همه چیز در مورد قرص کلسیم از فواید تا عوارض آن

همه چیز در مورد قرص کلسیم از فواید تا عوارض آن

کلسیم یک ماده مغذی و ضروری برای حفظ سلامت بدن است. این ماده معدنی معمولاً از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود و در محصولات لبنی یا سایر مواد غذایی وجود دارد. مهم‌ترین بخش‌های بدن که به کلسیم نیاز دارند، شامل استخوان و دندان‌ها هستند. کاهش کلسیم بدن منجر به شکسته شدن استخوان یا پوکی استخوان می‌شود. 

با افزایش سن، غلظت این ماده در بدن کاهش می‌یابد. بنابراین باید برای بازسازی و بهبود قدرت استخوان‌ها، مکمل‌های حاوی کلسیم مصرف کنید. این ماده معدنی حتی برای بهبود عملکرد قلب، اعصاب و سیستم انعقاد خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره کلسیم توضیح دهیم و برخی عوارض آن را بیان کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کلسیم؛ کاربرد و فواید آن 

کلسیم؛ کاربرد و فواید آن 
کلسیم؛ کاربرد و فواید آن

 

کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در فعل و انفعالات داخل بدن ایفا می‌کند. اکثر مردم برای درمان یا پیشگیری از گرفتگی عضلات، پوکی استخوان و نرم شدن استخوان‌ها کلسیم مصرف می‌کنند. این ماده معدنی از طریق مواد غذایی، قرص یا مکمل جذب بدن می‌شود. برخی پزشکان معتقد هستند، کلسیم نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا، کمک به درمان سرطان یا جلوگیری از سکته مغزی دارد.

 البته پژوهش‌های انجام شده روی اثر کلسیم بر بدن بسیار محدود هستند. به همین دلیل باید مطالعات بیشتری در این باره انجام شود. در ایالات متحده آمریکا و کانادا، غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین دی به عنوان غذاهای مناسب برای کاهش خطر پوکی استخوان شناخته می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده معدنی را برای شما بیان می‌کنیم: 

  • سوء هاضمه 

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کلسیم، کاهش علائم یا درمان سوء هاضمه است. معمولاً برای درمان سوء هاضمه قرص کربنات کلسیم تجویز می‌شود که مشکلات گوارشی را درمان خواهد کرد.

  • کاهش سطح بالای پتاسیم در خون

از دیگر کاربردهای کلسیم، کاهش سطح بالای پتاسیم در خون است. افزایش شدید پتاسیم در خون، باعث بروز مشکلاتی مثل بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعات نشان داده است، کلسیم تاثیر بسیار زیادی بر به تعادل رساندن پتاسیم خون دارد. 

  • جلوگیری از سطح پایین کلسیم در خون 

مصرف قرص کلسیم، از کاهش شدید این ماده در بدن جلوگیری می‌کند. معمولاً برای افزایش کلسیم خون، قرص یا مکمل خوراکی تجویز می‌شود.

  • جلوگیری از نارسایی کلیه

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای این ماده معدنی در بدن، جلوگیری از نارسایی کلیه است. مصرف برخی از قرص‌ها مثل کربنات کلسیم یا استات کلسیم، باعث تنظیم سطح فسفات خون می‌شود و از نارسایی کلیه جلوگیری می‌کند. 

  • جلوگیری از تحلیل استخوان 

از فواید قرص کلسیم، جلوگیری از تحلیل استخوان است. افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند، بیشتر از سایر مردم در معرض خطر تحلیل استخوان قرار می‌گیرند. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف کلسیم و ویتامین دی به صورت خوراکی، باعث حفظ تراکم استخوان می‌شود و از تحلیل استخوان ناشی از مصرف داروهای استروئیدی جلوگیری می‌کند.

  • به تعادل رسیدن هورمون پاراتیروئید 

مصرف قرص کلسیم باعث به تعادل رسیدن هورمون پاراتیروئید در بدن می‌شود. میزان ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا پرکاری تیروئید، دستخوش تغییر می‌شود. می‌توان با استفاده از قرص کلسیم، از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

  • جلوگیری از ضعیف شدن استخوان 

کلسیم مهم‌ترین ماده معدنی برای سلامت استخوان است. کمبود این ماده در بدن باعث ضعیف شدن یا شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود که در نهایت باعث بروز بیماری پوکی استخوان خواهد شد. اگر مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد، استخوان‌های قوی و قدرتمند خواهید داشت. البته توجه داشته باشید که قرص کلسیم به تنهایی بر سلامت استخوان موثر نیست. بلکه باید در کنار ویتامین دی یا سایر مواد غذایی موثر مصرف شود.

  • کمک به درمان سرطان روده بزرگ 

یکی از کاربردهای مهم قرص کلسیم در بدن، کمک به درمان سرطان روده بزرگ است. مطالعات نشان داده است مصرف مکمل کلسیم به صورت خوراکی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش داده یا به کاهش علائم آن کمک خواهد کرد.  البته اگر سطح ویتامین دی در بدن شما پایین است، بهتر است برای مصرف مکمل ویتامین دی اقدام کنید. زیرا در این حالت، مصرف قرص کلسیم به تنهایی تاثیری بر درمان بیماری نخواهد داشت.

  • افزایش استحکام استخوان در نوزاد

کلسیم باعث افزایش استحکام استخوان در نوزاد می‌شود. به همین دلیل، به مادران باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری مکمل‌های حاوی کلسیم مصرف کنند. البته بهتر است به شکل خودسرانه برای مصرف کلسیم اقدام نکنید. زیرا ممکن است آسیب شدیدی به جنین یا بدن شما وارد شود. پیشنهاد می‌کنیم حتماً با متخصص مشورت کرده و سپس برای مصرف قرص کلسیم اقدام کنید. 

  • بهبود و کنترل فشار خون 

مکمل حاوی کلسیم باعث بهبود فشار خون و کنترل فشار خون می‌شود. اخیراً چند مطالعه درباره همین مسئله انجام شده است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد مصرف کلسیم به صورت خوراکی، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا دارد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • جلوگیری از نرم شدن استخوان ها 

این قرص قادر است از نرم شدن استخوان جلوگیری کند. نرم شدن استخوان، ناشی از کاهش شدید کلسیم در بدن است. اگر مقدار کلسیم در بدن شما تا حد زیادی کاهش یابد، استخوان‌ها استحکام و پایداری خود را از دست خواهند داد. به همین دلیل، ممکن است به مرور زمان نرم شوند. نرم شدن استخوان در کودکان بسیار شایع است. این مسئله معمولاً به دلیل کمبود شدید ویتامین D رخ دهد که به بیماری راشیتیسم معروف است. در این حالت پزشک برای افزایش سطح ویتامین دی و کمک به حفظ استحکام استخوان، مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین دی تجویز می‌کند.

دوز مصرف به صورت خوراکی چند است؟

از نظر بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه، افراد بزرگسال باید در حدود ۱۰۰۰ تا 2500 میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند. این مقدار احتمالاً برای بسیاری از افراد بی‌خطر است. اما به طور کلی باید برای آگاهی از دوز مصرف کلسیم طی روز، با متخصصان تغذیه مشورت کنید. زیرا شرایط جسمانی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. بنابراین بدیهی است که دوز مصرف کلسیم برای افراد مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

 یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد کلسیم به صورت خوراکی، تولید مقدار زیادی گاز در معده یا روده است. حداکثر مقدار مجاز مصرف قرص کلسیم برای افراد بزرگسال بین ۱۹ تا ۵۰ سال، در حدود ۲۵۰۰ میلی‌گرم است. این مقدار برای افراد بزرگسال بالای ۵۰ سال در حدود ۲۰۰۰ میلی‌گرم است. اگر مقدار بیشتری کلسیم مصرف کنید، احتمال بروز عوارض گوناگون افزایش خواهد یافت. مادران باردار باید با احتیاط قرص کلسیم مصرف کنند.

 به عنوان مثال بانوان باردار زیر ۱۸ سال، به هیچ وجه نباید بیشتر از 2500 میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند. برخی از بانوان باردار نسبت به قرص کلسیم حساسیت نشان می‌دهند. این مسئله ممکن است باعث تشنج نوزاد یا بروز مشکلات شدیدتر شود. بنابراین بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید.

چه افرادی کاندیدای مناسب برای مصرف کلسیم نیستند؟

برخی افراد ممکن است کاندیدای مناسبی برای مصرف این قرص نباشند. در ادامه این افراد را به شما معرفی می‌کنیم. 

  • سطوح پایین اسید معده 

افرادی که سطح ترشح اسید معده در بدن آن‌ها پایین است، کاندیدای چندان مناسبی برای مصرف کلسیم به صورت خوراکی نیستند. این افراد به هیچ وجه نباید کلسیم را با معده خالی مصرف کنند. در این حالت نه تنها این ماده معدنی در بدن آن‌ها جذب نمی‌شود، بلکه احتمال بروز مشکلات معده افزایش خواهد یافت. به همین دلیل افرادی که سطح اسید معده پایینی دارند، باید مکمل کلسیم را همراه با غذا مصرف کنند.

  • کلسیم بیش از حد در خون 

اگر مقدار کلسیم در خون شما بیشتر از حد معمول است، به هیچ وجه نباید مکمل حاوی کلسیم مصرف کنید. بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کرده و سپس برای خرید این ماده معدنی اقدام کنید. 

  • اختلالات کلیوی 

اخیرا عوارض قرص کلسیم برای کلیه توسط محققان ارزیابی شده است. افرادی که به اختلالات کلیوی مبتلا هستند، به صورت عادی ممکن است سطح کلسیم خون بالایی داشته باشند. حال اگر مکمل حاوی کلسیم مصرف کنند، آسیب شدیدی به بدن آن‌ها وارد خواهد شد. زیرا ممکن است مقدار زیادی کلسیم در بدن انباشته شود.

  • سیگار کشیدن 

اگر به مصرف سیگار عادت دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دخانیات و سیگار را کنار بگذارید. تاکنون مطالعات گوناگونی درباره این مسئله انجام شده است. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد مقدار جذب کلسیم در معده افراد سیگاری، بسیار کمتر از افراد عادی است. بنابراین تا زمانی که سیگار را ترک نکنید، قرص کلسیم فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

  • سکته مغزی 

برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف مکمل حاوی کلسیم برای بیشتر از ۵ سال، ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی یا زوال عقل را افزایش دهد.

عوارض جانبی قرص کلسیم 

مصرف بیش از حد قرص کلسیم ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. در ادامه این عوارض را برای شما بیان می‌کنیم. 

  • هیپرکلسمی

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد قرص کلسیم، هیپرکلسمی است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که میزان کلسیم خون بیشتر از حد لزوم افزایش یابد. این مسئله باعث بروز مشکلات گوناگونی می‌شود. گاهی اوقات هیپرکلسمی با نشانه‌های خاصی همراه نیست و به راحتی تشخیص داده نمی‌شود.

  • یبوست

یبوست یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد قرص کلسیم است. این عارضه ممکن است به صورت شدید یا خفیف مشاهده شود. برای جلوگیری از بروز یبوست هنگام مصرف قرص کلسیم، پیشنهاد می‌کنیم مصرف مایعات را افزایش دهید و غذاهای حاوی فیبر میل کنید.

  • سندروم قلیایی کلسیم

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از حد این قرص، سندروم قلیایی کلسیم است. در این سندروم، میزان کلسیم موجود در خون بیشتر از حد لزوم افزایش پیدا می‌کند. این سندروم می‌تواند آسیب‌های شدیدی به بدن وارد کرده و باعث افزایش فشار خون یا نارسایی کلیه شود.

  • افزایش بروز حملات قلبی

مصرف بیش از حد قرص کلسیم، باعث افزایش احتمال بروز حملات قلبی می‌شود. زمانی که مقدار زیادی کلسیم در خون وجود داشته باشد، در رگ‌های بدن رسوب کرده و خطر حمله قلبی را افزایش خواهد داد. به همین دلیل افرادی که به صورت مداوم قرص کلسیم مصرف می‌کنند، باید برنامه‌های غذایی سالم را دنبال کنند تا از سکته قلبی و سایر عوارض آن جلوگیری شود. افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی اشباع شده را دنبال می‌کنند، خیلی زود به بیماری‌های قلبی مبتلا خواهند شد. چربی همراه با سایر مواد معدنی اضافه بدن در دیواره رگ‌های قلب رسوب می‌کند و باعث سکته قلبی خواهد شد.

  • افزایش ریسک سرطان پروستات

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف مقدار زیادی کلسیم باعث ابتلا به بیماری سرطان پروستات می‌شود یا علائم آن را تشدید می‌کند. برای جلوگیری از این مسئله، کافی است تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشکان مرتبط قرار بگیرید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره قرص کلسیم و عوارض آن توضیح داده شد. این قرص یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به بهبود تراکم استخوان کمک می‌کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهد کرد. کمبود کلسیم در بدن منجر به بروز مشکلات گوناگون مثل پوکی استخوان، نرم شدن استخوان و اختلال در عملکرد اندام‌های داخلی بدن خواهد شد. بخش زیادی از کلسیم مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی جذب می‌شود. اگر مقدار این ماده معدنی در رژیم غذایی شما پایین است، باید مکمل‌های حاوی کلسیم مصرف کنید. با افزایش سن، کلسیم کمتری در دسترس استخوان‌ها قرار خواهد گرفت. 

به همین دلیل همه افراد از جمله بانوان، باید برنامه غذایی خود را تغییر داده و رژیم‌های غذایی سرشار از کلسیم دنبال کنند. اگر به دنبال چنین برنامه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید. متخصصان این مجموعه یک برنامه غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی به شما ارائه می‌کنند که به حفظ سلامتی بدن شما کمک خواهد کرد. علاوه بر این، این برنامه غذایی برای رسیدن به تناسب اندام کاملاً مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین زمان مصرف قرص کلسیم، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه