خواص عناب برای لاغری | چگونگی مصرف عناب برای لاغری و کاهش وزن

خواص عناب برای لاغری | چگونگی مصرف عناب برای لاغری و کاهش وزن

عناب که به خرمای قرمز یا خرمای چینی معروف است، یک میوه شیرین و خوش طعم می‌باشد که به عنوان یک میان وعده سالم مصرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای عناب این است که کالری بسیار پایینی دارد و فیبر و آنتی اکسیدان آن زیاد است. جالب است بدانید این میوه در دسرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تمام جهان محبوب است. 

بعد از رشد کامل، از درخت چیده شده و با استفاده از نور آفتاب خشک می‌شود. در پزشکی، این میوه برای کاهش اضطراب و استرس و بهبود کیفیت خواب مصرف می‌شود. برخی افراد معتقد هستند، عناب می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن و لاغری داشته باشد. در ادامه این مطلب از مجله تخصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره خواص عناب برای لاغری توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مواد مغذی عناب 

همانطور که گفته شد، این میوه کالری بسیار پایینی دارد و غنی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. در حدود ۳ گرم از این ماده، مواد مغذی زیر وجود دارد:

  • کالری: 79 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 20 گرم
  • فیبر: 10 گرم
  • ویتامین سی: ۷۷ درصد
  • پتاسیم: 5 درصد 

این ماده غذایی، می‌تواند به عنوان یک میان وعده عالی و سالم مصرف شود. زیرا کالری بسیار کمی دارد. علاوه بر این، عناب سرشار از ویتامین سی است. ویتامین سی یک ویتامین بسیار مهم برای بدن است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی دارد. مقدار قابل توجهی پتاسیم در این ماده وجود دارد که نقش مهمی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت بدن ایفا می‌کند.

 در واقع، عناب قادر است بخش مهمی از نیازهای تغذیه‌ای بدن را فراهم کند. زیرا دارای مقداری کربوهیدرات و قندهای طبیعی است که نقش مهمی در حفظ انرژی بدن دارند. 

خواص عناب برای لاغر شدن 

خواص عناب برای لاغر شدن 
خواص عناب برای لاغر شدن

خواص عناب برای لاغری، بسیار متعدد و گوناگون است. مطالعات متعددی نشان داده است، این میوه می‌تواند بر لاغر شدن و تجزیه سلول‌های چربی تاثیر گذار باشد. در ادامه برخی خواص عناب برای لاغری را به شما معرفی می‌کنیم: 

1.کالری کم

یکی از مهم‌ترین خواص عناب برای لاغری، کالری کم آن است. این میوه به دلیل کالری پایین خود، می‌تواند یک گزینه مناسب برای میان وعده یا وعده‌های غذایی کوچک باشد. برخی افراد برای مصرف میان وعده، به سراغ تنقلات چرب و شور و شیرین می‌روند. این تنقلات فرآیند کاهش وزن را به تعویق می‌اندازند و آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کنند. سطح پایین کالری عناب، از تجمع چربی‌های اضافی در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. 

2.کنترل گرسنگی

از دیگر خواص عناب برای لاغری، کنترل گرسنگی است. یکی از بزرگترین مشکلات افراد چاق یا دارای اضافه وزن شدید، عدم کنترل اشتها و گرسنگی شدید است. گرسنگی مداوم و مکرر، این افراد را به سمت خوراکی‌های نامناسب و چرب هدایت می‌کند. اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، در ابتدا باید اشتهای شدید خود را کنترل کنید.

 بر اساس پژوهش‌ها، نوعی فیبر محلول به نام «پکتین» در عناب وجود دارد. پکتین می‌تواند بر کاهش چربی بدن موثر بوده و به کاهش اشتها کمک کند. مصرف این میوه، باعث می‌شود تا چند ساعت احساس گرسنگی شدید نداشته باشید و به سمت خوراکی‌ها و مواد غذایی نامناسب نروید. در نتیجه، به مرور زمان لاغر خواهید شد. 

3. افزایش جذب پروتئین 

بدون شک یکی از مهم‌ترین خواص این میوه، افزایش جذب پروتئین است. در عناب، نوعی آنزیم‌های گوارشی وجود دارد که باعث تجزیه چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شود. به همین دلیل این ماده غذایی، یکی از بهترین میوه‌ها برای کنترل وزن یا کاهش وزن است. آنزیم‌های گوارشی موجود در عناب، میزان جذب پروتئین را افزایش می‌دهند. همانطور که می‌دانید، جذب پروتئین برای عضله‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین عناب نه تنها بر کنترل و کاهش وزن موثر است، بلکه برای رسیدن به تناسب اندام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.فیبر بالا 

یکی دیگر از خواص عناب برای لاغری، فیبر بالا و تامین مواد مغذی بدن است. یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که باید حتماً در رژیم‌های غذایی گنجانده شود، فیبر است. فیبر در بسیاری از ترکیبات غذایی مثل سیب زمینی، حبوبات و برخی میوه‌ها وجود دارد. عناب دارای مقدار زیادی فیبر و پروتئین و مقدار بسیار کمی کالری است.

 بنابراین بدیهی است که می‌تواند برای کاهش وزن و لاغر شدن مناسب باشد. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که فیبر چه تاثیری بر کاهش وزن دارد؟ این ماده می‌تواند احساس گرسنگی را برای مدت طولانی کاهش دهد. علاوه بر این، به بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش کمک می‌کند.

5.تقویت مفاصل 

از دیگر خواص عناب برای لاغری، تقویت مفاصل است. افرادی که به برنامه رژیم غذایی یا تمرینات ورزشی پایبند نیستند، در معرض خطراتی مثل پوکی استخوان، آسیب دیدن مفاصل یا ضعف مفصل‌ها قرار دارند. به همین دلیل، باید مواد غذایی گوناگونی برای تقویت استخوان‌ها مصرف کنند.

 مطالعات نشان می‌دهد، دمنوش عناب حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، مس، پتاسیم و منیزیم است. این ترکیبات معدنی، برای افزایش قدرت مفاصل و استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند. افرادی که به اضافه وزن شدید مبتلا هستند، می‌توانند دمنوش عناب را برای تقویت مفاصل مصرف کنند.

سایر فواید عناب برای حفظ سلامتی 

این ماده غذایی تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.افزایش آنتی اکسیدان بدن

یکی از مهم‌ترین خواص عناب برای سلامتی، افزایش آنتی اکسیدان بدن است. همانطور که گفته شد، این میوه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری‌ترپنیک است. همچنین حاوی مقدار قابل توجه ویتامین c می‌باشد. ویتامین سی، به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند و نقش موثری در روشن شدن پوست و حفظ سلامتی دارد. آنتی اکسیدان ترکیبی است که می‌تواند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

 رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایدار و فعالی هستند که به طور طبیعی در اتمسفر وجود دارند و با تابش مستقیم نور خورشید بیشتر تحریک می‌شوند. اگر پوست بدن برای مدت طولانی در معرض رادیکال‌های آزاد قرار گیرد، احتمال بروز مشکلاتی مثل لک، چروکیدگی پوست و مواردی مانند این افزایش خواهد یافت.

 پژوهش‌ها نشان می‌دهد رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی بروز برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها توانایی قابل توجهی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارند. به همین دلیل، می‌توانند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنند. یک مطالعه نشان داد، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کنند.

2.بهبود عملکرد مغز و خواب 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص عناب برای حفظ سلامتی بدن، بهبود عملکرد مغز و خواب است. در حال حاضر، این ماده به وفور برای افزایش کیفیت خواب و رفع اختلالات خواب مصرف می‌شود. اخیراً یک پژوهش درباره همین مسئله انجام شد. نتیجه نشان داد، دانه عناب می‌تواند کیفیت خواب در موش‌ها را افزایش دهد.

 یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی، اضطراب و استرس شدید است. پزشکان طب سنتی، عناب را به عنوان یک ماده موثر برای درمان اضطراب شدید و رفع اختلالات خواب تجویز می‌کنند. مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد، عناب بر تقویت حافظه نیز تاثیرگذار است. 

همچنین می‌تواند از سلول‌های مغزی در برابر ترکیبات تخریب کننده اعصاب محافظت کند. برخی محققان و پژوهشگران معتقد هستند، عصاره دانه این میوه بر درمان بیماری آلزایمر موثر است. البته لازم است بدانید، اکثر تحقیقات روی حیوانات انجام شده و هنوز وارد فاز انسانی نشده است. بنابراین نمی‌توان تا زمان دریافت اطلاعات دقیق‌تر به این نتایج تکیه کرد.

3.تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سلول‌ های سرطانی

از دیگر خواص عناب برای حفظ سلامتی، تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سلول‌های سرطانی است. برخی محققان معتقد هستند، این ماده قادر است از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. درون این میوه، ماده‌ای به نام پلی‌ ساکارید وجود دارد که نوعی قند طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است. این ماده می‌تواند رادیکال‌های آزاد را دفع کند و سلول‌های مضر را از بین ببرد. به همین دلیل، تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی دارد.

 کاهش التهابات و رادیکال‌های آزاد با کمک عناب، از بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند. مطالعه دیگری نشان داد فیبرهای موجود در این ماده غذایی، دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کنند. این مطالعه روی موش‌ها و با استفاده از عصاره عناب انجام شد. 

ابتدا مقداری از عصاره عناب وارد بدن موش‌ها شد. سپس ترکیبات موجود در عصاره، سلول‌های مهاجم مضر را از بین برده و سلول‌های طبیعی را تقویت کردند. همچنین، محققان اثبات کردند که عصاره عناب قادر است سلول‌های سرطانی مختلف از جمله سلول‌های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست را از بین ببرد.

4.کمک به هضم غذا 

بدون شک یکی از بهترین خواص عناب برای لاغری و حفظ سلامتی، کمک به هضم غذا است. به طور کلی هر چقدر فیبر موجود در مواد غذایی بیشتر باشد، فرآیند هضم به شکل بهتری انجام خواهد شد. حدود ۵۰ درصد عناب شامل کربوهیدرات و فیبر است. به همین دلیل، اثرات مفیدی بر عملکرد دستگاه گوارشی دارد.

 به عنوان مثال، می‌تواند باعث نرم شدن یا حجیم شدن مدفوع شود. در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل یبوست کاهش خواهد یافت. فیبر، سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و از نفخ شکم بعد از مصرف مواد غذایی جلوگیری می‌کند. عصاره عناب می‌تواند پوشش داخلی معده و روده را تقویت کند و خطر بروز مشکلاتی مثل زخم معده و رشد باکتری‌های مضر را کاهش دهد. 

5.تنظیم گردش خون 

برای تنظیم گردش خون، پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه چند عدد عناب مصرف کنید. مقدار زیادی آهن و فسفر در این میوه وجود دارد که بر بهبود گردش خون یا افزایش خون‌رسانی به سلول‌ها موثر است.  البته هنوز تحقیقات چندانی روی این مسئله انجام نشده است. اما پزشکان معتقد هستند مواد معدنی موجود در عناب، ممکن است بر بهبود گردش خون تاثیرگذار باشند. هر چقدر جریان خون در بدن افزایش یافته و به شکل بهتری گردش پیدا کند، فرد احساس شادابی و نشاط بیشتری خواهد داشت. زیرا سلول‌ها می‌توانند اکسیژن بیشتری دریافت کنند و عملکرد بهتری داشته باشند. بهبود جریان خون، حتی بر عملکرد سلول‌های مغزی نیز تاثیرگذار است و تمرکز را بالا می‌برد. 

معایب عناب 

به طور کلی، عناب یک ماده بی‌خطر است و آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. اما ممکن است با برخی داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد. به همین دلیل اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید این مسئله را به متخصص تغذیه اطلاع دهید. زیرا ممکن است پزشک بدون اطلاع از این موضوع، عناب را در برنامه غذایی شما قرار دهد.

 تاکنون مطالعات چندانی درباره معایب و عوارض عناب انجام نشده است. اخیراً یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد، عصاره عناب قادر است عوارض داروهای ضد تشنج را افزایش دهد. بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای مصرف این میوه اقدام نکنید. به خصوص اگر به یک رژیم غذایی خاص پایبند هستید، باید حتماً مشاوره دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب، به طور کامل درباره خواص عناب برای لاغری توضیح داده شد. عناب یک میوه بسیار خوش طعم با ظاهری شبیه به خرما است که خواص درمانی گوناگونی دارد. این ماده به کنترل وزن، تقویت مفاصل، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش احساس سیری کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص درمانی گوناگونی دارد.

به عنوان مثال بر بهبود عملکرد مغزی تاثیرگذار است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. مصرف این میوه به عنوان میان وعده، به مرور زمان باعث کاهش وزن می‌شود و شما را به تناسب اندام می‌رساند. اگر به اطلاعات بیشتری درباره مواد غذایی مناسب برای لاغری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب وبسایت فیت کلاب را مطالعه نمایید.

7 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه