تقویت حافظه با ماهی قزل آلا: چگونه این ماهی می‌تواند مغز را تقویت کند؟

فواید ماهی قزل آلا برای مغز

ماهی قزل آلا به درستی جایگاه خود را به عنوان یکی از ابر غذای مورد علاقه جهان به دست آورده است. این ماهی چرب منبع قابل‌توجهی از پروتئین، ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که از شما در برابر بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مغزی محافظت می‌کند. علاوه بر این ماهی قزل آلا خوشمزه و لذیذ است. حمایت از عملکرد مغز برای سلامت ما ضروری است. ذهن ما مرکز تمام عملکردهای بدن ماست. سلامت مغز تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی، شناختی و روانی شما خواهد داشت. پس از فواید ماهی قزل آلا برای مغز غافل نشوید.

به یاد داشته باشید، همه ماهی قزل آلا به یک اندازه مفید نیستند. ماهی آزاد اقیانوس اطلس پرورش‌یافته سالم‌تر، ایمن‌تر و پایدارتر است. برای اینکه بیشترین فواید مغزی را از ماهی قزل آلا خود ببرید ماهی قزل آلا اقیانوس اطلس را انتخاب کنید. در این مطلب از فیت کلاب به همه دلایلی که چرا ماهی قزل آلا بهترین غذای فوق‌العاده برای حمایت از آینده‌ای سالم است می‌پردازیم.

آیا غذای مغز ماهی قزل آلا است؟ بررسی ابعاد مختلف فواید ماهی قزل آلا برای مغز

ماهی قزل آلا به عنوان یکی از بهترین غذاها برای خوردن در صدر جدول قرار دارد. اما چه چیزی این حیوان دریایی با گوشت صورتی را به یک شگفتی مدرن برای صرف غذا تبدیل می‌کند؟ مغز از 60 درصد اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است. 66 درصد از این اسیدهای چرب را اسیدهای دوکوزاهگزانوئیک (به عنوان DHA) تشکیل می‌دهند. ماهی قزل آلا مملو از اسیدهای چرب EPA و DHA است که این ماهی را به بهترین انتخاب غذاهای دریایی تقویت‌کننده مغز تبدیل می‌کند.

ازآنجایی‌که ماهی قزل آلا برای شما بسیار مفید است، به خصوص ماهی قزل آلا پرورش یافته در اقیانوس، پزشکان خوردن 2 تا 3 وعده ماهی آزاد یا سایر ماهی‌های روغنی در هفته را توصیه می‌کنند. اگر واقعاً به طعم غذاهای دریایی علاقه ندارید، پزشکان مصرف مکمل‌های روغن ماهی را توصیه می‌کنند تا از مزایای این ماهی معجزه‌آسا بهره‌مند شوید. در ادامه به فواید ماهی قزل آلا برای مغز می‌پردازیم.

زوال شناختی را کند می‌کند؛ جلوگیری از آلزایمر

مطالعات نشان داده‌اند که مناطقی که بیشتر ماهی‌های روغنی مانند قزل آلا مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر هستند. دانشمندان حدس می‌زنند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا همه کار را برای حمایت از پیری مغز انجام می‌دهد. اسیدهای چرب امگا 3 از سلول‌های عصبی محافظت می‌کنند. التهاب را کاهش می‌دهند و پروتئین‌های خطرناکی را که زوال شناختی را افزایش می‌دهند را از بین می‌برند.

التهاب را کاهش می‌دهد؛ جلوگیری از نقص در حافظه

یکی دیگر از مزایای سلامتی خوردن ماهی قزل آلا، توانایی آن در کاهش التهاب است. احتمالاً شنیده‌اید که التهاب روی مفاصل شما تأثیر می‌گذارد، اما التهاب همچنین می‌تواند رگ‌های خونی نزدیک مغز را مسدود کند. سپس این التهاب می‌تواند از ورود مواد مغذی و سلول‌های ایمنی به مغز جلوگیری کند. با گذشت زمان، التهاب می‌تواند باعث نقص در حافظه، سردرگمی، عدم تمرکز، کاهش اشتها، خستگی و حتی افسردگی شود. این ظرافت ضد التهابی یک انتخاب عالی برای حمایت از عملکرد سالم مغز است.

تمرکز را بهبود می‌بخشد؛ جلوگیری از حواس‌پرتی

اگر دچار حواس‌پرتی هستید ماهی قزل آلا می‌تواند به شما در تمرکز کمک کند. این ماده مغذی از کوچک شدن سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند. پس، ارتباط از مغز شما به بقیه بدن شما تیز باقی می‌ماند. مهم است که این اسیدهای چرب امگا 3 را به نوعی مصرف کنید. مغز ما به تنهایی اسیدهای چرب تولید نمی‌کند، بنابراین نیاز به حمایت از رژیم غذایی ما دارد.

جلوگیری از افسردگی از فواید ماهی قزل آلا

از اختلالات خلقی جلوگیری می‌کند؛ جلوگیری از افسردگی

ماهی قزل آلا همچنین می‌تواند خطر اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. اسیدهای چرب EPA و DHA التهاب را کاهش می‌دهند که به انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک می‌کند سطح کورتیزول و آدرنالین را حفظ کنند. بدون افزایش نامنظم کورتیزول و آدرنالین، کاهش اضطراب و افسردگی را احساس خواهید کرد.

با از دست دادن حافظه مبارزه می‌کند؛ جلوگیری از زوال شناختی

فشار خون بالا و افزایش وزن می‌تواند به رگ‌های خونی بدن آسیب برساند و از رسیدن مواد مغذی و سلول‌های ایمنی به مغز جلوگیری کند. بااین‌حال، مواد مغذی موجود در قزل آلا می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش وزن کمک کند. بهبود فشار خون و کاهش وزن باعث جریان خون خوب می‌شود که به طور مستقیم حافظه و شناخت را بهبود می‌بخشد.

ماده مغز را افزایش می‌دهد؛ باهوش کردن افراد

تعجب می‌کنید که بدانید ماهی قزل آلا واقعاً می‌تواند شما را باهوش‌تر کند. ماده خاکستری در مغز شما پردازش اطلاعات را انجام می‌دهد و افرادی که ضریب هوشی بالاتری دارند نسبت به افرادی که نمرات پایین‌تری دارند ماده خاکستری بیشتری دارند. روغن ماهی در واقع مقدار ماده خاکستری مغز را افزایش می‌دهد. همچنین اندازه ضایعات ماده سفید را کاهش می‌دهد که باعث آسیب جدی مغز می‌شود. این امکان وجود دارد که ماهی قزل آلا به معنای واقعی کلمه شما را باهوش‌تر کند.

به ADHD کمک می‌کند؛ افزایش تمرکز

یک مطالعه نشان داد که کودکان مبتلا به ADHD پس از مصرف مکمل‌های روغن ماهی کاهش شدید علائم را مشاهده کردند. این به طور خاص به دلیل اسید چرب EPA است. کاهش علائم همراه با مزایای حافظه و شناخت به معنای تمرکز بیشتر ذهن برای کسانی است که با ADHD زندگی می‌کنند.

اطلاعات را بهتر حفظ می‌کند؛ حفظ بهتر اطلاعات

همان‌طور که گفتیم، اسیدهای چرب امگا 3 به تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. به دلیل این مزایا، حفظ اطلاعات بسیار آسان تر خواهد بود. با جریان بیشتر اکسیژن و خون به مغز، برای همه کارها، متمرکز و آماده خواهید بود. حتما برای تمرکز مصرف قزل آلا را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

از مغز در برابر آسیب محافظت می‌کند؛ جلوگیری از آسیب به نورون‌ها

در نهایت، مواد مغذی موجود در ماهی قزل آلا یک سد محافظ در اطراف مغز ایجاد می‌کند که از آسیب نورون‌های شما جلوگیری می‌کند. به یاد داشته باشید، بدن شما نمی‌تواند امگا 3 را به خودی خود تولید کند، بنابراین این شما هستید که باید به اندازه کافی ماهی آزاد و ماهی روغنی مصرف کنید تا قدرت مغز خود را تقویت کنید.

نقش DHA موجود در قزل آلا چیست؟ پوشش زمستانی برای نورون‌های مغز

DHA مانند پوشش زمستانی گرم برای نورون‌ها یا سلول‌های مغزی است که اکثریت غشای سلولی آنها را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که در زمستان خانه خود را بدون پوشیدن کت ترک نمی‌کنید، نباید سلول‌های مغز خود را از DHA محروم کنید. این اسید چرب ضروری از نورون‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. التهاب مغزی را کاهش می‌دهد. به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک می‌کند که به سلول‌ها می‌گویند چه کاری انجام دهند و برای انتقال سریع اطلاعات به پایین آکسون ضروری است.

حتی اگر به تنهایی نمی‌توانید این عایق عصبی را تولید کنید، در دوران بارداری به اندازه کافی آن را از مادرتان می‌گیرید. تا در چند سال اول زندگی به شما کمک کند. به همین دلیل است که دریافت امگا 3 مادر در دوران بارداری بسیار مهم است. اما با بالا رفتن سن، سطح DHA در مغز کاهش می‌یابد. اگر کاهش این اسید چرب ضروری ادامه داشته باشد از دست دادن حافظه، اختلالات خلقی، زوال شناختی، اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD)، کاهش حجم مغز و بیماری آلزایمر در فرد بروز پیدا می‌کند. دو وعده ماهی قزل آلا در هفته می‌تواند برای حفظ عملکرد صحیح سلول‌های مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مفید باشد.

داشتن تناسب اندام با دریافت برنامه غذایی با قزل آلا از فیت کلاب

در این مطلب درباره فواید ماهی قزل آلا برای مغز نکات مهمی را اشاره کردیم. پس ماهی قزل آلا برای سلامت مغز شما عالی است؛ زیرا خلق‌وخو، حافظه، تمرکز و عملکرد کلی شناختی را بهبود می‌بخشد. ماهی قزل آلا نه تنها برای مغز شما مفید است، بلکه کاملاً ضروری است. سلامت شناختی شما به مصرف اسیدهای چرب امگا 3 بستگی دارد. اگر مشکل خلق‌وخو و تمرکز دارید، ممکن است بدنتان به شما بگوید که کمبود امگا 3 دارد. اگر شما عزیزان برای حفظ تناسب اندام خود از خوردن ماهی قزل آلا اجتناب می‌کنید می‌توانید برنامه غذایی مناسب را از متخصصین تغذیه فیت کلاب دریافت نمایید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا باید نگران جیوه موجود در ماهی باشم؟

ماهی‌های بزرگی که ماهی‌های کوچک‌تر را می‌خورند، به دلیل انباشته‌شدن جیوه در داخل آن‌ها، دارای سطوح بالاتری از جیوه هستند. ماهی قزل آلا دارای جیوه بسیار کم است. زیرا اندازه آنها کوچک است و از گیاهان تغذیه می‌کند.

تفاوت منابع گیاهی امگا 3 در مقایسه با منابع ماهی چیست؟

منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 مانند بذر کتان، روغن بذر کتان، گردو و چیا و عالی هستند، اما استفاده از امگا 3 موجود در منابع ماهی برای بدن آسان تر است. منابع گیاهی باید تحت یک تبدیل آنزیمی در بدن قرار گیرند که به عوامل کمکی مانند ویتامین B6، روی و منیزیم نیاز دارد.

آیا خوردن ماهی قزل آلا افسردگی را کاهش می‌دهد؟

خوردن ماهی قزل آلا خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. مغز 60 درصد چربی دارد و بیشتر آن اسید چرب امگا 3 DHA است که برای عملکرد مغز و سیستم عصبی سالم حیاتی است. خوردن ماهی قزل آلا به طور منظم با کاهش خطر و بروز افسردگی، خصومت در بزرگسالان جوان و زوال شناختی در افراد مسن مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه