رژیم غذایی ساده و کم هزینه | لاغرشدن و کاهش وزن بدون هزینه های سنگین!

رژیم غذایی ساده و کم هزینه | لاغرشدن و کاهش وزن بدون هزینه های سنگین!

برخی رژیم‌های غذایی بسیار گران قیمت هستند. حتماً اسامی غذاهای عجیب و غریبی که در برخی برنامه‌های غذایی مصرف می‌شود را شنیده‌اید! تهیه و خرید برخی مواد غذایی اولیه، برای برخی افراد آسان نیست. به همین دلیل اگر بودجه چندانی برای رژیم غذایی ندارید و قصد دارید با کمترین هزینه به تناسب اندام برسید، باید به سراغ رژیم غذایی ساده و کم هزینه بروید. 

می‌توان با برخی مواد غذایی ساده که به راحتی در یخچال هر خانه‌ای در دسترس هستند، به تناسب اندام رسید. در ادامه یک رژیم غذایی ساده و کم هزینه به شما معرفی می‌کنیم و راهکارهایی برای کاهش قیمت رژیم‌های غذایی را پیشنهاد خواهیم داد.

 برخی مراکز، رژیم‌های ساده و کم هزینه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند تا همه افراد بتوانند به وزن ایده‌آل خود برسند. برنامه غذایی که در مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، با سفره‌های ایرانی سازگاری دارد و با کمترین هزینه تهیه می‌شود. بنابراین اگر به یک مجموعه حرفه‌ای برای دریافت رژیم غذایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تخصصی فیت کلاب در ارتباط باشید. 

چگونه با کمترین هزینه به وزن ایده ‌آل آل برسیم؟ 

چگونه با کمترین هزینه به وزن ایده ‌آل آل برسیم؟ 
چگونه با کمترین هزینه به وزن ایده ‌آل آل برسیم؟

همانطور که گفته شد، برخی مراکز رژیم‌های ساده و مقرون به صرفه در اختیار شما قرار می‌دهند. اما اگر قصد دارید از راهکارهایی برای کاهش هزینه برنامه‌های غذایی استفاده کنید، در ادامه این راهکارها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

1.برای وعده های غذایی برنامه ریزی کنید

اگر قصد دارید با کمترین بودجه وزن خود را کاهش یا افزایش دهید و به فرم بدنی دلخواه خود برسید، باید برای تمامی وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنید. به طور کلی، سعی کنید بدون برنامه‌ریزی خرید نکنید. اگر متخصص تغذیه غذای خاصی را در برنامه شما گنجانده است که به آن علاقه ندارید، می‌توانید این موضوع را با او در میان بگذارید. به جای اینکه مقدار زیادی پول برای وعده‌های غذایی مختلف خرج کنید، از متخصص تغذیه بخواهید یک رژیم غذایی ساده شامل چند مواد اولیه معمولی و در دسترس در اختیار شما قرار دهد.

 اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه برای وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنیم؟ در هر هفته، یک روز را برای برنامه‌ریزی هفته آینده انتخاب کنید. سپس فهرستی از مواد غذایی مورد نیاز خود تهیه کنید. برای تهیه این فهرست، می‌توانید به سراغ برنامه غذایی ماهانه خود بروید که توسط متخصص تغذیه تعیین شده است. قبل از اینکه به فروشگاه بروید، یخچال و کابینت را به طور کامل بررسی کنید. بررسی مجدد موجودی یخچال، به شما کمک می‌کند تا نیازی به خرید مواد غذایی اضافه نداشته باشید.

 به عنوان مثال اگر هنوز مقداری نان جو در یخچال یا کابینت دارید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز دیگری را خریداری کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که صرفاً مواد غذایی موجود در لیست را خریداری کنید. برخی افراد، برای خرید مواد اولیه به فروشگاه‌های مواد غذایی می‌روند. اما متاسفانه با مشاهده تنقلات و غذاهای نامناسب، وسوسه می‌شوند و بیشتر از حد معمول خرید می‌کنند.

2.در خانه آشپزی کنید

رژیم‌های غذایی ساده و ارزان قیمت، شامل غذاهای معمولی مثل تخم مرغ آب پز، سینه مرغ پخته شده و مواردی مانند این هستند. بنابراین نیازی نیست ساعت‌ها پای گاز بایستید و غذاهای مختلف و پیچیده طبخ کنید. یکی از مهم‌ترین راهکارها در رژیم‌ غذایی ساده و کم هزینه، این است که در خانه آشپزی کنید و مواد غذایی مورد نیاز خود را از بیرون نخرید. بهتر است آشپزی در خانه، به روتین روزمره شما تبدیل شود. به این ترتیب نیازی نیست برای خرید سینه مرغ کباب شده، به رستوران بروید! 

یکی از بزرگترین معضلات افرادی که از رژیم غذایی پیروی می‌کنند، این است که غذای ‌متفاوتی نسبت به باقی افراد خانواده مصرف می‌کنند. به عنوان مثال اگر در یک خانواده چهار نفره زندگی می‌کنید، شرایط آشپزی کمی برای شما سخت خواهد شد. زیرا ممکن است سه نفر دیگر برای شام کتلت یا ماکارونی میل کنند، اما شما مجبور به مصرف ‌سیب زمینی آب پز و سالاد باشید! قبل از اینکه برای دریافت رژیم غذایی اقدام کنید، بهتر است با این مسئله کنار بیایید؛ وگرنه در آینده با مشکل مواجه خواهید شد.

 به عنوان مثال، ممکن است با مشاهده غذاهای روی میز وسوسه شوید و کمی از غذای باقی افراد خانواده میل کنید. اگر توانایی مقاومت در برابر غذاهای لذیذ و پرچرب را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم غذای خود را به صورت جداگانه و در یک فضای مجزا میل کنید. ممکن است به دلایل مختلف مثل رفتن به سر کار یا سایر دغدغه‌های روزمره، آشپزی در خانه برای شما سخت باشد. می‌توانید یک روز در هفته را انتخاب کنید و برای باقی روزهای هفته غذا طبخ کنید. 

3.پروتئین های دیگر را جایگزین گوشت کنید

اگر رژیم گیاهخواری ندارید، گوشت و مرغ حتماً در برنامه غذایی شما گنجانده خواهد شد. اما می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کرده و مواد غذایی پروتئینی مثل سویا را جایگزین گوشت کنید. اگرچه گوشت پروتئین کامل‌تر و بهتری نسبت به سایر مواد غذایی پروتئینی دارد، اما واقعیت این است که بسیاری از افراد توانایی خرید گوشت ندارند. بنابراین میزان مصرف گوشت و مرغ را از ۳ الی ۴ بار در هفته، به یک الی دو بار در هفته کاهش دهید. به جای گوشت، مواد پروتئینی دیگر را میل کنید.

 سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که کاهش مصرف گوشت و مرغ روش خوبی برای کاهش هزینه‌های رژیم غذایی است؟ در پاسخ باید بگوییم بله، متاسفانه قیمت گوشت و مرغ در بازار ایران پیوسته رو به افزایش است. بدیهی است که بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید این اقلام غذایی را نداشته باشند. بسیاری از منابع پروتئینی دیگر مثل سویا، حبوبات، کنسرو ماهی یا تخم مرغ، سرشار از پروتئین هستند و می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند.

 این مواد غذایی بسیار ارزان‌تر از گوشت و مرغ هستند و به راحتی تهیه می‌شوند. علاوه بر این، ماندگاری طولانی دارند و به راحتی فاسد نمی‌شوند. به طور کلی، تغییر دادن رژیم غذایی کار چندان درستی نیست و اکثر متخصصان تغذیه با آن مخالف هستند. بنابراین بهتر است قبل از جایگزین کردن گوشت با منابع پروتئینی دیگر، با پزشک مشورت کنید. اگر متخصص تغذیه با این مسئله مشکلی نداشت، می‌توانید این کار را انجام دهید.

4.میوه و سبزیجات را منجمد کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارها در رژیم‌های غذایی ساده و کم هزینه، خرید میوه و سبزیجات و منجمد کردن آن است. همانطور که می‌دانید، میوه‌ها و سبزیجات پایه و اساس رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهند. بنابراین خرید آن‌ها در اولویت بالاتری قرار دارد. انواعی از میوه‌ها و سبزیجات مثل توت، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیازچه و مواردی مانند این در رژیم غذایی گنجانده می‌شوند. میوه‌های تازه مانند توت‌ها، فقط چند ماه در سال در دسترس هستند. به عنوان مثال خرید توت، آلو یا میوه‌هایی مانند این، در فصل پاییز و زمستان بسیار سخت است.

 میوه‌هایی که مناسب فصل تابستان هستند، توسط برخی مراکز و فروشگاه‌ها منجمد شده و با قیمت بالاتری در فصل پاییز و زمستان به فروش می‌رسند. میوه‌های مناسب فصل زمستان نیز با قیمت بالا در فصل تابستان فروخته می‌شوند. بنابراین به جای اینکه هزینه بالایی بابت خرید میوه‌های فصلی پرداخت کنید، میوه‌ها و سبزیجات را در یخچال خانه خود منجمد کنید. سبزیجات و میوه‌های منجمد، تقریباً به اندازه میوه‌های تازه مغذی هستند و می‌توانند نیازهای تغذیه‌ای بدن شما را تامین کنند. جدا از این مسئله، محصولات منجمد برای پخت و پز یا تهیه اسموتی و ماست کاملاً مناسب می‌باشند.

 فریز کردن میوه، بهترین راه حل برای جلوگیری از خراب شدن آن است. میوه‌ها تنها چند روز در دمای یخچال سالم باقی می‌مانند. اما اگر آن‌ها را تکه تکه کرده و در فریزر بگذارید، تا چند هفته یا حتی چند ماه سالم باقی خواهند ماند. شاید بسیاری از افراد با منجمد کردن میوه و سبزی مخالف باشند. اما توجه داشته باشید که مصرف برخی میوه‌ها برای رسیدن به تناسب ضروری است. بنابراین اگر قصد دارید با هزینه پایینی به وزن ایده‌آل خود برسید باید از راهکارهایی مانند منجمد کردن میوه استفاده کنید. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

5.مانند افراد ژاپنی غذا مصرف کنید

از دیگر راهکارها در رژیم‌ غذایی ساده و کم هزینه، این است که مانند افراد ژاپنی غذا مصرف کنید. سبک غذا خوردن ژاپنی‌ها، با باقی کشورهای جهان تا حدودی متفاوت است. اگر به سراغ فیلم‌ها و ویدیوهای ژاپنی بروید، مشاهده خواهید کرد که اکثر آن‌ها اندام لاغری دارند و به شکل خاصی غذا مصرف می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد اکثر افراد ژاپنی، به مصرف غذاهای ساده و تازه علاقه دارند. آن‌ها معمولاً غذاهای فصلی را مصرف کرده و از مصرف غذاهایی که مربوط به فصل دیگری است، اجتناب می‌کنند. وعده‌های غذایی ژاپنی‌ها سرشار از مواد مغذی است. 

همچنین در برنامه غذایی آن‌ها، غذاهای فرآوری شده یا غذاهای سرشار از قند و چربی بسیار کم است. مردم این کشور، علاقه زیادی به مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی و جلبک دریایی و مصرف غذاهای سالم مانند غلات، سبزیجات، سویا، میوه‌ها و مواردی مانند این دارند. رژیم غذایی این افراد، شامل مقدار بسیار کمی کربوهیدرات مانند برنج است. اگر نگاه کوتاهی به سبک غذا خوردن ایرانی‌ها داشته باشید، متوجه خواهید شد برنامه غذایی ما دقیقاً معکوس ژاپنی‌ها است!

 در رژیم غذایی مردمان ایرانی، مقدار زیادی کربوهیدرات مانند برنج، گوشت، ماکارونی، نان و مواردی مانند این وجود دارد. علاوه بر این، مردم تمایل زیادی به مصرف غذاهای فرآوری شده و تنقلات مثل انواع فست فود، چیپس، پفک، نوشابه و غذاهایی مانند این دارند. مصرف کره و روغن زیاد همراه با برنج یا هنگام پختن غذا، از دیگر عادات غذایی نامناسب آن‌ها است. شاید به همین دلیل است که غذاهای ایرانی برای بسیاری از مردم جهان لذیذ و منحصر به فرد هستند. زیرا شامل گروه‌های غذایی مختلف مثل چربی، کربوهیدرات پروتئین و مواردی مانند این می‌باشند.

نمونه برنامه غذایی ساده و مقرون به صرفه

برنامه رژیم غذایی، باید توسط متخصص تغذیه یا مربیان ورزشی تعیین شود. بنابراین بهتر است از برنامه‌هایی که به صورت رایگان در اینترنت در دسترس هستند، استفاده نکنید. این برنامه‌های غذایی، با متابولیسم و شرایط فیزیکی شما سازگاری ندارند. به همین دلیل، ممکن است نتیجه بخش نباشند. بنابراین برای اینکه درک بهتری از برنامه‌های غذایی ساده و کم هزینه داشته باشید بهتر است با کارشناسان خبره مجموعه فیت کلاب در تماس باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم غذایی ساده و کم هزینه توضیح داده شد. با توجه به اینکه تهیه برخی مواد اولیه برای بسیاری از افراد مشکل است، بنابراین باید برای کاهش هزینه‌های رژیم غذایی به سراغ راهکارهای دیگری رفت. قبل از پیدا کردن راه حل برای کاهش هزینه رژیم غذایی، باید با متخصص تغذیه یا مربیان ورزشی مشورت کنید.

 از آن‌ها بخواهید مواد غذایی ساده و معمولی را در برنامه غذایی شما قرار دهند. در قدم دوم می‌توان از راهکارهای دیگر مثل جایگزین کردن گوشت با مواد طبیعی یا پخت غذا به صورت بخارپز و بدون روغن، استفاده کرد. اگر به اطلاعات بیشتری برای دریافت رژیم غذایی احتیاج دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب مجله تخصصی فیت کلاب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه