معرفی و طرز تهیه 8 غذا با کینوا

معرفی و طرز تهیه 8 غذا با کینوا

کینوا یک غلات کامل و سرشار از مواد مغذی، فیبر پروتئین و ترکیبات گیاهی است. این ماده غذایی فواید بسیار زیادی برای بهبود سلامتی دارد و به راحتی در برنامه غذایی شما جای می‌گیرد. این غلات ابتدا در آمریکای جنوبی مصرف می‌شد و اهمیتی برای مردم سایر کشورهای جهان نداشت. بعد از گذشت قرن‌ها، مردم اغلب کشورها به فواید این ماده غذایی توجه کردند.

 به گونه‌ای که در حال حاضر، در رژیم غذایی بسیاری از ورزشکاران وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، این است که چه غذایی با کینوا تهیه کنیم؟ در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم بهترین نمونه‌های غذا با کینوا را به شما پیشنهاد کنیم. بنابراین بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

کینوا چیست؟

کینوا تلفظ KEEN-wah گیاه Chenopodium quinoa  است. مطالعات گیاه شناسی نشان می‌دهد، کینوا یک دانه غلات نیست. بلکه نوعی شبه غلات است. زیرا مواد مغذی آن مانند مواد مغذی غلات می‌باشد. این ماده ۷۰۰۰ سال پیش در کوهستان‌های آمریکای جنوبی شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت.در حال حاضر، این دانه در سراسر جهان رشد می‌کند. جالب است بدانید، کینوا تا چند سال گذشته نوعی ماده ناشناخته بود و کمتر کسی از اهمیت آن برای سلامتی خبر داشت.

 یکی از مهم‌ترین مزایای این ماده، این است که در شرایط مختلف به سادگی رشد می‌کند. در سال ۲۰۱۳، کینوا به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند برای مبارزه با گرسنگی در جهان شناخته شد. اخیراً بسیاری از ورزشکاران کینوا را در برنامه غذایی خود جای داده‌اند. زیرا این دانه فاقد گلوتن است و گزینه مناسبی برای تناسب اندام می‌باشد.

انواع غذا حاوی کینوا 

انواع غذا حاوی کینوا 
انواع غذا حاوی کینوا

می‌توانید غذاهای مختلفی را با استفاده از کینوا تهیه کنید. در ادامه بهترین نمونه‌های غذا با کینوا را برای شما بیان می‌کنیم. هر کدام از این غذاها ممکن است رسپی‌های مختلفی داشته باشند یا در مناطق گوناگون به شکل‌های مختلفی تهیه شوند. در این مطلب سعی شده است تا برخی از ساده‌ترین رسپی‌ها به شما عرضه شود تا غذا را به راحتی تهیه کنید. 

1.کینوآ برگر یا کتلت کینوا

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تهیه غذا با کینوا، برگر کینوا یا کتلت کینوا است که به راحتی تهیه می‌شود و انتخاب مناسبی برای وعده ناهار یا شام خواهد بود. برای تهیه این غذا، به چند ماده اولیه ساده مثل هویج، سیب زمینی یا تخم مرغ نیاز دارید. همچنین به ادویه‌هایی مانند پودر سوخاری، زردچوبه، نمک و فلفل نیاز خواهید داشت. اگر رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای سرخ کردن کتلت از روغن زیتون استفاده کنید. همچنین بهتر است کتلت را با مقدار بسیار کمی روغن سرخ کنید. 

  • نحوه پخت کتلک کینوا

در مرحله اول مقدار کینوا را با آب بشویید و در قابلمه بریزید. سپس به آن نمک اضافه کنید و مدتی صبر کنید تا کینوا به طور کامل پخته شود. 

در مرحله بعد، سیب زمینی پخته شده را با سایر مواد اولیه ترکیب کنید. ترجیحاً می‌توان به مخلوط شوید خشک شده یا دو عدد سیر اضافه کرد. سپس کینوا را به مواد اولیه اضافه کنید و تمام محتویات ظرف را به طور کامل هم بزنید. مقداری از مواد را در ماهیتابه بریزید و سرخ کنید.

2.توپک پرک کینوا و انجیر

اگر به دنبال یک غذای مناسب برای تامین انرژی بدن قبل از انجام دادن تمرینات ورزشی هستید، توپک پرک کینوا و انجیر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. برای تهیه این غذا به مواد اولیه مختلف مثل خرما، انجیر خشک، بادام، پرک کینوا، پودر نارگیل، دانه چیا، تخم کتان، تخم کدو و دارچین نیاز دارید. همچنین می‌توانید مقدار کمی کنجد به مواد اولیه اضافه کنید. 

  • طرز تهیه توپک پرک کینوا و انجیر

برای تهیه این غذا ابتدا تعدادی انجیر را در یک ظرف قرار دهید. سپس روی آن مقداری آب داغ بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد از ۱۰ دقیقه، انجیرها را به طور کامل آبکشی کنید. تعدادی خرما، انجیر و بادام را در یک غذاساز بریزید.

 سپس آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید تا به طور کامل خرد شوند. سپس باقی مواد اولیه را به آن اضافه کنید. تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند. توجه داشته باشید که در این حالت، مواد اولیه باید حالت خمیری شکل داشته باشند. از یک اسکوپ بستنی برای ساخت توپک استفاده کنید. سپس توپک‌ها را در یک ظرف دربسته بگذارید و در یخچال نگهداری کنید.

3.سوپ خامه ‌ای کینوا قرمز

یکی دیگر از بهترین نمونه‌های غذا با کینوا، سوپ خامه‌ای کینوا قرمز است. این غذا یک میان وعده یا پیش غذای مناسب برای وعده‌ شام و ناهار است. می‌توانید با استفاده از چند ماده اولیه ساده، سوپ خامه‌ای کینوا قرمز را تهیه کنید. برای تهیه این غذا به مواد اولیه مختلف مثل پیاز خرد شده، هویج، کدو سبز، گشنیز، شیر نارگیل، خامه، عصاره مرغ، کینوا قرمز، سیر، زنجبیل، ارد گندم، لیموترش و تعدادی ادویه مختلف مثل پاپریکا، پودر نعنا و زردچوبه نیاز دارید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • طرز تهیه سوپ خامه‌ای کینوا قرمز

ابتدا مقداری کره را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. سپس یک پیاز را نگینی خرد کرده و با کره تفت دهید تا نرم شود. سپس هویج خرد شده و کدو سبز خرد شده را به آن اضافه کنید و به طور کامل تفت دهید. در مرحله بعد، باقی مواد اولیه بجز آرد و شیر را اضافه کنید و به طور کامل در محیط آب تفت دهید.

 سپس روی مواد اولیه آب بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید. در یک ظرف دیگر آرد گندم، باقیمانده خامه و شیر نارگیل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس محتویات ظرف را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا سوپ غلیظ شود.

 برای اینکه غلظت سوپ افزایش یابد، می‌توانید آرد بیشتری اضافه کنید. در نهایت مقداری لیمو ترش و فلفل سیاه به سوپ اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. می‌توانید برای تزیین سوپ از گشنیز خرد شده استفاده کنید.

4.کینوا سه رنگ با فیله مرغ

کینوا سه رنگ با فیله مرغ، یکی از نمونه‌های غذا با کینوا و مرغ است که با استفاده از چند ماده اولیه ساده مثل مرغ، ادویه، روغن و آب تهیه می‌شود. این غذا برای وعده ناهار یا شام مناسب است و کاملا رژیمی می‌باشد. البته برای اینکه کالری غذا کاهش پیدا کند، می‌توانید مرغ را با روغن زیتون سرخ کنید یا از روغن کمی برای سرخ کردن مرغ استفاده کنید. 

  • طرز تهیه کینوا سه رنگ با فیله مرغ

برای تهیه این غذا، ابتدا مقداری کینوای سه رنگ تهیه کنید و آن را داخل قابلمه بریزید. در مرحله بعد، دو استکان آب و مقداری نمک به کینوا اضافه کنید و صبر کنید تا به طور کامل پخته شود. سپس فیله‌های مرغ را به ادویه آغشته کنید و در یک ماهیتابه دیگر با استفاده از مقدار کمی روغن بپزید. بعد از اینکه فیله‌ها پخته شدند و آب کینوا به طور کامل کشیده شد، می‌توانید مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید. 

5.کینوا و گلابی 

این غذا انتخاب مناسبی برای وعده صبحانه است و انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره را فراهم می‌کند. برای تهیه این غذا به مقدار کمی کینوا، گلابی، عسل، دارچین و عصاره وانیل نیاز دارید. همچنین می‌توانید برای بهبود طعم غذا از زنجبیل آسیاب شده، خلال بادام، ماست یونانی و شکر قهوه‌ای استفاده کنید. 

  • طرز تهیه کینوا و گلابی 

در مرحله اول فر را روشن کنید و آن را روی دمای ۳۵۰ درجه بگذارید. سپس مواد اولیه را در یک کاسه کوچک بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در این حالت بادام، شکر قهوه‌ای و کره نباید به مواد اولیه اضافه شوند. 

مقداری از مواد اولیه را در یک ظرف مخصوص بریزید و روی آن را بپوشانید. سپس ظرف را در فر قرار دهید و به مدت ۵۰ دقیقه بپزید. در یک کاسه دیگر مقداری خلال بادام، شکر قهوه‌ای و کره را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس آن را روی مخلوط مواد اولیه بریزید.

6.سالاد کلم کینوا 

افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند، می‌توانند این سالاد را به برنامه غذایی خود اضافه کنند. سالاد کلم کینوا یک وعده غذایی پر انرژی و رژیمی است که معمولاً برای وعده ناهار یا شام مصرف می‌شود. برای تهیه این غذا، به مواد اولیه مختلف مثل آب گوجه فرنگی، کینوا، پیاز، روغن زیتون، سیر، فلفل قرمز، کلم و مویز یا آجیل نیاز دارید. می‌توانید برای بهبود طعم غذا به آن سرکه بالزامیک، آب لیمو، نمک و فلفل اضافه کنید. 

  • طرز تهیه سالاد کلم کینوا 

برای تهیه سالاد با کینوا، ابتدا مقداری آب و آب گوجه فرنگی را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کاملاً جوش بیاید. سپس کینوا را به آن اضافه کنید. حدود ۱۸ تا ۲۲ دقیقه صبر کنید تا آب کینوا کشیده شود و به طور کامل بپزد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و با چنگال له کنید. یک پیاز کوچک را خرد کرده و در تابه بریزید. 

سپس آن را با مقدار کمی روغن تفت دهید تا نرم شود. در مرحله بعد، سیر و فلفل را به آن اضافه کنید. حدود یک دقیقه صبر کرده و کلم خرد شده را به آن اضافه کنید. ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا محتویات تابه به طور کامل پخته شود.

 سپس آجیل را به آن اضافه کنید. در نهایت سرکه، آبلیمو، نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا پخته شود. سپس تمام مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط کنید. صبر کنید تا دمای ظرف کاهش یابد. سپس روی آن را با پوست لیمو تزیین کنید. 

7.املت کینوا و ژامبون

اگر به دنبال یک وعده غذایی سیر کننده هستید یا رژیم‌های غذایی چاقی را دنبال می‌کنید، املت کینوا و ژامبون گزینه کاملاً مناسبی برای وعده صبحانه خواهد بود. به طور کلی این غذا در دسته غذاهای رژیمی قرار می‌گیرد و در وعده‌های مختلف مثل ناهار یا شام نیز مصرف می‌شود. با توجه به نوع رژیم غذایی خود، می‌توانید برخی از بخش‌های رسپی را تغییر دهید. به عنوان مثال از روغن زیتون برای پخت غذا استفاده کنید. برای تهیه این غذا به مواد اولیه مختلفی مثل کینوا، تخم مرغ، کدو، ژامبون، جعفری، پنیر پارمزان، پیازچه و نمک و فلفل نیاز دارید.

  • طرز تهیه املت کینوا و ژامبون

ابتدا فر را روشن کنید و دمای آن را روی درجه متوسط قرار دهید تا کاملاً گرم شود. تمام مواد اولیه به جز کینوا را با یکدیگر ترکیب کنید و هم بزنید تا یکدست شود. مقداری کره در قالب پخت کیک بریزید و کف آن را به طور کامل چرب کنید. سپس مواد املت را در قالب بریزید. قالب را برای مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید و سپس نوش جان کنید.

8.کینوا با قارچ و تخم‌مرغ

کینوا با قارچ و تخم مرغ، انتخاب مناسبی برای وعده صبحانه یا ناهار است. این غذا پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و بسیار مقوی است. مواد اولیه تهیه این غذا بسیار ساده هستند و شامل کینوا، آب، قارچ و تخم مرغ می‌باشند. می‌توانید برای بهبود طعم غذا از آویشن، نمک، فلفل سیاه، روغن زیتون و گشنیز استفاده کنید.

  • طرز تهیه کینوا با قارچ و تخم‌مرغ

برای تهیه غذا با کینوا و قارچ، پیشنهاد می‌کنیم این رسپی را امتحان کنید. برای پخت این غذا مقداری کینوا را با آب سرد بشورید و از صافی رد کنید. سپس آن را داخل یک قابلمه بریزید و روی آن آب و نمک اضافه کنید. اجازه دهید تا کینوا به طور کامل پخته شود. زمانی که محتویات قابلمه جوش آمد، در آن را بگذارید و دمای زیر قابلمه را کم کنید تا تمام آب جذب کینوا شود.

 بعد از اینکه آب آن کشیده شد، زیر قابلمه را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا محتویات داخل ظرف سرد شود. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک تابه نچسب بریزید و با حرارت ملایم گرم کنید. 

سپس قارچ، آویشن و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و تمام محتویات ظرف را با یکدیگر هم بزنید. کینوا را به محتویات تابه اضافه کرده و با بقیه مواد مخلوط کنید. در گوشه‌های مختلف ظرف چند حفره کوچک ایجاد کنید. سپس تخم مرغ‌ها را در داخل آن بشکنید و درب ظرف را بگذارید تا برای مدت ۴ الی ۵ دقیقه پخته شود. سپس می‌توانید روی غذا را با نمک، فلفل و گشنیز تزیین کنید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره غذا با کینوا توضیح داده شد. با توجه به اینکه کینوا یک ماده غذایی با ارزش است و به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند، بهتر است در برنامه غذایی شما گنجانده شود. در حال حاضر اغلب ورزشکاران کینوا را در برنامه غذایی خود جای می‌دهند تا سریع‌تر به تناسب اندام برسند. مقدار زیادی فیبر و پروتئین در این ماده غذایی وجود دارد که به عضله سازی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. رسپی‌های مختلفی ‌ برای تهیه غذا با کینوا وجود دارد.

 در این مطلب سعی شد تا برخی از بهترین نمونه‌های غذا به شما معرفی شود. اگر برای تهیه غذا با این ماده به برنامه‌های بهتری احتیاج دارید، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه فیت کلاب مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید.  برنامه‌ای که توسط متخصصان این مجموعه به شما ارائه می‌شود، شامل غذاهای سالم و مفید است که به بهبود تناسب اندام کمک می‌کنند. این برنامه غذایی با کمترین هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه