درمان سرطان دهانه رحم: روش‌های درمانی موجود

درمان سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های دهانه رحم از حالت طبیعی خود خارج شوند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل گسترش ویروس HPV شیوع این سرطان در زنان افزایش یافته است. این بیماری در زنان 35 تا 44 شیوع بیشتری دارد. در صورت تشخیص زودهنگام امکان بهبود سرطان دهانه رحم به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. این سرطان مراحل و شدت مختلفی دارد و روش درمان آن به مرحله و میزان پیشرفت بیماری وابسته است. در این مقاله از فیت کلاب، روش‌های درمان سرطان دهانه رحم را بررسی می‌کنیم.

علائم سرطان دهانه رحم؛ خونریزی غیر طبیعی واژن و ترشحات

سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این سرطان اغلب به کندی پدیدار می‌شود و ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نکند. اما با پیشرفت بیماری، علائم مخصوص به خود را آشکار می‌کند.

خونریزی غیر طبیعی واژن یکی از شایع‌ترین علائم سرطان دهانه رحم است. این مورد شامل خونریزی بین قاعدگی، خونریزی بعد از رابطه جنسی و خونریزی بعد از یائسگی است. گاهی ممکن است لکه بینی یا خونریزی خفیف نیز رخ دهد که ارتباطی با قاعدگی ندارد.

یکی دیگر از علائم سرطان دهانه رحم افزایش ترشحات واژن است. ترشحات ممکن است آبکی و یا خونی و به رنگ‌های صورتی یا قهوه‌ای و بدبو باشند. البته توجه به این نکته ضروری است که ترشحات واژن طبیعی است. اما تغییرات در رنگ، قوام و بوی آن باید بیشتر مورد توجه باشند.

درد لگن یا درد هنگام رابطه جنسی نیز می‌تواند از علائم سرطان دهانه رحم باشد. این درد معمولا به صورت مبهم و منتشر است اما گاهی به حالت تیز و برنده نیز احساس می‌شود. درد ممکن است موضعی و لگنی باشد و یا به قسمت پایین کمر و ران‌ها نیز سرایت کند. اگر دچار درد لگنی مداوم و غیرطبیعی هستید، به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ابتلا به سرطان دهانه؛ ویروس HPV

سرطان دهانه رحم در درجه اول توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. ویروس HPV یک عفونت مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این ویروس سویه‌های مختلفی دارد، اما برخی از انواع پرخطر آن یعنی سویه‌های  16 و 18 مسئول اکثر موارد سرطان دهانه رحم هستند. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی قادر است عفونت را به تنهایی و بدون ایجاد عوارض بلندمدت از بدن پاک کند. اما در مواردی نیز سیستم ایمنی نمی‌تواند بر ویروس غلبه کند. در این شرایط، ویروس منجر به بروز تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم می‌شود.

با گذشت زمان، سلول‌های غیر طبیعی تبدیل به سرطان دهانه رحم می‌شوند. البته همه زنان آلوده به HPV به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند. عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، ضعف سیستم ایمنی و عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند. سرطان دهانه رحم معمولاً در طی چندین سال به آرامی ایجاد می‌شود و ممکن است در ابتدا هیچ علامت قابل توجهی نداشته باشد. به همین دلیل آزمایش ادواری سرطان دهانه رحم مانند تست پاپ و تست HPV برای تشخیص زودهنگام مهم است. این تست‌ها می‌توانند تغییرات سلول‌های دهانه رحم را قبل از تبدیل شدن به سرطان شناسایی کنند.

آزمایشات تشخیصی سرطان دهانه رحم؛ تست پاپ و بیوپسی

روش‌های مختلفی برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می‌شوند. اولین مرحله در فرآیند تشخیص، معاینه فیزیکی و بررسی سابقه درمانی بیمار است. در این معاینه پزشک ممکن است یک معاینه لگنی را برای ارزیابی ناهنجاری‌های دهانه رحم، بافت رحم یا دیگر اندام‌های تناسلی انجام دهد. سایر روش‌های تشخیصی به صورت زیر است:

  • تست پاپ: در طی تست پاپ، سلول‌ها از دهانه رحم جمع‌آوری می‌شوند و زیر میکروسکوپ از نظر تغییر شکل مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • تست HPV: تست HPV برای تشخیص گونه‌های پرخطر ویروس HPV کاربرد دارد. این تست معمولا همراه با تست پاپ انجام می‌شود.
  • کولپوسکوپی: این روش شامل استفاده از یک ابزار خاص به نام کولپوسکوپ است. در این تست بافت دهانه رحم از نمای نزدیک‌تر بررسی می‌شود.
  • بیوپسی: در تست بیوپسی نمونه کوچکی از بافت دهانه رحم برداشته می‌شود. این نمونه برای بررسی بیشتر میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
  • آزمایش‌های تصویربرداری: در برخی موارد، آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن، سونوگرافی و MRI نیز تجویز می‌شوند.

در صورت مثبت شدن سرطان، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تعیین مرحله سرطان تجویز شوند. برای مثال، آزمایش‌هایی مانند اسکن PET، بیوپسی غدد لنفاوی یا سیستوسکوپی برای بررسی شدت و میزان گسترش بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان سرطان دهانه رحم؛ جراحی و شیمی درمانی

بهبود سرطان دهانه رحم به عواملی مانند مرحله سرطان، اندازه و محل تومور بستگی دارد. برای درمان سرطان دهانه رحم تیمی از پزشکان از جمله انکولوژیست زنان و متخصص پرتودرمانی تلاش می‌کنند. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

  • جراحی برای برداشتن بافت سرطانی و توده توموری از دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • هیسترکتومی برای برداشتن رحم، دهانه رحم و گاهی بافت‌های اطراف آن انجام می‌شود.
  • پرتودرمانی با اشعه ایکس و یا دیگر پرتوها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کاربرد دارد.
  • شیمی درمانی از داروها برای کشتن سلول‌های سرطانی یا توقف رشد آنها استفاده می‌شود.
  • درمان هدفمند از داروهای ویژه برای هدف قرار داد سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.
  • ایمونوتراپی برای تحریک سیستم ایمنی بدن و حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

انتخاب نوع درمان به مرحله سرطان و شرایط بیمار بستگی دارد. هر روش فواید و عوارض خاص خود را دارد. معمولا در مراحل اولیه بیماری از جراحی و هیسترکتومی برای درمان بیمار استفاده می‌شود. گاهی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی مراقبت تسکینی انجام می‌شود. در این روش هدف بالا بردن کیفیت زندگی بیمار از طریق ارائه حمایت عاطفی و مشاوره روانشناسی است.

روش‌های جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم؛ جراحی و کرایوسرجری

جراحی یکی از گزینه‌های درمانی مهم برای سرطان دهانه رحم است. این روش بیشتر در مراحل اولیه بیماری انجام می‌شود. چندین روش مختلف جراحی برای سرطان دهانه رحم وجود دارد. نوع جراحی به محل تومور، اندازه آن، میزان گسترش سرطان و همچنین به سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. انواع مختلفی از جراحی به شرح زیر است:

  • جراحی با لیزر: در این روش جراحی از پرتوهای لیزری جهت حذف تومور سرطانی استفاده می‌شود.
  • کرایوسرجری: در این روش جراحی، تومور سرطانی منجمد و فریز می‌شود تا سلول‌ها کشته شوند.
  • بیوپسی: در این روش جراحی یک بافت مخروط مانند از محل سرطان برداشته می‌شود.
  • هیسترکتومی ساده: در این روش جراحی، تنها بافت رحم از بدن بیمار خارج می‌شود.
  • هیسترکتومی رادیکال: در این روش جراحی، رحم و بافت‌های اطراف آن از بدن بیمار خارج می‌شود.
  • تراکلکتومی: در این روش جراحی دهانه رحم و قسمت بالایی واژن از بافت رحم جدا می‌شوند.

در برخی موارد، غدد لنفاوی نیز برای مهار گسترش سرطان برداشته می‌شوند. زیرا غدد لنفاوی در لگن و اطراف شکم ممکن است آلوده به سلول‌های سرطانی شوند. بسته به شرایط خاص بیمار، در کنار جراحی ممکن است روش‌های درمانی دیگر مانند پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی نیز استفاد شوند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

دریافت رژیم غذایی و برنامه تمرینی از فیت کلاب برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها!

برای پیشگیری از بیماری‌ها و داشتن زندگی ایده‌آل باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. فیت کلاب می‌تواند به شما در ایجاد سبک زندگی سالم کمک کند. فیت کلاب برنامه غذایی و تمرینی را مطابق مشخصات فیزیکی شما طراحی می‌کند. این برنامه برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام بسیار مفید است. همچنین با داشتن برنامه شخصی و سبک زندگی سالم خطر ابتلا به بیماری‌ها بسیار کمتر می‌شود. می‌توان با انتخاب درست مواد غذایی و تمرینات ورزشی از بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها پیشگیری کرد. همچنین، در هر زمانی امکان مشاوره با مربیان حرفه‌ای و کارشناسان تغذیه در فیت کلاب فراهم است. در طراحی برنامه غذایی و تمرینی فاکتورهای مختلفی مانند ترکیب عضله و چربی، شاخص توده بدنی، ذائقه و سبک زندگی شما در نظر گرفته می‌شود. به منظور دریافت برنامه شخصی خود با شماره 02191090095 تماس بگیرید.

سوالات متداول

روش پرتودرمانی برای سرطان دهانه چگونه انجام می‌شود؟

در این روش از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. پرتودرمانی ممکن است به صورت مستقل و یا همراه با شیمی‌درمانی و جراحی مورد استفاده قرار بگیرد.

از چه داروهایی برای درمان هدفمند سرطان دهانه استفاده می‌شود؟

از داروهایی که به طور خاص سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند. این داروها مانع از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شوند و برای سلول‌های طبیعی بدن مضر نیستند.

برای کاهش عوارض جانبی درمان سرطان دهانه رحم چه غذاهایی مفید است؟

برای کنترل عوارض شیمی درمانی مانند حالت تهوع و زخم‌های دهانی خوردن وعده‌های غذایی کوچک توصیه می‌شود. همچنین از مصرف غذاهای تند و اسیدی پرهیز کنید. خوردن سوپ و غذاهای نرم و زودهضم برای چنین شرایطی مفید است.

آیا رژیم غذایی برای کاهش علائم سرطان دهانه رحم مفید است؟

در کنار روش‌های درمانی که بیان شد می‌توانید با مشورت پزشک برنامه غذایی خاصی برای خود تدارک ببینید. این برنامه غذایی باید شخصی و مطابق نیازهای جسمی شما باشد. قبل از مصرف هر گونه مکمل و یا گرفتن رژیم غذایی باید با پزشک معالج مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه