خواص چای ماسالا برای لاغری 

خواص چای ماسالا برای لاغری 

طرفدار چای‌های مختلف هستید و می‌خواهید روز خود را بهتر و خاص‌تر شروع کنید؟ این بار صبح خود را با چای ماسالا شروع کنید. هیچ نقطه پایانی در مزه‌ها و ترکیبات شگفت انگیز وجود ندارد و شما با هربار ترکیب مواد مختلف و جدید با یکدیگر، یک مزه جدید را می‌سازید. صرف نظر اینکه در چه موقعیت مکانی یا آب و هوایی هستید، یک لیوان چای می‌تواند تنش روحی و جسمی شما را کمتر کند. حالا تصور کنید این یک لیوان چای، چای ماسالا با طعمی متفاوت از دیگر نوشیدنی‌ها باشد. در این مطلب از وبلاگ تخصصی فیت کلاب قصد داریم به خواص چای ماسالا برای لاغری بپردازیم. 

چای ماسالا چیست؟ 

 چای ماسالا، ترکیبی از یک نوشیدنی سنتی و معطر است که محصول کشور هند می‌باشد. در زبان هندی ماسالا به معنی ادویه است. چای ماسالا از ادویه‌های مختلفی از جمله زنجبیل، هل، دارچین، فلفل سیاه، چای سیاه و میخک ساخته شده است که طبع این چای را به شدت گرم می‌کنند. چای ماسالا برخلاف چای معمولی که با آب ترکیب می‌شود، می‌توانید با شیر هم درست کنید. رنگ این چای در مواقعی که با شیر درست می‌کنید، کاراملی است. خواص و فواید چای ماسالا پایان ناپذیر است که در ادامه این خواص را به طور جزئی بررسی می‌کنیم. 

مهم‌ترین خواص چای ماسالا

مهم‌ترین خواص چای ماسالا
مهم‌ترین خواص چای ماسالا

چای ماسالا خواص زیادی برای سلامتی دارد. کنترل قند خون، مقابله و جلوگیری از حالت تهوع و داشتن خواص آنتی اکسیدانی بسیار، برخی از خواص بی شمار چای ماسالا است. 

1.تنظیم میزان قند خون

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، چای ماسالا حاوی چند ادویه است. ادویه‌هایی مانند زنجبیل و دارچین باعث می‌شوند میزان قند موجود در خون تنظیم شود. طبق مطالعات اخیر، دارچین موجود در چای ماسالا، مقاومت به انسولین در افراد را 10 تا 29 درصد کاهش دهد. لازم به ذکر است، چای ماسالا به صورت آماده در فروشگاه‌ها موجود است.

 اما به دلیل داشتن شیرین کننده ممکن است خاصیت تنظیم میزان قند خون را نداشته باشند. در نتیجه بهتر است چای ماسالا را در خانه تهیه کنید تا این خاصیت را حفظ کند. طبق برخی دیگر از مطالعات انجام شده روی زنجبیل و تاثیرات آن، مصرف روزانه 2 گرم زنجبیل توسط افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند باعث کاهش حدود 12 درصد از میزان قند خون آن‌ها خواهد شد. 

2.بهبود سلامت قلب

دارچین یکی از مواد تشکیل دهنده چای ماسالا می‌باشد که موجب کاهش میزان فشار خون می‌شود. در بعضی افراد کاهش 30 درصدی مقدار کلی کلسترول، تری گلیسرید و LDL پس از مصرف چای ماسالا حاوی دارچین، گزارش شده است. چای سیاهی که در چای ماسالا قرار دارد از دیگر ترکیباتی است که باعث می‌شود میزان کلسترول موجود در خون پایین بیاید. با پایین آمدن سطح کلسترول و فشار خون سلامت قلبتان بهبود می‌یابد. 

3.بهبود هضم و رفع حالت تهوع

طبق تحقیقات انجام شده، زنجبیل موجود در چای ماسالا تاثیر شگفت انگیزی روی کاهش حالت تهوع دارد. طی بررسی‌های انجام شده برای خواص چای ماسالا برای زنان بارداری که روزانه 1.1 تا 1.5 گرم زنجبیل مصرف کرده‌اند، حالت تهوع کمتری را تجربه کرده‌اند. برای مصرف این مقدار زنجبیل در دوران بارداری می‌توانید یک فنجان چای ماسالا را روزانه مصرف کنید. دارچین و هل موجود در چای ماسالا مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌هایی که به دلیل انواع باکتری‌ها به وجود می‌آیند را تا حد زیادی رفع می‌کنند. 

از طرفی مقداری فلفل سیاه در ترکیبات این چای وجود دارد. مطالعات اخیری که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد فلفل سیاه به افزایش میزان آنزیم‌های گوارشی که به هضم و تجزیه بهتر غذا کمک می‌کنند، می‌انجامد. البته میزان فلفل سیاهی که در این مطالعات به حیوانات داده شد تقریبا 5 برابر میزان فلفل سیاهی است که در یک فنجان چای ماسالا وجود دارد. به همین منظور مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوان درمورد تاثیر مشابه فلفل سیاه روی انسان‌ها نظر قطعی داد. 

4.افزایش متابولیسم و کاهش وزن

شاید شماهم شنیده‌اید که چای سبز به کاهش وزن کمک می‌کند. خوب است بدانید چای ماسالا نیز چنین کاری را انجام می‌دهد. چای ماسالا با انجام موارد زیر به کاهش وزن شما کمک کند. 

    • بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن
    • هضم غذای بهتر
    • کمک به دفع مواد زائد و سم بدن
    • جلوگیری از یبوست
    • حاوی آنتی اکسیدان
    • کاهش وزن
    • حفاظت از پوست
    • پیشگیری از نفخ معده 
  • بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن

این چای به دلیل ادویه‌های سازنده آن، طبع گرمی دارد و همین ویژگی گرمازا، باعث می‌شود سرعت متابولیسم و سوخت و ساز بدن بالاتر برود. در نتیجه به کاهش وزن سریع‌تر شما منجر خواهد شد. 

  • هضم بهتر غذا

هضم بهتر غذا از جمله خواص چای ماسالا برای لاغری است. ادویه‌هایی که در چای ماسالا استفاده شده‌اند به ویژه گل میخک، روند هضم غذا را تسریع می‌کند. هنگامی که زنجبیل وارد این ترکیب شود این خواص بیشتر خواهد شد. با وجود هل در این ترکیب شگفت انگیز، تولید بزاق بیشتر شده و فرآیند هضم غذا تسهیل خواهد شد. 

  • کمک به دفع سموم بدن

گرمای درونی که چای ماسالا در بدن تولید می‌کند، علاوه بر کمک به بهبود فرآیندهای گوارشی، به بیشتر شدن تعریق در بدن کمک می‌کند. همین امر به دفع مواد اضافی و سموم بدن منجر می‌شود. 

  • جلوگیری از یبوست

جلوگیری از یبوست از دیگر خواص چای ماسالا برای لاغری است. در ادویه‌هایی که در چای ماسالا وجود دارد، فیبر زیادی وجود دارد. فیبر یکی از عوامل مهم در جلوگیری از یبوست می‌باشد 

  • خاصیت آنتی اکسیدانی زیاد و فواید آن

چای ماسالا سرشار از آنتی اکسیدان‌های فراوان است که این آنتی اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و در ادامه کمک به هضم بهتر غذا، به افزایش سوخت و ساز بدن منجر می‌شود و به تسریع روند لاغری کمک می‌کند. 

  • کاهش وزن 

اگر دنبال رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستید، چای ماسالا را امتحان کنید. همانطور که در موارد پیش‌تر اشاره کردیم، چای ماسالا به بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. این نوشیدنی تاثیر شگفت انگیزی روی کاهش وزن نیز دارد. چای ماسالا در اکثر مواقع از شیر سویا یا شیر گاو تهیه می‌شود که هر دو از منابع غنی پروتئین می‌باشند. خواص چای ماسالا با شیر قطعا بیشتر است.

اما پروتئین چه ربطی به کاهش وزن دارد؟ بیایید بهتر بررسی کنیم! پروتئین یکی از مواد مغذی است که به ایجاد حس سیری و کاهش حس گرسنگی کمک می‌کند. اگر از چای ماسالا به عنوان میان وعده استفاده کنید، می‌توانید جلوی پرخوری و ریزه‌ خواری را بگیرید. 

  • حفاظت از پوست

بازگردانی شادابی پوست یکی از کارهایی است که ماسالا انجام می‌دهد. اگر می‌خواهید بعد از لاغری حلقه‌های تیره اطراف چشمتان پدیدار نشود و لک‌های تیره را روی پوستتان تجربه نکنید، چای ماسالا بنوشید. 

  • پیشگیری از نفخ معده

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

پیشگیری از نفخ معده از دیگر خواص چای ماسالا برای لاغری است. احتمالا شماهم این موضوع را تجربه کرده‌اید که هنگام لاغری به دلیل کم شدن حجم معده، مشکلاتی از جمله درد و نفخ گریبان گیرتان شده است. ترکیباتی که در چای ماسالا وجود دارد با گرفتن آب اضافی و کاهش هوای درون معده به هضم بهتر غذا و کم شدن نفخ و معده درد کمک می‌کنند. 

مواد لازم و طرز تهیه چای ماسالا

مواد لازم و طرز تهیه چای ماسالا
مواد لازم و طرز تهیه چای ماسالا

اگر قصد دارید در منزل چای ماسالا را تهیه کنید به مواد زیر نیاز خواهید داشت. البته لازم است بدانید که چای ماسالا دستورهای متفاوتی دارد و ما فقط یکی از دستورهای تهیه چای ماسالا را معرفی می‌کنیم. 

  • رازیانه: نصف قاشق چایخوری
  • هل سبز: 3 عدد
  • فلفل سیاه: یک عدد
  • میخک: 3-2 عدد
  • چوب دارچین: یک عدد
  • زنجبیل: یک قاشق چایخوری
  • آب: 2-1.5 لیوان
  • شیر (ترجیحا پرچرب): 4/3 پیمانه
  • عسل: به مقدار لازم (بستگی دارد چقدر دوست دارید نوشیدنیتان را شیرین کنید)
  • شکر: 3-2 قاشق (بهتر است از عسل استفاده کنید)

برای تهیه چای ماسالا طبق مراحل زیر عمل کنید. 

  • همه مواد غیر از شیر و چای سیاه را به میزان آبی که گفته شد به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. 
  • بعد از اینکه مقداری از آب بخار شد و تمامی مواد نرم شدند، چای سیاه را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه دیگر روی حرارت باشند. 
  • قوری را از روی حرارت بردارید و مواد را از صافی رد کنید.
  • مایع به دست آمده را با شیری که به جوش آمده مخلوط کنید. 
  • پس از 3-2 دقیقه چای ماسالا آماده میل کردن است. 
  • نکته: می‌توانید چای را در یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود و سپس آن را میل کنید. 

سخن پایانی خواص چای ماسالا برای لاغری

در این مطلب درمورد خواص چای ماسالا برای لاغری گفتیم. اگر به دنبال یک نوشیدنی خوشمزه برای غروب‌های پاییز و زمستان هستید، چای ماسالا می‌تواند گزینه خوبی باشد تا کمی از کار فاصله بگیرید و ریلکس کنید. اگر تجربه مفید یا نکته‌ای از تهیه چای ماسالا در خانه دارید، خوشحال می‌شویم آن را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. اگر ورزشکارهستید یا قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، چای ماسالا گزینه‌ای مناسب برا شما خواهد بود تا بتوانید به وزن ایده‌آلتان برسید. 

درصورتی که هنوز نمی‌دانید چگونه چای ماسالا را وارد برنامه غذایی خود کنید یا چه مقدار از آن را بنوشید باید بگوییم این مورد برای افراد، نسبت به سن و وزنشان متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران و مربیان ورزشی خبره در مجموعه فیت کلاب در تماس باشید کنید تا علاوه بر کمک به شما برای کاهش وزن، یک رژیم غذایی مناسب و شخصی سازی شده با شرایط خود، هم داشته باشید.

در نظر داشته باشید در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب باید ورزش اصولی نیز انجام دهید تا به نتیجۀ ایده‌آل خود از تناسب اندام برسید. از این رو کارشناسان متبحر مجموعه فیت کلاب علاوه بر رژیم غذایی، برنامۀ ورزشی مناسب شما را نیز ارائه کرده و تا رسیدن به هدفتان در کنار شما خواهند ماند. 

سوالات متداول

  • ارزش غذایی چای ماسالا به چه صورت است؟ چای ماسالا ارزش غذایی بالا و در عین حال کالری کمی دارد. یک فنجان چای ماسالا حدود 100 کالری دارد، اما اگر بدون شکر باشد، میزان این کالری کمتر نیز خواهد شد. 
  • آیا شب‌ها زمان مناسبی برای نوشیدن چای ماسالا می‌باشد؟ چای ماسالا حاوی مقدار بسیار کمی کافئین است. این مقدار مشکلی در فرآیند خواب شما ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه به کافئین حساسیت داشته باشید. 
  • آیا چای ماسالا برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مضر است؟ ترکیبات چای ماسالا احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. اما اگر به دیابت مبتلا هستید شکر، قند و عسل به چای ماسالا اضافه نکنید تا سطح قند خون شما را بالا نبرد و مشکلی ایجاد نکند. 
  • بهترین زمان مصرف چای ماسالا برای لاغری چه زمانی است؟ بهترین زمان برای صرف چای ماسالا در صبح است. چرا که علاوه بر افزایش انرژی فرد، باعث هضم غذای او شده و اینگونه بر لاغری نیز تاثیر می‌گذارد.

One Response

  1. سلام خیلی عالی .فقط در طرز تهیه مقدار چای سیاه رو ذکر نکردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه