با اروبیک چقدر وزن کم می‌کنیم؟!

اروبیک ، به عنوان یک روش موثر برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تمرینات اروبیک شامل فعالیت‌هایی مانند دویدن، پیاده‌روی سریع، شنا، دوچرخه‌سواری و رقص می‌شود که تمامی اعضای بدن را درگیر می‌کند و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. این نوع تمرین‌ها باعث سوزاندن کالری‌ها و افزایش سرعت متابولیسم می‌شوند که در نتیجه کاهش وزن اتفاق می‌افتد. با انجام تمرینات اروبیک به طور منظم و همراه با یک رژیم غذایی مناسب و کنترل مصرف کالری، می‌توان بهبود قابل توجهی در کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن داشت. همچنین، تمرینات اروبیک نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای بهبود سلامتی عمومی بدن نیز مفید است، زیرا علاوه بر سوزاندن چربی‌ها، بهبود عملکرد قلب و عروق، افزایش استقامت و بهبود روحی و روانی را نیز به همراه دارد. بنابراین، انجام تمرینات آئروبیک به همراه تغییر در رژیم غذایی و رعایت اصول سلامتی، می‌تواند راهی مؤثر در کاهش وزن و بهبود کلیت سلامتی باشد.ورزش اروبیک یا هوازی شامل تمرین‌هایی نسبتا شدید مثل دویدن و شناکردن می‌شود که با افزایش ضربان قلب و تسریع فعالیت ریه، گردش اکسیژن در خون بالا می‌رود. این ورزش اگر با رژیم غذایی سالم همراه شود تاثیر زیادی در کاهش وزن و ارتقای سلامتی افراد دارد.

علاوه بر کاهش وزن، تمرینات اروبیک دارای فواید دیگری نیز هستند. این تمرینات باعث افزایش ضربان قلب و بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق می‌شوند. در نتیجه، عضله قلب قوی‌تر می‌شود و خون بهتر در سراسر بدن پمپ می‌شود. همچنین، تمرینات اروبیک باعث افزایش تولید اندورفین، هورمون خوش‌خیم و آرامش‌بخش می‌شوند. این مواد شیمیایی طبیعی توسط مغز ترشح می‌شوند و باعث افزایش حالت خوشحالی و کاهش استرس و اضطراب می‌شوند. همچنین، تمرینات اروبیک باعث افزایش استقامت بدن می‌شود. با تقویت عضلات و بهبود تهویه‌ی هوا در ریه‌ها، میزان تحمل فیزیکی افزایش می‌یابد و فعالیت‌های روزمره راحت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه، انجام تمرینات اروبیک به معنای داشتن یک بدن سالم و پرانرژی است. به‌طور کلی، تمرینات اروبیک باعث کاهش وزن، افزایش استقامت، بهبود سلامت قلب و روان، و افزایش کیفیت زندگی می‌شوند. با انتخاب فعالیت‌هایی که دوست دارید و به آنها لذت می‌برید، می‌توانید انگیزه و پافشاری برای ادامه تمرینات آئروبیک را بالا ببرید و به نتایج مطلوب برسید.

برای آن که اختلاف بین کالری دریافتی و سوزانده شده بیشتر شود، افزایش شدت و مقدار تمرین اروبیک کارساز است. برای همین می‌توانید رفته رفته بر شدت تمرین خود بیفزایید.

توجه کنید که اگر به میزان کالری اضافی سوزانده شده، غذای بیشتری مصرف کنید، کاهش وزنی اتفاق نخواهد افتاد.

وضعیت کنونی بدن

این که با اروبیک چقدر می‌شود وزن کم کرد، بیش از هر چیزی به وضعیت کنونی شما بستگی دارد. هرقدر بیشتر اضافه‌وزن داشته باشید، قادر هستید با نرخ بیشتری وزن کم کنید.

از سوی دیگر اگر وزنتان خیلی بالا باشد شاید نتوانید برای مدت طولانی فعالیت‌هایی شدید مثل دویدن داشته باشید و روند کاهش وزن آهسته به نظر برسد.

هرقدر بیشتر اضافه‌وزن داشته باشید، قادر هستید با نرخ بیشتری وزن کم کنید.

این اتفاق دلیلی ساده دارد. کسی که وزنش 100 کیلوگرم باشد، در موقع دویدن یک وزنه صدکیلویی را حمل می‌کند. این کار دشوارتر از حمل بدنی با وزن 60 کیلو است.

اگر حجم عضلات در مقایسه با میزان چربی خیلی کم باشد، انجام تمرین‌های اروبیک بسیار دشوار می‌شود.

نوع فعالیت اروبیک

فعالیت‌های شدید‌تر مثل دویدن سریع؛ خیلی بیشتر از فعالیت‌های سبک مثل پیاده‌روی کالری مصرف می‌کنند. اما شما قادر نیستید یک ساعت با سرعت زیاد بدوید و زود خسته می‌شوید. برای همین باید بتوانید تناسبی بین شدت و مدت تمرین اروبیک برقرار کنید .

افراد مسن، بسیار چاق، باردار و برخی بیماران خاص بهتر است تمرین‌های بسیار سبک داشته باشند.

طول و تناوب تمرین

برای این که بیشتر وزن کم کنید باید طول تمرین خود را بیشتر کنید .قطعا یک ساعت دویدن بیشتر از یک ربع پیاده‌روی کالری می‌سوزاند. اگر تمرین به اندازه کافی طولانی باشد، با یک رژیم کاهش وزن به سادگی می‌شود وزن کم کرد.

حداقل فعالیت بدنی روزانه باعث تناسب‌اندام و ارتقای سلامتی می‌شود.

همچنین این که هر هفته چند نوبت تمرین می‌کنید اهمیت دارد. اما مجبور نیستید تمام روزهای هفته را تمرین کنید. معمولا داشتن سه جلسه تمرین شدید یا 5 جلسه تمرین ملایم در هفته کافی است.

عوامل دیگر

نوجوانان انرژی زیادی را برای رشد مصرف می‌کنند. آن‌ها مدام در حال جست‌وخیز و بازی هستند. برای همین کاهش وزن برای آن‌ها ساده‌تر است.

  • هرقدر سن بالاتر برود، کاهش وزن دشوارتر می‌شود.
  • هرقدر عضلات بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری می‌سوزانید. نگه‌داشتن عضلات به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. این انرژی می‌تواند جبران انرژی نوجوانی باشد.
  • مردان به طور میانگین کالری بیشتر می‌سوزانند تا زنان.
  • ژنتیک هم می‌تواند عاملی تعیین کننده داشته باشد. متابولیسم برخی سریع‌تر از دیگران است و راحت‌تر وزن کم می‌کنند.
  • تنوع تمرین یک استراتژی مفید است. اگر یک بار بدوید و بار دیگر شنا کنید، سریع‌تر می‌توانید وزن کم کنید.

معمولا کاهش وزن نیم تا یک کیلو در هفته معقول است. برای کاهش وزن سریع‌تر با اروبیک به مشاوره متخصص نیاز است.

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
برنامه تمرین
مقالات ویژه