مقایسه ضرر ویپ و قلیان؛ آیا ضررهای ویپ کمتر از قلیان است؟

مقایسه ضرر ویپ و قلیان؛ آیا ضررهای ویپ کمتر از قلیان است؟

انواع مختلف ویپ، تبدیل به ابزارهایی پر طرفدار برای ترک سیگار و قلیان شده‌اند. افرادی که از ویپ استفاده می‌کنند، معمولاٌ به دنبال ترک سیگار یا قلیان هستند. البته این امر در مورد همۀ این افراد صدق نمی‌کند. برخی افراد به دلایل دیگر (مانند تفریح) از ویپ استفاده می‌کنند. شاید افراد مختلف با هدف‌های متفاوتی از ویپ استفاده کنند؛ اما یک باور اشتباه در ذهن تمامی این افراد وجود دارد.

این افراد تصور می‌کنند استفاده از ویپ هیچ ضرری برای بدن ندارد. این عقیده به حدی رایج شده است که بسیاری از افراد سیگاری یا کسانی که قلیان می‌کشند، ویپ را جایگزین قلیان و سیگار می‌کنند، در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. در این مطلب از مجموعه تخصصی فیت کلاب، به مقایسه ضررهای ویپ و قلیان می‌پردازیم.

ویپ چیست؟

نام دیگر ویپ، سیگار الکترونیکی است. همان طور که واضح است، سیگار الکترونیکی شباهت‌های زیادی با سیگارهای سنتی دارد. ویپ در حقیقت یک دستگاه الکترونیکی است که به جای تولید دود، موجب تولید بخار می‌شود. منبع تولید این بخار، یک مایع مخصوص به نام جویس است. این دستگاه با گرم کردن جویس، موجب تولید بخار می‌شود، جویس‌ها انواع مختلفی دارند.

جویس می‌تواند حاوی نیکوتین، انواع مختلف طعم دهنده‌ها و سایر مواد شیمیایی باشد. یکی از تفاوت‌های اصلی ویپ و سیگار این است که ویپ، بو و دود کمتری نسبت به سیگارهای سنتی دارد. سیگار الکترونیکی برای اولین بار در سال 2003، توسط کشور چین ساخته شد. با گذشت زمان، این دستگاه طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرد. یکی از دلایل پرطرفدار شدن ویپ این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از ویپ ضرری برای بدن انسان ندارد. در بخش بعدی این مطلب، به بررسی صحیح یا غلط بودن این تصور می‌پردازیم.  

آیا استفاده از ویپ برای بدن انسان ضرر دارد؟

آیا استفاده از ویپ برای بدن انسان ضرر دارد؟
آیا استفاده از ویپ برای بدن انسان ضرر دارد؟

پاسخ این سوال قطعا مثبت است. به شایعاتی که در ارتباط با مضر نبودن ویپ وجود دارد، توجه نکنید. ویپ هم مانند قلیان و سیگار، ضررهای مختلفی برای بدن انسان دارد. در این بخش، به برخی از مهم‌ترین مضرات استفاده از ویپ اشاره می‌کنیم.

  • آسیب دیدن و پوسیدگی دندان‌ها
  • به خطر انداختن سلامت بانوان باردار و جنین 
  • افزایش ضربان قلب
  • بالا رفتن ریسک بروز سکته قلبی
  • مسمومیت با نیکوتین
  • ایجاد اختلال در تمرکز
  • افزایش فشار خون
  • بالا بردن ریسک بروز سکته مغزی
  • اعتیاد پیدا کردن نسبت به نیکوتین
  • ابتلا به بیماری‌های تنفسی (مانند آسم و برونشیت)
  • آسیب دیدن اندام‌های مختلف بدن (به ویژه ریه)
  • احتمال انتقال بیماری‌های عفونی (در صورتی که یک ویپ توسط چند نفر استفاده شود)
  • آسیب دیدن مغز (به خصوص افراد جوان)

عوارض جانبی استفاده از ویپ

عوارض جانبی استفاده از ویپ
عوارض جانبی استفاده از ویپ

رررررررر

در نظر داشته باشید در بخش قبلی این مطلب، تنها به برخی از مضرات مصرف ویپ اشاره شد. مضراتی دیگری در ارتباط با مصرف ویپ وجود دارد. لازم است بدانید استفاده از ویپ، عوارض جانبی مختلفی برای بدن دارد. شاید مضرات استفاده از ویپ به مرور زمان نمایان شوند؛ اما عوارض جانبی استفاده از این دستگاه، ممکن حتی چند لحظه پس از مصرف ویپ مشاهده شوند. برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از ویپ، به شرح زیر است.

  • تنگی نفس: این عارضه به ویژه در افرادی دیده می‌شود که برای اولین بار از ویپ استفاده می‌کنند. 
  • سرفه: در صورتی که ریه‌های شما عادت به استنشاق دود نداشته باشند، به احتمال زیاد پس از استفاده از ویپ، دچار سرفه‌ خواهید شد.

دلیل بروز سایر عوارضی که در ادامه ذکر می‌شوند، تقریباً مشابه دلایل بروز عارضه‌های قبلی است. به طور کلی عارضه‌هایی که در این بخش ذکر می‌شوند، بیشتر در افرادی مشاهده می‌شوند که دفعات اول استفاده از ویپ را می‌گذرانند. البته در نظر داشته باشید این عارضه‌ها حتی برای افرادی که مدت‌های زیادی از ویپ استفاده می‌کنند نیز ممکن است رخ دهند. زیرا علت بروز این عوارض، مواد شیمیایی موجود در جویس است. شاید گذشت زمان بدن شما را نسبت به برخی از این عوارض مقاوم کند؛ اما همچنان احتمال بروز آنها در افراد مختلف، وجود دارد.

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سوزش چشم
  • تحریک گلو و دهان
  • احساس خارش یا سوزش در دهان، گلو و لب‌ها
  • خشک شدن دهان و گلو

سه عارضه آخر که در این بخش ذکر شد، به خوبی نشان می‌دهند بخار حاصل از ویپ، تاثیرات مخرب زیادی روی دهان، گلو و لب‌های انسان می‌گذارد. این اتفاق کاملاً قابل پیش بینی است. زیرا بیشترین نواحی که با بخار ویپ در ارتباط هستند، نواحی ذکر شده (دهان، گلو و لب‌ها) می‌باشند. دندان‌ها، سیستم گوارش و ریه‌ها نیز به صورت مستقیم تحت تاثیر بخار ویپ قرار می‌گیرند. به همین دلیل، ریه‌ها، سیستم گوارش و دندان‌ها نیز تحت تاثیر بخار ویپ، دچار عارضه‌ها و بیماری‌های مختلفی می‌شوند.

آیا قلیان یک وسیله مضر است؟

مضر بودن قلیان برای بدن، یک امر اثبات شده است . به طور کلی، افرادی زیادی تصور می‌کنند ضررهای قلیان، کمتر از ضررهای سیگار است. برخی دیگر از افراد تصور می‌کنند استفاده از قلیان، آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. لازم است بدانید هر دو عقیدۀ ذکر شده، کاملاً اشتباه هستند. دود قلیان حاوی مواد شیمیایی مضر مختلفی است. این مواد شیمیایی می‌توانند اندام‌های مختلف بدن را دچار آسیب کنند.

ترکیبات سمی موجود در دود قلیان، برای بدن بسیار مضر و خطرناک هستند. این ترکیبات حتی افرادی که تنها در معرض دود قلیان قرار می‌گیرند را نیز درگیر عارضه‌های مختلف می‌کند. مونوکسید کربن، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی خطرناک، برخی از سمی‌ترین و خطرناک‌ترین مواد موجود در دود قلیان هستند. بنابراین استفاده از قلیان نیز مانند استعمال سیگار، خطرناک است.

ضررهای قلیان برای بدن

همان طور که در بخش قبل ذکر شد، استفاده از قلیان می‌توانند آسیب‌های مختلفی به بدن انسان وارد کند. بسیاری از این آسیب‌ها، به دلیل مواد سمی موجود در دود قلیان ایجاد می‌شوند. برخی دیگر، به دلیل نحوه مصرف قلیان (به صورت غیر بهداشتی و اشتراکی) ایجاد می‌شوند. در این بخش، برخی از خطرناک‌ترین عوارض استفاده از قلیان را بررسی می‌کنیم.

  • افزایش فشار خون

 این امر موجب بالا رفتن ضربان قلب شما می‌شود. افزایش غیر طبیعی، ضربان قلب، احتمال بروز سکته قلبی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

  • گرفتگی عروق

یکی از خطرناک‌ترین عوارض قلیان، احتمال گرفتگی عروق است. این عارضه می‌تواند مشکل جدی (مانند انواع بیماری‌های قلبی) را برای بدن بوجود بیاورد.

  • به خطر انداختن سلامت مادر و جنین

 استفاده از قلیان در دوران بارداری، عوارض بسیار جدی و خطرناکی را برای مادر و جنین در پی دارد. حاملگی خارج از رحم، بیمار شدن یا مرگ نوزاد، اختلالات کروموزومی و سایر موارد، برخی از خطرناک‌ترین عوارض قلیان برای مادر و جنین هستند.   

  • انتقال بیماری‌ های عفونی

 استفاده از یک قلیان به صورت اشتراکی، احتمال انتقال بیماری‌های عفونی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

  • پیری زودرس

 مواد سمی موجود در دود قلیان و تاثیرات آنها رو بدن انسان، موجب اختلال در فرآیند اکسیژن رسانی خون می‌شود. تداخل در فرآیند اکسیژن رسانی به اندام‌ها و پوست بدن، می‌تواند عوارضی مانند پیری پوست را برای بدن در پی داشته باشد.

  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان‌ های مختلف

 از بارزترین عوارض استفاده از قلیان، افزایش احتمال بروز سرطان ریه است. اما سرطان‌هایی که احتمال بروز آنها در اثر دود قلیان افزایش پیدا می‌کند، تنها محدود به سرطان ریه نمی‌شود. سرطان مری، سرطان دهان، سرطان معده و سرطان مثانه، از دیگر سرطان‌هایی هستند که احتمال بروز آنها در افراد مصرف کننده قلیان بیشتر است. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

آیا ضررهای ویپ کمتر از قلیان است؟

با نگاهی به ضررهای ذکر شده برای قلیان و ویپ، متوجه می‌شوید که هر دوی آنها برای بدن بسیار خطرناک هستند. هم قلیان و هم ویپ، آسیب‌های مختلف و بعضاً جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد می‌کنند. بنابراین بهتر است هر چه زودتر استفاده از این دو وسیله را متوقف کنید. به صورت کلی، ضررهای ویپ کمتر از سیگار و قلیان است، البته این امر نباید مشوق استفاده از ویپ شود.

زیرا همان طور که در این مطلب ذکر شد، استفاده از ویپ نیز یک امر بدون خطر محسوب نمی‌شود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود ضررهای ویپ کمتر از سیگار و قلیان باشد، وجود ویپ‌های بدون نیکوتین است. برخی افراد تصور می‌کنند ویپ‌های نیکوتین هیچ ضرری برای بدن ندارند. این تصور کاملاً نادرست است. در بخش بعدی این مطلب، به بررسی ضررهای ویپ‌های بدون نیکوتین می‌پردازیم.

آیا ویپ‌ های بدون نیکوتین نیز ضرر دارند؟

پاسخ این سوال قطعاً مثبت است. به طور کلی، عوارض ویپ‌های بدون نیکوتین، کمتر از عوارض قلیان، سیگار و حتی ویپ‌های دارای نیکوتین است. اما این امر به معنای بدون ضرر بودن ویپ‌های بدون نیکوتین نیست. ویپ‌های بدون نیکوتین، به هر حال باعث تولید بخار می‌شوند. این بخار حاوی مواد شیمیایی مختلفی است. شاید در این بخار، نیکوتین وجود نداشته باشد؛ اما نیکوتین تنها یکی از مواد شیمیایی مضر موجود در بخار ویپ‌های حاوی نیکوتین است. 

عوارض استفاده از ویپ ‌های بدون نیکوتین

در ادامه، به برخی از عوارض استفاده از ویپ‌های بدون نیکوتین اشاره می‌شود.

  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک
  • تاثیرات روحی و روانی در جلوگیری از ترک کامل سیگار
  • آسیب‌های مختلف به ریه
  • افزایش احتمال بروز بیماری‌های مربوط به دهان
  • آسیب دیدن گلو

همان طور که مشاهده می‌شود، حتی ویپ‌های بدون نیکوتین نیز عوارض خطرناکی را برای بدن در پی دارند. به همین دلیل بهتر است استفاده از ویپ‌های بودن نیکوتین را متوقف کنید. برخی ورزشکاران تصور می‌کنند استفاده از ویپ‌های نیکوتین، خللی در زندگی ورزشی آنها ایجاد نمی‌کند. با نگاهی به عوارض ذکر شده برای ویپ‌های بدون نیکوتین، می‌توان به این نتیجه رسید که این تصور کاملاٌ اشتباه است.

آیا ورزشکاران می ‌توانند از ویپ استفاده کنند؟

پاسخ این سوال منفی است. دقت داشته باشید که حتی مصرف ویپ‌های بدون نیکوتین نیز عوارض مختلفی را برای بدن انسان در پی دارد. از مهم‌ترین عوارض استفاده از ویپ (که ورزشکاران باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشند)، می‌توان به بروز مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی اشاره کرد. داشتن یک بدن سالم، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر ورزشکاری است.

بنابراین اگر ورزشکار هستید، بهتر است از مصرف انواع دخانیات خودداری کنید. مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی، از عوامل خطرناک برای زندگی ورزشکاران هستند. شما با خودداری از استفاده از انواع ویپ و دخانیات، می‌توانید به حفظ سلامت بدن و زندگی ورزشی خود کمک کنید.

بررسی کلی

انواع مختلف دخانیات، ضررهای مختلفی را برای بدن انسان به دنبال دارند. استفاده از ویپ نیز اثرات منفی مختلفی را بدن در پی دارد. همان طور که مشاهده شد، حتی ویپ‌های بدون نیکوتین هم بدون ضرر نیستد. بنابراین نمی‌توان استفاده از ویپ را یک امر بدون ضرر محسوب کرد. به طور کلی، ضررهای استفاده از ویپ، کمتر از ضررهای قلیان و سایر دخانیات است. اما این امر نباید در تصمیم شما برای خودداری از استفاده از ویپ تاثیر گذار باشد.

 شما می‌توانید برای کنار گذاشتن ویپ و قلیان، از روش‌هایی همچون تغییر سبک زندگی که شامل مواردی همچون انجام یک ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب است، استفاده کنید. البته دقت کنید یک ورزش و رژیم غذایی اصولی، باید از طرف متخصصین این حوزه برای شما مشخص شود. از این رو، می‌توانید از دانش کارشناسان و متخصصان مجموعه تخصصی فیت کلاب بهره‌مند شده و برنامه ورزشی و رژیم غذایی اصولی و متناسب با شرایط شخصی خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه