چرا وزنمان در طول روز بالا و پایین می‌رود

علل تغییر وزن در طول روز

نوسان وزن در طول روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این نوسان به طور میانگین 2 تا 3 کیلوگرم در طی روز است. عواملی مانند خوردن، نوشیدن و ورزش و حتی خوابیدن در بالا و پایین شدن وزن تاثیر دارند. گاهی میزان خوردن ما بیشتر از انرژی سوزانده شده در طول روز است. این حالت باعث بالا رفتن موقت وزن می‌شود. در مواردی هم عکس این موضوع رخ می‌دهد و وزن کاهش می‌یابد. در این مقاله از فیت کلاب، در مورد علل تغییر وزن در طول روز بیشتر آشنا می‌شویم.

نوسانات ناگهانی وزن در طول روز؛ علل و عوارض

تغییرات وزن در طول روز لزوماً نشان دهنده یک مشکل یا بیماری نیست. اما موارد خاص و تغییرات ناگهانی می‌تواند نگران کننده باشد. در ادامه به دلایل تغییرات ناگهانی وزن اشاره می‌کنیم.

  • کم آبی بدن: نوشیدن آب به مقدار کم در طی روز باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود. کم آبی یکی از دلایل کاهش ناگهانی وزن است.
  • نوسان قند خون: نوسانات سریع وزن می‌تواند نشانه‌ای از سطح ناپایدار قند خون باشد. این گونه مسائل در بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دیده می‌شود.
  • تغذیه ناسالم: گاهی وزن به دلیل گرسنگی شدید کاهش می‌یابد. در مواردی نیز پرخوری عامل بالا رفتن وزن در طول روز است.
  • عدم تعادل هورمونی: در بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید تغییرات ناگهانی در وزن بدن دیده می‌شود. این نوسانات به دلیل تاثیر هورمون‌ها بر متابولیسم بدن رخ می‌دهد.

البته خاطر نشان می‌شود که وزن به دلایل مختلفی در طول روز در نوسان است. با این حال، تغییرات ناگهانی یا قابل توجه باید مورد توجه باشد. در چنین مواردی توصیه می‌شود برای چکاپ سلامتی به پزشک مراجعه کنید.

دلایل تغییر طبیعی وزن در طول روز؛ مصرف کالری بیشتر و برنامه غذایی

برخی از تغییرات وزن ناگهانی و شدید هستند. این تغییرات معمولا ناسالم و مضر به شمار می‌روند. اما در مواردی نیز تغییرات وزن در طول روز طبیعی محسوب می‌شوند. در ادامه مطلب به تعدادی از این تغییرات اشاره می‌کنیم.

مصرف کالری؛ جذب بیشتر مواد غذایی

یکی از علل تغییر وزن در طول روز نتیجه مصرف مواد غذایی است. وزن شما بر اساس تعداد کالری‌هایی که مصرف می‌کنید در مقایسه با تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید تعیین می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل معمولا این نوسان شدید کالری را به حداقل می‌رساند.

در این حالت تعداد کالری‌هایی که بدن شما روزانه جذب می‌کند، با تعداد کالرهایی که می‌سوزاند برابر است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که وزن افراد در روزهای تعطیل آخر هفته بیشتر از سایر ایام هفته است. در این روزها معمولا افراد غذاهای پرچرب و فست فود بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین باید در این رزوها بیشتر مراقب سلامتی خود باشید.

مصرف سدیم و کربوهیدرات؛ تجمع آب در بدن

غذاهای سرشار از نمک و کربوهیدرات باعث حفظ آب در بدن می‌شوند. تا زمانی که اثر این غذاها در بدن باقی بماند آب کمتر از ادرار دفع خواهد شد. این تجمع آب در بدن منجر به بالا رفتن وزن می‌شود. برای مثال، مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و غذاهای فرآوری شده باعث تجمع آب در بدن می‌شوند.

بنابراین باید مصرف این نوع مواد غذایی را به حداقل برسانید. در مقابل، گنجاندن غذاهای سرشار از پتاسیم و منیزیم به رژیم غذایی مشکل را برطرف می‌کند. مواد غذایی مانند اسفناج، مرکبات، موز، آووکادو و ماست غنی از پتاسیم هستند. همچنین بایستی مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند انجیر خشک، برگه زردآلو، کشمش و سیب برای به تعادل رساندن سدیم در برنامه غذایی گنجانده شوند.

پرخوری و افزایش وزن

وزن مواد غذایی؛ پرخوری کردن و افزایش وزن

همه غذاها و نوشیدنی‌ها وزن مخصوص به خود را دارند. صرف‌نظر از مقدار کالری، با مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها وزن بدن بالا می‌رود. به طوری‌که با نوشیدن یک لیوان آب 200 گرم به وزن بدن اضافه می‌شود. همین موضوع در مورد سایر مواد غذایی نیز صدق می‌کند. با این حال، غذاهای سالم و زودهضم به سرعت در بدن هضم و جذب می‌شوند. بنابراین مصرف مواد غذایی بر اساس یک رژیم غذایی سالم، بالا و پایین شدن وزن را در طول روز کاهش می‌دهد. غذاهای سرشار از کربوهیدرات، سدیم و چربی زمان بیشتری برای هضم و دفع نیاز دارند. همچنین پرخوری کردن باعث تجمع مواد غذایی در معده و هضم دیرتر آنها می‌شود.

کم تحرکی؛ تنبلی روده و دفع دیرتر

انجام فعالیت بدنی و سوزاندن کالری منجر به کاهش وزن می‌شود. اما در مقابل، کم تحرکی باعث تجمع بیش از حد چربی و کالری در بدن خواهد شد. از طرفی، کم تحرکی عامل ماندن بیشتر غذا در معده و روده است. این کار هضم و دفع غذا را به تاخیر می‌اندازد. یکی از عوارض کم تحرکی، تنبلی روده است. زمانی که روده کم کار و تنبل است نمی‌تواند مواد غذایی را به درستی دفع کند. در این حالت مشکلی به نام یبوست رخ می‌دهد. با بروز چنین مشکلی احتمال تجمع مدفوع در روده بزرگ افزایش می‌یابد. بنابراین همواره ورزش‌های هوازی و کاردیو را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

مصرف دارو؛ احتباس آب در بدن

برخی داروها باعث احتباس یا تجمع آب در بدن می‌شوند. بنابراین با مصرف این داروها فرد دچار نوسان وزن می‌شود. از طرفی بعضی از داروها اشتها را افزایش می‌دهند. با مصرف این داروها مقدار غذای دریافتی بیشتر از متوسط روزانه می‌شود. اما در مقابل، بعضی از داروها متابولیسم را افزایش می‌دهند. این داروها باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می‌شوند. بعضی از داروهایی که باعث تغییر موقت وزن بدن می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • انسولین
  • تیازولیدین
  • مسدود کننده‌های بتا (داروهای فشار خون)
  • داروهای ضد افسردگی
  • سیتالوپرام
  • لیتیوم

اگر فکر می‌کنید با مصرف داروها وزن شما تغییر کرده است، موضوع را به پزشک اطلاع دهید. در چنین مواردی ممکن است دوز دارو تغییر کند. در بعضی شرایط نیز داروی جایگزین تجویز می‌شود.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

چرخه قاعدگی؛ تغییرات هورمونی مرتبط با وزن

چرخه قاعدگی نیز از علل تغییر وزن در طول روز است. قاعدگی باعث می‌شود که بدن در روز‌های خاصی از ماه آب بیشتری حفظ کند. در نتیجه در این روزها وزن بدن مقداری افزایش می‌یابد. برای مثال، ممکن است در روز اول پریود وزن شما تا حدودی بالاتر از حد طبیعی باشد. البته وزن در عرض چند روز پس از پریود به حالت اولیه برمی‌گردد. تغییرات وزن در چرخه قاعدگی به دلیل تغییر هورمون استروژن است. برای اینکه عوارض و علائم ناشی از قاعدگی به حداقل برسد بایستی برنامه غذایی سالمی داشته باشید. برای این منظور بهتر است با کارشناس تغذیه مشورت کنید. داشتن رژیم غذایی شخصی می‌تواند به بهود سلامتی شما کمک کند.

وضعیت سلامت؛ تاثیر بیماری‌های حاد بر وزن

وزن ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری حاد مانند آنفولانزا دچار افت ناگهانی شود. این نوع بیماری‌ها به دلیل ظاهر شدن یکباره علائم، تغییرات سریعی را در بدن رقم می‌زنند. از تغییرات شدید می‌توان به بالا رفتن کالری سوزی، تغییرات هورمونی و فعال شدن سیستم ایمنی اشاره کرد.

فعال شدن سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل عفونی انرژی زیادی را می‌طلبد. این مقدار انرژی از بافت‌های چربی و گاهی عضلانی گرفته می‌شود. بنابراین شاهد هستیم که در زمان ابتلا به بیماری، بدن دچار تغییرات محسوس وزنی می‌شود. از طرفی بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ و سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر به افزایش وزن غیرمنتظره می‌شوند.

دریافت برنامه غذایی و ورزشی ایده‌آل از فیت کلاب برای تناسب اندام!

افزایش چربی سوزی و کاهش وزن هدف بسیاری از افراد است. متاسفانه با فراگیر شدن زندگی ماشینی، کم تحرکی به سبک زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است. برای رسیدن به سلامتی و شادابی باید سبک زندگی را اصلاج کرد. برای این کار به یک برنامه ورزشی و تغذیه‌ای موثر و کارآمد نیاز دارید. شما می‌توانید برای دریافت برنامه غذایی ایده‌آل خود از خدمات فیت‌کلاب استفاده کنید. فیت‌کلاب بزرگترین مجموعه تخصصی تناسب اندام است.

این مجموعه شما را در مسیر رسیدن به هدف‌های ورزشی و تغذیه‌ای همراهی می‌کند. در فیت کلاب برنامه تمرینی و غذایی کاملا بر اساس شرایط جسمانی شما طراحی می‌شود. به طوری‌که نوع حرکات، تعداد تکرارها و مدت زمان انجام هر تمرین بر اساس ترکیب بدن انتخاب می‌شود. همچنین رژیم غذایی نیز بر اساس نیازها و ذائقه فرد طراحی می‌شود. این برنامه به شما انگیزه می‌دهد و هم اینکه در مدت سریع‌تری شما را به تناسب اندام می‌رساند. جهت دریافت چنین برنامه‌ای با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول

چرا وزنم در طول روز تغییر میکند؟

وزن شما در طول روز به دلیل مواردی از جمله حجم مصرف مایعات، مقدار غذا و نوع غذا، میزان اجابت مزاج و  میزان فعالیت بدنی تغییر می‌کند.

آیا تغییرات ناگهانی در وزن طبیعی است؟

برخی از تغییرات ناگهانی وزن بدن در طول روز طبیعی است. این تغییرات مربوط به فعالیت‌های روزمره و سایر عوامل اشاره شده در همین مقاله است. اما بعضی از نوسانات غیرطبیعی هستند که با مشکلات زمینه‌ای ارتباط دارد.

چگونه می‌توانم از تغییرات زیاد وزن بدن جلوگیری کنم؟

بدین منظور میزان مصرف مایعات، میزان حجم وعده‌های غذایی و سطح فعالیت بدنی باید بر اساس برنامه باشد. داشتن برنامه غذایی و تمرینی به سلامتی و تناسب اندام شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه