خواص جو دوسرپرک

خواص جو دوسرپرک

بدون شک یکی از سالم‌ترین و مفیدترین گروه‌های غلاتی که می‌توانید از آن در رژیم‌های غذایی خود و همچنین وعده‌های ثابت غذایی و میان وعده‌ها استفاده کنید، جو دوسرپرک است! این غله مقوی  با داشتن دانه‌هایی پهن، کرم رنگ و عاری از گلوتن می‌توانند یک منبع سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها باشد.

خواص جو دوسرپرک تا حدی زیاد است که استفاده از آن همواره توسط متخصصان تغذیه یا مربیان ارائه دهنده رژیم‌ها و برنامه‌های غذایی به افراد در گروه‌های سنی مختلف توصیه می‌شود. اگر شما مشتاق آشنایی با خواص جو دوسرپرک هستید، از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب از وبلاگ فیت کلاب با ما همراه باشید.

جو دوسرپرک چیست؟

جو دو سرپرک همانطور که از نامش پیداست، یکی از فرآورده‌های جو دو سر است که شکل ظاهری آن همراه با پرک‌های نازک و پهن می‌باشد. برای تولید جو دوسر پرک که یکی از غلات مقوی محسوب می‌شود، ابتدا دانه‌های جو دو سر را در معرض بخار قرار می‌دهند و پس از بخارپز شدن آنها را پرس می‌کنند تا به شکل پرک‌های نازک در بیایند. شکل ظاهری جو دو سرپرک منجر به این می‌شود تا بتوان آن را در مدت زمان کوتاهی پخت و از آن در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها استفاده کرد.

جو دو سرپرک با قرار گرفتن در گروه غلات مقوی به دلیل داشتن میزان بالای فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان یکی از برده‌های مغذی صبحانه محسوب می‌شود شما می‌توانید از ترکیب کردن آن با شیر، ماست، عسل و میوه‌های گوناگون لذت ببرید.

جو دوسرپرک با شیر

آشنایی با خواص جو دوسرپرک

در قسمت‌های ابتدایی مطلب بارها به این موضوع اشاره کردیم که استفاده از جو دو سرپرک در رژیم‌های غذایی همواره به افراد مختلف در گروه‌های سنی متفاوت توصیه می‌شود. مشخص است که استمرار استفاده از این ماده غذایی به دلیل خواص سیار مفید آن برای بدن می‌باشد؛  به همین دلیل ما در ادامه این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با چندین مورد از مهم‌ترین خواص جو دو سرپرک آشنا کنیم:

منبع غنی آنتی اکسیدان:

در میان غلات مختلف اگر به دنبال منبعی می‌گردید که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در خود داشته باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به سراغ جو دوسر پرک بروید. جو دو سرپرک به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان‌ها و همچنین ترکیبات گیاهی مفیدی از جمله پلی‌فنول‌ها می‌باشد. از جمله نکات مثبت در رابطه با جو دو سرپررک می‌توان به وجود گروهی از آنتی اکسیدان‌ها به نام avenanthramides در آن اشاره کرد؛ این آنتی اکسیدان به عنوان یک محافظ سلولی قوی و کمک کننده به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اکسیداتیو تقریباً تنها در و دو سر یافت می‌شود.

در ادامه با در نظر گرفتن مطالعات انجام شده بر روی این ماده مغذی، نتایجی به عمل آمده که نشان می‌دهد مصرف جو دوسر می‌تواند در کاهش فشار خون نقش قابل توجهی داشته باشد. مولکول‌های این قلعه پس از وارد شدن به بدن، با تاثیر بر روی رگ‌های خونی باعث گشاد شدن آنها و در نهایت بهبود جریان خون می‌شوند.

باید به این موضوع توجه داشت که جو دو سرپرک به عنوان یک منبع غنی از فیبر محلول به نام بتا-گلوکان نیز می‌تواند بر کاهش میزان کلسترول خون نقش داشته باشد و علاوه بر کمک به سلامت دستگاه قلبی عروقی به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک کند.

در انتها لازم است این نکته را خاطرنشان کنیم که علاوه بر مزایای ذکر شده، این ماده پرطرفدار خوراکی دارای خواص ضد التهابی و ضد حساسیتی نیز می‌باشد که در کاهش التهاب‌ها و واکنش‌های آلرژیک بدن نقش بسزایی دارد.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی:

مجله آمریکایی لایف استایل به عنوان یکی از مجله‌های حوزه سلامت در سال ۲۰۰۸ میلادی مقاله‌ای تحت عنوان خواص جوی دو سرپرست جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی منتشر کرد. مطابق با مقاله منتشر شده محققان طی آزمایشات مختلفی دریافتند که فیبر موجود در این ماده غذایی می‌تواند ا اثرگذاری بر روی سرخرگ‌های کرونری به  افزایش سلامت دستگاه قلبی-عروقی کمک کند.

با توجه به نتایج تحقیق انجام شده، میزان کلسترول بد (LDL) در افرادی که جو دوسرپرک را در رژیم غذایی خود جای داده‌اند بسیار کمتر نسبت به افرادی است که ز این ماده غذایی استفاده نمی‌کنند. از این رو اگر شما هم به دنبال داشتن قلب و عروق سالم هستید حتماً از این ماده در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

کمک به رفع یبوست:

یکی از مشکلات گوارشی که ممکن است در هر سن و سالی گریبان‌گیر افراد شود، شکل یبوست است که مطابق با تخمین‌های جهانی انجام شده تقریباً ۱۶ نفر از ۱۰۰ نفر بزرگسال، ۳۳ نفر از ۱۰۰ نفر میانسال ۶۰ ساله به بالا با این مشکل درگیر هستند.

در شما هم یکی از افراد درگیر این مشکل گوارشی هستید و می‌خواهید به سریع‌ترین روش ممکن از شر آن خلاص شوید،  بدون شک توصیه ما به شما استفاده از سبوس جو دوسر پرک است. با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده سبوس این غله مقوی دارای یک لایه بیرونی غنی از فیبر است که به درمان یبوست به ویژه در افراد مسن و سالخورده بسیار کمک می‌کند.

پس از تهیه سبوس جو دوسرپرک در راستای حل دائمی مشکل ذکر شده، به شما توصیه می‌کنیم تا حداقل  به مدت ۱۲ ته از آن را در دسرهای خود یا سوپ‌هایی که به عنوان پیش غذا استفاده می‌کنید، بریزید.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر در رابطه با حل مشکل یبوست با مصرف جو دوسرپرک صحبت کنیم، باید گفت که این ماده غذایی پس از وارد شدن به بدن به واسطه فیبر بالایی که در ساختار خود دارد، باعث بهبود حرکت مواد غذایی در روده می‌شود.

همچنین در ادامه باید این نکته را خاطرنشان کنیم که این  غله علاوه بر داشتن میزان فیبر بالا، شامل تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن است که وجود تمامی آنها برای سلامت عمومی بدن ضروری می‌باشند. در قالب یک مثال ویتامین‌های گروه B  موجود در جو دو سر در بهبود عملکرد دستگاه عصبی و افزایش میزان انرژی بدن نقش دارند و از طرفی منیزیم موجود در این غله، به عنوان یکی از مواد معدنی باعث آرامش عضلات و کم کردن استرس بدن می‌شود.

کم کردن خطر ابتلا به آسم:

از جمله شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفس که منجر به علائمی از جمله سرفه‌های مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود، می‌توان به آسم اشاره کرد که سیر مبتلا شدن به آن در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. با توجه به تحقیقات انجام شده راهکارهای متعددی وجود دارند که بتوان از دوران کودکی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. یکی از ساده‌ترین این راهکارها استفاده از جو پرک و تقویت سیستم ایمنی و کاهش واکنش‌های التهابی به وسیله این ماده غذایی می‌باشد.

جو دو سرپرک به علت سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی، قادر است تا سلامت دستگاه ایمنی بدن را در برابر عوامل بیگانه و همچنین بیماری‌های خود ایمنی تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. در واقع وجود ویتامین‌هایی از جمله ویتامین E در کنار وجود مواد مغذی از جمله سلنیم و آهن در فرایند انجام فعالیت‌های مفید در رابطه با دستگاه ایمنی به جو دو سرپررک کمک می‌کنند.

کمک به کنترل قند خون:

زمانی که سلول‌های بدن شما در هر سنی نسبت به ورود هورمون انسولین مقاومت نشان دهند، به احتمال بسیار بالا شما درگیر بیماری خود ایمنی به نام دیابت نوع ۲ خواهید شد. اگر درگیر این بیماری این بیماری هستید یا می‌خواهید از خطر مبتلا شدن به آن جلوگیری کنید، توصیه ما به شما این است تا حتماً از جو دو سرپرک استفاده کنید و از خواص گسترده آن در رابطه با کمک به کنترل قند خون بهره ببرید.

وجود ماده‌ای به نام بتاگلوکان در جو دو سر باعث می‌شود تا یزان مقاومت سلول‌های بدن نسبت به هورمون انسولین پایین بیاید گلوکز راحت‌تر و سریع‌تر جذب شود. این فرایند علاوه بر کاهش قند خون به افزایش فعالیت سلولی کمک می‌کند و می‌تواند از اضافه وزن جلوگیری به عمل آورد.

جو دوسرپرک برای اوتمیل

کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ:

شک یکی از خطرناک‌ترین و دردناک‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش را می‌توان سرطان روده بزرگ دانست. با توجه به خطر بالای این بیماری برای افراد تحقیقات مختلفی نسبت به آن در سراسر جهان انجام شده و در نهایت مطابق با مطالعاتی که توسط دانشمندان بریتانیایی و هلندی به دست آمده، این نتیجه حاصل شد که خطر ابتلا به این بیماری با میزان فیبر موجود در بدن ارتباط مستقیمی دارد. در واقع   وجود هر ۱۰ گرم فیبر بیشتر در رژیم غذایی افراد، می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

از جمله خواص جو دوسرپرک می‌توان به این اشاره کرد که میزان فیبر بالای موجود در این غله، با بهبود دادن به حرکات روده از تجمع مواد سمی و سرطان زا در آن جلوگیری می‌کند.  همچنین وجود آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی در جو دو سرپرک از جمله عواملی هستند که جلوی بروز و پیشرفت سرطان در روده بزرگ را می‌گیرند.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان این نتیجه را حاصل کرد که شما تنها با جای دادن تنها یکی از غلات ساده در رژیم غذایی خود می‌توانید ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرید.

فیبر موجود در غلات کامل و جو دوسر به بهبود حرکت روده‌ها و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند، که این امر می‌تواند از تجمع مواد سمی و سرطان‌زا در روده بزرگ جلوگیری کند. علاوه بر این، جو دوسر حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب‌ها و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند، دو عاملی که به رشد و پیشرفت سرطان کمک می‌کنند.

کمک به کاهش و کنترل وزن:

از جمله اولین روش‌هایی که افراد برای کاهش وزن به سراغ آن می‌روند،  کم کردن تعداد و کالری موجود در وعده‌های غذایی است. اما شاید ین موضوع نزد کمتر کسی شناخته شده باشد که استفاده از جو دوسرپرک در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما در مسیر رسیدن به وزن ایده آلتان کمک مهمی کند.

اگر بخواهیم کمی علمی‌تر در رابطه با این خواص جو دوسرپرک صحبت کنیم، باید گفت که گلوکاگون موجود در این غله با داشتن توانایی سرکوب کردن هورمون گرسنگی، می‌تواند اشتهای شما را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در هنگام استفاده از جو دو سرپرک برای کاهش وزن حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که شما برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل در کنار استفاده کردن از این ماده مغذی، باید نکات دیگری را از جمله ورزش کردن مداوم و داشتن یک برنامه تغذیه سالم را رعایت کنید.

افزایش متابولیسم بدن:

شما کمتر ورزشکار حرفه‌ایی را پیدا می‌کنید که از جو دو سرپرک در رژیم غذایی خود استفاده نکند!  دلیل پررنگ بودن اهمیت استفاده از جو دوسر در رژیم غذایی ورزشکاران این است که این غله به دلیل غنی بودن از کربوهیدرات، پروتئین و کالری ابولیسم و عملکرد شما را پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی بالا می‌برد. اگر قصد استفاده از جوی دو سرپرک قبل از انجام تمرینات ورزشی را دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا برای نهایت اثربخشی، را حدود یک ساعت الی ۴۵ دقیقه پیش از شروع تمرینات خود مصرف کنید.

کمک به داشتن پوستی شاداب:

راز داشتن پوستی شاداب، روشن شفاف را می‌توان در استفاده از جو دو سرپرک دانست! به دلیل تاثیرات مثبتی که و دوسر بر روی پوست می‌گذارد، همواره از آن به عنوان یکی از عوامل ثابت در ید محصولات زیبایی و مراقبتی پوستی از جمله لوسیون‌ها و کرم‌ها یاد می‌شود.

این ماده غذایی علاوه بر داشتن خاصیت‌های ذکر شده برای پوست، سلول‌های مرده آن را از بین می‌برد، آن را در برابر اشعه ماورا البنفش خورشید مقاوم می‌کند و همچنین چربی‌ها و آلودگی‌های باقیمانده بر سطح پوست را نیز نابود می‌کند.

کمک به داشتن خواب با کیفیت:

از جمله دیگر خواص جو دو سرپرک این است که می‌توانید از آن در زمان‌هایی که چرخه خواب شما بر هم ریخته یا دچار بی‌خوابی شده‌اید، استفاده کنید. ود کربوهیدرات‌های پیچیده در کنار هورمون ملاتونین و ویتامین‌هایی همانند ویتامین B6  از جمله عواملی هستند که با اثرگذاری بر روی مغز، آن را وادار به شح سرتونین می‌کنند و در نهایت خواب شما تنظیم می‌شود.

نحوه استفاده جو دوسرپرک

نحوه استفاده از جو دوسرپرک چگونه است؟

اگر در رابطه با خواص جو دوسرپرک اطلاعات چندانی نداشتید، بدون شک پس از مطالعه سمت پیشین مطلب در رابطه با خواص این ماده مغذی نسبت به استفاده از آن مشتاق شده‌اید و هم اکنون این سوال در ذهن شما نقش بسته است که ” چگونه می‌توان از جای دو سرپرک در وعده‌های غذایی استفاده کرد؟”

در یک پاسخ کلی، اید به شما بگوییم که می‌توانید از این غله مقوی در وعده‌های صلی و میان وعده‌های خود استفاده کنید. شما می‌توانید جو دو سرپرک را با شیر، ماست یا سوپ ترکیب کنید یا از آن برای تزیین کردن انواع شیرینی یا تنقلات بهره ببرید.

ما علاوه بر اینکه می‌توانید جوی دو سرپرک را به صورت خام و ساده مصرف کنید، می‌توانید آن را با میوه‌های مختلف ترکیب کنید و در صورت تمایل جهت شیرین‌تر شدن طعم آن کمی عسل طبیعی یا مربا به آن اضافه نمایید.

در انتها باید این نکته را به شما خاطرنشان کنیم که در صورت ترکیب کردن جو دو سرپرک با شیر، می‌توانید آن را به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید و نگران فاسد شدن آن نباشید.

اگر تا این جای مقاله به جواب سوالات خودتون نرسیدین میتوانید با مراجعه به تالارگفتوگو فیت کلاب سوالات خودتون رو از متخصصین ما بپرسید

سخن پایانی

با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب در رابطه با خواص جوی دو سرپرک، ی‌توان این نتیجه را حاصل کرد که این ماده غذایی مفید با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، کنترل قند خون، کمک به سلامت دستگاه قلبی – عروقی و کمک به کنترل و کاهش وزن در حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مفید و تاثیرگذار است.

در واقع شما از طریق اضافه کردن این غله به رژیم غذایی آن و تبدیل کردن آن به عضوی ثابت از تغذیه روزانه، می‌توانید افزایش کیفیت زندگی خود را در کوتاه مدت به وضوح مشاهده کنید.

 

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه