عرق زیره برای لاغری و کاهش وزن جواب میده!؟

عرق زیره برای لاغری

در فرهنگ ما ایرانی‌ها، زیره جایگاه محبوبی دارد. زیره یکی از ادویه‌های پرطرفدار در تمام جهان است که معمولاً به صورت عرق یا پودر زیره مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. پودر زیره کاربرد ویژه‌ای در آشپزی دارد. اما عرق زیره به عنوان یک ماده درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده گیاهی به طور معمول در چین، هند و مکزیک در دسترس است. شاید همه شما طعم زیره را چشیده باشید. مادران ایرانی عادت دارند هنگام پختن برنج، از مقدار کمی زیره استفاده کنند.

به این ترتیب، برنج عطر و بوی بهتری پیدا خواهد کرد. از طرفی، زیره می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های بدن و از بین بردن نفخ شکم نیز موثر باشد. از نظر بسیاری از پژوهشگران، زیره میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. همچنین میزان کلسترول و چربی خون را کاهش داده و به کم شدن قند خون کمک می‌کند.

استفاده از عرق زیره، برای لاغری بسیار مناسب است. با این وجود افرادی که قصد دارند با استفاده از عرق زیره وزن خود را کاهش دهند، باید از یک دستورالعمل خاص پیروی کنند. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره استفاده از عرق زیره برای لاغری صحبت کنیم. بنابراین اگر یکی از علاقه‌مندان کاهش وزن با استفاده از عرق زیره هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از مجموعه تخصصی فیت کلاب را تا پایان مطالعه کنید.

دلیل استفاده از عرق زیره برای لاغری

عرق زیره برای لاغری
عرق زیره برای لاغری

از میان تمامی عرقیجاتی که در بازار وجود دارد، چرا باید عرق زیره را انتخاب کرد؟ بسیاری از ادویه‌ها، دارای ترکیباتی هستند که به صورت مستقیم بر متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر گذار است.

به عنوان مثال، در زیره یک ماده فعال به نام «تیموکینون» وجود دارد. تیموکینون یک ماده شیمیایی منحصر به فرد است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از التهاب جلوگیری می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این ماده بر کاهش وزن افراد و از بین بردن چربی‌های بدن موثر است. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که تیموکینون چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

درون بدن انسان تعداد زیادی رادیکال آزاد وجود دارد. این رادیکال‌های آزاد، منجر به تخریب سلولی و بروز بیماری‌های مختلفی مثل سرطان و مواردی مانند این خواهند شد. هر رادیکال آزاد شامل یک اتم بسیار ناپایدار است که به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند. سلول‌های پوستی، بیشتر از هر نوع سلول دیگری در معرض حملات رادیکال‌های آزاد قرار دارند. آسیب رسیدن به سلول‌های پوستی، منجر به بروز مشکلاتی مثل پیری زودرس می‌شود. تیموکینون قادر است به رادیکال‌های آزاد بدن حمله کرده و در پاکسازی سموم بدن موثر باشد.

بنابراین این نوع عرق گیاهی نه تنها در کاهش سموم و چربی‌های اضافی بدن نقش دارد، بلکه بر درمان مشکلات پوستی و جلوگیری از پیری زودرس نیز موثر است.

عرق زیره، قند خون شما را ثابت نگه می‌دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد چاق را به خود درگیر می‌کند، افزایش گلوکز خون و بروز بیماری دیابت است. البته توجه داشته باشید که مصرف عرق زیره، به تنهایی بر کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن موثر نیست. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

باورهای غلط در مورد کاهش وزن با عرق زیره

عرق زیره برای لاغری
عرق زیره برای لاغری

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند، این است که تصور اشتباهی در مورد کاهش وزن با عرق زیره یا سایر عرقیجات گیاهی دارند. اگرچه عرق زیره به کاهش وزن شما کمک می‌کند و سلول‌های سمی بدن را از بین می‌برد، ولی باید انتظارات واقع بینانه‌ای از نوشیدن عرقیجات از جمله عرق زیره داشته باشید.

قبل از هر چیزی، باید در رابطه با میزان اثرگذاری این نوع عرق گیاهی تحقیق کنید. برخی افراد به صورت عادی سوخت و ساز و متابولیسم بالایی دارند. عرق زیره می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن این افراد کمک کرده و تا حدودی بر کاهش وزن موثر باشد.

در مقابل، برخی افراد به راحتی کاهش وزن را تجربه نمی‌کنند. این دسته از افراد باید در کنار عرق زیره از برنامه‌های ورزشی مناسب و رژیم غذایی کمک بگیرند. بنابراین عرق زیره برای لاغری کاملا مناسب است، ولی نتایج متفاوتی در افراد مختلف دارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که عرق زیره به صورت مستقیم بر سلول‌های چربی بدن تاثیر نمی‌گذارد. بلکه سموم و رسوبات چربی را هدف قرار می‌دهد.

پاکسازی سموم و رسوبات چربی زیر سطح پوست، به صورت ناخودآگاه شما را لاغرتر نشان خواهد داد. به طور معمول متخصص تغذیه از شما می‌خواهد که در کنار عرقیجات، از برنامه ورزشی و رژیم غذایی استفاده کنید. قبل از هر چیزی، پیشنهاد می‌کنیم به یک متخصص حرفه‌ای یا مربی ورزش مراجعه کرده و میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن خود را ارزیابی کنید. به این ترتیب، با نگاه واقع بینانه‌تری از عرق زیره برای لاغری استفاده خواهید کرد.

نحوه استفاده از زیره برای کاهش وزن

زیره به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی افراد به نوشیدن عرق زیره عادت دارند. در مقابل، برخی دیگر ترجیح می‌دهند از پودر زیر استفاده کنند. علاوه بر این، زیره در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. در ادامه به طور کامل درباره نحوه استفاده از زیره برای کاهش وزن صحبت می‌کنیم.

عرق یا دم کرده زیره سبز و زیره سیاه

یکی از روش‌های استفاده از زیره برای کاهش وزن، مصرف عرق زیره سبز یا زیره سیاه است. زیره سبز از نظر تغذیه‌ای تا حدودی شبیه به زیره سیاه است. این ادویه از حدود ۵۰۰۰ سال قبل مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل داشتن طعم منحصر به فرد، برای پخت بسیاری از غذاها یا آماده کردن دسر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیره سبز خاصیت درمانی بسیار زیادی دارد و به دلیل طبع گرم و خشک خود، برای از بین بردن نفخ شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقابل، زیره سیاه قرار دارد که با نام زیره کرمانی نیز شناخته می‌شود. این نوع زیره در خاورمیانه و برخی کشورهای اروپایی رشد می‌کند. از مهم‌ترین اثرات درمانی زیره سیاه، از بین بردن درد، کاهش وزن، درمان بی اشتهایی و موارد مانند این هستند.

عرق هر دو نوع زیره در بازار موجود است. ولی معمولاً عرق زیره سیاه برای لاغر کردن بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت عرق زیره کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از عرقیجاتی که در بازار موجود است استفاده کنید. روش دیگر این است که ۲ قاشق چای خوری زیره سبز یا زیره سیاه را در یک و نیم لیتر آب جوش دم کنید.

سپس آب زیره را از دانه‌های زیره جدا کرده و مورد استفاده قرار دهید. به مرور زمان، متابولیسم بدن تغییر پیدا می‌کند و میزان قند خون متعادل خواهد شد. عرق زیره سیاه یا زیره سبز، بوی بد دهان را از بین می‌برد و بسیار قاعده آور است. بنابراین اگر در دوران بارداری قرار دارید، مصرف عرق زیره سبز و زیره سیاه برای لاغری توصیه نمی‌شود. بهترین روش برای مصرف این نوع عرق گیاهی، دو بار در روز با معده خالی است.

 مکمل های خوراکی زیره

اگر تمایل به مصرف عرق زیره برای لاغری ندارید، می‌توانید از مکمل‌های خوراکی زیره استفاده کنید. این مکمل‌ها به صورت زیرۀ پودر شده یا آسیاب شده در بازار به فروش می‌رسند. مکمل‌های خوراکی زیره، یک بار در روز همراه با غذا یا طبق دستورالعمل مربی و متخصص تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مکمل‌های زیره بر تثبیت قند خون موثر هستند.

روش‌هایی که برای شما بیان شد، با توجه به شرایط بدنی شما و صلاحدید متخصص تغذیه کاملاً قابل تغییر هستند. به عنوان مثال ممکن است متخصص تغذیه و مربی ورزشی از شما بخواهد، مصرف عرق زیره را به سه بار در روز افزایش دهید. از طرفی، امکان دارد مصرف مکمل‌های خوراکی زیره برای شما مناسب نباشد. بنابراین قبل از هر اقدامی، پیشنهاد می‌کنیم از یک برنامه غذایی صحیح پیروی کرده و از مصرف خودسرانه عرق زیره برای لاغری خودداری کنید.

نحوه تولید عرق زیره برای لاغری

اگر تمایلی برای خرید عرق زیره ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از روش زیر برای تولید این نوع عرق گیاهی استفاده کنید.

1.در ابتدا مقداری دانه زیره را در یک قابلمه کوچک بریزید و با مقداری آب بجوشانید. فرایند جوشیدن دانه زیره باید تا جایی ادامه پیدا کند که آب ظرف به طور کامل تبخیر شود.

2.دومین مرحله برای تولید عرق زیره، کاهش دمای بخار ناشی از تبخیر آب زیره است. فرایند تقطیر آب زیره، به دو شکل انجام می‌شود.

روش اول تقطیر سنتی است که با استفاده از دستگاه و تجهیزات ساده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش دوم شامل تقطیر صنعتی است که شامل تجهیزات پیشرفته‌تر مثل مبرد، شیر تقطیر و مواردی مانند این است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که یک ظرف کوچک زیر دهانه مبرد قرار دهید.

به این ترتیب، اسانس زیره استخراج می‌شود. اسانس زیره در واقع همان عرق زیره است که طعم و رایحه خاصی دارد و غلظت آن بسیار پایین است. البته ترکیبی که با عنوان عرق زیره به دست می‌آید، شامل چندین ماده گیاهی مختلف است. به عنوان مثال، تانن، موم، مواد رزینی، موسیلاژ، مواد قندی، مواد ازته و مواردی مانند این در عرق زیره وجود دارد. درصد هریک از این ترکیبات شیمیایی و گیاهی، با توجه به محل رویش زیره یا ویژگی های آن کاملاً متفاوت است.

برای لاغری شکم با زیره باید از چه دستورالعمل غذایی استفاده کرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود؟ این است که آیا باید عرق زیره را با ماده دیگری مورد استفاده قرار دهیم؟ آیا زیره باید همراه با یک ترکیب غذایی خاص مصرف شود؟ دستورالعمل‌های غذایی خاصی برای لاغری شکم با زیره یا مصرف عرق زیر وجود دارد. در ادامه برخی از این دستورالعمل‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

⦁ یکی از دستورالعمل‌ها این است که دو قاشق غذاخوری زیره را از شب قبل خیس کرده و صبح روز بعد با آب بجوشانید. سپس عصاره زیره را استخراج کرده و درون یک ظرف بریزید. در مرحله بعد، نصف آب یک لیمو ترش را به عصاره زیره اضافه کنید. این ترکیب باید هر روز صبح ناشتا آب نوشیده شود.

⦁ دستورالعمل دیگر، مربوط به طریقه مصرف این نوع عرق گیاهی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، عرق زیره به تنهایی برای افزایش متابولیسم و لاغر شدن فرد کافی است. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، این است که برای مدت سه ماه هر روز مقداری عرق زیره بنوشید. این دستورالعمل به شما کمک می‌کند تا اشتهای کمتری برای غذا خوردن داشته باشید و چربی‌های بدن خود را بسوزانید.

⦁ زیره سبز نیز برای لاغر کردن کاملا مناسب است. بهترین دستورالعمل برای مصرف زیره سبز، این است که به صورت روزانه یک فنجان کوچک چای زیره بنوشید. ابتدا چند دانه زیره سبز را در قوری دم کرده و در فنجان بریزید. روش دیگر این است که زیره سبز را به برنج خود اضافه کنید یا همراه با روغن زیتون و سبزیجات میل کنید.

⦁ دستورالعمل دیگر این است که پودر زیره را با نمک سیاه مخلوط کرده و همراه با سالاد مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این، می‌توان پودر زیره را با زنجبیل و لیمو ترکیب کرد. ترکیبی از پودر زیره زنجبیل و لیمو، برای خوش طعم کردن سوپ کاملاً مناسب است و به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

⦁ مقداری پودر زیره را با برنج قهوه‌ای ترکیب کرده و مصرف کنید. ترکیب پودر زیره، آب و عسل به عنوان یک نوشیدنی روزانه توصیه می‌شود.
دستورالعمل‌هایی که برای شما بیان شد، شامل تعداد محدودی از روندهای مصرف عرق زیره هستند. دستورالعمل‌های دیگری نیز وجود دارد که باید با مشورت با متخصص تغذیه و مربی ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

اهمیت ورزش قبل از مصرف عرق زیره برای لاغری

اگرچه مصرف عرق زیره تا حدی بر لاغر شدن بدن موثر است، اما پیشنهاد می‌کنیم از یک برنامه ورزشی در کنار مصرف عرقیجات استفاده کنید. برنامه ورزشی که توسط مربی ورزشی تعیین می‌شود، کاملاً مطابق با سوخت و ساز و متابولیسم بدن شمااست. همانطور که گفته شد ترکیبات موجود در زیره رسوبات چربی و سموم بدن را از بین می‌برند.

ورزش کردن و تعریق نیز بر پاکسازی و از بین رفتن سموم بدن موثر است. بنابراین انجام تمرینات ورزشی در کنار مصرف عرق زیره، سرعت لاغر شدن بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر قصد دارید طی مدت زمان دو یا سه ماه به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب برنامه ورزشی، برنامه غذایی و مصرف عرق زیره استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره عرق زیره برای لاغری صحبت شد. زیره یکی از پرطرفدارترین ادویه‌های جهان است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت، چاقی، نفخ شکم و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه به صورت زیره سیاه و زیره سبز در بازار به فروش می‌رسد.
عرق زیره برای لاغری شکم کاملا مناسب است . مهم‌ترین مسئله هنگام مصرف عرق زیره، استمرار و تداوم است. بهتر است حتی یک روز هم مصرف عرق زیره را قطع نکنید و حداکثر تا سه ماه به برنامه ورزشی و برنامه غذایی خود پایبند باشید. ترکیبات موجود در عرق زیره، رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برند و بر فرایند لاغر شدن موثر هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع روش‌هایی لاغری به وبسایت فیت کلاب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه