آمادگی جسمانی چیست؟ تاثیر آن بر سلامتی و تندرستی

آمادگی جسمانی چیست؟ تاثیر آن بر سلامتی و تندرستی

از نظر کارشناسان و مربیان ورزشی، آمادگی جسمانی به معنی توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه با عملکرد مطلوب است. آمادگی جسمانی به شما کمک می‌کند تا استقامت و قدرت بیشتری برای مدیریت بیماری یا خستگی داشته باشید. برای اینکه فعالیت‌های روزمره یا فعالیت‌های ورزشی را به شکل درستی انجام دهید، باید بدن خود را به سطح مناسبی از آمادگی جسمانی برسانید.

 این کار چندان ساده نیست و به تمرینات روزمره و مداوم نیاز دارد. بنابراین حتی برای تقویت آمادگی بدنی، باید از مربیان حرفه‌ای کمک بگیرید یا از برنامه‌های ورزشی پیروی کنید. برای اینکه به تناسب اندام برسید و چابکی و آمادگی بدنی خود را افزایش دهید، لازم است به چند مولفه مهم آمادگی جسمانی توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به طور کامل درباره این مسئله توضیح می‌دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

آمادگی جسمانی چیست؟

آمادگی جسمانی چیست؟
آمادگی جسمانی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تعریف آمادگی جسمانی برویم، بیایید ببینیم بدن شما چقدر برای انجام کارهای روزمره آماده است. فعالیت‌های روزمره را با چه سرعتی انجام می‌دهید؟ آیا انرژی و قدرت کافی برای انجام دادن این کارها دارید؟ بهبود آمادگی جسمانی بدن، به شما کمک می‌کند تا زندگی شادابی داشته باشید و کارهای روزمره را با قدرت بیشتری انجام دهید. همچنین برای انجام تمرینات ورزشی، با مشکل مواجه نخواهید شد. 

آمادگی جسمانی با نام انگلیسی (physical fitness)، شامل مجموعه‌ای از فاکتورهای مختلف مثل  قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، استقامت هوازی، انعطاف پذیری و ترکیبی بدنی گفته می‌شود. تمامی این فاکتورها، باعث بهبود سلامت جسم و افزایش توانایی جسمانی فرد خواهند شد. بنابراین اگر بتوانید فعالیت‌های بدنی را بدون احساس خستگی شدید انجام دهید، یعنی آمادگی جسمانی بالایی دارید. اگر به اطراف خود نگاه کنید، می‌بینید برخی افراد به صورت طبیعی از آمادگی بدنی خوبی برخوردار هستند. 

یعنی به راحتی حرکات ورزشی یا کارهای خود را انجام می‌دهند. در حالی که ممکن است شما برای انجام دادن یک تمرین ساده، به نفس نفس بیافتید یا با دردهای عضلانی شدید مواجه شوید. افرادی که آمادگی جسمانی پایینی دارند، باید از تمرینات ورزشی مناسب برای تقویت آمادگی بدن کمک بگیرند. البته توجه داشته باشید که ورزش کردن تنها فاکتور برای تقویت آمادگی بدنی نیست. باید در کنار تمرینات ورزشی، از برنامه غذایی درست پیروی کنید. به طور کلی هر چقدر بتوانید سبک زندگی نادرست خود را تغییر دهید، زودتر به نتیجه دلخواه خود می‌رسید.

آیا آمادگی جسمانی باعث بهبود سلامتی می شود؟

آیا آمادگی جسمانی باعث بهبود سلامتی می شود؟
آیا آمادگی جسمانی باعث بهبود سلامتی می شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که آمادگی جسمانی با سلامتی بدن مرتبط است؟ در پاسخ باید بگوییم بله، تقویت آمادگی جسمانی به مرور زمان بر حفظ سلامتی بدن تاثیر می‌گذارد. یکی از تصورات اشتباه بسیاری از مردم، این است که افراد لاغر آمادگی بدنی بیشتر و افراد چاق آمادگی بدنی کمتری دارند. آمادگی جسمانی ارتباطی به چاق بودن یا لاغر بودن فرد ندارد. یک فرد با وزن زیاد می‌تواند با کمک برخی تمرینات، قدرت خود را برای انجام دادن کارهای روزمره افزایش دهد.

 یکی از مهم‌ترین مزایای فیزیکال فیتنس، این است که ارتباطی با ویژگی‌های جسمانی مثل چاق یا لاغری یا جوان و مسن بودن ندارد. اگرچه کاهش چربی‌های بدن به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های ورزشی را به شکل بهتری انجام دهید، اما نمی‌توان گفت آمادگی جسمانی به صورت مستقیم با وزن شخص مرتبط است.  نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمرینات آمادگی بدنی را به فردا موکول نکنید. بهتر است از همین امروز برای بهبود قوای بدنی خود ورزش کنید. 

پژوهش‌ها نشان داده است ۱۵۰ تا ۲۰۰ دقیقه تمرین در هفته، به مرور زمان آمادگی جسمانی فرد را افزایش خواهد داد. تقویت قوای بدن، به مرور زمان باعث کاهش وزن می‌شود. کاهش وزن یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر حفظ سلامتی بدن است. افرادی با اضافه وزن شدید که در بدن خود مقدار زیادی کلسترول بد دارند، در معرض بسیاری از بیماری‌ها مثل سکته قلبی یا دیابت نوع ۲ هستند. هر چقدر وزن شما کاهش پیدا کند، سلامت قلب و استقامت قلبی عروقی افزایش پیدا خواهد کرد. تمرینات آمادگی جسمانی، بر بهبود متابولیسم پایه و بهبود تراکم استخوان تاثیرگذار هستند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

مزایای تقویت آمادگی جسمانی

تقویت آمادگی بدنی مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

1.افزایش سطح انرژی

کاهش سطح انرژی بدن، یکی از مشکلات آزاردهنده است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. زمانی که سطح انرژی بدن شما پایین باشد، قدرتی برای انجام دادن کارهای روزمره نخواهید داشت. در این حالت، به صورت مداوم احساس خواب آلودگی و خستگی دارید. ورزش کردن می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی شود و احساس خستگی یا بی‌حالی را کاهش دهد. 

حتی برخی بیماران با سطح انرژی پایین، می‌توانند از تمرینات آمادگی جسمانی برای بهبود قوای بدنی خود استفاده کنند. اخیراً یک پژوهش در همین زمینه انجام شد. در این تحقیق، از ۳۶ فرد سالم خواسته شد تا برای مدت ۶ هفته فعالیت‌های ورزشی و تمرینات تقویت آمادگی بدنی انجام دهند. بعد از گذشت شش هفته، احساس خستگی در شرکت کنندگان تا حد زیادی کاهش یافته بود.

2.کاهش بیماری های مزمن

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های مزمن، کاهش فعالیت‌های بدنی است. با استفاده از تمرینات آمادگی بدنی، خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن مثل حساسیت به انسولین یا بیماری‌های قلب و عروقی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین این تمرینات، نقش موثری در کنترل فشار خون و چربی بدن دارند. 

3.بهبود سلامت عضلات و استخوان‌ ها

از دیگر فواید آمادگی جسمانی، بهبود سلامت عضلات و استخوان‌ها است. به طور کلی، تمرینات ورزشی می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود قدرت عضلات و مفاصل داشته باشند. هرچه که سن انسان افزایش می‌یابد، حجم توده عضلانی و میزان عملکرد بدن کاهش پیدا خواهد کرد. تقویت آمادگی بدنی از بروز این مسئله جلوگیری می‌کند و مانع از کاهش توده عضلانی و قدرت بدن خواهد شد. از طرفی پژوهش‌ها نشان می‌دهد برخی تمرینات ورزشی، بر جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود تراکم استخوانی تاثیرگذار هستند.

4.کاهش وزن

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مزایای تقویت آمادگی بدنی، کاهش وزن است. هر چقدر میزان تحرک روزانه کمتر باشد، احتمال افزایش وزن و چاقی بیشتر است. برخی افراد برای لاغر شدن، صرفاً از برنامه رژیم غذایی استفاده می‌کنند. اگرچه برنامه غذایی یکی از روش‌های کاهش وزن است، اما به تنهایی تاثیر چندانی بر تناسب اندام نخواهد داشت. زمانی که رژیم می‌گیرید، میزان کالری دریافتی روزانه شما کاهش پیدا خواهد کرد. 

همین مسئله باعث کاهش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود. زمانی که سرعت سوخت و ساز بدن کاهش یابد، با سرعت کمتری وزن از دست خواهید داد. به همین دلیل، باید از تمرینات آمادگی جسمانی و سایر تمرینات قدرتی برای افزایش سوخت و ساز و تجزیه چربی‌های اضافی بدن کمک بگیرید. 

مولفه های آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی دارای چند مولفه مهم است. این مولفه‌ها نقش موثری در تقویت قوای بدنی دارند. در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم. 

1.قدرت عضلانی

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آمادگی بدنی، قدرت عضلانی است. منظور از قدرت عضلانی، مقدار نیروی فیزیکی ماهیچه‌ها است که هنگام بلند کردن وزنه یا برداشتن اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای محاسبه قدرت عضلانی، لازم است یک جسم سنگین یا وزنه را بردارید. کارشناسان و مربیان ورزشی، می‌توانند میزان قدرت عضلانی را اندازه‌گیری کنند. گاهی اوقات نیرو و توان ماهیچه‌ها در برخی افراد پایین است. 

این دسته از افراد، توانایی بلند کردن وزنه‌های سنگین را ندارند. مربیان ورزشی برای رفع این مشکل، انواعی از تمرینات تقویت آمادگی جسمانی را به شما پیشنهاد خواهند داد.‌ زمانی که برای بررسی آمادگی بدنی خود به مربیان ورزشی مراجعه می‌کنید، میزان قدرت عضلانی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس مطابق با میزان قدرت عضلانی بدن، بهترین برنامه‌های ورزشی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

2.استقامت عضلانی

از دیگر مولفه‌های آمادگی جسمانی، استقامت عضلانی است. استقامت عضلانی، به معنی توانایی گروهی از ماهیچه‌های عضلانی برای انجام یک حرکت در دوره زمانی طولانی است. این مولفه هنگام بررسی آمادگی جسمانی بدن شما ارزیابی می‌شود. هر چقدر استقامت عضلانی بیشتری داشته باشید، توانایی بالاتری برای انجام تمرینات هوازی سخت مثل دویدن دوچرخه سواری و مواردی مانند این خواهید داشت. اندازه‌گیری استقامت عضلانی، به شما نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌توانید یک تمرین خاص را بدون شکست یا خستگی تکرار کنید.

 اگر استقامت عضلانی شما پایین است و نمی‌توانید یک تمرین را برای بازه زمانی طولانی انجام دهید، بهتر است به مربیان ورزشی مراجعه کرده و برنامه تقویت استقامت عضلانی دریافت کنید. مربیان مجموعه فیت کلاب، بهترین تمرینات را در اختیار شما قرار می‌دهند تا زودتر به نتیجه ایده‌آل خود برسید. 

3.استقامت قلبی عروقی

استقامت قلبی-عروقی از دیگر مولفه‌های آمادگی جسمانی است. استقامت قلبی-عروقی، به معنی توانایی بدن برای انجام تمرینات با شدت بالاست. همانطور که می‌دانید، برخی تمرینات ورزشی ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند. فعالیت‌های هوازی مثل دویدن، باعث افزایش ضربان قلب و گردش خون در بدن خواهند شد.

 برخی افراد توانایی انجام این فعالیت‌ها را ندارند و هنگام انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا، با مشکلاتی مثل تنگی نفس شدید مواجه می‌شوند. هنگام بررسی آمادگی جسمانی بدن، میزان مصرف اکسیژن حین ورزش اندازه‌گیری خواهد شد. به این ترتیب، مربی ورزشی متوجه می‌شود استقامت قلبی و عروقی بدن شما چقدر است. اندازه‌گیری میزان مصرف اکسیژن به خصوص برای دوندگان ماراتن، دوندگان سرعتی، ورزشکاران رزمی و شناگران اهمیت بسیار زیادی دارد.

4.ترکیب چربی بدن

ترکیب چربی بدن، به معنی مقدار چربی موجود در کل توده بدنی شما است. هنگام بررسی آمادگی جسمانی، ترکیب چربی بدن مثل چربی اطراف اندام‌های داخلی و اطراف عضلات به طور کامل اندازه‌گیری می‌شود. در حال حاضر، ابزارهایی طراحی شده‌اند که می‌توانند چربی بدن را در نواحی قفسه سینه، شکم و ران پا اندازه‌گیری کنند. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد مردان بالغ سالم با توجه به قد و وزن خود، به طور میانگین بین ۱۰ تا ۲۲ درصد چربی دارند. در حالی که مقدار چربی در زنان بالغ سالم بین ۲۰ تا ۳۲ درصد است. در صورتی که ترکیب چربی بدن از حد معمول بیشتر باشد، یعنی فرد آمادگی جسمانی ضعیفی دارد. برای رفع این مشکل، باید انواعی از تمرینات بدنسازی یا تمرینات هوازی انجام دهید تا چربی‌های اضافی بدن تجزیه شوند. 

5.تعادل و هماهنگی

تعادل و هماهنگی، از دیگر مولفه‌های آمادگی جسمانی است. تعادل بدنی، به معنی توانایی بدن برای ایستادن و ایجاد هماهنگی بین اعضای مختلف است. به عنوان مثال مدت زمانی که فرد می‌تواند روی یک پا بدون تاب خوردن بایستد، نشان می‌دهد که میزان تعادل و هماهنگی بدن چقدر است. هر چقدر تعادل و هماهنگی بدن کم باشد، انجام تمرینات ورزشی سخت‌تر خواهد بود. زیرا بسیاری از تمرینات بدنسازی یا تمرینات قدرتی، نیاز به حفظ تعادل دارند. 

به عنوان مثال رقصندگان، تعادل بدنی بالایی دارند. زیرا به راحتی می‌توانند روی یک پای خود بایستند یا حتی روی یک پا حرکت کنند. می‌توان با کمک چند تمرین ورزشی ساده، میزان تعادل بدن را افزایش داد. تقویت عضلات بخش مرکزی شکم، نقش موثری بر حفظ تعادل دارد. 

6.انعطاف پذیری

انعطاف پذیری به معنی توانایی بدن برای کشش عضلات بدون پاره شدن یا گرفتگی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای تقویت آمادگی جسمانی انجام دهید، بهبود انعطاف پذیری عضلات می‌باشد. برای بررسی میزان انعطاف پذیری بدن خود، باید تمرینات کششی انجام دهید. انعطاف پذیری در برخی حوزه‌های ورزشی به خصوص ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره آمادگی جسمانی توضیح داده شد. منظور از آمادگی جسمانی، توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین یا فعالیت‌های روزمره است. پایین بودن آمادگی بدنی، باعث بروز مشکلاتی مثل احساس ضعف و خستگی مداوم، کاهش انرژی بدن و مسائلی مانند این می‌شود. هر چقدر آمادگی جسمانی بدن تقویت شود، سوخت و ساز و متابولیسم بدن افزایش خواهد یافت.

 در نتیجه، احتمال افزایش وزن و چاقی کاهش پیدا می‌کند. بهتر است با استفاده از تمرینات ورزشی مختلف مثل تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی و بدنسازی، قوای بدن خود را افزایش دهید. انجام مداوم تمرینات ورزشی، باعث افزایش انعطاف پذیری، افزایش قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، چابکی، تعادل و کاهش چربی ناسالم بدن می‌شود. اگر برای انجام این تمرینات به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان خبره این مجموعه در ارتباط بوده و سایر مطالب وب‌سایت فیت کلاب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه