رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی چیست و چه تاثیری بر لاغری و کاهش وزن دارد؟

رژیم‌های غذایی عجیب و غریبی در دنیا وجود دارد که شاید اسم آن‌ها را نشنیده باشید. یکی از رژیم‌های غذایی که کمتر کسی نام آن را شنیده است، رژیم آلکالان یا رژیم غذایی قلیایی می‌باشد. در این رژیم غذایی، شما باید صرفاً مواد غذایی قلیایی مصرف کنید. به عنوان مثال، میوه‌ها، سبزیجات و توفو در دسته مواد غذایی قلیایی قرار می‌گیرند. 

قبل از اینکه مواد غذایی قلیایی را به شما معرفی کنیم، باید درباره قلیایی یا اسیدی بودن مواد غذایی توضیح دهیم. به احتمال زیاد، کلمه قلیایی شما را به یاد علم شیمی می‌اندازد. سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که قلیایی یا اسیدی بودن مواد غذایی چه ارتباطی به رژیم غذایی دارد؟ آیا مواد غذایی می‌توانند قلیایی یا اسیدی باشند؟ بله، مواد غذایی دارای pH) ) خاص خود هستند.

 در رژیم آلکالاین، حدود ۷۰ درصد غذاهای مصرفی باید قلیایی و ۳۰ درصد دیگر باید اسیدی باشند. برخی از رایج‌ترین غذاهای اسیدی شامل تخم مرغ، گوشت یا نان هستند. افزایش اسیدیته خون، باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. بنابراین می‌توان با کمک رژیم آلکالاین، خاصیت اسیدی خون را کنترل کرد. 

در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

رژیم قلیایی چیست؟

رژیم غذایی قلیایی، یکی از رژیم‌های غذایی تقریباً مشهور است که با اسامی دیگری مثل رژیم اسیدی قلیایی یا رژیم آلکالاین شناخته می‌شود. هدف اصلی از این برنامه غذایی، تغییر پی اچ  بدن است. سازندگان این رژیم معتقد هستند، برنامه غذایی آلکالاین می‌تواند مقدار اسیدیته خون یا قلیاییت خون را تغییر دهد.

 تمامی مواد غذایی که وارد بدن شما می‌شوند، در نهایت به انرژی تبدیل خواهند شد. مکانیسم تبدیل غذا به انرژی طی واکنش‌های شیمیایی مختلف اتفاق می‌افتد. تمامی واکنش‌های شیمیایی درون بدن به صورت آهسته و کنترل شده انجام می‌شوند. بدیهی است بعد از انجام واکنش‌های شیمیایی درون بدن، مواد پسماند یا مواد زائد باقی بمانند. پسماند مواد غذایی ممکن است قلیایی، خنثی یا اسیدی باشد.

 این پسماندها معمولاً با عنوان ضایعات متابولیک شناخته می‌شوند. برخی از پژوهشگران معتقد هستند، پسماند مواد غذایی بر اسیدیته بدن تاثیر می‌گذارند. اگر مواد غذایی اسیدی مصرف کنید، پسماند آن‌ها نیز اسیدی خواهند بود. در نتیجه، خون شما اسیدی‌تر خواهد شد.

تاثیر مواد غذایی قلیایی بر ادرار

  اگر مواد غذایی قلیایی مصرف کنید، خون شما قلیایی‌تر خواهد شد. سوال مهم این است که چرا مصرف مواد غذایی اسیدی مناسب نیست؟ مواد غذایی اسیدی، درست مانند مواد غذایی قلیایی برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. اما اگر بیش از حد مصرف شوند، بدن شما را در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر می‌کنند. 

سطح pH  منظم در بدن چقدر است؟

سطح pH  منظم در بدن چقدر است؟
سطح pH  منظم در بدن چقدر است؟

قبل از هر چیزی، باید بدانید سطح پی اچ  منظم در بدن چقدر است. اگر اطلاعاتی درباره پی اچ  ندارید، باید بدانید پی اچ  یک پارامتر اندازه‌گیری است که میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن ترکیبات را نشان می‌دهد. میزان pH) ) از صفر تا ۱۴ تغییر می‌کند. پی اچ اسیدی در بازه صفر تا ۷ قرار دارد. در حالی که پی اچ  قلیایی در بازه ۷ تا ۱۴ قرار دارد.

 پی اچ خنثی برابر با ۷ است. برای بررسی اسیدی یا قلیایی بودن بدن، معمولاً از آزمایش‌های مختلف مثل آزمایش ادرار استفاده می‌شود. به طور کلی، پی اچ ادرار انسان نباید بیشتر از هفت یا کمتر از ۷ باشد. یعنی باید در یک بازه خنثی قرار بگیرد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهpH) ) بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. زمانی که در معده شما مقدار زیادی اسید کلردریک وجود داشته باشد، پی اچ بدن بین دو تا سه و نیم خواهد بود. 

در این حالت، سطح خون اسیدی خواهد شد. البته اسیدی بودن معده برای تجزیه و گوارش غذا الزامی است. اگرpH) ) خون از حد طبیعی خارج شود، مشکلات گوناگونی بروز پیدا خواهد کرد.‌ علاوه بر تغذیه، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث تغییر pH) ) بدن می‌شوند. به عنوان مثال ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل دیابت، پی اچ بدن را تغییر می‌دهد.

مواد غذایی روی پی اچ ادرار تاثیر می گذارند یا خون؟

مواد غذایی روی پی اچ ادرار تاثیر می گذارند یا خون؟
مواد غذایی روی پی اچ ادرار تاثیر می گذارند یا خون؟

در اغلب موارد، مواد غذایی روpH) ) ادرار تاثیر می‌گذارند. گاهی اوقات ممکن است   (pH) خون بعد از مصرف یک ماده غذایی خاص تغییر کند. اما این تغییر برای بازه زمانی کوتاه مدت اتفاق می‌افتد و دائمی نیست. ثابت ماندن ph خون اهمیت بسیار زیادی دارد. در حالی که پی اچ ادرار به صورت طبیعی تغییرات بسیار زیادی دارد.

 اگر پی اچ سلول‌های خون برای بازه زمانی طولانی مدت از محدوده طبیعی خارج شود، تمامی سلول‌ها از کار می‌افتند و نابود می‌شوند. شاید تصور این مسئله برای شما سخت باشد. اما بدن انسان‌ها از مکانیزم‌های گوناگون برای تنظیم و به تعادل رساندن (pH) استفاده می‌کند که با عنوان هموستاز اسید_باز شناخته می‌شود.

 در افراد سالم، پی اچ خون بعد از مصرف غذا به ندرت تغییر می‌کند و صرفاً در یک بازه کوچک نوسان خواهد کرد. مواد غذایی اسیدی، باعث اسیدی شدن ادرار می‌شوند. در واقع بدن شما مواد اسیدی غیر ضروری را از طریق ادرار دفع می‌کند. به عنوان مثال اگر برای وعده غذایی شام یک استیک بزرگ میل کنید، چند ساعت بعد ادرار شما اسیدی خواهد شد. 

چرا رژیم غذایی قلیایی اهمیت دارد؟

اگر به تازگی با رژیم غذایی آلکالاین آشنا شده‌اید، به احتمال زیاد بسیار گیج و سردرگم هستید. در این حالت، ممکن است سوالات مختلفی در ذهن شما ایجاد شده باشد. یکی از مهم‌ترین سوالات این است که رژیم غذایی قلیایی برای ما مناسب می‌باشد یا خیر؟ 

پاسخ دادن به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. ابتدا باید به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید. رژیم قلیایی برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که ادرار آن‌ها برای مدت طولانی اسیدی شده است، باید این رژیم غذایی را دنبال کنند. به طور کلی، رژیم آلکالاین می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک کند. 

رژیم قلیایی چه غذاهایی را محدود می کند؟

توجه داشته باشید که هیچ برنامه غذایی بدون معایب نیست. رژیم غذایی قلیایی، سرشار از غذاهای متنوع است که هر کدام از آن‌ها ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف قند و شیرینی در این رژیم تا حد امکان کاهش می‌یابد. همچنین شخص نباید غذاهای بسته‌بندی شده یا فراوری شده مصرف کند.

 افرادی که این رژیم را برای مدت‌های طولانی دنبال کنند، در خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مثل دیابت یا سکته قلبی قرار نمی‌گیرند. بنابراین رژیم آلکالاین نوعی الگوی غذایی سالم است. البته این برنامه غذایی مانند سایر رژیم‌ها، تکنیک‌ها و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد.

 بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای دنبال کردن این رژیم غذایی اقدام نکنید. برخی مواد غذایی که در این رژیم مصرف می‌شوند، شامل میوه‌ها، غلات، جو، کینوا، سبزیجات، کلم و هویج و مواردی مانند این هستند. 

برخی از مواد غذایی که در رژیم قلیایی محدود می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • غلات مانند گندم سیاه، برنج، ذرت، جو دوسر، گندم، چاودار و پاستا
  • پروتئین مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت گاو، بره، ماهی و غذاهای دریایی
  • گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، سس‌های آماده، همبرگر و پیتزا
  • لبنیات مانند شیر، کره، ماست و پنیر
  • نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و نوشابه
  • شیرینی، مانند ژله، بستنی، کیک و شکر

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

مصرف چه غذا هایی در رژیم آلکالاین مجاز است؟

مصرف برخی مواد غذایی در رژیم آلکالاین مانعی ندارد. البته بهتر است برای انتخاب مواد غذایی به متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. زیرا ممکن است مواد غذایی که در ادامه معرفی می‌شود، با شرایط جسمانی شما سازگاری نداشته باشد. متخصصان تغذیه این مجموعه، وضعیت جسمانی و سلامتی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین مواد غذایی را پیشنهاد خواهند داد.

 لیست غذاهای قلیایی شامل موارد زیر هستند: 

  • میوه‌های تازه، از جمله میوه‌های اسیدی مانند لیمو، پرتقال و آناناس
  • سبزیجات مانند کاهو، سیر، گل کلم، خیار، اسفناج و کلم بروکلی
  • مغزها مانند بادام زمینی، شاه بلوط، گردو و پسته
  • پروتئین، مانند توفو، تمپه و پودر پروتئین
  • گیاهان و ادویه‌جات مانند دارچین، کاری، زنجبیل، ریحان، نعناع و دانه خردل
  • نوشیدنی‌هایی مانند آب، دمنوش‌های گیاهی، آب لیمو و چای سبز
  • سرکه سیب و غذاهای تخمیر‌شده مانند کفیر و کومبوچا

معایب رژیم آلکالاین چیست؟

خوشبختانه این برنامه غذایی، مصرف غلات یا آجیل را محدود نمی‌کند. بنابراین ممکن است برای سلامتی بدن مفید باشد. طی چند سال گذشته، انجمن قلب آمریکا تحقیقات گوناگونی درباره رژیم‌های غذایی گیاهی انجام داده است. این انجمن معتقد است، برخی برنامه‌های غذایی مانند رژیم آلکالاین می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲ و سکته را کاهش دهند. 

برای اثبات این مسئله، یک مقاله در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این مقاله نشان داد، رژیم قلیایی برای افرادی که سابقه ابتلا به بیماری سنگ کلیه دارند مفید می‌باشد. با این حال، این برنامه غذایی مانند سایر رژیم‌های غذایی ممکن است دارای معایبی باشد. به عنوان مثال برخی افراد گزارش کردند که هنگام دنبال کردن این رژیم غذایی، احساس گرسنگی شدیدی دارند. 

برخی دیگر پروتئین کافی دریافت نمی‌کردند. این برنامه غذایی علاوه بر محدود کردن غذاهای ناسالم، برخی از غذاهای سالم را نیز محدود می‌کند که به هیچ وجه مناسب نیست.

نمونه رژیم غذایی قلیایی

برای اینکه درک بهتری از رژیم آلکالاین داشته باشید، در ادامه یک نمونه رژیم غذایی به شما معرفی کنیم. البته توجه داشته باشید که رژیم قلیایی رایگان موجود در اینترنت با بدن همه افراد سازگاری ندارد. بنابراین بهتر است برای دریافت برنامه رژیم غذایی به یک مجموعه معتبر مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید. نمونه رژیم آلکالاین در روزهای مختلف هفته به صورت زیر است: 

روز اول

  • صبحانه: برش‌های خربزه و طالبی با تمشک و شاه‌توت
  • ناهار: سالاد لوبیا و جوانه
  • میان وعده: کلم پیچ ترد پخته شده با نمک دریا
  • شام: خورش کدو حلوایی با آلو و اسفناج پخته شده

روز دوم

  • صبحانه: اسموتی موز
  • ناهار: سالاد سزار
  • میان وعده: گلابی
  • شام: توفو با سبزیجات پخته و زنجبیل سرخ شده

روز سوم

  • صبحانه: شیر بادام با کره بادام زمینی
  • ناهار: سوپ کدو تنبل
  • میان وعده: انجیر خیس کرده
  • شام: ماهی سالمون با برنج و سبزیجات

روز چهارم 

  • صبحانه: اسموتی انبه و توت
  • ناهار: مرغ با سبزیجات
  • میان وعده: یک مشت بادام هندی و بادام درختی
  • شام: لوبیا یا عدسی پخته

روز پنجم

  • صبحانه: سیب پخته با گلاب
  • ناهار: سوپ هویج
  • میان وعده: کرفس، هویج و سبزیجات خرد شده
  • شام: ماکارونی غلات کامل با تره فرنگی، مارچوبه و نخود فرنگی

روز ششم

  • صبحانه: آووکادوی له شده با گوجه فرنگی کبابی
  • ناهار: سالاد سزار
  • میان وعده: یک مشت خرما و کشمش
  • شام: پیتزای گل کلم

روز هفتم

  • صبحانه: پنکیک موز
  • ناهار:خوراک بادمجان
  • میان وعده: سالاد انار با روغن زیتون و سرکه سیب و دانه کدو تنبل بوداده
  • شام: سبزیجات پخته

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی توضیح داده شد. این برنامه غذایی، pH) ) بدن شما را کنترل می‌کند. هدف از انجام این رژیم، کاهش سطح اسیدی ادرار و به تعادل رساندن  (pH)  بدن است. در این رژیم غذایی، باید میزان مصرف مواد غذایی قلیایی را افزایش دهید و مصرف مواد غذایی اسیدی را محدود کنید.

 رژیم آلکالاین برای همه افراد مناسب نیست. بنابراین بهتر است به شکل خودسرانه برای انجام این رژیم اقدام نکنید و حتماً با متخصصان تغذیه مشورت کنید. این برنامه غذایی، مزایا و معایب گوناگونی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن، این است که به حفظ سلامتی کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های خطرناک جلوگیری خواهد کرد.

 برای اینکه به نتایج بهتری دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. برنامه غذایی که در مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، کاملا با شرایط جسمانی و اهداف تغذیه‌ای شما مطالبقت دارد. این برنامه غذایی شامل تعدادی غذاهای متنوع و ساده است که به راحتی در دسترس هستند. اگر برای دریافت برنامه غذایی یا دریافت مشاوره به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت فیت کلاب را مطالعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه