چای سبز برای لاغری می تونه مفید باشه!؟ چند نکته مهم برای کاهش وزن با چای سبز

چای سبز برای لاغری می تونه مفید باشه!؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که با چای سبز آشنایی نداشته باشد. اگرچه این چای غالبا به عنوان یک نوشیدنی روزمره در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ولی هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. بسیاری از مردمان ایرانی، عادت دارند به صورت روزانه چندین فنجان چای سیاه بنوشند! اگر به نوشیدن چای علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم چای سیاه را با چای سبز جایگزین کنید. به خصوص اگر اضافه وزن دارید! کافی است چند ماه چای سبز بنوشید تا متوجه تاثیرات بی‌نظیر این دمنوش گیاهی شوید.

 یک ماده فعال زیستی به نام کافئین، در چای سبز وجود دارد که میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چای سبز بر تجزیه سلول‌های چربی موثر است. تاکنون مطالعات گوناگونی بر روی این دمنوش خوش طعم انجام شده است. نتایج تمامی این مطالعات، نشان می‌دهد که چای سبز واقعاً می‌تواند بر لاغر شدن موثر باشد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نه تنها چای سبز، بلکه هیچ دمنوش دیگری به تنهایی وزن شما را کاهش نمی‌دهد. چای سبز صرفا می‌تواند سرعت کاهش وزن شما را افزایش دهد.

 بنابراین لازم است در کنار مصرف چای سبز، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. به عنوان مثال، بهتر است مصرف چربی‌های اشباع یا قند و شکر را کاهش دهید. انجام تمرینات ورزشی نیز شدیداً توصیه می‌شود. زیرا می‌تواند بر سوخت و ساز و متابولیسم بدن تاثیرگذار باشد. در ادامه این مطلب از وبسایت تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره چای سبز برای لاغری نکاتی را بیان کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

چای سبز چیست؟

قبل از اینکه اطلاعاتی درباره لاغری با چای سبز به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم با این گیاه بی‌نظیر آشنا شوید. این چای پرطرفدار که در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی مثل کره جنوبی، ژاپن، چین و مواردی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرد، اصالتاً متعلق به کشور چین است. به طور کلی گیاه چای سبز، گیاهی است که پژمرده و اکسید نشده است. 

به همین دلیل، طعم و بوی بی‌نظیری دارد و خاصیت درمانی آن زیاد است. چای سبز همراه با لیمو یا به تنهایی، به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دمنوش نه تنها بر کاهش وزن موثر است، بلکه برای حفظ سلامتی و درمان بسیاری از بیماری‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که نقش موثری در حفظ سلامتی و زیبایی صورت پوست دارند. 

چای سبز چگونه وزن را کاهش می دهد؟ 

چای سبز برای لاغری می تونه مفید باشه!؟

چای سبز، به صورت مستقیم برای متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما تاثیر می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف مداوم چای سبز، باعث کاهش اشتها می‌شود. در نتیجه، به مرور زمان حجم وعده‌های غذایی شما کاهش پیدا کرده و لاغر خواهید شد. بنابراین چای سبز، میزان کالری ورودی به بدن شما را کاهش می‌دهد. برخی افراد معتقد هستند لاغر شدن با چای سبز بدون انجام تمرینات ورزشی یا رژیم غذایی، امکان‌پذیر است. 

اما نباید انتظار معجزه داشته باشید! به عنوان مثال اگر وزن شما ۱۰۰ کیلو است، ممکن است با مصرف مداوم چای سبز مقداری کاهش وزن داشته باشید، اما به تناسب اندام نخواهید رسید. برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده‌آل، باید از برنامه‌های غذایی و تمرینات ورزشی استفاده کنید.

 در وهله دوم، می‌توان از دمنوش‌های لاغری و مواردی مانند این استفاده کرد. اخیراً یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که عصاره چای سبز، میزان چربی که از غذا جذب بدن می‌شود را کاهش می‌دهد. البته این پژوهش تاکنون روی انسان انجام نشده است تا نتایج قطعی آن بیان شود. 

خواص لاغری چای سبز 

چای سبز خواص لاغر کنندگی منحصر به فردی دارد. اگر هنوز هم در رابطه با اثرگذاری این دمنوش بر بدن شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواصی که در ادامه برای شما بیان می‌شود را به طور کامل مطالعه کنید. شک نداریم که بعد از مطالعه این مطلب، چای سبز را به عنوان یک دمنوش روزانه به فهرست رژیم غذایی خود اضافه خواهید کرد. 

1.کاهش چربی در بدن 

یکی از مهم‌ترین خواص چای سبز برای لاغری، کاهش چربی در بدن است. برگ چای سبز سرشار از کافئین است. یک فنجان چای سبز، حدود ۲۴ تا ۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد. در حالی که یک فنجان قهوه، ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد. با وجود اینکه میزان کافئین چای سبز از قهوه کمتر است، اما می‌تواند به آرامی برای سوخت و ساز بدن شما تاثیر بگذارد. مهم‌ترین مسئله هنگام مصرف چای سبز، تداوم است.

 نباید به یکباره مصرف چای سبز را قطع کنید. در این حالت، به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید. کافئین یک محرک است که به چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز کمک می‌کند. علاوه بر این در برگ چای سبز مقدار قابل توجه آنتی اکسیدان (EGCG) وجود دارد‌. هر چقدر آنتی اکسیدان بیشتری وارد جریان خون شما شود، سوخت و ساز بدن افزایش خواهد یافت. 

2.کمک به تجزیه سلول های چربی 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص چای سبز برای لاغری، کمک به تجزیه سلول‌های چربی است. زمانی که تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، مقدار قابل توجهی از سلول‌های چربی تجزیه می‌شوند و وارد جریان خون خواهند شد. سرعت تجزیه سلول‌های چربی اهمیت بسیار زیادی دارد و در بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، چای سبز می‌تواند به تجزیه سلول‌های چربی کمک کند. اخیراً یک پژوهش روی حیوانات انجام شد.

 نتیجه این پژوهش نشان داد که در برگ چای سبز، مقدار قابل توجهی ترکیبات فعال وجود دارد. این ترکیبات فعال، روی برخی هورمون‌های بدن مثل «نوراپی نفرین» تاثیر می‌گذارند. این هورمون‌ها بر فرایند تجزیه سلول‌های چربی اثر دارند. به این ترتیب، سلول‌های چربی با سرعت بیشتری تجزیه شده و وزن سریع‌تر کاهش پیدا خواهد کرد. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که ترکیبات فعال موجود در چای سبز چگونه بر هورمون نوراپی نفرین تاثیر می‌گذارند؟ همانطور که گفته شد، درون چای سبز آنتی اکسیدان وجود دارد.

 آنتی اکسیدان (EGCG)، آنزیمی که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می‌کند، مهار خواهد کرد. زمانی که این آنزیم مهار شود، سطح هورمون نوراپی نفرین افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه مقدار بیشتری از سلول‌های چربی تجزیه خواهند شد. کافئین و آنتی اکسیدان، هر دو در برگ چای سبز وجود دارند و با اثر هم افزایی، بر لاغر شدن بدن موثر هستند. 

3.افزایش چربی سوزی حین ورزش 

تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که از تمرینات ورزشی نتیجه نگیرید؟ نتیجه نگرفتن از تمرینات ورزشی، دو علت اصلی دارد. علت اول این است که تمرینات را به درستی انجام نداده و به رژیم غذایی خود پایبند نبوده‌اید. علت دوم، به متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما باز می‌گردد. گاهی اوقات لازم است در کنار انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی، از برخی ترکیبات چربی سوز استفاده کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چای سبز باعث افزایش چربی سوزی حین ورزش می‌شود. 

اگر به سراغ مکمل‌های ورزشی بروید و برچسب مواد سازنده آن‌ها را ببینید، متوجه خواهید شد که چای سبز در برخی از مکمل‌ها و مواد چربی سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش انجام شد، در این پژوهش، از دو گروه استفاده شد. به افراد گروه اول قبل از ورزش کردن، عصاره چای سبز داده شد. 

در حالی که به افراد گروه دوم، چای سبز داده نشد. سپس از هر دو گروه خواستند که تمرینات ورزشی انجام دهند. نتیجه پژوهش نشان داد افرادی که قبل از ورزش کردن چای سبز مصرف کرده بودند، ۱۷ درصد چربی سوزی بیشتری نسبت به افراد گروه دوم داشتند. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که عصاره چای سبز، بر چربی سوزی هنگام ورزش کردن موثر است. علاوه بر این، یک مطالعه دو ماهه نشان داد که چای سبز حتی هنگام استراحت نیز بر چربی سوزی تاثیر می‌گذارد.

4.افزایش میزان متابولیسم

از دیگر خواص چای سبز برای لاغری، افزایش میزان متابولیسم بدن است. بدن انسان به صورت مداوم در حال تجزیه سلول‌های چربی و کالری است. حتی زمانی که در حال استراحت هستید یا کار خاصی انجام نمی‌دهید، باز هم سلول‌های چربی تجزیه می‌شوند. زیرا تمامی سلول‌های بدن، برای انجام فعالیت نیاز به انرژی دارند و این انرژی را از طریق تجزیه سلول‌های چربی به دست می‌آورند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برگ چای سبز، بر افزایش متابولیسم و کالری سوزی تاثیر بسیار زیادی دارد. 

با توجه به اینکه مطالعات گوناگونی در این زمینه انجام شده است، مقدار دقیق افزایش متابولیسم مشخص نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز، میزان سوخت و ساز بدن را حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش می‌دهد. در حالی که برخی مطالعات دیگر نشان داده است برگ چای سبز، تا ۸ درصد بر افزایش متابولیسم تاثیرگذار است. به عنوان مثال، فرض کنید فردی به صورت روزانه حدود ۲۰۰۰ کالری از دست می‌دهد.

 افزایش متابولیسم به میزان ۳ تا ۴ درصد، به این معنا است که شخص حدود ۶۰ تا ۸۰ کالری بیشتر از دست خواهد داد. برای اینکه کالری سوزی بیشتری داشته باشید، باید تمرینات ورزشی انجام دهید یا از رژیم‌های غذایی خاصی استفاده کنید. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش بر روی ۶۰ فرد چاق انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد افرادی که به صورت مداوم چای سبز مصرف می‌کنند، حدود ۳ کیلوگرم بیشتر از سایر افراد کاهش وزن دارند. همچنین به صورت روزانه، حدود ۱۸۳ کالری بیشتر از دست می‌دهند. 

5.کاهش چربی شکم 

چربی شکمی بسیار آزاردهنده است. تجمع سلول‌های چربی در ناحیه شکم بر ظاهر و اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد و در عین حال، منشأ بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک است. به همین دلیل، بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای از بین بردن چربی‌های این ناحیه هستند. بهترین روش برای تجزیه سلول‌های چربی شکم، انجام تمرینات بدنسازی است. این تمرینات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به صورت مستقیم بر عضلات شکم تاثیر بگذارند و تجزیه سلول‌های چربی را افزایش دهند.

 با این حال، می‌توان از روش‌های دیگر مثل دمنوش چای سبز برای کاهش چربی شکمی استفاده کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چای سبز، بر تجزیه سلول‌های چربی ناحیه شکم تاثیر می‌گذارد. با این وجود، نمی‌توان نتایج این پژوهش‌ها را به طور قطع پذیرفت. زیرا نوع چربی تجمع یافته در ناحیه شکم، در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است حجم چربی زیر پوستی در بدن شما بیشتر از چربی احشایی (چربی پنهان) باشد‌. 

اما فرد دیگر چربی احشایی بیشتری نسبت به چربی زیر پوستی داشته باشد. چربی احشایی در اطراف اندام‌های داخلی بدن تجمع پیدا می‌کند. در حالی که چربی زیر پوستی، صرفاً زیر لایه پوست شکم قرار می‌گیرد. تجزیه سلول‌های چربی احشایی، چندان راحت نیست. بنابراین ممکن است مصرف دمنوش چای سبز، تاثیری بر چربی‌های شکمی بدن شما نداشته باشد.

6.کاهش اشتها 

یکی دیگر از خواص چای سبز برای لاغری، کاهش اشتها است. البته نظرات متفاوتی در رابطه با این خاصیت چای سبز وجود دارد. برخی افراد معتقد هستند، چای سبز تاثیر بر اشتها ندارد و صرفاً میزان چربی سوزی را افزایش می‌دهد. اما برخی پژوهش‌های دیگر انجام شده‌اند که خلاف این مسئله را ثابت می‌کنند. هر چقدر اشتهای شما کاهش پیدا کند، کالری کمتری مصرف می‌کنید. در نتیجه سریع‌تر لاغر خواهید شد. 

تنها دلیل برای توجیه این مسئله، این است که چای سبز از ایجاد احساس گرسنگی کاذب جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید از چای سبز به عنوان یک میان وعده یا نوشیدنی خوب استفاده کنید. به جای اینکه هنگام احساس گرسنگی، تنقلات، شیرینی یا کربوهیدرات مصرف کنید، چای سبز بنوشید. کم آبی باعث می‌شود که شما احساس گرسنگی کاذب داشته باشید. مصرف مداوم چای سبز، از کم آب شدن بدن جلوگیری کرده و اشتها را کاهش خواهد داد.

7.کالری کم 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص چای سبز برای لاغری، این است که کالری بسیار کمی دارد. در واقع، می‌توان گفت چای سبز بدون کالری است و به هیچ وجه منجر به افزایش وزن شما نخواهد شد. بنابراین اگر در پروسه لاغری قرار دارید، به راحتی می‌توانید از این دمنوش فوق العاده استفاده کنید. برخی افراد ترجیح می‌دهند چای سبز را با ترکیبات شیرین مثل خرما یا بیسکویت میل کنند. در این حالت، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا ممکن است در فرایند لاغری تداخل ایجاد شود.

چه زمانی چای سبز بخوریم؟

چای سبز برای لاغری می تونه مفید باشه!؟
چای سبز برای لاغری می تونه مفید باشه!؟

تعیین مقدار دقیق مصرف چای سبز در روز، بر عهده متخصص تغذیه یا مربی ورزشی است. اما به طور کل، پیشنهاد می‌کنیم چای سبز را هنگام صبح بنوشید. زیرا چای سبز دارای کافئین است. معمولاً متخصصان تغذیه پیشنهاد نمی‌کنند که چای سبز را قبل از خواب میل کنید. با این حال، همه چیز به شرایط بدنی شما و نوع رژیم غذایی بستگی دارد. 

چای سبز را با چه موادی ترکیب کنیم؟ 

اگر قصد دارید دمنوش چای سبز را با طعم بهتری بنوشید، پیشنهاد می‌کنیم چای سبز را با برخی مواد طبیعی دیگر ترکیب کنید. ترکیباتی که در ادامه به شما معرفی می‌شود، یک چاشنی بسیار مناسب برای دمنوش چای سبز هستند و خاصیت درمانی آن را افزایش می‌دهند. به طور کلی، می‌توان چای سبز را با مواد زیر ترکیب کرد: 

 زیره، لیمو، دارچین، هل، نعناع، به لیمو، عسل، زنجبیل، زعفران، گل محمدی، رزماری، زوفا، آویشن، نبات، آووکادو و موز.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از ترکیب کردن چای سبز با سایر مواد طبیعی مثل زیره یا لیمو، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره چای سبز برای لاغری صحبت شد. چای سبز یک گیاه درمانی فوق العاده است که به عنوان دمنوش در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی و برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش چای سبز، بر درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت نوع ۲ موثر است. علاوه بر این، می‌تواند میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به مرور زمان بر کاهش وزن تاثیر بگذارد. 

چای سبز یک نوشیدنی کم کالری است و به هیچ وجه منجر به افزایش وزن نمی‌شود. بنابراین افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند، می‌توانند با خیال راحت این دمنوش را مصرف کنند. با توجه به اینکه نحوه استفاده از چای سبز اهمیت بسیار زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی مشورت کنید. برای دریافت برنامه ورزشی یا رژیم غذایی در کنار چای سبز، کافی است با کارشناسان متبجر و باتجربه مجموعه فیت کلاب در تماس باشید.

 

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه