12 خاصیت مهم بادام هندی برای لاغری، کاهش وزن و چربی سوزی

12 خاصیت مهم بادام هندی برای لاغری، کاهش وزن و چربی سوزی

بادام هندی یک خشکبار بسیار محبوب در تمام جهان است که خواص منحصر به فردی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص بادام هندی، کمک به کاهش وزن است. برخی افراد معتقد هستند مصرف مداوم این ماده غذایی، به مرور زمان باعث افزایش وزن می‌شود. اما برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. مطالعات نشان می‌دهد، بادام هندی یکی از پرمصرف‌ترین آجیل‌ها در تمام دنیا است.

 به همین دلیل بررسی خواص و تاثیر آن بر مدیریت وزن، اهمیت بسیار زیادی دارد. این ماده غذایی شامل مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، فیبر و مواد مغذی است. علاوه بر این، بادام هندی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به حفظ سلامتی کمک می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب به بررسی نکات مهم در مورد بادام هندی برای لاغری می‌پردازیم.

ارزش غذایی بادام هندی

بادام هندی چگونه به لاغری کمک می کند؟ 
بادام هندی چگونه به لاغری کمک می کند؟

قبل از هر چیزی، بهتر است از ارزش غذایی این ماده مغذی مطلع شوید. در هر ۱۸ مغز بادام هندی با ابعاد متوسط، حدود 157 کالری، 12.5 گرم چربی، 5.2 گرم پروتئین و 8.6 گرم کربوهیدرات وجود دارد. همچنین مواد مغذی گوناگونی در این آجیل وجود دارد که شامل موارد زیر هستند: 

  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • روی
  • مس
  • منگنز
  • سلنیوم

علاوه بر این، مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا در بادام هندی وجود دارد. حدود ۱۳ درصد آن اسید چرب امگا ۶ و بخشی دیگر شامل اسید چرب امگا ۳ است. این ماده مغذی شامل ویتامین‌های گوناگون و مواد معدنی مختلف مثل پتاسیم و کلسیم است. برخی افراد، برای لاغر شدن بادام هندی بدون نمک و بوداده مصرف می‌کنند. در حالی که مطالعات نشان می‌دهد بادام هندی بدون نمک و بوداده، کالری بیشتری نسبت به بادام هندی نمک‌دار دارد.

بادام هندی چگونه به لاغری کمک می کند؟ 

بادام هندی چگونه به لاغری کمک می کند؟ 

بادام هندی دارای خواصی است که به لاغر شدن و کاهش وزن کمک می‌کند. در ادامه این خواص را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1.چربی سالم

مطالعات نشان می‌دهد، بادام هندی حاوی مقدار زیادی چربی سالم است. اگر برنامه‌های غذایی کاهش وزن را دنبال می‌کنید، بهتر است چربی‌های سالم را جایگزین چربی‌های ناسالم کنید. چربی‌های اشباع شده و ناسالم، در بسیاری از مواد غذایی مثل فست فود و مواردی مانند این وجود دارند. این چربی‌ها در نواحی مختلف بدن مثل شکم تجمع پیدا می‌کنند و باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوند. 

در حالی که چربی‌های غیر اشباع چنین تاثیری روی بدن ندارند. این چربی‌ها حتی برای سلامت قلب مفید هستند و کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهند. چربی‌های سالم به شما کمک می‌کنند احساس سیری بیشتری داشته باشید و کمتر گرسنه شوید. 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکثر افراد چاق تجربه می‌کنند، پرخوری یا ریزه‌خواری است. این دسته از افراد ممکن است اشتهای شدیدی برای مصرف مواد غذایی داشته باشند. می‌توانید با مصرف بادام هندی، اشتهای شدید خود را کاهش دهید. همچنین مطالعات نشان داده است، بادام هندی به جذب و هضم مواد غذایی کمک می‌کند.

2.فیبر رژیمی

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص بادام هندی برای لاغری، کمک به عملکرد دستگاه گوارش با استفاده از فیبر است. فیبر یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است که به تنظیم هضم غذا و تقویت احساس سیری کمک می‌کند. 

حتماً متوجه شده‌اید مواد غذایی حاوی فیبر به سرعت شما را سیر می‌کنند. فیبر در مواد غذایی گوناگون مثل سیب زمینی یا لوبیا وجود دارد و بر کاهش ترشح هورمون اشتها تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین اثر این ماده مغذی در بدن، کمک به عملکرد دستگاه گوارش است. فیبر باعث می‌شود مواد غذایی برای مدت طولانی‌تری در روده باقی بماند. 

در نتیجه شخص احساس سیری بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، به روده کمک می‌کند فرآیند تجزیه و هضم مواد غذایی را به شکل بهتری انجام دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، غذاهای سرشار از فیبر، شاخص گلیسمی پایینی دارند و به تثبیت قند خون کمک می‌کنند.

3.کربوهیدرات کم

یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی و اضافه وزن، مصرف بیش از حد کربوهیدرات است. اکثر مواد غذایی که طی روز مصرف می‌کنید، حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند و باعث چاقی می‌شوند. کربوهیدرات بعد از ورود به بدن، به گلیکوژن یا گلوکز تجزیه می‌شود. گلوکز وارد خون شده و مستقیماً برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اگر کربوهیدرات اضافی وارد بدن شود، به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره شده و باعث افزایش وزن خواهد شد. بنابراین مهم‌ترین مسئله برای لاغر شدن، کنترل مصرف کربوهیدرات است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بادام هندی کربوهیدرات کمتری نسبت به سایر آجیل‌ها دارد.

 افرادی که رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنند، کاندیدای کاملاً مناسبی برای مصرف بادام هندی و جذب کربوهیدرات سالم هستند. با این حال توجه داشته باشید آجیل تنها منبع برای مصرف کربوهیدرات نبوده و لازم است مواد غذایی دیگری را نیز در رژیم غذایی خود جای دهید.

4.تجزیه چربی 

بدون شک یکی از مهم‌ترین فواید بادام هندی برای لاغری، کمک به تجزیه چربی است. این ماده غذایی حاوی آمینو اسید آل آرژنین است. این آمینو اسید باعث تجزیه کربوهیدرات‌ها و چربی‌های اضافی بدن می‌شود. بسیاری از ورزشکاران قبل یا بعد از تمرین، مواد غذایی حاوی آمینو اسید آل آرژنین مصرف می‌کنند. حتی برخی مطالعات نشان داده است، بادام هندی باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و از این طریق بر لاغر شدن تاثیر می‌گذارد.

چقدر بادام هندی برای لاغر شدن مصرف کنیم؟

میزان مصرف بادام هندی برای لاغر شدن اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال اگر این آجیل را با سایر مواد غذایی سرشار از کالری مثل شیک‌های پروتئینی مصرف کنید، وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین باید دستورالعمل خاصی برای مصرف بادام هندی داشته باشید. به عنوان مثال برخی افراد این ماده غذایی را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند. 

در نتیجه برای مدت طولانی‌تری سیر خواهند ماند. بهترین راه حل این است که به یک مجموعه معتبر مراجعه کرده و برنامه غذایی دریافت کنید. متخصصان تغذیه با تجربه، می‌توانند مقدار دقیق مصرف بادام هندی را به شما پیشنهاد دهند. در غیر این صورت، ممکن است مصرف این آجیل نتیجه معکوس داشته باشد و باعث افزایش وزن شود. بنابراین بهتر است بدون مشورت با متخصص تغذیه، برای مصرف مکرر این ماده اقدام نکنید.

آیا بادام هندی به تنهایی بر کاهش وزن موثر است؟

برخی خواص بادام هندی برای لاغری، ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. به عنوان مثال، ممکن است تصور کنید صرفاً با مصرف بادام هندی لاغر می‌شوید و نیازی به برنامه رژیم غذایی یا فعالیت‌های ورزشی ندارید. همچنین ممکن است رژیم‌های غذایی نامناسب قبلی را ادامه دهید و در کنار آن بادام هندی مصرف کنید. این روش‌ها هیچ کدام کارساز نیستند و تاثیری بر کاهش وزن یا لاغری ندارند. بادام هندی به تنهایی کالری بالایی دارد. بنابراین نباید به اشتباه مصرف شود. زمان مصرف و میزان مصرف بادام هندی است که بر لاغر شدن تاثیر می‌گذارد. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

بادام هندی چه زمانی باعث افزایش وزن می شود؟ 

اگر در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی کنید، افزایش وزن خواهید داشت. بهتر است قبل از صرف وعده غذای اصلی، چند عدد بادام هندی مصرف کنید. این مسئله باعث کاهش اشتها می‌شود. در نتیجه احساس سیری بیشتری خواهید داشت و غذای کمتری مصرف خواهید کرد. با توجه به اینکه این ماده مغذی باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام تمرینات ورزشی چند عدد بادام هندی مصرف کنید. به طور کلی اگر قصد دارید وزن خود را با استفاده از بادام هندی کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم فعالیت‌های بدنی انجام دهید و رژیم‌های غذایی مناسب را دنبال کنید.

سایر خواص بادام هندی 

علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، بادام هندی دارای خواص دیگری نیز می‌باشد. در ادامه برخی از این خواص را برای شما بیان می‌کنیم.

1.رشد سالم ماهیچه‌ ها و اعصاب

یکی از مهم‌ترین خواص این ماده، کمک به رشد ماهیچه‌ها و بهبود عملکرد اعصاب است. همانطور که می‌دانید، منیزیم تاثیر بسیار زیادی بر رشد استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌ها دارد. این ماده معدنی حتی به بهبود عملکرد اعصاب و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. بادام هندی سرشار از منیزیم است و باعث رشد ماهیچه‌ها و بافت‌ها می‌شود. علاوه بر این منیزیم موجود در بادام هندی، به حفظ فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید از این ماده مغذی برای بهبود عملکرد عصبی و قدرت مفاصل استفاده کنید. منیزیم حتی به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و بر متابولیسم کلسیم و هورمون‌های ترشح کننده آن تاثیر می‌گذارد.

2.مدیریت دیابت

دیابت یک بیماری بسیار شایع است که باید حتماً کنترل شود. بادام هندی حاوی مقدار بسیار کمی قند است. در نتیجه، افراد دیابتی به راحتی می‌توانند بادام هندی مصرف کنند و از این طریق قند خون خود را کاهش دهند. متخصصان تغذیه معتقد هستند مصرف ۴ تا ۵ عدد بادام هندی طی روز، تاثیر بسیار زیادی بر کنترل بیماری دیابت دارد.

3.کمک به قلب

همانطور که گفته شد، بادام هندی حاوی چربی‌های سالم است. این چربی‌ها به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کنند و یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. چربی‌های سالم به دو نوع چربی‌های غیر اشباع تکی و چربی‌های غیر اشباع چندگانه تقسیم می‌شوند که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد قلب دارند. این ماده مغذی از طریق کاهش فشار خون و کاهش کلسترول بد بدن، از بروز مشکلاتی مثل سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

4.سلامت استخوان و دهان

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بادام هندی برای سلامتی، کمک به سلامت استخوان و دهان است. مهم‌ترین ماده معدنی برای بهبود عملکرد استخوان، فسفر است. بادام هندی می‌تواند فسفر بدن شما را تامین کند و از این طریق باعث رشد استخوان‌ها شود. این ماده حتی برای حفظ سلامت دندان‌ها ضروری است. فسفر نه تنها به بهبود استخوان کمک می‌کند، بلکه بر بسیاری از فرایندهای شیمیایی درون بدن مثل سنتز پروتئین، جذب و کربوهیدرات و حفظ سلامت سلولی موثر است.

5.کاهش خطر کم‌خونی

خواص بادام هندی برای فشار خون و کم خونی، به دفعات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. بادام هندی خطر کم خونی را کاهش می‌دهد. زیرا منبع سرشار از آهن است. همانطور که می‌دانید، آهن نقش مهم برای جابجایی و حمل اکسیژن در بدن دارد. این ماده معدنی می‌تواند به عملکرد آنزیم‌ها کمک کند و باعث تقویت سیستم ایمنی شود. در صورتی که میزان آهن در رژیم غذایی شما کم باشد، مشکلاتی مثل خستگی یا کم خونی بروز پیدا خواهد کرد. همچنین ممکن است بدن شما نسبت به باکتری‌ها یا سایر عوامل بیماری زا حساس شود.

6.جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا

از دیگر مزایای بادام هندی برای سلامتی، جلوگیری از سنگ کیسه صفرا است. سنگ صفرا در محلی به نام کیسه صفرا تجمع پیدا می‌کند و شامل رسوبات کوچکی است که شباهت بسیار زیادی به سنگ دارند. این سنگ‌ها از کلسترول بد ساخته می‌شوند و باعث بروز بیماری‌های خطرناک دیگر خواهند شد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به صورت مکرر آجیل یا بادام هندی مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

7.سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و پوست

کاهش علائم بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک، یکی از مهم‌ترین خواص بادام هندی برای زنان است. تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم یا رشد موهای زائد، از نشانه‌های بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند که با مصرف مکرر بادام هندی و داروهای مفید کاهش پیدا خواهند کرد. حتی می‌توانید برخی از علائم قبل از قاعدگی مثل درد شدید سینه، سردرد، درد شکم و مسائلی مانند این را با استفاده از بادام هندی کاهش دهید. علاوه بر این، بادام هندی به حفظ سلامت پوست نیز کمک می‌کند. زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین و آنتی اکسیدان است. 

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره بادام هندی برای لاغری توضیح داده شد. این آجیل یک خشکبار پرطرفدار در تمام جهان است که خواص بی‌نظیری دارد. این ماده مغذی با اهداف مختلف مثل کمک به سلامتی بدن، افزایش وزن یا کاهش وزن مصرف می‌شود. بادام هندی، حاوی مقدار زیادی ویتامین فیبر و چربی‌های سالم است که به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کنند و از این طریق بر لاغر شدن تاثیر می‌گذارند. 

نحوه مصرف این ماده، بر چاق شدن یا لاغر شدن بدن موثر است. بنابراین بهتر است برای مصرف بادام هندی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار می‌دهند. این برنامه غذایی حاوی غذاهای متنوع و در دسترس است که به راحتی تهیه می‌شوند. 

علاوه بر این، هزینه دریافت آن بسیار کمتر از سایر مراکز است. می‌توانید برای دریافت این برنامه غذایی و آگاهی از مقدار مصرف بادام هندی در روز، با متخصصان این مجموعه مشورت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه