روش های افزایش انگیزه برای لاغری | میخواهم لاغر بشم ولی انگیزه ندارم چه کار کنم؟ 😪

روش های افزایش انگیزه برای لاغری | میخواهم لاغر بشم ولی انگیزه ندارم چه کار کنم؟ 😪

مدتی است انگیزه خود را از دست داده و ورزش کردن را کنار گذاشته‌اید؟ تمایلی برای پیروی از رژیم غذایی ندارید و نسبت به لاغر شدن ناامید هستید؟ این وضعیت کاملاً طبیعی است. هر شخصی ممکن است انگیزه و روحیه خود را از دست داده و برنامه رژیم غذایی یا تمرینات ورزشی را کنار بگذارد. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بعد از مدت‌ها تلاش به نتیجه دلخواه خود نرسید یا کاهش وزن چشمگیری نداشته باشید.

  هر فردی انگیزه خاصی برای ورزش کردن دارد. برخی افراد با هدف لاغر شدن ورزش می‌کنند. اما برخی دیگر به عنوان بخشی از سبک زندگی یا روتین روزمره، به تمرینات ورزشی علاقه دارند. بنابراین انگیزه هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. شما نیز باید به دنبال یک انگیزه یا هدف خاص برای ورزش کردن باشید. 

اما توقع نداشته باشید که هر روز بتوانید انگیزه و انرژی خود را حفظ کنید. قطعاً بعضی روزها از خواب بلند می‌شوید و احساس می‌کنید توانایی انجام دادن هیچ کاری را ندارید. اما این موضوع نباید باعث شود از تمرینات ورزشی فاصله بگیرید. در ادامه بهترین راهکارها برای افزایش انگیزه لاغری را برای شما بیان می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید. 

چرا برخی افراد انگیزه لاغری را از دست می دهند؟ 

چرا برخی افراد انگیزه لاغری را از دست می دهند؟ 

عوامل مختلفی بر کاهش انگیزه لاغری تاثیرگذار هستند. سبک زندگی و عوامل محیطی، می‌توانند انگیزه یا انرژی شما را برای انجام هر کاری کاهش یا افزایش دهند. 

به عنوان مثال قضاوت‌ها یا افکار نادرست دیگران، تاثیر بسیار زیادی بر روحیه و انگیزه دارد. ممکن است مدت‌ها ورزش کنید، اما باز هم اطرافیان به شما بگویند که از نظر ظاهری و وزنی هیچ تغییری نکرده‌اید. این مسئله چقدر بر روحیه و افکار شما تاثیر می‌گذارد؟ بنابراین بهتر است در اولین مرحله، از افرادی که انرژی منفی به شما منتقل می‌کنند فاصله بگیرید. این افراد انرژی و انگیزه شما را کاهش می‌دهند و تاثیر نامطلوبی بر اهداف شما خواهند داشت.

 دومین عامل برای کاهش انگیزه لاغر شدن، رژیم‌های غذایی سخت و محدود کننده هستند. هیچکس تمایل ندارد رژیم‌های سخت که با گرسنگی شدید همراه هستند را تحمل کند. متاسفانه افرادی که اضافه وزن شدیدی دارند، به سمت رژیم‌های نامطلوب می‌روند تا به سرعت وزن خود را کاهش دهند. این رژیم‌ها صرفاً شما را ناامید و افسرده می‌کنند. بنابراین بهتر است به سراغ یک رژیم غذایی ایده‌آل و مناسب بروید.

 یک رژیم غذایی ایده‌آل، سرشار از مواد مغذی است و تمامی گروه‌های غذایی را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، با گرسنگی شدید همراه نیست و آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. علاوه بر این رژیم‌های استاندارد و مناسب، میزان کالری مصرفی روزانه را چندان محدود نمی‌کنند. رژیم غذایی که در مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، دقیقاً دارای همین ویژگی‌ها است.

 نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برنامه غذایی به تنهایی برای لاغر شدن کافی نیست. لازم است تمرینات ورزشی را نیز انجام دهید. 

روش های افزایش انگیزه برای لاغر شدن

روش‌های مختلفی برای افزایش انگیزه لاغر شدن وجود دارد. در ادامه برخی از این راهکارها را به شما معرفی می‌کنیم. 

1.انتظارات واقع بینانه داشته باشید

یکی از مهم‌ترین دلایل از دست دادن انگیزه برای لاغر شدن، این است که از خود انتظارات بالایی دارید. اگر ۱۱۰ کیلو وزن دارید، نمی‌توانید طی بازه زمانی دو هفته به ۸۰ کیلو برسید. بنابراین چرا به سراغ رژیم‌های غذایی نادرست و نامطلوب که با کاهش وزن سریع همراه هستند، می‌روید؟ این رژیم‌های غذایی نتایج موقت دارند و روحیه یا انگیزه شما را کاهش می‌دهند. قبل از هر چیزی، باید شرایط و نوع زندگی خود را بررسی کنید و سپس برای لاغر کردن تصمیم بگیرید. 

برخی رژیم‌های غذایی ادعا می‌کنند وزن شما را در بازه زمانی کمتر از یک ماه، بیشتر از ۲۰ کیلو کاهش می‌دهند! این برنامه‌های غذایی نباید شما را وسوسه کنند و سطح انتظارات شما را بالا ببرند. اکثر ورزشکاران توصیه می‌کنند در هر هفته، حدود نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کنید. اگرچه برای فردی با اضافه وزن شدید؛ نیم کیلو بسیار کم است، اما باید صبور باشید. ممکن است طی بازه زمانی یک یا دو ماه به نتیجه نرسید. ولی قطعاً بعد از گذشت ۶ ماه، به تناسب اندام خواهید رسید. 

اگر از همان ابتدا برای اهداف دست نیافتنی برنامه‌ریزی کنید و سطح انتظارات خود را بالا ببرید، خیلی زود ناامید و تسلیم خواهید شد. اهداف قابل دستیابی، باعث بروز احساسات مختلف مثل احساس موفقیت می‌شوند. به عنوان مثال اولین هدف شما باید این باشد که تا پایان هفته بعد، یک تا دو کیلوگرم وزن کم کنید. زمانی که به این نقطه می‌رسید، احساس موفقیت بیشتری خواهید داشت و با انگیزه بالاتری به سمت جلو حرکت خواهید کرد. افرادی که به مرور زمان وزن خود را از دست می‌دهند، نتایج دائمی دریافت خواهند کرد و مجدداً به حالت قبل باز نمی‌گردند. 

2.هدف گذاری های متعدد

یکی از بزرگترین مشکلات افراد چاق یا دارای اضافه وزن، این است که از همان ابتدا یک هدف کلی تعیین می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است با خود بگویند: «من تا پایان سه ماه آینده ۲۰ کیلوگرم وزن کم می‌کنم!» این هدف گذاری کاملاً غلط است. از نظر روانشناسان و مربیان ورزشی، هدف گذاری باید به صورت پله‌ای و مرحله به مرحله باشد. هدف اول، شما را به هدف دوم متصل می‌کند و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. هدف کلی چیست؟ کاهش وزن. بعد از اینکه این مسئله برای شما مشخص شد، باید به دنبال اهداف جزئی باشید. 

اهداف جزئی شامل موارد مختلفی هستند. به عنوان مثال کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته، کنار گذاشتن تنقلات چرب و شور، پرهیز از پرخوری، پایبند بودن به برنامه‌های ورزشی و مواردی مانند این، نمونه‌هایی از اهداف جزئی شما هستند. رسیدن به این اهداف بسیار راحت است. بنابراین برای کاهش انگیزه لاغری، بهتر است هدف خود را به شکل درست تعیین کنید. برای اثبات این مسئله، اخیراً یک پژوهش انجام شد. در این پژوهش از ۱۲۶ زن با اضافه وزن شدید خواسته شد تا در یک برنامه کاهش وزن شرکت کنند. 

نتایج پژوهش نشان داد افرادی که روی فرآیند لاغری و هدف گذاری‌های کوچک تمرکز کرده بودند، کاهش وزن بیشتری نسبت به افراد دیگر داشتند. حتی اگر رسیدن به اهداف جزئی برای شما سخت است، می‌توانید هدف‌های کوچک‌تر و ساده‌تر را امتحان کنید. به عنوان مثال با خود بگویید: «این هفته ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌کنم» یا «تا سه روز آینده، به هیچ وجه نوشابه و آبنبات مصرف نمی‌کنم!»

3.یک دفترچه کاهش وزن بسازید 

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کاهش انگیزه لاغری، ایجاد دفترچه کاهش وزن است. از نظر بسیاری از محققان و روانشناسان، نوشتن روی کاغذ تاثیر بسیار زیادی دارد. زمانی که خواسته‌ها و علایق خود را روی کاغذ می‌نویسید، احساس بهتری خواهید داشت و انگیزه بیشتری به دست می‌آورید. اگرچه مربیان ورزشی یا متخصصان تغذیه می‌توانند روی برنامه شما نظارت داشته باشند، اما آن‌ها فقط ۵۰ درصد کار هستند. ۵۰ درصد دیگر مربوط به تلاش و پشت کار شما است. 

به عنوان مثال؛ مطالعات نشان داده است افرادی که از یک برنامه غذایی پیروی می‌کنند و برای کوچک‌ترین کارها برنامه‌ریزی دارند، سریع‌تر از سایر افراد لاغر می‌شوند. بنابراین برای حفظ انگیزه لاغری، یک دفترچه کوچک و جمع و جور خریداری کنید. نام این دفترچه، دفترچه کاهش وزن است. باید هر چیزی را که مصرف می‌کنید، در این دفتر بنویسید. تمامی وعده‌های غذایی روزانه، میان وعده‌ها و حتی خطاهایی که مرتکب می‌شوید، در دفترچه مکتوب می‌شود. 

به عنوان مثال اگر امروز به برنامه غذایی خود پایبند نبوده‌اید و به عنوان میان وعده آبنبات مصرف کرده‌اید، باید این خطا را یادداشت کنید تا در روزهای بعدی تکرار نشود. علاوه بر این، می‌توانید بخشی از احساسات خود را در دفترچه یادداشت کنید. روزهایی که ناامید و نگران هستید، عواطف و احساسات درونی خود را بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا محرک‌های بیرونی را شناسایی کنید. ممکن است اطرافیان شما را سرزنش یا سرکوب کرده باشند. شناسایی این محرک‌ها، کمک می‌کند تا از آن‌ها فاصله بگیرید و به دنبال روش‌های مفید برای افزایش انگیزه باشید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

4.مثبت فکر کنید

همیشه محرک‌های خارجی، بر کاهش انگیزه لاغری تاثیرگذار نیستند. گاهی اوقات، افکار ناامید کننده شما هستند که مانع از ادامه مسیر می‌شود. بنابراین بهتر است مثبت فکر کنید  و تا حد امکان از افکار منفی و ناامید کننده دور شوید. ممکن است با خود بگویید «چگونه مثبت فکر کنم وقتی به نتیجه ایده‌آل خود نرسیده‌ام؟!» کاملاً حق با شماست. انسان زمانی که به ایده‌آل‌های خود نمی‌رسد، ناامید می‌شود و به مسائل منفی فکر می‌کند. اما مسئله مهم این است که در زمان شکست خوردن، افکار منفی را از خود دور کنید. 

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که انتظارات مثبتی دارند و نسبت به توانایی‌های خود مطمئن هستند، با اراده بیشتری برای کاهش وزن قدم برمی‌دارند و زودتر به نتیجه می‌رسند. فراموش نکنید که فکر کردن به افکار منفی، بسیار ساده‌تر از فکر کردن به افکار مثبت است. به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می‌دهند در افکار منفی خود غرق شوند و از انگیزه‌ها یا اهداف خود فاصله بگیرند. روش‌های مختلفی برای تغییر ذهنیت و تبدیل افکار منفی به افکار مثبت وجود دارد. 

اولین و مهم‌ترین روش، این است که از محرک‌های بیرونی منفی فاصله گرفته و به سمت محرک‌های خارجی مثبت حرکت کنید. به عنوان مثال در فضای مجازی، افرادی که از رژیم‌های غذایی و برنامه‌های ورزشی نتیجه گرفتند را دنبال کنید. می‌توانید پای برنامه‌های تلویزیونی بنشینید و به صحبت کارشناسان و متخصصان تغذیه گوش کنید. تغییر زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن و جسم شما در یک مسیر قدم بردارد. بنابراین فکر و عمل خود را با یکدیگر یکی کنید تا زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید.

5. بدن خود را دوست داشته باشید

می‌خواهید لاغر شوید چون از بدن خود متنفر هستید؟! اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، پیشنهاد می‌کنیم همه چیز را کنار بگذارید و از اول شروع کنید. زیرا کاملاً در مسیر اشتباهی قرار دارید. تا زمانی که از شخصیت یا بدن خود متنفر باشید، هیچکس حتی متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی نمی‌توانند به شما کمک کنند. تنفر از خود، مهم‌ترین عامل برای کاهش انگیزه لاغری است. طی چند سال گذشته، تعداد زیادی از روانشناسان و پژوهشگران روی این مسئله تحقیق کرده‌اند. 

نتایج تمام تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بدن خود را دوست ندارند، با احتمال کمتری وزن از دست خواهند داد. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه بدن خود را دوست داشته باشیم؟ شاید هر روز که در آینه به خود نگاه می‌کنید، آرزوی یک اندام ایده‌آل و لاغر داشته باشید. اما بهتر است در رابطه با وزن فعلی خود افسوس نخورید. به جای آن، اقداماتی برای بهبود ظاهر یا روحیه خود انجام دهید. به عنوان مثال، در قدم اول پیشنهاد می‌کنیم وزن فعلی خود را بپذیرید. اگر هم اکنون ۹۰ کیلو وزن دارید، نباید احساس سرخوردگی داشته باشید.

 لباس‌هایی را انتخاب کنید که با شرایط وزنی شما مناسب هستند. برای بهبود روحیه خود کاری انجام دهید. به عنوان مثال ماساژ بدن یا مانیکور می‌تواند تاثیر مطلوبی بر حفظ روحیه داشته باشد. اطراف خود را با افراد مثبت اندیش احاطه کنید و از مقایسه کردن خود با مدل‌ها و افراد لاغر، بپرهیزید. از استایل مورد علاقه خود فاصله نگیرید. لباس‌هایی را بپوشید که به آن‌ها علاقه دارید. تمامی این اقدامات، به شما کمک می‌کنند تا در نهایت بدن فعلی خود را بپذیرید و به آن علاقه داشته باشید. سپس، می‌توانید برای لاغر کردن و کاهش وزن اقدام کنید. 

6.تمرینی را پیدا کنید که از آن لذت می برید

انجام دادن برخی تمرینات ورزشی، در ابتدا بسیار سخت است. نیازی نیست از همان ابتدا با تمرین‌های سخت و طاقت فرسا شروع کنید. به جای آن، فعالیت‌های ورزشی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. اصولاً تمرینات ورزشی، بخش مهمی از پروسه کاهش وزن هستند. لاغر شدن صرفاً با کمک برنامه رژیم غذایی، معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، مدت زیادی طول می‌کشد تا وزن از دست دهید. علاوه بر این، به تناسب اندام نخواهید رسید. اما تمرینات ورزشی به شما کمک می‌کنند تا حجم عضلات را افزایش دهید. 

فعالیت‌های بدنی نه تنها بر از دست دادن کالری و کاهش وزن موثر هستند، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر بهبود سلامتی دارند. جالب است بدانید بسیاری از افراد بی‌انگیزه یا حتی افسرده، به سراغ ورزش می‌روند تا روحیه خود را ارتقا دهند. مطالعات نشان می‌دهد ورزش کردن، باعث افزایش جریان خون و بهبود عملکرد مغز می‌شود و از افسردگی و انزوا جلوگیری خواهد کرد. قبل از اینکه در باشگاه بدنسازی ثبت نام کنید یا به سراغ مربیان ورزشی آنلاین بروید، ابتدا اطلاعاتی درباره انواع گروه‌های ورزشی به دست آورید.

 سپس تمرین مورد علاقه خود را پیدا کرده و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال اگر به تمرینات بدنسازی با دمبل یا ورزش‌های هوازی مثل شنا کردن علاقه دارید، حتماً دو الی سه بار در هفته این تمرینات را انجام دهید. البته فراموش نکنید که فعالیت‌های ورزشی، باید با شرایط بدنی شما سازگاری داشته باشند. اگر علاقه‌ای به ورزش انفرادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به باشگاه‌های بدنسازی مراجعه کنید. زیرا قادر خواهید بود در کلاس‌های گروهی شرکت کرده و همراه با بقیه ورزش کنید. همین مسئله بر افزایش انگیزه لاغری تاثیرگذار است.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره روش‌های جلوگیری از کاهش انگیزه لاغری و راه‌های افزایش آن توضیح داده شد. حفظ انگیزه برای لاغر شدن، بسیار سخت است. به همین دلیل، در وهله اول پیشنهاد می‌کنیم از محرک‌های بیرونی نامناسب فاصله بگیرید. اهداف خود را مشخص کنید و به سراغ افراد تاثیرگذار بروید تا انگیزه شما را افزایش دهند. 

فراموش نکنید همه چیز به شما بستگی دارد. بی‌نهایت روش مختلف برای ارتقاء انگیزه لاغری وجود دارد. ولی مهم‌ترین مسئله این است که خود را باور داشته باشید و ناامید نشوید. همانطور که گفته شد، می‌توان برای جلوگیری از این مسئله از روش‌های مختلف مثل دفترچه کاهش وزن یا مشورت با متخصصان تغذیه کمک گرفت. اگر به اطلاعات بیشتری در رابطه با روش‌های کاهش وزن احتیاج دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه در ارتباط بوده و سایر مطالب وبسایت فیت کلاب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه