چگونه با رژیم کانادایی وزن کم کنیم؛ فواید و مضرات رژیم

رژیم کانادایی برای کاهش وزن

امروزه شاهد انواع رژیم‌های غذایی هستیم. تنوع رژیم‌های لاغری به قدری زیاد است که حق دارید در انتخاب آن‌ها کمی سردرگم شوید. هر کدام از این رژیم‌ها ادعا می‌کنند که باعث کاهش وزن سریع می‌شوند. اگر به دنبال راهی ایده‌آل برای کاهش وزن سریع هستید، رژیم غذایی کانادایی را به شما توصیه می‌کنیم. برنامه رژیم غذایی کانادایی یکی از آن رژیم‌های سریع است. رژیم کانادایی برای کاهش وزن ادعا می‌کند که شما عزیزان با این رژیم می‌توانید تا بیش از 10 کیلوگرم به سرعت کم کنید. رژیم لاغری کانادایی به دلیل اینکه یکی از رژیم‌های یویو (رژیم‌هایی که در کوتاه‌مدت باعث کاهش وزن می‌شوند؛ اما پایدار نیستند) محسوب می‌شود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با رژیم کانادایی تا انتهای مطلب با فیت کلاب همراه باشید.

رژیم غذایی کانادایی چیست؟ تحت تاثیر رژیم مدیترانه‌ای

رژیم کانادایی برای کاهش وزن تحت تاثیر رژیم مدیترانه‌ای قرار گرفته است. درباره تاثیر رژیم مدیترانه‌ای تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته. این رژیم برای سلامت قلب فواید زیادی دارد. مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات، حبوبات، آجیل، ماهی و روغن زیتون با کاهش مصرف گوشت و شیرینی اساس این برنامه است. هر دو الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کانادایی موارد مشابه زیادی وجود دارند. هر دو این رژیم‌ها 12 بشقاب سبزیجات و میوه، 14 بشقاب غلات کامل و 14 بشقاب پروتئین در وعده‌های غذایی دارند. انواع رژیم‌های غذایی کانادایی به دو دسته کلی رژیم غذایی 7 روزه و رژیم غذایی 15 روزه تقسیم می‌شوند.

کاهش وزن توسط رژیم کانادایی؛ در 13 روز

اصل در رژیم کانادایی دریافت تغذیه ناکافی در 13 روز است که این روش شوک وحشتناکی به بدن وارد می‌کند. پس از پایان دوره، بدن دچار گرسنگی می‌شود و تمایل به خوردن انواع غذاها را افزایش می‌دهد. هنگام مقایسه کاهش وزن در رژیم غذایی کانادایی با رژیم مدیترانه‌ای، نه تنها چربی بدن کاهش می یابد، بلکه بدن در این دوره مقدار زیادی آب از دست می‌دهد. وقتی بدن در مدت زمان کوتاهی شوکه می‌شود. به جای سوزاندن چربی، آن را ذخیره می‌کند تا انرژی خود را در عملکردهای حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس استفاده کند.

مزایای برنامه رژیم غذایی کانادا؛ کاهش وزن در سریعترین زمان

رژیم غذایی کانادایی ادعا می‌کند که متابولیسم فرد را برای همیشه تغییر می‌دهد تا کاهش وزن آسان‌تر و نتایج در آینده حفظ شود. بااین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. مزایای متعدد رژیم کانادایی برای کاهش وزن عبارت‌اند از:

  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات
  • کاهش مصرف قند و الکل
  • بهبود کیفیت و ظاهر پوست
  • خلق‌وخوی بهتر
  • هضم و متابولیسم بهتر
  • سم زدایی
  • درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و یبوست

رژیم غذایی کانادایی حاوی مقدار زیادی فیبر است، بنابراین می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. این رژیم یک‌سری اصول و قوانینی دارد که باید به خوبی رعایت شود. در ادامه به نکات مهم پرداخته‌ایم. شما عزیزان توجه داشته باشید که انواع رژِیم‌ها را باید زیر نظر متخصص تغذیه رعایت کنید.

میزان مجاز کالری دریافتی در رژیم غذایی کانادایی

میزان مجاز کالری دریافتی در رژیم غذایی کانادایی؛ دریافت غذاهای مغذی

رژیم غذایی کانادایی به افراد کمک می‌کند تا تنها در دو هفته تا حدود 10 کیلوگرم وزن کم کنند. میزان مجاز کالری دریافتی در رژیم غذایی کانادایی حدود 600 تا 1500 کالری است. اما توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که برای کاهش وزن، افزایش سطح فعالیت فرد و کاهش انرژی دریافتی ضروری است، اما مصرف مواد غذایی سالم و مغذی به همان اندازه مهم است. به همین دلیل است که باید از غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده، چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس اجتناب کنید. در این رژیم باید غذاهای غنی از مواد مغذی مصرف شود. در ادامه مهترین مواد غذایی سرشار از مواد مغذی اشاره شده است.

  • سبزیجات و میوه‌ها
  • ماهی
  • گوشت و مرغ بدون چربی
  • تخم‌مرغ
  • حبوبات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی
  • آجیل
  • غلات

برای کاهش وزن توسط رژیم غذایی کانادایی خوردن غذاهای کم کالری و سالم بسیار ضروری می‌باشد. در زمان کوتاهی با رژیم غذایی کانادایی وزن کم می‌کنید؛ اما کمی سخت است. رژیم باید در کمتر از 15 روز تمام اصول را رعایت کند. اگر به هر دلیلی کوچک‌ترین تخلف یا سهل‌انگاری رخ داد، فرد باید سریعاً رژیم را قطع کند. به دلیل فشرده بودن و آثاری که بر بدن دارد تا 6 ماه حق تکرار این نوع رژیم را نخواهد داشت. سه وعده‌غذایی در روز در رژیم کانادایی برای کاهش وزن وجود دارد که باید همان غذاهای ذکر شده مصرف شود.

گاهی اوقات مصرف یک حبه قند، یک تکه ماهی یا ژامبون با آبغوره یا ماست در برخی از روزهای رژیم برای شما امکان دارد. باید در برنامه نوشته شود و کالری اضافی مصرف نکنید. سختی این رژیم این است که فاقد میان‌وعده است. هیچ‌کس اجازه افزودن غذای دیگری به برنامه را ندارد. بخش دیگری از رژیم کانادایی اجتناب از فعالیت بدنی شدید و نوشیدن آب فراوان است.

رژیم غذایی کانادایی چه عوارضی دارد؟ مضرات رژیم

درحالی‌که رژیم کانادایی موفقیت‌آمیز و برای استفاده آسان تلقی می‌شود؛ ولی اکثر متخصصان تغذیه پیروی از آن را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند. زیرا اگرچه باعث کاهش وزن فوری می‌شود، اما عوارض جانبی نیز دارد. حتماً این رژیم را زیر نظر متخصص تغذیه با تجربه انجام دهید. از جمله عوارض جانبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بی ثباتی در کاهش وزن؛ کاهش وزن کوتاه مدت

کاهش وزن گسترده در کوتاه‌مدت غیرمنطقی و ناپایدار به نظر می‌رسد. افراد همچنین ممکن است برای رفع گرسنگی خود غذاهای ممنوعه بخورند و این می‌تواند رژیم غذایی را به هم بزند. علاوه بر این، رژیم غذایی کانادایی به دلیل سخت‌گیری، فرد را در مسیر درستی برای یک سبک زندگی پایدار و سالم قرار نمی‌دهد. یک رژیم غذایی خوب باید واقع‌بینانه، پایدار و طولانی‌مدت باشد و زندگی سالم‌تری را برای فرد به ارمغان بیاورد.

محدودیت غذاهای مغذی؛ سوءتغذیه

لیست مواد غذایی در رژیم غذایی کانادایی بسیار کم است و دریافت طیف کامل ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح را دشوار می‌کند. برخی از برنامه‌های رژیم غذایی کانادایی سعی می‌کنند این مشکل را با توصیه مکمل یا مولتی‌ویتامین حل کنند. اما قرص‌های ویتامین نمی‌توانند جایگزین تغذیه سالم شوند و ممکن است افراد دچار سوء تغذیه شوند. برخی دیگر از عوارض جانبی مضر مانند ایجاد سنگ کیسه صفرا، احساس خستگی و سرگیجه، ریزش مو و خشک بودن پوست است.

ساعات مجاز مصرف غذا در رژیم کانادایی

ساعات مجاز مصرف غذا؛ خوردن شام زودهنگام

کاهش وزن چیزی فراتر از شمارش کالری است. به همین دلیل است که بسیاری از رژیم‌ها بر کیفیت غذا یا درشت مغذی‌ها تمرکز دارند. تاثیر زمان صرف غذا متغیر دیگری که اخیراً مورد توجه محققین قرار گرفته است. بر اساس مطالعات اخیر، تعداد ساعات صرف شده برای خوردن وعده‌های غذایی تاثیر بسزایی در موفقیت کاهش وزن دارد. البته زمان دقیقی برای این کار وجود ندارد؛ زیرا احتمالاً این زمان‌ها برای افراد مختلف متفاوت است. اما نکات کلی برای برنامه‌ریزی غذا در این رژیم وجود دارد.

اتفاق‌نظر متخصصان و محققان بر این است که افراد باید زودتر شام بخورند (حداقل دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب). اگر شام را زودتر بخورید قبل از خواب مقداری کالری را می‌سوزانید. این بدان معناست که خوردن شام در ساعت 5 بعد از ظهر، برخلاف ساعت 8 بعد از ظهر، می‌تواند با تأثیر بر ساعت داخلی بدن، بر کاهش وزن تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، یک شام زودهنگام زمان ناشتا بودن بدن را افزایش می‌دهد. چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. تنظیم هورمون‌هایی را که بر اشتها و قند خون تأثیر می‌گذارند، بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد زمان ناهار تأثیر جزئی در کاهش وزن دارد. آنچه در مورد ناهار قابل‌توجه است این است که باید حجیم‌ترین وعده‌غذایی باشد. ریتم‌های شبانه‌روزی کارایی بدن را در اوایل روز در هضم غذا، سوزاندن کالری و تنظیم هورمون‌ها افزایش می‌دهد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

جایگزین‌های رژیم غذایی کانادایی؛ تاثیر ورزش

بهترین جایگزین برای رژیم‌های کوتاه و سریع، مانند رژیم متابولیسم 13 روزه، استفاده از روش های دیگر است. مانند سطح فعالیت و ورزش هفتگی را افزایش دهید. مقدار زیادی آب بنوشید. میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید. وعده‌های غذایی را حذف نکنید. مصرف فست فودها را کاهش دهید. خواب کافی داشته باشید. استرس خود را مدیریت کنید و از مصرف زیاد غذا خودداری کنید.

دریافت بهترین رژیم کانادایی برای کاهش وزن از فیت کلاب

رژیم کانادایی برای کاهش وزن به شما کمک می‌کند در مدت‌زمان کوتاهی مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش دهید. این بدان معناست که در کوتاه‌مدت به اهداف کاهش وزن خود نزدیک خواهید شد. شما باید دقیقاً طبق دستورالعمل عمل کنید تا به خوبی وزن کم کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش وزن اولیه زیر نظر متخصص تغذیه باشید و دستورات او را دنبال کنید تا نتیجه بگیرید. در کنار رژیم حتماً ورزش هم انجام دهید تا زودتر به نتیجه برسید.

رژیم کانادایی و برنامه ورزشی خود را می‌توانید از متخصصین تربیت‌بدنی و تغذیه فیت کلاب دریافت نمایید. فیت کلاب بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی در شمال تهران است. شما عزیزان با ثبت‌نام اولیه در سایت می‌توانید مشاوره رایگان دریافت نمایید. برای مشاوره نیز می‌توانید با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در رژیم غذایی کانادایی صبحانه باید خورده شود؟

هنوز پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد، اما بین شام و اولین وعده‌غذایی روز بعد باید حداقل 12 ساعت فاصله باشد. صبحانه باید پر از مواد مغذی باشد.

چه کسانی مجاز به رژیم غذایی کانادایی هستند؟

همه می‌توانند از رژیم غذایی کانادایی استفاده کنند. زنان باردار، کودکان و افراد مبتلا به دیابت یا سرطان‌های خاص مجاز به استفاده از رژیم کانادایی نیستند.

قوانین مهم در رژیم اصلی کانادا چیست؟

در این رژیم نمی‌توانید میان‌وعده مصرف کنید و باید از فعالیت بدنی شدید خودداری شود. نوشیدن آب زیاد در این رژیم توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه