راهنمای تعیین بهترین زمان برای کشیدن وزن

بهترین زمان برای کشیدن وزن

وزن کردن بدن به صورت منظم جزء ضروری هر برنامه کاهش وزن یا حفظ وزن است. اگرچه برخی افراد فوبیای وزن کردن خود را دارند اما مزایای ردیابی وزن بسیار بیشتر از معایب احتمالی آن است. زمانی که از برنامه ورزشی و غذایی شخصی پیروی می‌کنید، دانستن وزن خود یک اصل مهم است. این کار امکان ارزیابی پیشرفت شما را در طول دوره مشخص می‌کند. با وزن کردن خود به طور منظم، می‌توانید مطمئن شوید که به عادت‌های قبلی خود باز نخواهید گشت. در این مقاله از فیت کلاب بهترین زمان برای کشیدن وزن و اهمیت آن برای رسیدن به تناسب اندام را بررسی می‌کنیم.

اهمیت کشیدن وزن به صورت منظم؛ مسئولیت‌پذیری و پایبند بودن به اهداف

وزن کشی منظم به شما کمک می‌کند که پیشرفت فیزیکی خود را در طول زمان ثبت کنید. با قدم گذاشتن بر روی ترازو می‌توانید ببینید که آیا تلاش‌هایتان به ثمر نشسته یا نیاز به اصلاحات دارد. این کار فوق‌العاده انگیزه‌بخش و مفید است. زیرا می‌توانید نتایج کار را ببینید و احساس رضایت از خود داشته باشید.

همچنین وزن کشی منظم به شما کمک می‌کند تا هرگونه مشکل در برنامه شخصی خود را شناسایی کنید. استپ وزنی یک اتفاق رایج در زمان تلاش برای کاهش وزن است. بروز این مشکل مایوس کننده است و فرد را از ادامه کار دلسرد می‌کند. اما با وزن کردن منظم می‌توانید دوره استپ وزنی را سریع شناسایی کنید. این کار برای اصلاح رژیم غذایی و برنامه ورزشی مفید است.

تغییراتی مثل افزایش شدت تمرینات، کاهش کالری دریافتی و گنجاندن غذاهای جدید در رژیم غذایی کلید عبور از چنین مشکلاتی است. از طرفی وزن کردن منظم به شما کمک می‌کند تا در قبال انتخاب‌های خود مسئول باشید. در چنین زمانی با احتیاط بیشتری حجم و نوع غذای خود را انتخاب می‌کنید. این مسئولیت‌پذیری برای انتخاب‌های سالم‌تر و پایبند بودن به اهداف اهمیت دارد.

عوامل موثر بر نوسان وزن روزانه؛ نوع غذا و کم آبی بدن

وزن کشی منظم برای پیگیری اهداف کاهش وزن و یا حفظ وزن سالم ضروری است. اما وزن همواره در نوسان است و باید بهترین زمان برای کشیدن وزن را بدانید. در ادامه به عوامل تأثیرگذار بر وزن اشاره می‌کنیم:

  • کم آبی بدن: دهیدراته یا کم آب شدن بدن ممکن است باعث کاهش وزن بدن شود. بنابراین، مصرف آب کافی در طول روز می‌تواند به تثبیت وزن کمک کند. همچنین بهتر است قبل از حمام و قبل از خوابیدن یک لیوان آب بنوشید.
  • نوع غذا: مصرف یک وعده غذایی حجیم باعث افزایش چشمگیر وزن می‌شود. از طرف مصرف غذاهای پر نمک نیز می‌تواند منجر به جمع شدن آب در بدن و بالا رفتن وزن شود. بنابراین، بهتر است از مصرف وعده‌های غذایی پر حجم به خصوص نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

علاوه بر موارد بیان شده، نوع ورزش و زمان آن نیز بر نوسان وزن تاثیر دارد. برای مثال، تمرینات قدرتی سبب نوسان وزن به سمت بالا می‌شوند. اما در مقابل، ورزش‌های هوازی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری با کالری سوزی موجب کاهش وزن می‌شوند.

6 نکته برای تعیین بهترین زمان وزن کشی؛ ثبات زمانی و استرس

به دلیل نوسانی بودن وزن، تعیین بهترین زمان برای کشیدن وزن اهمیت دارد. در ادامه چند فاکتور مهم برای تعیین بهترین زمان وزن کردن بیان شده است:

  1. ثبات زمانی: هر روز در زمان مشخصی خود را وزن کنید تا از نوسانات وزن در طول روز محفوظ بمانید.
  2. لباس یکسان: هر بار که خود را وزن می‌کنید، لباس یکسان بپوشید تا خطایی در اندازه‌گیری ایجاد نشود.
  3. ترازوی مطمئن: از یک ترازوی مطمئن و دقیق و ترجیحا از ترازوی وزن کشی هوشمند استفاده کنید.
  4. چرخه قاعدگی: زنان باید از وزن کردن خود در زمان پریود خودداری کنند تا از بروز خطا اجتناب شود.
  5. استرس: از وزن کردن خود در مواقع استرس خودداری کنید زیرا استرس باعث تجمع آب در بدن می‌شود.
  6. داروها: برخی داروها مانند دیورتیک‌ها یا کورتیکواستروئیدها می‌توانند باعث نوسانات وزن شوند.

با پیروی از این دستورالعمل می‌توانید به طور دقیق وزن خود را در طول زمان ارزیابی کنید. با این کار می‌توانید تصمیمات آگاهانه در مورد برنامه غذایی و ورزش خود بگیرید. بنابراین هر روز در زمان مشخصی و با استفاده از یک ترازوی هوشمند وزن کشی کنید.

اهمیت اهداف واقع بینانه و ثبت غذا در تعیین بهترین زمان برای کشیدن وزن

برای با انگیزه ماندن و ادامه مسیر تناسب اندام باید اصولی را بلد باشید. به کار بردن این اصول به صورت روزانه باعث ارزیابی بهتر عملکرد شما می‌شود. در ادامه به برخی از این قواعد مهم اشاره می‌کنیم.

  • تعیین اهداف واقع بینانه: قبل از شروع برنامه غذایی و ورزشی اهداف واقع بینانه تعیین کنید.
  • ثبت میزان غذای مصرفی: برای پیگیری میزان کالری دریافتی روزانه یک دفتر یادداشت داشته باشید.
  • ارزیابی مداوم وزن: به طور منظم و هفته‌ای یک بار با استفاده از ترازوی دیجیتال خود را وزن کنید.
  • اندازه‌گیری درصد چربی بدن: علاوه بر وزن کردن، درصد چربی بدن خود را نیز به طور مستمر ثبت کنید.
  • ورزش منظم: ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا چربی و کالری بیشتری بسوزانید.
  • خواب کافی: کمبود خواب ممکن است منجر به افزایش گرسنگی و مصرف غذاهای پرکالری شود.
  • کنترل استرس: استرس مزمن می‌تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول و متعاقبا افزایش وزن شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، برای کاهش وزن مقدار زیادی آب در طول روز بنوشید. حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. همچنین برای اینکه سریع‌تر و با درصد خطای کمتری به اهداف خود برسید برنامه شخصی تهیه کنید.

عضله سازی و کاهش چربی برای کاهش وزن

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

تغییر ترکیب بدن برای کاهش وزن؛ عضله سازی و کاهش چربی

کاهش وزن فقط کم شدن عددهای روی ترازو نیست. زمانی کاهش وزن شما درست است که ترکیب بدنتان نیز تغییر کرده باشد. نسبت توده چربی به توده عضلانی برای تناسب اندام بسیار اهمیت دارد. در ادامه به چند نکته مهم برای تغییر ترکیب بدن اشاره می‌کنیم:

  • عضله سازی: عضله حتی در حالت استراحت کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزاند. عضله سازی از طریق تمرینات قدرتی به شما کمک می‌کند که کالری بیشتری بسوزانید.
  • کاهش چربی: کم کردن چربی بدن برای کاهش وزن ضروری است. شما می‌توانید با ایجاد کسری کالری از طریق رژیم غذایی و ورزش، چربی بدن را کم کنید.
  • رژیم غذایی اختصاصی: رژیم غذایی باید به طور خاص برای شما طراحی شده باشد. رژیم‌های غذایی عمومی و کپی شده راهکار مناسبی نیستد.
  • پرهیز از فست فود: غذاهای فرآوری شده و فست فود کالری، قند و چربی بالایی دارند. به جای این نوع غذاها، غذاهای خانگی مصرف کنید.

البته کنترل استرس مزمن هم در کاهش وزن موثر است. زیرا استرس منجر به افزایش سطح کورتیزول می‌شود. این روند می‌تواند باعث افزایش وزن شود. انجام مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی برای کنترل استرس مفید است.

دریافت برنامه تناسب اندام اختصاصی برای کاهش وزن پایدار از فیت کلاب!

تیم تخصصی فیت کلاب به شما کمک می‌کند تا از طریق برنامه شخص به اهداف تناسب اندام خود برسید. برنامه شخصی شما در فیت کلاب متناسب با نیازها و سبک زندگی شما طراحی می‌شود. برای تناسب اندام باید علاوه بر کاهش وزن، لازم است که سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید. این کار با عضله سازی، چربی سوزی و بهبود سلامت کلی امکان‌پذیر است. به همین دلیل طیف وسیعی از فاکتورهای شخصی باید در برنامه روزانه گنجانده شود. مربیان حرفه‌ای در فیت کلاب امکان برخوردار شدن از برنامه شخصی را برای شما فراهم کرده‌اند. مجموعه تخصصی فیت کلاب بهترین برنامه شخصی را با کمترین هزینه ممکن برای شما مهیا می‌کند. این برنامه بر اساس شرایط جسمانی افراد تنظیم می‌شود و در مدت کوتاهی شما را به وزن دلخواه می‌رساند. جهت دریافت چنین برنامه‌ای با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

چرا دانستن بهترین زمان برای کشیدن وزن مهم است؟

چون زمان وزن کردن می‌تواند بر دقت اندازه‌گیری تأثیر بگذارد. عواملی مانند میزان آب مصرفی، حجم غذا و ورزش می‌توانند باعث نوسان روزانه وزن شوند. بنابراین انتخاب زمان مناسب نتیجه مطمئن‌تری را ارائه می‌دهد.

آیا اول صبح برای کشیدن وزن مناسب است؟

وزن کشی اول صبح بعد از یک خواب شبانه و قبل از مصرف صبحانه و مایعات مناسب است. در این زمان از روز بدن شما در وضعیت پایدارتری قرار دارد.

چند دقیقه بعد از بیدار شدن خودم را وزن کنم؟

میتوانید بلافاصله بعد از بیدار شدن و یا حداکثر 30 دقیقه پس از بیدار شدن خود را وزن کنید. در این وضعیت وزن در حالت ثابتی قرار دارد.

وزن کردن بدن قبل از ورزش بهتر است یا بعد از آن؟

به طور کلی توصیه می‌شود قبل از ورزش خود را وزن کنید. زیرا ورزش می‌تواند باعث نوسان موقت وزن به دلیل از دست رفتن آب و تعریق شود. بنابراین وزن کشی بعد از ورزش نتیجه دقیق‌تر و واقعی ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه