رژیم شیر و خرما چیست؟ و برای لاغری و کاهش وزن خوبه!؟

رژیم شیر و خرما

اگه به دنبال یک رژیم لاغری سریع ولی در عین حال ساده هستید، احتمالا نام رژیم شیر و خرما رو هم شنیدید. شیر و خرما، هر دو منبع غنی از قند طبیعی و پروتئین هستن؛ به همین دلیل این تصور وجود داره که این رژیم می‌تونه یکی از رژیم‌های کوتاه مدت باشه. رژیم‌هایی که فقط مبتنی بر یک یا دو ماده غذایی هستن، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شن. چون نه تنها هیچ علم و اصولی پشت اون‌ها نیست؛ بلکه بدن رو با چالش و کمبود مواجه می‌کنن. با ما همراه باشید که این رژیم رو بررسی کنیم اما به یاد داشته باشید که از نظر متخصصین فیت کلاب این رژیم اصلا پیشنهاد نمیشه.

رژیم شیر و خرما چیست؟

همون‌طور که میشه از اسم این رژیم هم حدس زد، این رژیم از دو ماده‌ی غذایی اصلی که شیر و خرما هستش، تشکیل شده و در هر 3 وعده غذایی باید فقط یک لیوان شیر کامل یا کم‌چرب، به همراه 7 عدد خرما مصرف کنید.

این رژیم غذایی کالری بسیار کمی داره و باعث میشه تا ظرف یک هفته بین 3 الی 4 کیلو وزن کم کنید.

البته حتی اشخاصی که به این رژیم بارو دارند هم توصیه می‌کنن که حداکثر برای 7 روز از این رژیم پیروی کنید؛ چون قطعا بعضی از عناصر غذایی که بدتون بهش احتیاج داره رو با این رژیم نمی‌تونید تامین کنید و به مشکل برمی‌خورید. البته اگر بیماری‌های خاصی دارید، به هیچ عنوان این رژیم رو امتحان نکنید.

فواید رژیم لاغری شیر و خرما

رژیم شیر و خرما
رژیم شیر و خرما

شیر و خرما هر دو خواص و فوایدی زیادی دارند که باعث شده این رژیم رایج بشه.

در ادامه بعضی از فواید این رژیم رو به شما معرفی می‌کنیم. اما باید بدونید که این لیست صرفا نظر افرادی هستش که این مدل کاهش وزن رو قبول دارند و از نظر متخصصین فیت کلاب کاملا رد شده است.

خرما انرژی بالایی داره؛ به این صورت که 100 گرم خرما 277 کالری به بدنتون می‌رسونه.

شما توی هر وعده غذایی 28 گرم خرما می‌خورید که می‌تونه انرژی لازم رو فراهم کنه. این انرژی از کربوهیدرات و پروتئین به‌دست میاد؛ به همین دلیل نیاز شما به این دو ماده رو رفع می‌کنه.

فیبر بالای موجود در خرما باعث میشه که زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و از طرفی دستگاه گوارش شما هم دچار مشکل نشه و درگیر عارضه‌هایی مثل یبوست نشید.

شیر به عنوان یکی از منابع غنی از پروتئین شناخته میشه؛ به همین دلیل نیاز بدن به پروتئین رو رفع می‌کنه و منجر به لاغری میشه.

شیر و خرما هر دو فسفر، پتاسیم و کلسیم دارن؛ بنابراین استخوان‌های سالم‌تری خواهید داشت و می‌تونید میزان نیاز روزانه بدنتون رو هم تامین کنید.

این رژیم غذایی کلسترول کمی داره و به همین دلیل در طی این چند روز چربی بیش از اندازه دریافت نمی‌کنید.

آیا من نیاز به کاهش وزن دارم ؟

قبل از اینکه بریم سراغ معایب رژیم لاغری با شیر و خرما بهتر هست اول ببینیم آیا ما واقعا نیاز به کاهش وزن داریم ؟ برای این کار یک شاخص استاندارد به نام شاخص توده بدنی یا BMI وجود دارد. این شاخص بسیار مهم و تعیین کننده وضعیت کلی ما هست. شما خیلی راحت می تونید از طریق فرم زیر شاخص توده بدنی و وضعیت کلی خودتون رو بررسی کنید.

 

معایب رژیم لاغری شیر و خرما

از اونجایی که سکه دو رو داره؛ وقتشه معایب این رژیم لاغری رو هم بررسی کنیم. طبق گفته خالقین این رژیم اگر این رژیم رو بیشتر از یک هفته ادامه بدید،

بدنتون با کمبود مواد مغذی روبرو میشه. بعضی از این معایب رو در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

بالا رفتن قند خون

از اون‌جایی که خرما قند زیادی داره، با ادامه دادن طولانی‌مدت این رژیم سطح قند خون بدن بالا می‌ره و از طرفی حتی بیشتر در معرض چاقی قرار می‌گیرید. اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، به هیچ عنوان خودسرانه این رژیم رو شروع نکنید.

تحلیل رفتن عضلات

به طور کلی لاغر شدن با این روش‌های سریع که تمرکزشون اینه که کالری کمتری دریافت کنید، باعث میشه تا عضلات و ماهیچه‌ها هم تحلیل برن و قسمتی از کاهش وزن شما به خاطر از دست دادن ماهیچه‌ها و عضلات باشه.

احساس خستگی مداوم

معمولا وقتی تمام مواد مغذی و عناصر حیاتی را دریافت نمی‌کنید، در طی روز احساس خستگی بیشتری دارید و ممکنه حتی فعالیت‌های روزانه هم با مشکل مواجه بشن. از طرف دیگه چون فقط باید همین دو ماده غذایی رو بخورید، از لحاظ ذهنی هم تحت فشار قرار می‌گیرید.

بازگشت سریع وزن

این واقعیت وجود داره که وقتی چندین روز کالری کمتری دریافت می‌کنید، بدن هم با این شرایط سازگار میشه؛ یعنی کالری کمتری می‌سوزونه. حالا توی این شرایط وقتی این رژیم رو قطع کنید، باز هم تا مدت‌ها روند کالری‌سوزی خیلی کند اتفاق میفته و وزنتون به حالت قبلی برمی‌گرده.

نکات مهم برای رژیم شیر و خرما

افرادی که این رژیم رو معرفی کردند، توصیه می‌کنند که فقط 7 روز این رژیم رو بگیرید تا آسیبی به بدنتون وارد نشه. بعد از این یک هفته هم بهتره رژیمی رو انتخاب کنید که کربوهیدرات و پروتئین حیوانی داشته باشه و میوه و سبزیجات متنوع مصرف کنید تا تمام مواد غذایی مورد نیاز بدنتون تامین بشه.

فراموش نکنید که حتما روزی 8 لیوان آب بخورید؛ چون بدن با گرفتن این رژیم در معرض کم آبی قرار می‌گیره. البته در طی روز قهوه بدون شکر و چای هم می‌تونید مصرف کنید اما فارغ از این نوشیدنی‌ها حتما 8 لیوان آب بخورید. با همه‌ی این تفاسیر حتی برای یک روز هم این رژیم رو امتحان نکنید؛ چون بدن به مواد غذایی و مغذی زیادی نیاز داره که با شیر و خرما تامین نمیشه. به همین خاطر آسیب زیادی به بدنتون وارد میشه و حتی کاهش وزن کاذب اتفاق میفته.

آیا گرفتن رژیم شیر و خرما توصیه می‌شود؟

به طور کلی رژیم‌های این چنینی که محدودیت سنگین غذایی دارند، توضیه نمیشه. اول از همه به این دلیل که شما نمی‌تونید تمام مواد مورد نیاز رو برای بدن تامین کنید و بدتون با چالش روبرو میشه. از طرف دیگه باید تنها برای یک مدت محدود به این رژیم‌ها پایبند باشید و بعد از این رژیم سریع به وزن قبلی برمی‌گردید. با توجه به همه‌ی این موارد بهترین راه لاغری، رژیم لاغری اصولی در کنار تمرین‌های ورزشی هستش. متخصصین فیت کلاب با بررسی شرایط بدنی شما، بهترین رژیم غذایی که با شرایط شما سازگار باشه رو براتون تجویز می‌کنند و به شما کمک می‌کنند که بدون آسیب رسوندن به بدن، بتونید سلامت و زیبایی رو به خودتون هدیه بدید.

 

 

با رژیم و ورزش
۱۲ کیلو کاهش وزن در ۳ ماه

برنامه غذایی رژیم لاغری شیر و خرما

اگر با توجه به منع این رژیم، هنوز هم دوست دارید که این رژیم غذایی رو داشته باشید، با ما همراه باشید تا بهترین برنامه غذایی این رژیم غذایی رو بشناسید.

صبحانه: بهتره که فاصله از خواب بیدار شدن تا خوردن صبحانه زیاد نباشه، به همین خاطر یک ربع تا نیم ساعت بعد از بیدار شدن حتما صبحانه رو میل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که بین ساعت 7 الی 9 صبح، 5 عدد خرما رو به همراه یک لیوان شیر کامل یا کم‌چرب و یا یک لیوان ماست کم‌چرب میل کنید.

ناهار: وعده ناهار هم مثل صبحانه هستش و می‌تونید ماست رو جایگزین شیر کنید. بهتره ناهار رو بین 2 الی 3 بعدازظهر میل کنید؛ چون قراره دو تا میان‌وعده هم در طی روز داشته باشید که بهتون توضیح می‌دیم.

شام: شام هم دقیقا به همین صورته اما پیشنهاد می‌کنیمه که در روز یکی از وعده‌ها رو به ماست تغییر بدید تا تنوعی هرچند کوچیک ایجاد بشه. بهترین زمان خوردن شام هم ساعت 8 شب هستش.

میان‌وعده: توی همین مطلب گفتیم که توی هر وعده می‌تونید 7 عدد خرما مصرف کنید اما بهتره وعده‌های اصلی رو به 5 عدد کاهش بدید تا 6 عدد خرما برای دو میان‌وعده نگه دارید. شما می‌تونید دو تا میان‌وعده داشته باشید که یک لیوان‌شیر یا ماست رو به همراه 3 عدد خرما مصرف کنید. بهترین زمان برای این میان‌وعده‌ها هم ساعت 12 ظهر و 6 عصر هستش.

سوالات متداول رژیم شیر و خرما

آیا رژیم شیر و خرما برای همه افراد مناسب است؟

رژیم شیر و خرما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، به خصوص کسانی که به عدم تحمل لاکتوز، حساسیت به لبنیات یا محدودیت های غذایی خاص مبتلا هستند. قبل از شروع هر رژیم غذایی مهم است که شرایط سلامت فردی و نیازهای غذایی خود را در نظر بگیرید.

آیا رژیم شیر و خرما می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

رژیم شیر و خرما به دلیل ماهیت محدود کالری آن اغلب یک رویکرد کوتاه مدت برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود. با این حال، کاهش وزن پایدار نیاز به یک رژیم غذایی متعادل و متنوع همراه با فعالیت بدنی منظم دارد. برای مشاوره کاهش وزن شخصی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

آیا می توانم هر نوع شیری مصرف کنم؟

شیر مورد استفاده در رژیم غذایی معمولاً شیر گاو است، اما انواع شیرهای گیاهی مانند شیر بادام یا شیر سویا نیز انجام می شود. نوع شیری را انتخاب کنید که با ترجیحات و نیازهای غذایی شما مطابقت دارد.

آیا می توانم در حین پیروی از این رژیم چیز دیگری بخورم؟

رژیم غذایی شیر و خرما در درجه اول بر مصرف شیر و خرما متمرکز است، اما برخی تغییرات ممکن است اجازه دهد غذاهای اضافی محدودی مانند آجیل یا میوه‌های دیگر مصرف شود. پیروی از دستورالعمل های خاص یا مشورت با یک متخصص برای شفافیت در مورد آنچه مجاز است مهم است.

آیا این رژیم عوارض جانبی یا خطراتی دارد؟

در حالی که رژیم شیر و خرما به طور کلی برای استفاده کوتاه مدت بی خطر است، اما ممکن است طیف متعادلی از مواد مغذی لازم برای سلامتی طولانی مدت را فراهم نکند. تکیه صرفا به این رژیم برای مدت طولانی ممکن است منجر به کمبود مواد مغذی شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت به دلیل قند بالای خرما باید احتیاط کنند. برای مشاوره شخصی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا می توانم این رژیم را به طور نامحدود ادامه دهم؟

رژیم شیر و خرما برای استفاده طولانی مدت طراحی نشده است. فاقد تنوع و تعادل مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی پایدار است. توصیه می شود پس از تکمیل این رژیم غذایی به یک برنامه غذایی جامع تر و متعادل تر تبدیل شوید.

آیا رژیم شیر و خرما فواید خاصی دارد؟

طرفداران رژیم غذایی ادعا می کنند فواید مختلفی مانند افزایش انرژی، بهبود هضم و افزایش مصرف مواد مغذی دارند. با این حال، شواهد علمی برای حمایت از این مزایای خاص محدود است. اثربخشی رژیم غذایی و تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد.

 

جمع‌بندی از رژیم لاغری شیر و خرما

توی این مطلب با هم یاد گرفتیم که رژیم لاغری شیر و خرما چیه و چه اصولی داره. با توجه به معایبی که داره، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان به سراغ این رژیم و یا رژیم‌های غیراصولی دیگه نرید. پیشنهاد ما فیت کلابی‌ها اینه که کاهش وزن باید با روش اصولی و استاندارد اتفاق بیفته؛ چون کاهش وزن سریع می‌تونه به بدن آسیب بزنه و یا حتی لاغر شدن رو سخت‌تر کنه (گفتیم که چرا کالری‌سوزی بعد از این نوع رژیم کند میشه!).
اگه می‌خواید وزن کم کنید و سلامت خودتون رو تضمین کنید، همین حالا با کارشناسان فیت کلاب در ارتباط باشید تا این مسیر به ظاهر سخت رو به سادگی با هم طی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه