های خاصی برای استفاده از خاکشیر برای لاغری وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی مشورت کنید. مربیان ورزشی ممکن است با توجه به شرایط بدنی شما، دستورالعمل دیگری را برای مصرف خاکشیر در نظر بگیرند. برای اینکه طعم مخلوط آب ولرم و خاکشیر تغییر کند، می‌توانید مقداری آبلیمو یا گلاب به آن اضافه کنید.

 البته می‌توان برای شیرین شدن مقدار کمی شکر نیز به آن اضافه کرد. ولی افرادی که از برنامه‌های رژیم غذایی لاغری استفاده می‌کنند و اضافه وزن شدیدی دارند، بهتر است این مسئله را با متخصص تغذیه در میان بگذارند. زیرا مقدار کمی شکر، می‌تواند در برنامه رژیم غذایی شما تداخل ایجاد کرده و از کاهش وزن جلوگیری کند. 

5.پاکسازی سموم بدن

یکی دیگر از خواص خاکشیر برای لاغری، پاکسازی سموم بدن است. افزایش وزن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات ممکن است برخی بیماری‌ها یا تجمع سموم در بدن منجر به افزایش وزن شود و عملکرد سایر اندام‌ها را مختل کند. به همین دلیل، پاکسازی بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین ماده برای پاکسازی بدن به خصوص پاکسازی کبد، مصرف خاکشیر است. برای پاکسازی بدن از سموم و کاهش وزن، پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه مقدار کمی خاکشیر را با آب جوشانده و سپس مصرف کنید.

 البته برای پاکسازی، بهتر است مخلوط آب و خاکشیر بعد از صبحانه میل شود. همانطور که گفته شد، دستورالعمل‌های مصرف خاکشیر برای لاغری، افزایش وزن، پاکسازی بدن و مواردی مانند این، بسیار متنوع هستند. بنابراین صرفاً نباید به یک دستورالعمل اکتفا کنید. بهترین راه حل این است که به مربیان ورزشی و متخصصان تغذیه مراجعه کرده و بهترین دستورالعمل را دریافت کنید. 

سایر خواص خاکشیر برای بدن 

خاکشیر برای لاغری
خاکشیر برای لاغری

حالا که به طور کامل با خواص خاکشیر برای لاغری آشنا شدید، بهتر است با سایر خواص خاکشیر برای درمان بیماری‌ها نیز آشنا شوید. در ادامه برخی از خواص خاکشیر برای بدن را بیان می‌کنیم: 

1.دفع سنگ کلیه

یکی از مهم‌ترین خواص خاکشیر برای درمان بیماری‌ها، دفع سنگ کلیه است. کلیه‌ها مانند یک فیلتر در بدن عمل می‌کنند. یعنی مواد زائد و مایعات اضافی را خارج خواهند کرد. اما در برخی مواقع، این مواد زائد در کلیه‌ها تجمع پیدا می‌کنند و منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شوند. مصرف شربت خاکشیر و ترنجبین، می‌تواند سنگ کلیه را درمان کند. هر چقدر میزان ادرار افزایش یابد، احتمال اینکه سموم بدن و سنگ کلیه از بدن خارج شود بیشتر خواهد شد. 

2. کمک به زایمان طبیعی

جالب است بدانید خاکشیر برای سهولت زایمان طبیعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف خاکشیر در ماه‌های آخر بارداری، منجر به باز شدن دهانه رحم می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل سخت شدن زایمان طبیعی، باز نشدن دهانه رحم است. همانطور که می‌دانید، هنگام زایمان طبیعی دهانه رحم باید حداقل ۱۰ سانت باز شود. به همین دلیل، مادران باردار برای باز شدن دهانه رحم درد زیادی را تجربه می‌کنند. اگر در رابطه با این مسئله نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های آخر بارداری به صورت روزانه مقدار کمی خاکشیر مصرف کنید.

3.درمان لک های صورت

 خاکشیر یک گزینه کاملاً مناسب برای درمان لک‌های صورت است. پوست صورت انسان در معرض آلودگی‌ها و تجمع باکتری‌ها قرار دارد. هر چقدر آلودگی بیشتری روی سطح پوست تجمع پیدا کند، پوست صورت تیره‌تر خواهد شد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز باعث ایجاد لک صورت می‌شود. مصرف خاکشیر به صورت روزانه، می‌تواند بر درخشان شدن صورت و رفع لک‌های پوستی موثر باشد.

4.درمان شوره سر 

خاکشیر حتی بر درمان شوره سر نیز موثر است. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد شوره سر، اختلال در عملکرد کبد است.‌ کبد موظف است مواد زائد را به خوبی از بدن دفع کند. در صورتی که عملکرد کبد مختل شود، مواد زائد را از طریق روش‌های غیرمعمول مثل پوست سر دفع خواهد کرد. در نتیجه، شوره سر ایجاد می‌شود. البته دلایل مختلفی برای ایجاد شوره سر وجود دارد و اختلال در عملکرد کبد، تنها یکی از دلایل است. در صورتی که منشا شوره سر شما عملکرد نادرست کبد باشد، می‌توانید از خاکشیر برای پاکسازی کبد استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره خاکشیر برای لاغری صحبت شد. خاکشیر یک گیاه پرفایده برای درمان بسیاری از بیماری‌های بدن است. این ماده به وفور برای لاغری و تناسب اندام مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرقی نمی‌کند که از برنامه‌های غذای کاهش وزن استفاده می‌کنید یا افزایش وزن، در هر صورت خاکشیر می‌تواند بر هر دو حالت تاثیرگذار باشد و شما را به تناسب اندام برساند. البته نحوه مصرف خاکشیر اهمیت بسیار زیادی دارد.

 همانطور که گفته شد، مصرف خاکشیر همراه با شیر منجر به افزایش وزن می‌شود. اما اگر همراه با آب ولرم به صورت ناشتا مصرف شود، منجر به کاهش وزن خواهد شد. با توجه به اینکه دستورالعمل‌های مصرف خاکشیر بسیار متنوع هستند، پیشنهاد می‌کنیم به شکل خودسرانه برای مصرف خاکشیر اقدام نکنید. 

نگاهی اوقات ممکن است که یک دستورالعمل لاغری در بدن شما نتیجه معکوس داشته باشد. بهترین راه حل این است که به وبسایت مجموعه فیت کلاب مراجعه کرده و از متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی، دستورالعمل دریافت کنید.

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه