پرکاری تیروئید و لاغری | پرکاری تیروئید چگونه باعث لاغری و کاهش وزن می شود!؟

پرکاری تیروئید و لاغری

برخی از بیماری‌ها می‌توانند بر کاهش وزن یا افزایش وزن تاثیرگذار باشند. پرکاری تیروئید، یکی از بیماری‌های رایج است که تا حدودی بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. این بیماری باعث می‌شود بدن انرژی بیشتری مصرف کند. البته میزان کاهش وزن در بیماری پرکاری تیروئید چندان چشمگیر نیست. صرفاً افرادی که به پرکاری تیروئید شدید مبتلا باشند، کاهش وزن زیادی را تجربه می‌کنند.

 افرادی که به علت بروز این بیماری کاهش وزن داشته‌اند؛ می‌توانند با کمک روش‌های درمانی مثل مصرف برخی داروها، وزن از دست رفته خود را جبران کنند. عوامل مختلفی بر بروز بیماری پرکاری تیروئید تاثیرگذار هستند. در این بیماری، غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئیدی تولید می‌کند. برخی از رایج‌ترین هورمون‌های تیروئیدی شامل تیروکسین و یدوتیرونین هستند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره ارتباط بین پرکاری تیروئید و لاغری توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

پر کاری تیروئید چیست؟

پر کاری تیروئید چیست؟
پر کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد بدن است که در گردن قرار دارد. این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که وارد جریان خون شده و بر رشد و متابولیسم بدن تاثیرگذار هستند. زمانی که هورمون‌های تیروئیدی بیشتر از حد معمول تولید شوند، انرژی بیشتری در بدن مصرف خواهد شد. همین مسئله منجر به چربی سوزی و از دست دادن کالری می‌شود.

 به همین دلیل، به مرور زمان وزن شخص کاهش پیدا خواهد کرد. بیماری پرکاری تیروئید علائم مختلفی دارد. به عنوان مثال مشکلات تنفسی و ضعف عضلانی، از نشانه‌های این بیماری هستند. اخیراً یک پژوهش در ایالات متحده آمریکا نشان داد که از هر ۱۰۰ نفر بزرگسال، یک نفر به بیماری‌های مرتبط با تیروئید مبتلا است. 

در صورتی که بیماری پرکاری تیروئید را نادیده بگیرید، علائم بیماری تشدید می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن شما وارد خواهد کرد. در اغلب موارد، می‌توان این بیماری را با استفاده از دارو کنترل کرد. برخی علائم پرکاری تیروئید شامل موارد زیر هستند: 

  • گواتر، تورم در گردن به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید
  • عصبی بودن، تحریک پذیری، نوسانات خلقی و کاهش تمرکز
  • اسهال
  • مشکل در تنفس
  • خستگی و مشکل در خوابیدن
  • ضعف عضلانی
  • بیش فعالی
  • حساسیت بیش از حد به گرما
  • افزایش اشتها
  • افزایش حرکات روده و ادرار
  • ناباروری و از دست دادن میل جنسی
  • خارش پوست 
  • سست شدن ناخن‌ها
  • مشکلات قاعدگی
  • آلوپسی یا ریزش موی تکه‌ای
  • ضربان قلب سریع‌تر 
  • قرمزی در کف دست
  • کاهش وزن ناگهانی
  • لرزش و تکان خوردن دست‌ها

پرکاری تیروئید چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

پرکاری تیروئید چگونه باعث کاهش وزن می شود؟
پرکاری تیروئید چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

همانطور که گفته شد، پرکاری تیروئید بر کاهش وزن تاثیرگذار است.‌ اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چگونه این اتفاق می‌افتد؟ هورمون‌ها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد و سلامتی بدن داشته باشند. هر یک از هورمون‌ها باید به اندازه استاندارد در بدن ترشح شوند. افزایش یا کاهش بیش از حد برخی هورمون‌ها در بدن، منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. به عنوان مثال افزایش ترشح تستوسترون در بدن بانوان، باعث رشد موهای زائد می‌شود.

 بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان، تا حد زیادی تحت تاثیر‌ هورمون‌های بدن قرار دارند. این مسئله در رابطه با سایر هورمون‌ها از جمله هورمون‌های تیروئیدی صدق می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی، به صورت مستقیم بر متابولیسم بدن شما تاثیر می‌گذارند. افزایش ترشح این هورمون‌ها، باعث افزایش اشتها می‌شود. همچنین بدون اینکه کوچک‌ترین تلاشی انجام دهید، بخش قابل توجهی از چربی‌های اضافی بدن تجزیه خواهد شد. 

اما توجه داشته باشید که کاهش وزن در بیماری پرکاری تیروئید، قابل کنترل نیست. یعنی اگر علائم این بیماری را نادیده بگیرید، ممکن است کاهش وزن تا جایی ادامه پیدا کند که به بدن شما آسیب برساند. اخیراً یک پژوهش درباره این بیماری انجام شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که پرکاری تیروئید، می‌تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • افزایش کالری سوزی برای عملکردهای اساسی بدن
  • افزایش تولید گرمای بدن
  • افزایش مصرف کلی انرژی

تمامی این عوامل، به صورت همزمان اتفاق می‌افتند و در نهایت وزن شما را کاهش خواهند داد.

آیا درمان پر کاری تیروئید از کاهش وزن بیشتر جلوگیری خواهد کرد؟

همانطور که گفته شد، کاهش وزن شدید می‌تواند آسیب بسیار زیادی به بدن شما وارد کند. به همین دلیل اغلب افراد مبتلا به این بیماری، به دنبال روش‌های درمانی هستند تا اثرات آن را کاهش دهند. نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات پزشکان، نشان می‌دهد درمان صحیح، تاثیر مثبتی بر جلوگیری از کاهش وزن ناشی پر کاری تیروئید دارد. روش‌های درمانی مثل مصرف برخی داروها، به بدن کمک می‌کند فعالیت غده تیروئید را تا حدی کاهش دهد. زمانی که فعالیت غده تیروئید کاهش پیدا کند، بیماران مجدداً وزن قبلی خود را بدست خواهند آورد.

 یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد بیماران بعد از درمان پر کاری تیروئید، مقدار بیشتری از وزن اولیه خود، وزن اضافه می‌کنند. برای جلوگیری از این مسئله، باید با یک مربی ورزشی یا متخصص تغذیه مشورت کرد. برای بررسی این مشکل، اخیرا یک پژوهش روی ۱۳۷۳ نفر انجام شد. در این پژوهش از متقاضیان خواسته شد تا برای مدتی داروهای ضد تیروئید مصرف کنند. به مرور زمان، علائم بیماری کاهش پیدا کرد. ولی نشانه‌های چاقی در داوطلبان مشاهده شد. نتایج نشان داد احتمال چاقی مردان و زنان بعد از درمان، به ترتیب حدود ۱.۷ و ۱.۳ برابر افزایش می‌یابد. 

بیشترین افزایش وزن مربوط به شش ماه اول بود. اما برای برخی افراد، اضافه وزن تا ۲۴ ماه بعد از درمان ادامه پیدا کرد. به همین دلیل، پزشکان اعلام کرده‌اند خطر افزایش وزن بعد از درمان پرکاری تیروئید بسیار زیاد است. ارتباط مستقیم بین پرکاری تیروئید و لاغری، باعث می‌شود بیماران بعد از درمان در معرض اضافه وزن و چاقی قرار بگیرند. بنابراین بهتر است از استراتژی‌هایی برای جلوگیری از افزایش وزن استفاده کنید یا ترجیحاً از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

آیا می توان از هورمون های تیروئید به عنوان یک ابزار کاهش وزن استفاده کرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای افرادی با اضافه وزن شدید ایجاد می‌شود، این است که آیا می‌توان از هورمون‌های تیروئیدی برای کاهش وزن استفاده کرد؟ هورمون‌های تیروئیدی، معمولاً توسط افرادی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند مصرف می‌شود. در بیماری کم کاری تیروئید، میزان فعالیت غده تیروئید تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در این حالت، هورمون‌های تیروئیدی به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شوند. 

در نتیجه پزشکان برای جلوگیری از این مسئله، هورمون‌های تیروئیدی را تجویز می‌کنند. با توجه به اینکه کم کاری تیروئید تا حدودی بر افزایش وزن تاثیرگذار است، مصرف هورمون‌های تیروئیدی گزینه مناسبی برای جلوگیری از افزایش وزن شدید خواهد بود. مصرف هورمون‌های تیروئیدی، به مرور زمان متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی، می‌تواند به بدن آسیب برساند و باعث بروز علائمی مثل افزایش ضربان قلب و اضطراب شود.

 اما توجه داشته باشید که صرفاً افراد مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید، می‌توانند هورمون‌های تیروئیدی مصرف کنند. افراد سالم که اضافه وزن شدیدی دارند، باید از روش‌های دیگر مثل برنامه‌های غذایی یا تمرینات ورزشی کمک بگیرند. مجموعه فیت کلاب، می‌تواند انواعی از برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی برای کاهش وزن در اختیار این اشخاص قرار دهد. 

جلوگیری از لاغری شدید در بیماران مبتلا به پر کاری تیروئید

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افرادی که با پرکاری تیروئید و لاغری درگیر هستند، کاهش وزن شدید است. در صورتی که وزن بدن بیشتر از حد استاندارد کاهش پیدا کند، احتمال بروز برخی بیماری‌ها مثل ضعف مفاصل و استخوان‌ها، خستگی مفرط و بی‌حالی بسیار زیاد است. معمولاً اشتهای اشخاصی که به این بیماری مبتلا هستند، بسیار بالا است. این دسته از افراد برای جلوگیری از کاهش وزن، به صورت مداوم غذا می‌خورند و توجهی به میزان کالری مواد غذایی با کيفيت رژیم غذایی ندارند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد غذا، تاثیری بر جلوگیری از کاهش وزن ندارد.

 برخی بیماران در ابتدا از کاهش وزن خود رضایت دارند. اما بعد از مدتی، متوجه خواهند شد که کاهش وزن بیش از حد بسیار خطرناک است. اگر غذا خوردن فایده‌ای برای جلوگیری از کاهش وزن ندارد، بنابراین چگونه باید از کاهش وزن شدید در بیماری پرکاری تیروئید و لاغری بیش از حد جلوگیری کنیم؟ 

1.مراجعه به متخصص

پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل، به متخصصان تغذیه یا مربیان ورزشی مراجعه کنید. تغییر سبک زندگی و برخی راهکارهای غذایی، می‌توانند به شما کمک کنند تا از کاهش وزن شدید جلوگیری کنید. در قدم اول، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و مصرف داروهای درمان پرکاری تیروئید را شروع کنید. همزمان با درمان، می‌توانید از برخی راهکارها کمک بگیرید که در ادامه برای شما بیان می‌شود: 

2.تنظیم رژیم غذایی 

اولین راهکار برای جلوگیری از کاهش وزن، این است که از یک رژیم غذایی منظم و متناسب استفاده کنید. پرکاری تیروئید و لاغری شدید، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل آسیب‌های قلبی یا دیگر مشکلات جسمانی شود. رژیم غذایی درست، از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند. 

متخصص تغذیه، می‌تواند میزان کاهش وزن شما را اندازه‌گیری کند. سپس شاخص توده بدنی را محاسبه کرده و بهترین رژیم غذایی را به شما پیشنهاد خواهد داد. البته توجه داشته باشید که رژیم غذایی، باید در کنار داروهای درمان پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

3.اندازه گیری مداوم سطح تیروئید 

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از کاهش وزن در بیماری پرکاری تیروئید، این است که سطح تیروئید را به صورت مداوم اندازه‌گیری کنید. پیشنهاد می‌کنیم هر ۹۰ روز یکبار به پزشک متخصص مراجعه کرده و معاینه شوید. لازم است برخی آزمایشات را انجام دهید تا سطح تیروئید موجود در بدن شما اندازه‌گیری شود.

 در صورتی که داروها تاثیری بر درمان این بیماری نداشته باشند، پزشک مجبور است از روش‌های دیگر برای کاهش ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بدن استفاده کند. سطح ترشح این هورمون‌ها، در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماه به صورت مداوم در حال نوسان است. بنابراین لازم است هر چند ماه یکبار، برای چکاپ کلی به پزشک مراجعه کنید.

 نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در صورت افزایش وزن مصرف دارو را متوقف نکنید. برخی افراد تصور می‌کنند با شروع افزایش وزن، بیماری پرکاری تیروئید درمان شده است. در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست. درمان این بیماری نیاز به صبر و حوصله دارد و طی یک شب یا یک هفته اتفاق نمی‌افتد. 

آیا دریافت رژیم غذایی افزایش وزن حین درمان بیماری الزامی است؟

همانطور که می‌دانید، رژیم‌های غذایی انواع مختلفی دارند. برخی از انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن و برخی دیگر برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیمارانی که با پرکاری تیروئید و لاغری شدید درگیر هستند؛ سعی می‌کنند با دریافت رژیم‌های غذایی افزایش وزن، این مشکل را برطرف کنند. این دسته از بیماران، نیازی به رژیم غذایی افزایش وزن ندارند. زیرا بعد از درمان بیماری مجدداً به حالت اول باز می‌گردند و افزایش وزن خواهند داشت. 

رژیم غذایی که در حین درمان بیماری پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید با شرایط بیماری و شرایط بدنی شخص سازگاری باشد داشته باشد. این رژیم غذایی صرفاً باعث افزایش وزن نمی‌شود. بلکه از تشدید بیماری پرکاری تیروئید جلوگیری می‌کند. بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای دریافت رژیم‌های غذایی افزایش وزن اقدام نکنید. متخصصان تغذیه یا پزشکان، بهتر از هر شخص دیگری می‌توانند رژیم‌های غذایی متناسب را در اختیار شما قرار دهند. 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره پرکاری تیروئید و لاغری توضیح داده شد. در بیماری پرکاری تیروئید، میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها وظیفه کنترل متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بر عهده دارند. افزایش ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بدن، باعث افزایش متابولیسم می‌شود و در نتیجه بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. 

در افرادی که به بیماری پرکاری تیروئید شدید مبتلا هستند، احتمال کاهش وزن بسیار زیاد است. این دسته از افراد، باید برای درمان بیماری اقدام کنند. در غیر این صورت، کاهش وزن شدید آسیب بسیار زیادی به بدن آن‌ها وارد خواهد کرد. اگر برای درمان بیماری پرکاری تیروئید یا جلوگیری از کاهش وزن به رژیم غذایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم دیگر مطالب وب‌سایت فیت کلاب را مطالعه کرده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه