خواص سرکه سیب برای سلامتی

خواص سرکه سیب برای سلامتی

سرکه سیب یک آبمیوه تخمیر شده است که ماده اولیه آن سیب له شده و مخمر می‌باشد. هنگام تولید سرکه سیب، ماده‌ای به نام استیک اسید تشکیل می‌شود. این ماده باعث شده است سرکه سیب مزایای گوناگونی داشته باشد. سرکه سیب به طور معمول در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در برخی مواقع، با اهداف دارویی نیز استفاده می‌شود.

 اکثر محققان و پزشکان معتقد هستند، سرکه سیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد میکروبی است. این ماده همچنین نقش بسیار مهمی در کاهش قند خون و کنترل بیماری دیابت دارد. حتی می‌تواند بیماری آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی را درمان کند.

 با این حال، بسیاری از خواص توسط محققان و پزشکان تایید نشده و صرفاً به صورت شفاهی مطرح شده است. به همین دلیل، لازم است تحقیقات بیشتری درباره خواص سرکه سیب انجام شود. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره این خواص توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا سازمان غذا و دارو مصرف سرکه سیب برای درمان بیماری ها را تایید می‌کند؟ 

طی چند سال گذشته، افراد زیادی تلاش کرده‌اند تا سرکه سیب را به عنوان یک مکمل غذایی معرفی کنند. مکمل‌های غذایی با داروها متفاوت هستند و به راحتی در کنار مواد غذایی مصرف می‌شوند. اما سازمان غذا و داروی آمریکا، فعلاً سرکه سیب را به عنوان یک مکمل یا چاشنی برای حفظ ایمنی بدن یا کمک به درمان بیماری‌ها تایید نمی‌کند. 

برای تایید این مسئله، باید آزمایش‌های بیشتری روی خواص سرکه سیب برای مردان و زنان انجام شود. اگر شما نیز قصد دارید این ماده غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، باید حتماً با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

سرکه سیب حاوی ماده فعالی به نام استیک اسید و ترکیبات پلی فنولی است. فروش این ماده در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان قانونی است. در برخی موارد، باعث بروز عوارض محدودی مثل سوزش یا تحریک معده می‌شود. بنابراین نباید بدون مشورت پزشک مصرف شود.

کاربردهای سرکه سیب 

کاربردهای سرکه سیب 
کاربردهای سرکه سیب

همانطور که گفته شد، سرکه سیب با اهداف دارویی مصرف می‌شود و کاربردهای گوناگونی در آشپزی دارد. این ماده زمانی تولید می‌شود که سیب تخمیر شود. هنگام تخمیر سیب، باکتری‌ها و مخمرها با قند طبیعی موجود در سیب واکنش می‌دهند. 

در نتیجه، یک سرکه بسیار مفید با طعم بی‌نظیر تولید می‌شود که چاشنی کاملا مناسبی برای مواد غذایی خواهد بود. جالب است بدانید، این ماده در برخی مواقع به عنوان یک نوشیدنی مصرف می‌شود. همچنین می‌توان از سرکه سیب به عنوان سس سالاد استفاده کرد. 

خاصیت های سرکه سیب 

خاصیت های سرکه سیب 
خاصیت های سرکه سیب

سرکه سیب خواص گوناگونی دارد. در ادامه برخی از این خواص را برای شما بیان می‌کنیم: 

1.تنظیم قند خون 

یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب، تنظیم قند خون است. اخیراً یک مطالعه درباره همین مسئله در سال ۲۰۱۷ انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد، مصرف سرکه سیب همراه با وعده‌های غذایی باعث تعادل سطح قند خون و انسولین می‌شود. همانطور که می‌دانید، نامنظم بودن سطح قند و انسولین در خون باعث بروز بیماری دیابت نوع ۲ می‌شود. 

در نتیجه، پژوهشگران ثابت کردند که سرکه‌ها از جمله سرکه سیب تاثیر بسیار زیادی بر کنترل قند خون دارند و می‌توانند در رژیم غذایی افراد دیابتی گنجانده شوند. بعد از این مطالعه، پژوهش‌های دیگری نیز درباره همین مسئله انجام شد. این مطالعه نشان داد، مصرف سرکه به صورت ناشتا یک عامل بسیار مناسب برای تشخیص دیابت نوع دو است.

 در این مطالعه، از افراد بزرگسال خواسته شد تا به صورت ناشتا مقداری سرکه سیب مصرف کنند. نتیجه نشان داد، در این افراد میزان قند خون راحت‌تر قابل تشخیص است. با این حال از نظر برخی متخصصان، این مطالعه برای بیان اثربخشی مصرف سرکه سیب بر کنترل و تشخیص قند خون کافی نیست. 

2. درمان آکنه و بیماری های پوستی 

یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب برای پوست، کمک به درمان بیماری آکنه و بیماری‌های پوستی است. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که این ادعاها کاملاً بی‌اساس هستند و باید مطالعات بیشتری درباره این مسئله انجام شود. یک پژوهش جداگانه درباره اثربخشی سرکه سیب بر کاهش لک‌های پوستی انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد، سرکه سیب تاثیری بر افراد مبتلا به بیماری درماتیت آتوپیک ندارد.

 البته در این پژوهش، سرکه سیب به صورت موضعی مورد استفاده قرار گرفته بود. با وجود این اطلاعات، هنوز هم برخی افراد به مصرف سرکه سیب به صورت موضعی ادامه می‌دهند تا بیماری‌های پوستی خود را درمان کنند.

 اخیراً تحقیقات متعددی روی اثربخشی سرکه سیب بر رگ‌های واریسی انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند، سرکه سیب باعث می‌شود رگ‌های واریسی کمتر دیده شوند. به همین دلیل، محققان به این نتیجه رسیدند که سرکه سیب می‌تواند یک داروی مفید برای کاهش علائم ظاهری بیماری واریس باشد.

3.خواص ضد قارچی

خواص ضد قارچی از دیگر خواص سرکه سیب، است. سرکه سیب به دلیل این خاصیت خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همانطور که می‌دانید، بیماری‌های قارچی اخیراً به یک بیماری شایع تبدیل شده‌اند و افراد زیادی را درگیر می‌کنند. با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که سرکه سیب اثرات ضد قارچی دارد.

 ولی تحقیقات علمی بسیار محدود هستند. بنابراین باز هم نمی‌توان سرکه سیب را به عنوان یک داروی کاملا موثر برای درمان بیماری‌های قارچی به شمار آورد. محققان با استفاده از یک مطالعه آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که سرکه سیب از تجمع قارچ روی دندان مصنوعی جلوگیری می‌کند.

 البته توجه داشته باشید که این آزمایش در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است. بنابراین اثر سرکه سیب بر درمان بیماری قارچی، به صورت مستقیم روی بدن انسان آزمایش نشده است

4.خواص آنتی باکتریال

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص سرکه سیب، خواص آنتی باکتریالی است. مطالعات نشان می‌دهد، سرکه سیب دارای خاصیت باکتریالی است و برخی از باکتری‌های معروف مثل ای کلای را از بین می‌برد.‌ با این حال، این مطالعات نیز در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده‌اند و اثرات آن‌ها بر بدن انسان ارزیابی نشده است. 

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است، سرکه سیب باعث آسیب دیدن ساختار سلولی باکتری می‌شود و از رشد باکتری ای کلای جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، برخی پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که سرکه سیب می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. با این حال، نیاز است پژوهش‌های بیشتری درباره این مسئله انجام شود.

5.سلامت قلب

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص سرکه سیب، کمک به سلامت قلب است. بر اساس مطالعات، افزایش سطح لیپید و کلسترول در خون باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که سرکه سیب باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن می‌شود و از این طریق به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. بر اساس این مطالعه، سرکه سیب می‌تواند از تشکیل سلول‌های چربی جدید جلوگیری کند همچنین کلسترول بد را از بدن حذف می‌کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

6.بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

کمک به درمان بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز از مهم‌ترین خواص سرکه سیب، است. سندروم تخمدان پلی کیستیک، یک بیماری هورمونی است که باعث به هم خوردن چرخه قاعدگی می‌شود. این بیماری میزان ترشح هورمون آندروژن را در بدن افزایش می‌دهد و مشکلات گوناگونی را ایجاد خواهد کرد. 

اخیراً یک مطالعه درباره اثربخشی مصرف سرکه سیب بر درمان این بیماری انجام شده است. در این مطالعه، از بانوان خواسته شد تا بلافاصله بعد از شام یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و بنوشند. نتیجه نشان داد که علائم بیماری تا حد زیادی کاهش یافته و چرخه قاعدگی منظم‌تر شده بود.

7.درمان بیماری ریوی 

یکی دیگه از مهم‌ترین خواص سرکه سیب، کمک به درمان بیماری‌های ریوی است. ‌‌ بر اساس مطالعات، این ماده می‌تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند تا تنفس بهتری داشته باشند. با این وجود، تاکنون مطالعه معتبری درباره این مسئله انجام نشده است. ‌‌‌‌‌صرفا برخی نظریه مطرح شده است که سرکه سیب باعث کاهش التهاب ریه‌ها می‌شود و از رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها در ریه جلوگیری می‌کند.

8.خواص سرکه سیب برای مو

خواص سرکه سیب برای مو چندین سال است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. سیب دارای خواص گوناگونی برای کمک به رشد مو و تقویت مو است. یکی از مهم‌ترین خواص آن، کنترل خاصیت اسیدی و پی اچ مو است.  استفاده از برخی شامپوهای نامناسب، باعث تغییر پی اچ مو می‌شود. در نتیجه، موها وز یا شکننده به نظر خواهند رسید. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که تارهای مو بیشتر از حد لزوم قلیایی شوند. 

9.کننرل پی اچ

سرکه سیب به کاهش پی اچ موها کمک می‌کند و از این طریق بر نرم و لطیف شدن موها تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، سرکه سیب یک ضدعفونی کننده خانگی بسیار مناسب است که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در پوست سر جلوگیری می‌کند. این مسئله باعث کاهش خارش شدید سر می‌شود. 

10.تامین مواد مغذی مو

با توجه به اینکه مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی در این ماده غذایی وجود دارد، گزینه کاملا مناسبی برای تقویت مو خواهد بود. همچنین ماده‌ای به نام آلفا هیدروکسی اسید در سرکه سیب وجود دارد که به لایه‌برداری پوست سر کمک می‌کند. به این ترتیب، باعث کاهش شوره سر می‌شود. برای استفاده از این ماده، کافی است مقداری از آن را با آب ترکیب کرده و روی موهای سر خود بریزید. سپس چند دقیقه صبر کرده و موها را آبکشی کنید.

سرکه سیب برای لاغری؛ آیا لاغری با سرکه سیب دور از ذهن است؟

عوارض جانبی مصرف سرکه سیب 

اگرچه سرکه سیب یک مکمل بسیار محبوب است، اما مانند سایر مکمل‌ها دارای عوارض جانبی گوناگونی می‌باشد. این عوارض جانبی ممکن است به صورت خفیف یا شدید مشاهده شوند. به طور کلی، اکثر پزشکان و محققان تصور می‌کنند سرکه سیب یک ماده بی‌خطر است.

 با این حال گزارش‌هایی در رابطه با بروز مشکلات گوارشی، سوزش معده و مواردی مانند این بعد از مصرف سرکه سیب دریافت شده است. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد، سرکه سیب باعث فرسایش دندان می‌شود‌. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه آزمایشگاهی انجام شد. در این مطالعه، دندان‌های انسان را تا ۸ ساعت در سرکه سیب غوطه ور کردند. 

نتایج نشان داد که دندان‌ها بعد از چند ساعت دچار فرسایش شده و مواد معدنی خود را از دست دادند. برخی محققان معتقد هستند، این مسئله به ماهیت اسیدی سرکه سیب برمی‌گردد. به همین دلیل نباید این ماده را برای مدت‌های طولانی مصرف کنید.

عوارض شدید سرکه سیب

 البته سرکه سیب دارای برخی عوارض شدید است‌ به عنوان مثال، در موارد بسیار نادر باعث سوختگی پوست می‌شود. یک مطالعه قدیمی نشان داد که سرکه سیب باعث سوختگی سطح داخلی گلوی کودکان شده است. 

همچنین ممکن است باعث بروز برخی بیماری‌ها مثل زخم معده و مواردی مانند این شود. همچنین یک دختر نوجوان برای اینکه خال را از روی سطح پوست خود بردارد، مقداری سرکه سیب را به دفعات مکرر روی سطح پوست خود قرار داد که باعث سوختگی شیمیایی پوست این دختر شد.

چه افرادی نباید سرکه سیب مصرف کنند؟

همانطور که گفته شد، سرکه سیب دارای خواصی است که ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به همین دلیل لازم است قبل از مصرف این ماده، با متخصص تغذیه مشورت کنید. 

به طور کلی بهتر است افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند، برای مصرف این ماده احتیاط کنند. همچنین افرادی که پتاسیم پایینی دارند، باید از مصرف سرکه سیب خودداری کنند. زیرا سرکه سیب باعث کاهش بیش از حد سطح پتاسیم خون می‌شود.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره خواص سرکه سیب توضیح داده شد. این ماده از تخمیر سیب به دست می‌آید و دارای خواص گوناگونی است. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین خواص آن، کمک به بهبود عملکرد قلب است. سرکه سیب نه تنها در زمینه دارویی، بلکه در زمینه غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک چاشنی کاملاً مناسب برای بسیاری از مواد غذایی است. با این حال، این ماده باعث بروز مشکلاتی مثل سوختگی شیمیایی و مواردی مانند این می‌شود.

 بنابراین بهتر است قبل از مصرف سرکه سیب با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصصان مجموعه فیت کلاب، بهترین گزینه برای دریافت مشاوره و راهنمایی هستند. این افراد ابتدا از وضعیت جسمانی وبرنامه غذایی شما آگاه می‌شوند. سپس بهترین مواد غذایی را به شما پیشنهاد خواهند داد. این برنامه غذایی مجموعه با کمترین هزینه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا همه افراد شرایط رسیدن به تناسب داشته باشند. برای دریافت مشاوره کافی است با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه