ورزش ایکس بادی چیست و چطور به کاهش وزن و لاغری کمک می کند!؟

 ورزش (XBody)، از یک دستگاه تحریک الکتریکی عضلانی (EMS) برای ترمیم و تقویت عضلات استفاده می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد یک جلسه تمرین ۲۰ دقیقه‌ای ایکس بادی، برابر با یک جلسه تمرینات ورزشی فشرده ۲ تا ۴ ساعته است. این ورزش برای بانوان و آقایانی مناسب است که قصد دارند فرم ظاهری بدن خود را تغییر دهند. 

همچنین برای کاهش توده چربی و تقویت عضلات بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه (XBody)، برای سفت کردن شکم، اصلاح فرم ران پا یا تقویت ران، باریک کردن ساق پا و سفت کردن عضلات سرینی کاملاً مناسب است.

 جالب است بدانید، ورزش ایکس بادی در بیشتر از ۵۵ کشور دنیا محبوبیت دارد.‌ دستگاه مناسب این ورزش، چند سال پیش وارد کشور ایران شد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر، ده‌ها باشگاه ورزشی در داخل کشور از این دستگاه برای تقویت عضلات و بهبود فرم بدن استفاده می‌کنند. اگر شما نیز به این ورزش علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید.

تحریک الکتریکی عضلانی یا EMS چیست؟

قبل از اینکه با ورزش ایکس بادی آشنا شوید. بهتر است اطلاعاتی درباره تحریک الکتریکی عضلانی به دست آورید. تحریک الکتریکی عضلات (EMS) یا تحریک میوالکتریک، از تکانه‌های الکتریکی برای تحریک انقباض عضلانی استفاده می‌کند. ابتدا الکترودهای دستگاه، روی سطح پوست در مجاورت ماهیچه‌ها قرار می‌گیرند. سپس پالس‌های الکتریکی توسط این الکترودها تولید و بر تحریک و انقباض عضلات تاثیر می‌گذارد. 

مکانیسم عمل این دستگاه کمی پیچیده است. در واقع تکانه‌هایی که توسط الکترودها تولید می‌شود، کاملا تحت کنترل مغز هستند. ماهیچه‌ها نیز نمی‌توانند تفاوت بین انقباض ارادی و انقباض القایی الکتریکی را درک کنند. 

به همین دلیل است که این ورزش می‌تواند بر افزایش قدرت عضلات تاثیرگذار باشد. بیشتر از ۴۰ سال است که دانشمندان، مزایای تحریک الکتریکی عضلات را کشف کرده‌اند.‌ این روش چندین سال است که توسط ورزشکاران برای ریکاوری بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین فیزیوتراپیست‌ها از این متد برای توانبخشی عضلانی کمک می‌گیرند. 

 ایکس بادی چیست؟ 

ورزش (XBody)، نتیجه ۱۰ سال تحقیق دانشمندان روی تحریک الکتریکی عضلانی است. در حال حاضر این ورزش می‌تواند طی یک جلسه، تاثیر قابل توجهی بر تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی داشته باشد. ایکس بادی نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله فرانسه محبوب است. به عنوان مثال مراکز فیزیوتراپی کشور فرانسه، از این ورزش برای کمک به بیماران استفاده می‌کنند. دستگاه (XBody)، شامل ۱۸ تا ۲۲ الکترود است که روی بخش‌های مختلف پوست قرار می‌گیرند. 

همانطور که گفته شد، تکانه‌های الکتریکی تولید شده توسط این الکترودها گروه‌های عضلانی مختلف بدن را هدف قرار می‌دهند. با این تفاسیر، ممکن است هنوز هم مکانیسم عمل این ورزش برای شما مبهم به نظر برسد. در بیانی ساده‌تر؛ باید بگوییم ورزش ایکس بادی در بازه زمانی ۲۰ دقیقه، سرعت عضله سازی را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد! پژوهش‌ها نشان داده است، این ورزش می‌تواند سرعت چربی سوزی را تا ۳ برابر افزایش دهد. 

زمانی که پالس‌های الکتریکی به سمت عضلات یک ناحیه ارسال می‌شوند، ماهیچه‌های آن ناحیه را منقبض کرده و سرعت چربی سوزی را در محل مورد نظر افزایش خواهند داد. برای انجام این ورزش، ابتدا باید جلیقه‌های ایکس بادی را بپوشید. این جلیقه‌ها شامل تعداد زیادی الکترود و کابل هستند که پالس‌های الکترونیکی را به سمت بدن ارسال می‌کند. هر جلسه تمرین در حدود ۲۰ دقیقه است و به شما کمک می‌کند حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کالری از دست دهید. نکته مهم این است که بعد از به پایان رسیدن جلسه، فرآیند تجزیه کالری و چربی سوزی ادامه پیدا خواهد کرد. 

آیا ایکس بادی برای لاغری مناسب است؟

این ورزش برای لاغر شدن خوب نیست، بلکه عالی است! همانطور که گفته شد، تحریک الکتریکی عضلانی به شما کمک می‌کند تا چندین برابر بیشتر از حالت معمولی چربی و کالری از دست دهید. در حالت عادی برای از دست دادن ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری، باید حداقل بین ۵۰ تا ۶۰ دقیقه تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی انجام دهید. اما ایکس بادی صرفاً در بازه زمانی ۲۰ دقیقه انجام می‌شود و شما را به نتایج بهتری می‌رساند.

 تقریباً بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری، طی ۴۸ ساعت بعد از جلسه تمرین از دست خواهید داد. در حدود ۵۰۰ کالری نیز هنگام انجام ورزش از دست می‌دهید. بنابراین در مجموع بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری در بدن شما تجزیه می‌شود که تاثیر بسیار زیادی بر لاغری و کاهش وزن دارد. دو جلسه تمرینی در هفته، برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن کافی است. اما اگر اضافه وزن شدیدی دارید، ممکن است مربیان ورزشی با توجه به صلاح دید خود تعداد جلسات ورزش ایکس بادی را افزایش دهند.

 اما معمولاً دو جلسه در هفته کفایت می‌کند. برای انجام این ورزش، ابتدا باید جلیقه ایکس بادی را بپوشید. سپس تمرین‌های ورزشی در اختیار شما قرار می‌گیرد. باید تمرین‌ها را تحت نظر مربی انجام دهید. جلیقه کاملا انعطاف پذیر است و مانعی برای انجام فعالیت‌های ورزشی نخواهد بود. اگر اضافه وزن شدیدی دارید و لاغر شدن به یک معضل بزرگ برای شما تبدیل شده است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این ورزش را امتحان کنید.

مزایای ایکس بادی 

این ورزش مزایای گوناگونی دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌خبر هستند. تقریباً همه ما با ورزش‌های هوازی یا تمرینات بدنسازی و قدرتی آشنا هستیم. ولی اطلاعاتی درباره ورزش ایکس بادی نداریم. در ادامه، برخی از مزایای این تمرین ورزشی را برای شما بیان می‌کنیم تا درک بهتری از آن داشته باشید.

1.جلوگیری از پوکی استخوان

تاکنون تحقیقات گوناگونی درباره اثرات این ورزش بر سلامت انسان انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، این تمرینات می‌توانند بر جلوگیری از پوکی استخوان تاثیرگذار باشند. بسیاری از افراد، از بیماری‌های مربوط به استخوان و مفاصل رنج می‌برند. یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها پوکی استخوان است که معمولاً در سنین بالا به سراغ آقایان و مخصوصاً بانوان می‌آید. این عارضه می‌تواند بر انجام فعالیت‌های روزمره و تحرک بدنی تاثیرگذار باشد.

 ایکس بادی، یک گزینه کاملا مناسب برای جلوگیری از پوکی استخوان است و خطرات این بیماری را کاهش می‌دهد. هنگام انجام تمرینات، عضلات اسکلتی تحریک شده یا منقبض می‌شوند. این انقباضات می‌توانند بر تقویت مفاصل و استخوان‌های بدن نیز تاثیرگذار باشد و از پوکی استخوان جلوگیری کنند. علاوه بر این، ایکس بادی برای بسیاری از امور دیگر مثل جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، تنظیم فشار خون و قند خون، تجزیه چربی‌های احشایی، جلوگیری از کاهش قوای بدن و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2.درمان کمردرد

از دیگر مزایای ایکس بادی، درمان کمردرد است. برخی فعالیت‌های روزمره مثل بلند کردن اشیا سنگین یا نشستن طولانی مدت، باعث عدم تعادل در عضلات پشتی، شکم و لگن می‌شود. این عدم تعادل در نهایت منجر به بروز مشکلاتی مثل کمردرد خواهد شد. ورزش (XBody)، برای تمرین دادن این عضلات کاملاً مناسب است و به مرور زمان درد شدید کمر را کاهش می‌دهد.

3.بهبود طرز ایستادن

از دیگر مزایای این ورزش، بهبود طرز ایستادن است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش قدرت عضلانی و فعالیت عضلات ستون فقرات، لگن، شانه، زانوها و پاها، می‌تواند بر بهبود طرز ایستادن تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، باید تمریناتی را انجام دهید که مستقیماً این عضلات را هدف قرار می‌دهند. 

4.کاهش وزن 

کاهش وزن یکی دیگر از مزایای ایکس بادی است. همانطور که گفته شد؛ در هر جلسه تمرین، چندین برابر حالت عادی انرژی و کالری مصرف می‌شود. بنابراین بدیهی است که این تمرینات ورزشی تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن داشته باشند. اگر به صورت مرتب در جلسات ورزشی شرکت کنید و تحت نظر مربی قرار بگیرید، به مرور زمان کاهش وزن چشمگیری خواهید داشت.

5.تقویت آمادگی جسمانی

ایکس بادی بهترین ورزش برای تقویت آمادگی جسمانی است. بهبود آمادگی جسمانی به انجام فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند. همچنین برای افرادی که در مسابقات ورزشی سرعتی یا قدرتی شرکت می‌کنند، کاملاً مناسب است. مطالعات نشان می‌دهد، این تمرینات باعث ایجاد تعادل و هماهنگی بین عصب و عضله می‌شود. بهبود تعادل و انعطاف پذیری بدن، فشار روی مفاصل و تاندون‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین ورزشکار می‌تواند بدون آسیب دیدن، حرکات ورزشی با شدت بالا را انجام دهد.

6.کمک به رفع سلولیت

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این ورزش، کمک به رفع سلولیت و مشکلات پوستی است. به طور کلی، ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی بر بهبود ظاهر دارد. تمرینات ورزشی نه تنها می‌توانند چربی‌های اضافی بدن را کاهش دهند، بلکه بر بهبود آسیب‌های پوستی نیز تاثیرگذار هستند.‌ ورزش ایکس بادی، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش گردش خون در سطح پوست دارد.

 در نتیجه، سلول‌های پوستی اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند. همین مسئله بر رفع سلولیت و سایر مشکلات پوستی تاثیرگذار است. پزشکان معتقد هستند یکی از روش‌های مناسب برای کاهش سلولیت، انقباض عضلانی است. برای انجام این کار، لازم است الکترودها فرکانس پایینی تولید کرده و بافت‌های زیر جلدی را تحریک کنند. 

معایب ورزش ایکس بادی

تاکنون سوالات و ابهامات گوناگونی در رابطه با معایب ایکس بادی مطرح شده است. برخی افراد معتقد هستند پالس‌های الکتریکی تولید شده توسط الکترودها، به بدن آسیب می‌رسانند. حتی برخی افراد ادعا کردند این تحریکات الکتریکی، سیستم قلبی عروقی بدن را مختل می‌کنند. در حالی که محققان و دانشمندان با این مسئله مخالف هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد درمان بیماری با جریان الکتریکی، یک مسئله کاملاً شناخته شده است. 

این روش می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب برای بخشی از پروسه درمان در فرآیند فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گیرد. این جریان‌های الکتریکی، تنها ماهیچه‌های اسکلتی بدن را هدف قرار می‌دهند. اما به برخی عضلات مانند قلب دسترسی ندارند. بنابراین آسیبی به اندام‌های داخلی بدن وارد نخواهند کرد. البته، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که نگرانی‌های گوناگونی در رابطه با شوک الکتریکی ناشی از مصرف بی‌رویه این دستگاه وجود دارد.

 اختلالات جریان الکتریکی یا شوک الکتریکی، ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مثل سوختگی، التهابات پوستی، حساسیت و مواردی مانند این شود. با توجه به اینکه در دستگاه ایکس بادی از کابل الکتریکی استفاده می‌شود، خطر آسیب دیدگی پوستی افزایش می‌یابد. اما منظور این نیست که ورزش ایکس بادی به هیچ وجه مفید نیست و به بدن آسیب می‌رساند. اگر یکی از علاقه‌مندان این ورزش هستید، باید تمرینات ایکس بادی را تحت نظر مربی ورزشی و در مراکز درمانی انجام دهید. 

انواع تمرینات ایکس بادی

این تمرینات در دو نوع مختلف انجام می‌شوند که در ادامه برای شما بیان خواهد شد: 

1.تمرینات قدرتی

دسته اول تمرینات ایکس بادی قدرتی هستند که بر کاهش وزن و ایجاد توده عضلانی بدون چربی تاثیر می‌گذارند. این تمرینات در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شوند. ولی فرایند چربی‌سوزی و از دست دادن کالری تا ۴۸ ساعت ادامه پیدا می‌کند. افزایش متابولیسم تاثیر بسیار زیادی بر کاهش وزن دارد. اما بهتر است از یک رژیم غذایی سالم در کنار تمرینات قدرتی استفاده کنید. رژیم غذایی به شما کمک می‌کند در کنار چربی سوزی، حجم توده عضلانی را افزایش دهید.

2.تمرینات هوازی

نوع دوم تمرینات ایکس بادی هوازی است. این تمرینات نیز بر کاهش وزن موثر هستند. اما مهم‌ترین مزیت آن‌ها، افزایش جریان خون در بدن است. همچنین به مرور زمان، بر افزایش آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری بدن تاثیر می‌گذارند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره ورزش ایکس بادی و ویژگی‌های آن توضیح داده شد. این ورزش با استفاده از یک دستگاه خاص انجام می‌شود. دستگاه ایکس بادی با استفاده از تحریک الکتریکی عضلانی، ماهیچه‌های مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی را منقبض و تقویت می‌کند. این تمرینات ورزشی می‌توانند بر افزایش قدرت عضلات، افزایش تعادل و انعطاف پذیری، آمادگی جسمانی و کاهش دردهای فیزیکی موثر باشند.

 نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که ورزش (Xbody) باید تحت نظر مربی انجام شود. بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای انجام تمرینات اقدام نکنید. زیرا ممکن است آسیب بسیار زیادی به بدن شما وارد شود. اگر به اطلاعات بیشتری درباره تمرینات ورزشی احتیاج دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در ارتباط بوده و سایر مطالب وبسایت فیت کلاب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه