علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو و راه های پیشگیری و رفع آن

علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو

حتما برای شما هم پیش آمده است که چاقی ناگهانی در ناحیه شکم و پهلو را تجربه کنید. تجمع سلول‌های چربی در ناحیه شکم و پهلو، به مرور زمان اتفاق می‌افتد. ولی برخی افراد در بازه زمانی کوتاه مثل یک ماه یا دوماه، چاقی شدیدی را در این ناحیه تجربه می‌کنند. به احتمال زیاد اولین کاری که بعد از چاقی شکم و پهلو انجام می‌دهید، مراجعه به باشگاه‌های بدنسازی یا مشورت با یک متخصص تغذیه است. اما قبل از هر اقدامی، باید به دنبال منشا چاقی باشید.

 تا زمانی که علت چاق شدن شکم و پهلو را درک نکنید، دریافت برنامه‌های ورزشی متعدد یا برنامه‌های رژیم غذایی فایده چندانی نخواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در رابطه با علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو بدست آورید. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی فیت کلاب به طور کامل درباره علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر یکی از افرادی هستید که از چاقی ناگهانی شکم و پهلو رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 چربی شکم چند نوع دارد؟

به طور کلی، چربی شکم دو نوع دارد. 

  1. نوع اول چربی زیر پوست یا زیر جلدی است که دقیقا در زیر پوست قرار داشته و سلول‌های چربی در لایه زیرین پوست تجمع پیدا می‌کنند. به طور کلی، میزان تجمع چربی زیر پوستی در بانوان بیشتر از آقایان است. بافت این نوع چربی نرم بوده و به راحتی حرکت می‌کند. 
  2. نوع دوم، چربی احشایی (چربی پنهان) است که در اطراف اندام‌های مختلف بدن مثل کلیه، لوزالمعده، روده‌ها و مواردی مانند این وجود دارد. 

این چربی در بافت‌های عمیق قرار می‌گیرد و دارای اعصاب، سلول‌های خونی و رگ است. افزایش تجمع چربی احشایی در بدن، منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. به طور کلی، از نظر پزشکان چربی شکم و پهلو خطر بیشتری نسبت به چربی‌های سایر نواحی بدن دارد.

 چربی‌های این ناحیه می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و مواردی مانند این قرار دهد. 

  • برخی بیماری‌ها که منشا آن‌ها به چربی شکم و پهلو برمی‌گردد

  1. بیماری قلبی
  2. حمله قلبی
  3. فشار خون بالا
  4. سکته
  5. دیابت نوع 2
  6. آسم
  7. سرطان پستان
  8. سرطان روده بزرگ

دلایل چاقی ناگهانی شکم و پهلو 

دلایل چاقی ناگهانی شکم و پهلو 
دلایل چاقی ناگهانی شکم و پهلو

همانطور که گفته شد، چاقی ناگهانی شکم و پهلو دلایل مختلفی دارد. در ادامه برخی از این دلایل را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.بارداری

یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی ناگهانی شکم و پهلو، بارداری است. در این حالت ممکن است دو الی سه ماه بعد از باردار شدن، وزن شما افزایش پیدا کند. البته چاقی ناگهانی شکم و پهلو در دوره بارداری، مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. چراکه تمامی مادران باردار می‌توانند با دریافت رژیم غذایی یا برنامه ورزشی، از متخصصین این حوزه، وزن خود را کنترل کنند.

  • دلایل چاقی شکم و پهلو در دوران بارداری

  1. میزان مصرف مواد غذایی بانوان در دوره بارداری، بیشتر از سایر دوره‌های زندگی است. بنابراین افزایش تعداد وعده‌های غذایی در این دوره، به صورت ناخودآگاه منجر به افزایش وزن و تجمع چربی در اطراف شکم و پهلو می‌شود.
  2. البته اضافه وزن در دوره بارداری، صرفا ناشی از تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو نیست. بخشی از اضافه وزن مادر باردار، مربوط به وزن جنین، وزن جفت و مواردی مانند این است.
  • راه های جلوگیری از چاقی شکم و پهلو در بارداری

  1. بهتر است در دوران بارداری، میزان مصرف مواد غذایی را کاهش ندهید. زیرا کودک، برای رشد نیاز به مواد مغذی و ویتامین دارد. تمامی مواد مغذی جنین از طریق بدن مادر تامین می‌شود‌. بنابراین اگر در رابطه با چاقی ناگهانی شکم و پهلو نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید یا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.‌ 
  2. راه حل دیگر این است که مدتی بعد از زایمان، برای کاهش وزن اقدام کنید. علاوه بر این، انجام تمرینات ورزشی در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. یکی از انواع تمرینات ورزشی که برای دوره بارداری مناسب است، تمرینات مربوط به یوگا هستند. در هر صورت، توجه داشته باشید که هیچ چیز از سلامتی شما و کودک مهم‌تر نیست. 

2.بد خوابی یا بی خوابی 

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل چاقی ناگهانی شکم و پهلو، بدخوابی یا بی‌خوابی است. در سال ۲۰۱۳، یک مطالعه در همین زمینه انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد که افزایش وزن به صورت مستقیم با مدت زمان خواب مرتبط بوده و بدخوابی منجر به کاهش مدت زمان خواب انسان می‌شود. به طور کلی، انسان باید در هر ۲۴ ساعت حداقل ۸ ساعت خواب کافی داشته باشد.

  • عوارض بد خوابی یا بی خوابی و تاثیر آن بر  چاقی ناگهانی شکم و پهلو

  1. بدخوابی یا بی‌خوابی مداوم، به مرور زمان منجر به افزایش تجمع سلول‌های چربی در ناحیه شکم و پهلو خواهد شد. البته در برخی افراد، بی خوابی منجر به چاقی سایر نواحی بدن نیز می‌شود.
  2. نداشتن خواب کافی طی شبانه روز، باعث بروز برخی رفتارهای غذایی ناسالم مثل پرخوری عصبی خواهد شد. 
  3. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است کمبود خواب باعث افزایش ناگهانی وزن می‌شود. افرادی که برای مدت طولانی به بی‌خوابی دچار هستند، تمایل زیادی برای مصرف کربوهیدرات یا سایر مواد غذایی دارند. همانطور که گفته شد، قبل از چربی سوزی شکم و پهلو، باید به دنبال علت چاقی شکم باشید.
  4. تا زمانی که خواب کافی نداشته باشید، فرم بدن شما تغییر نخواهد کرد. در این حالت، حتی نمی‌توانید به برنامه‌های غذایی یا برنامه‌های ورزشی خود پایبند باشید. بی خوابی تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد مغز دارد و آسیب زیادی به بدن شما وارد می‌کند. چاقی شکم و پهلو، تنها یکی از مضرات نداشتن خواب کافی طی شبانه روز است. 

3.سیگار کشیدن

دیگر علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو، سیگار کشیدن است. از نظر محققان و پژوهشگران، سیگار کشیدن به صورت مستقیم بر چربی شکم موثر نیست. اما یکی از عواملی است که به صورت غیرمستقیم بر افزایش وزن بدن تاثیر می‌گذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ انجام شد و ارتباط بین سیگار با چربی شکم را مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش، میزان اضافه وزن بین افراد سیگاری و غیر سیگاری یکسان بود. اما افراد سیگاری، چربی شکمی بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری داشتند. 

  • عوارض ترک سیگار بر چاقی ناگهانی شکم و پهلو

  1. جالب است بدانید برخی افراد بعد از ترک سیگار، دچار اضافه وزن شدید می‌شوند. بر اساس برخی پژوهش‌ها، تنباکو بر میزان اشتها و تمایل برای غذا خوردن تاثیرگذار است. افرادی که به تازگی سیگار را ترک کرده‌اند، تمایل بیشتری برای خوردن غذا دارند. به همین دلیل، وزن آن‌ها به یک باره افزایش پیدا می‌کند.
  2. مسئله دیگر، تأثیر روانی است. به طور معمول افراد بعد از ترک سیگار، فشار عصبی زیادی را تحمل می‌کنند. همین مسئله منجر به افزایش اضطراب و استرس فرد می‌شود. در این حالت شخص سعی می‌کند با پرخوری عصبی، با احساس استرس و اضطراب خود مقابله کند. بنابراین در حدود 30 الی ۹۰ روز بعد از ترک سیگار، چاقی ناگهانی شکم و پهلو تا حدودی طبیعی است. اگر به تازگی سیگار را ترک کرده‌اید و تحت فشار عصبی قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم با یک متخصص روان درمانی و متخصص تغذیه مشورت کنید.‌ به این ترتیب، قادر خواهید بود مشکل خود را کنترل کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنید. 

4.مصرف داروها

مصرف برخی داروها، دیگر علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو است. تحقیقات نشان داده است برخی داروها منجر به افزایش ناگهانی وزن انسان می‌شوند. داروهای متعددی وجود دارند که میزان تجمع چربی در نواحی شکم و پهلو را افزایش می‌دهند.

 برخی داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف مثل دیابت، فشار خون، تشنج، افسردگی یا بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، منجر به چاقی ناگهانی شکم و پهلو خواهند شد. بنابراین اگر در رابطه با افزایش وزن ناشی از مصرف دارو نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف داروها، با یک متخصص مشورت کنید.

 داروهایی که منجر به افزایش یا کاهش وزن می‌شوند، به صورت مستقیم یا از طریق بخش‌های مختلف بر میزان اشتها و متابولیسم بدن موثر هستند. به عنوان مثال برخی داروها مثل داروهای ضد افسردگی، می‌توانند وزن شما را طی یک سال تا ۱۱ کیلوگرم افزایش دهند. 

5.مصرف الکل 

مصرف الکل، از دیگر علل چاقی ناگهانی شکم و پهلو است. 

  • عوارض مصرف الکل و تاثیر آن بر چاق شدن ناگهانی شکم و پهلو

  1. مصرف بیش از حد الکل، به صورت مستقیم بر اندام‌های مختلف بدن مثل کبد موثر بوده و منجر به دهیدراته شدن بدن (کم آبی بدن) می‌شود. تاکنون تحقیقات مختلفی بر میزان استفاده از الکل و اثرات نامناسب آن بر بدن انجام شده است.
  2. به طور کلی الکل نه تنها بر عملکرد و متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد، بلکه بر زیبایی چهره نیز موثر است. زیرا پوست صورت را دهیدراته می‌سازد. به این ترتیب، صورت شما پیرتر از حد معمول نشان داده خواهد شد.

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، نشان داد که مصرف بیش از حد الکل باعث افزایش وزن مردان و تجمع چربی در نواحی اطراف شکم می‌شود. البته نتایج در زنان بسیار متناقض بود. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که:

  • الکل چگونه منجر به چاقی ناگهانی شکم و پهلو خواهد شد؟ 

  1. ترکیبات موجود در الکل، منجر به تغییر الگوی هضم غذا می‌شوند. به همین دلیل، به مرور زمان وزن انسان افزایش پیدا خواهد کرد.
  2. مسئله دیگر، کالری موجود در الکل است. به طور کلی، الکل کالری زیادی دارد و بر بزرگ شدن شکم و پهلو یا حتی نفخ شکم موثر است. بنابراین بهترین راه حل این است که مصرف الکل را به مرور زمان کم کرده و آن را برای همیشه کنار بگذارید. 

نوشیدنی‌های الکلی، یک دشمن بزرگ برای شما هستند و به بخش‌های مختلفی از بدن آسیب می‌رسانند. متاسفانه بسیاری از افراد به نوشیدن الکل اعتیاد دارند. این دسته از افراد، باید در اسرع وقت برای ترک الکل اقدام کنند. در غیر این صورت، مشکلاتی مثل چاقی شکم و پهلو را تجربه خواهند کرد. 

6.اضطراب و استرس

به خاطر مشکلات زندگی تحت فشار هستید؟ به صورت روزانه استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنید؟ اگر اینگونه است، شما در معرض خطر چاقی ناگهانی شکم و پهلو قرار دارید. متاسفانه استرس مقوله‌ای است که به مرور زمان به بدن آسیب می‌رساند و نتایج آن طولانی مدت هستند. به همین دلیل، بسیاری از افراد به استرس و اضطراب توجهی ندارند یا برای درمان اضطراب شدید اقدام نمی‌کنند. قبل از هر چیزی، باید برای شما توضیح دهیم که:

  • چه چیزی باعث استرس و اضطراب می ‌شود؟

 به طور کلی آسیب‌های محیطی و ذهنی، منجر به ترشح هورمون استروئیدی به «کورتیزول» می‌شود. این هورمون برای مقابله با استرس و اضطراب در بدن ترشح می‌شود. بر اساس پژوهش‌ها، هورمون کورتیزول به صورت مستقیم بر متابولیسم بدن شخص تاثیر می‌گذارد. البته استرس در برخی مواقع حساس، کاملاً طبیعی است و آسیبی به بدن وارد نمی‌کند.

اما اضطراب یا استرس طولانی مدت، باعث خواهد شد متابولیسم بدن به صورت پیوسته دستخوش تغییر و تحول شود‌. زمانی که میزان استرس و افزایش یابد، علائم مختلفی مثل پرخوری عصبی مشاهده خواهد شد.

 به طور معمول، مردم برای کاهش احساس استرس و کسب آرامش، غذا می‌خورند. در این حالت، مقدار زیادی کالری اضافی وارد بدن خواهد شد. این کالری اضافی، در نواحی اطراف شکم و پهلو تجمع پیدا کرده و منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود. ممکن است این مسئله باعث تعجب شما شود، ولی اضطراب منجر به کاهش وزن نخواهد شد. ممکن است بعد از ناراحتی و اندوه شدید کاهش وزن را تجربه کنید؛ ولی به طور معمول، استرس با افزایش وزن و چاقی ناگهانی شکم و پهلو همراه است.

7. رژیم‌ غذایی کم‌ پروتئین یا کم فیبر

رژیم غذایی کم پروتئین یا کم فیبر، علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو است. به طور کلی اگر پروتئین به اندازه کافی و استاندارد مصرف شود، تا حد زیادی از چاقی و اضافه وزن جلوگیری خواهد کرد. بنابراین افرادی که از رژیم‌های غذایی کم پروتئین یا کم فیبر استفاده می‌کنند، در معرض چاقی شکم و پهلو قرار دارند. 

این دسته از افراد، برای سیر شدن تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش می‌دهند. در حالی که این کار بی‌فایده است و صرفاً مقدار زیادی کالری اضافی وارد بدن شما می‌کند. 

فیبر بر بروز احساس سیری موثر است و از ترشح هورمون‌های گرسنگی جلوگیری می‌کند. اخیراً مطالعه‌ای در همین زمینه انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دریافت فیبر به مقدار کافی، از چاقی شکم و پهلو جلوگیری می‌کند.

روش های رفع چاقی ناگهانی شکم و پهلو

روش های رفع چاقی ناگهانی شکم و پهلو
روش های رفع چاقی ناگهانی شکم و پهلو

روش‌های مختلفی برای رفع چاقی ناگهانی شکم و پهلو وجود دارد که مهم‌ترین و بهترین روش، دریافت یک برنامه ورزشی مناسب است. قبل از آن، باید به دنبال منشا چاقی باشید. تمرینات ورزشی گوناگونی وجود دارند که چربی‌های اضافی ناحیه شکم و پهلو را از بین می‌برند. البته پیشنهاد می‌کنیم برای چربی سوزی ناحیه شکم و پهلو، خودسرانه عمل نکنید.

 بهتر است ابتدا به یک مربی ورزشی مراجعه کنید تا وضعیت بدنی شما مورد بررسی قرار بگیرد.  سپس مربی با توجه به صلاحدید خود و میزان اضافه وزن شما، بهترین تمرینات ورزشی را پیشنهاد خواهد کرد. باقی روش‌های رفع چاقی ناگهانی شکم و پهلو شامل موارد زیر هستند: 

  • دریافت رژیم غذایی سالم
  • بهبود ساعات خواب 
  • کاهش مصرف الکل و سیگار 
  • درمان استرس و بی خوابی 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو صحبت شد. چاقی ناگهانی شکم و پهلو، ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیافتد. هرگونه تغییر در سبک زندگی، بر متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما تاثیر گذار است. به عنوان مثال:

  • اگر ساعت خواب خود را کاهش دهید، با پرخوری عصبی مواجه خواهید شد.
  • مصرف غذاهایی که دارای چربی اشباع هستند و کاهش مصرف سبزیجات یا میوه‌ها، میزان تجمع سلول‌های چربی را افزایش خواهد داد. 
  • عدم تحرک کافی و ترشح هورمون‌ها نیز بر این مسئله تاثیر گذار هستند.

 بنابراین بهتر است در قدم اول، به دنبال علت چاقی شکم و پهلو باشید. بعد از آن، می‌توانید بهترین روش چربی سوزی شکم و پهلو را انتخاب کنید. با توجه به اینکه بهترین روش کاهش وزن انجام تمرینات ورزشی است، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت یک برنامه ورزشی منحصر به فرد به وبسایت تخصصی فیت کلاب مراجعه کرده و از طریق دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان متبحر این مجموعه، یک رژیم غذایی متناسب با شرایط خود دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه