ورزش برای واریس پا

ورزش برای واریس پا

شریان‌های واریسی، نوعی رگ‌های خونی متورم هستند که در بخش زیرین پوست قرار دارند. این رگ‌ها به صورت برجستگی‌های آبی یا بنفش رنگ مشاهده می‌شوند و معمولاً در مناطقی مانند پا قرار دارند. بیماری واریس، بر اثر بازگشت خون در سیاهرگ‌ها و ضعیف شدن دیواره وریدها بروز پیدا می‌کند. می‌توان از روش‌های مختلف برای درمان این بیماری استفاده کرد. 

برخی از رایج‌ترین روش‌ها شامل لیزر، اسکلروتراپی و ورزش کردن هستند. انجام فعالیت‌های ورزشی، ساده‌ترین و بهترین گزینه برای درمان بیماری واریس است. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چه ورزشی را برای کاهش علائم این بیماری انتخاب کنیم؟

 در ادامه قصد داریم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

واریس چیست؟

<yoastmark class=

واریس نوعی بیماری شایع است که در اثر پیچ خوردگی و متورم شدن سیاهرگ‌ها بروز پیدا می‌کند. این سیاهرگ‌ها با عنوان رگ‌های واریسی شناخته می‌شوند و در نقاط مختلف بدن مثل ساق پا یا مچ پا قرار دارند. معمولاً با رنگ‌های مختلف مثل بنفش یا آبی مشاهده می‌شوند. ممکن است در در اطراف رگ‌های واریسی، عروقی به عنوان رگ‌های عنکبوتی وجود داشته باشند. 

اگرچه برخی از وریدهای واریسی ناخوشایند هستند، اما در بسیاری از موارد باعث بروز درد و ناراحتی نمی‌شوند. به همین دلیل، ممکن است نادیده گرفته شوند. توجه داشته باشید که نادیده گرفتن این بیماری، باعث بروز مشکلات گوناگون مثل لخته شدن خون می‌شود. بنابراین بهتر است از روش‌های ساده مثل ورزش کردن، برای تسکین علائم بیماری استفاده کنید.

 بر اساس مطالعات انجام شده، اغلب از مردم در سنین بالای ۵۰ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. خطر بروز این بیماری، در بانوان بیشتر از آقایان است. ابتلا به بیماری واریس، تاثیرات نامطلوبی بر شرایط جسمانی و شرایط ذهنی شخص دارد. 

چه کسانی احتمال دارد به واریس مبتلا شوند؟

چه کسانی احتمال دارد به واریس مبتلا شوند؟
چه کسانی احتمال دارد به واریس مبتلا شوند؟

هر کسی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد. برخی عوامل زیر بر بروز بیماری تاثیرگذار هستند. در ادامه این عوامل را به شما معرفی می‌کنیم:

سن و سال 

مهم‌ترین عامل بروز این بیماری، سن و سال است. احتمال ابتلا به بیماری واریس در سنین بالا بسیار بیشتر است. با افزایش سن، عملکرد دیواره‌های رگ‌های خونی مختل می‌شود. در نتیجه رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و سفت می‌شوند. همین مسئله باعث تجمع خون در عروق خونی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری واریس را افزایش می‌دهد.

جنسیت

از دیگر عوامل موثر بر بروز این بیماری، جنسیت است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، احتمال ابتلا به بیماری واریس در بانوان بیشتر از آقایان است. زیرا برخی هورمون‌های زنانه باعث مختل شدن عملکرد دیواره رگ‌های خونی می‌شوند.

 همچنین افرادی که باردار هستند یا قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند، بیشتر از سایر بانوان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. زیرا میزان تغییرات هورمونی در بدن این افراد بیشتر است.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی نیز بر بروز بیماری تاثیرگذار هستند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این بیماری به صورت ارثی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. 

سبک زندگی 

سبک زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی بر این مسئله دارد. به عنوان مثال ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی، باعث کاهش گردش خون در بدن می‌شود و خطر ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد. علاوه بر این پوشیدن لباس‌های تنگ یا کمربند تنگ، باعث کاهش جریان خون خواهد شد.

ابتلا به برخی بیماری های خاص

ابتلا به برخی بیماری‌های خاص، از دیگر دلایل بروز بیماری است. به عنوان مثال ابتلا به بیماری یبوست شدید یا افزایش فشار در رگ‌های خونی، باعث به وجود آمدن رگ‌های واریسی می‌شود.

درمان واریس با ورزش 

همانطور که گفته شد، روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. برخی از روش‌های درمانی رایج، شامل اسکلروتراپی، مصرف دارو و لیزر درمانی هستند. ممکن است این روش‌های درمانی برای همه بیماران مبتلا به واریس مناسب نباشند.

 بنابراین بهتر است قبل از انتخاب روش درمان، با یک متخصص مشورت کنید. ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌، انجام فعالیت‌های ورزشی است. در ادامه بهترین ورزش برای واریس پا را به شما معرفی می‌کنیم: 

شنا كردن

شنا بهترین ورزش برای واریس پا است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، جریان خون هنگام انجام حرکت شنا به سمت بالای بدن رانده می‌شود. یعنی این ورزش از تجمع خون در بخش‌های پایینی بدن جلوگیری خواهد کرد. شنا یک تمرین هوازی عالی برای درمان بیماری یا جلوگیری از بیماری واریس است. 

در این ورزش، فشاری به قسمت‌های پایینی بدن وارد نمی‌شود. زیرا نیازی نیست روی پاهای خود بایستید. زمانی که در حال شنا کردن هستید، تاثیر نیروی جاذبه بر ماهیچه‌ها و مفاصل به حداقل می‌رسد. البته نحوه شنا کردن اهمیت بسیار زیادی دارد. تا حد امکان با پاهای خود به آب ضربه بزنید و پاها را حرکت دهید. 

همین مسئله باعث بهبود جریان خون در رگ‌های پا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم یک یا دو بار در هفته برای شنا کردن اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای شنا این است که از تشکیل رگ‌های عنکبوتی جلوگیری می‌کند. رگ‌های عنکبوتی، نوعی رگ‌های خونی ظریف هستند که به رنگ‌های آبی، قرمز یا بنفش مشاهده می‌شوند. ظاهر آن‌ها شباهت بسیار زیادی به تار عنکبوت دارد. 

دوچرخه سواری 

دوچرخه سواری مناسب‌ترین ورزش برای واریس پا است. اگر تمایلی برای دوچرخه سواری در فضای آزاد ندارید، پیشنهاد می‌کنیم دستگاه‌های دوچرخه سواری موجود در باشگاه‌ها را امتحان کنید. این ورزش مانند شنا، تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری واریس و کاهش علائم آن دارد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، دوچرخه سواری باعث تقویت عضلات ساق پا می‌شود. 

همچنین سرعت جریان خون را در ساق یا مچ پا افزایش می‌دهد. البته مدت زمان دوچرخه سواری و نحوه انجام آن اهمیت بسیار زیادی دارد. دوچرخه سواری و خم شدن روی فرمان برای بازه زمانی طولانی مدت، نتایج معکوس دارد. 

  • حرکت جایگزین دوچرخه سواری

اگر دوچرخه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تمرین‌های ورزشی ساده را انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید روی زمین دراز بکشید و پاها را به سمت بالا ببرید. سپس هر دو پا را از ناحیه زانو خم کنید و حرکتی شبیه به دوچرخه سواری انجام دهید.

 یعنی در هوا پدال بزنید. می‌توانید این حرکت را برای هر دو پا انجام دهید یا صرفاً با یکی از پاها رکاب بزنید. برای اینکه به نتایج مطلوبی دست یابید، بهتر است ساق پا را تا حد امکان از زمین دور کنید.

یوگا

 حرکات یوگا برای واریس پا طرفداران بسیار زیادی دارند. این ورزش صرفاً برای درمان واریس مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و اثرات درمانی متعددی دارد. انجام ورزش یوگا به صورت منظم، خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و افسردگی را کاهش می‌دهد. تمرینات یوگا باعث افزایش آرامش ذهنی و جسمی می‌شوند.

 در برخی از حرکات (صرفا تعداد محدودی از تمرینات)، پاها بالاتر از قلب قرار می‌گیرند‌. همین مسئله باعث افزایش جریان خون در رگ‌های خونی پا می‌شود. تمرینات یوگا غالباً شامل حرکات کششی هستند و به شما کمک می‌کنند تا بر بهبود تنفس خود تمرکز داشته باشید. البته بهتر است قبل از انجام این ورزش، با متخصصان مشورت کنید.

 زیرا برخی پزشکان معتقد هستند، یوگا یکی از ورزش های مضر برای واریس است. زیرا باعث فشرده شدن عضلات و بافت شکمی می‌شود و عملکرد سیاهرگ‌ها را مختل می‌کند. افزایش فشار روی عضلات شکمی، باعث کاهش جریان در اندام‌های پایینی بدن می‌شود. به همین دلیل، لازم است تحقیقات بیشتری روی تاثیر این ورزش بر درمان بیماری واریس انجام شود.

تمرین بورگر آلن

مناسب‌ترین ورزش برای واریس پا، تمرین بورگر آلن است که تاثیر بسیار زیادی بر کاهش علائم این بیماری دارد. این تمرین باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود. همچنین از متورم شدن پا جلوگیری می‌کند. برای انجام این ورزش، ابتدا باید به پشت روی زمین دراز بکشید. سپس پاها را با زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه به سمت بالا ببرید.

 چند دقیقه در این حالت بمانید. این حرکت را تا جایی ادامه دهید که جریان خون در پاها کاهش یابد و رنگ پاها به سفیدی متمایل شود. سپس روی یک صندلی بنشینید. به گونه‌ای که پاها آویزان باشند. چند دقیقه صبر کنید تا جریان خون به رگ‌های پا برگردد. 

سپس روی زمین دراز بکشید و چند دقیقه در این حالت باقی بمانید. می‌توانید این ورزش را به صورت روزانه انجام دهید. جالب است بدانید، تمرین بورگر آلن برای بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا مناسب است.

حرکت لانگز 

حرکت لانگز، یکی از بهترین ورزش ها برای واریس پا است و به راحتی انجام می‌شود. برای انجام این حرکت، ابتدا باید در حالت ایستاده قرار بگیرید. به گونه‌ای که پشت کمر کاملاً صاف باشد. پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید. سپس یک قدم به سمت جلو بردارید. سپس پای دیگر را به سمت عقب ببرید. دست‌ها باید کاملاً صاف و کشیده در کنار بدن قرار داشته باشند.

 بدن خود را به آرامی به سمت پایین هدایت کنید. در این حالت، پای جلویی از ناحیه زانو خم می‌شود و پای عقبی باید کاملاً صاف و کشیده باشد. توجه داشته باشید که زانوی پای عقب نباید با سطح زمین برخورد کند. 

زانوی پای جلویی نیز باید عقب‌تر از پنجه پا باشد. چند لحظه در این حالت بمانید. سپس به نقطه شروع برگردید و مجدداً همین حرکت را تکرار کنید. نکته مهم این است که بدن باید هنگام پایین آمدن صاف و عمود بر سطح زمین باشد. یعنی نباید به سمت جلو خم شوید.

پیاده روی

پیاده‌روی ساده‌ترین ورزش برای واریس پا است. این ورزش یک تمرین فوق‌العاده برای درمان بیماری واریس یا کاهش علائم آن است. هر فردی در هر سن و سال یا هر سطحی از آمادگی جسمانی، می‌تواند این ورزش را انجام دهد. پیاده‌روی نه تنها به درمان بیماری واریس کمک می‌کند، بلکه از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهد کرد و بهترین گزینه برای حفظ سلامتی بدن است.

 پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید. بر اساس مطالعات انجام شده، ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود و به تجزیه چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند.

 این ورزش باعث افزایش قدرت ماهیچه‌ها می‌شود و خطر بروز بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. زمانی که پیاده‌روی می‌کنید، سرعت جریان خون در بدن افزایش پیدا خواهد کرد. همین مسئله از تشکیل رگ‌های عنکبوتی و تشدید علائم بیماری واریس جلوگیری می‌کند.

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره ورزش برای واریس پا توضیح داده شد. واریس یک بیماری تقریبا شایع است و در بسیاری از بانوان و آقایان مشاهده می‌شود. در این بیماری، عروق واریسی به صورت غیر طبیعی بزرگ می‌شوند. همچنین دیواره سیاهرگ‌ها ضعیف می‌شود و عملکرد عروق خونی مختل خواهد شد. 

رگ‌های واریسی به صورت پیچ خورده و متورم زیر سطح پوست تجمع پیدا می‌کنند و به رنگ‌های مختلف مثل آبی یا بنفش دیده می‌شوند. این بیماری در شدت‌های مختلف مثل خفیف یا شدید بروز پیدا می‌کند. بیماری واریس خفیف با علائم ناراحت کننده همراه نیست و به راحتی درمان می‌شود. اما بیماری واریس شدید، باعث بروز مشکلاتی مثل لخته شدن خون خواهد شد که بسیار خطرناک است.

 به همین دلیل، نباید این بیماری را نادیده بگیرید. بهتر است از روش‌هایی مانند ورزش، برای کاهش علائم بیماری واریس استفاده کنید. مربیان مجموعه فیت کلاب، بهترین ورزش برای واریس پا را به شما پیشنهاد می‌کنند. برای دریافت برنامه ورزشی و مشورت با مربیان ورزشی، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه