راهنمای انتخاب بهترین دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران

دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای تمام ورزشکاران امری ضروری است. چرا که بدون رژیم غذایی سالم مواد مغذی و معدنی مورد نیاز ورزشکاران برای تولید انرژی و سوخت‌وساز بدن تامین نخواهد شد. در واقع این رژیم غذایی سالم است که باعث تاثیرگذاری تمرینات ورزشی بر تناسب اندام می‌شود. از همین رو لازم است که هر ورزشکار با توجه به فاکتورهایی مانند قد، وزن، شاخص توده بدنی و میزان فعالیت خود از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند. با فیت کلاب همراه باشید تا در این مطلب به بررسی دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران و نکات مهم رژیم‌های غذایی بپردازیم.

رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران؛ کاهش وزن و تناسب اندام تضمینی

ورزشکارانی که قصد کاهش وزن را دارند باید از یک رژیم غذایی کاملا اصولی و سالم پیروی کنند. در واقع طبق دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران، مواد غذایی موجود در چنین رژیم‌هایی شامل مواد مغذی و ضروری بدن برای تولید انرژی کافی می‌شوند. به این ترتیب ورزشکار با انرژی بیشتری تمرینات تناسب اندام خود را انجام می‌دهد.

به طور کلی پیروی از رژیم‌های غذایی نکات خاص خود را دارد که بدون رعایت آن‌ها نمی‌توان به کاهش وزن و تناسب اندام رسید. در واقع ورزشکاران باید با توجه به سن، قد، وزن، شاخص توده بدنی و میزان فعالیت خود مقدار کالری مناسبی در روز دریافت کند. مقدار کالی دریافتی به بدن در چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. به این ترتیب ورزشکار می‌تواند به بهترین شکل عضله‌سازی کرده و به تناسب اندام برسد.

بهترین برنامه غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها؛ کلید عضله‌سازی موفق

ورزشکاران برای عضله‌سازی باید از دستورهای رژیمی خاصی پیروی کنند. بدون تغذیه مناسب عضله‌سازی امکان‌پذیر نیست. در برنامه غذایی و رژیم ورزشکاران باید درشت‌مغذی‌هایی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها وجود داشته باشند. به این ترتیب ورزشکاران با توجه به اهداف خود می‌توانند بافت عضلات خود را تقویت کرده و توده چربی بدن خود را کاهش دهند.

اگر یک ورزشکار از چنین رژیم غذایی به شکل پایدار پیروی کند، به طور قطع در مدت کوتاهی چربی‌سوزی و افزایش وزن مفید به همراه عضله‌سازی مناسب خواهد داشت. باید بدانید که وجود برخی از مواد غذایی در رژیم ورزشکاران ضروری است. طبق دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران مواد غذایی مانند عدس، اسفناج، تخم مرغ، سینه مرغ، گوشت گاو، ماهی سالمون و موز عضله ساز به شمار می‌روند.

مهم‌ترین نکته در انتخاب یک رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران

مهم‌ترین نکته در انتخاب یک رژیم غذایی و پیروی از آن، تناسب مواد غذایی موجود در برنامه غذایی با نیازهای بدن ورزشکار است. به طور کلی یک ورزشکار ابتدا باید شرایط بدنی خود را بررسی کرده و پس از در نظر گرفتن اهداف خود، یک برنامه غذایی سالم و مناسب را تدوین کند. ورزشکاران می‌توانند برای این کار با کارشناسان و متخصصین در این زمینه مشورت نمایند تا بتوانند بهترین برنامه غذایی را با توجه به شرایط خود داشته باشند.

برنامه غذایی مناسب برای عضله‌سازی زنان ورزشکار؛ مشابه آقایان با تفاوتی کوچک!

دستورهای رژیم مناسب برای ورزشکاران آقا و خانم یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارند. اما خانم‌ها به دلیل قاعدگی بیشتر با ضعف عضلانی و کمبود مواد معدنی مواجه می‌شوند. در نتیجه در برنامه غذایی آن‌ها مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین B12 حتما باید وجود داشته باشد. به این ترتیب بدن آن‌ها با کمبود مواد معدنی و ضعف عضلانی روبه‌رو نخواهد شد.

رژیم غذایی برای لاغر کردن شکم و پهلو

رژیم غذایی برای لاغر کردن شکم و پهلو؛ سوزاندن چربی‌های این نقاط بدن

با پیروی از دستورهای رژیم مناسب برای ورزشکاران، شما می‌توانید علاوه بر کاهش وزن، به میزان مناسبی چربی‌سوزی داشته باشید. هر چه بیشتر چربی در بدن شما بسوزد، سایز پهلو و دور شکم شما کمتر خواهد شد. باید بدانید که تعداد مواد غذایی وجود دارند که مصرف آن‌ها به لاغر کردن در شکم و پهلوها کمک زیادی می‌کنند.

از جمله مواد غذایی موثر در لاغری شکم و پهلو می‌توان به انواع میوه‌ها، ماهی، بادام‌زمینی، دانه‌های سویا و چیا و بلغور جو دسر اشاره کرد. همچنین حبوباتی مانند لوبیا و عدس، اسفناج و سایر سبزیجات و روغن‌های سالم و مفید مانند روغن زیتون و نارگیل در لاغر کردن شکم و پهلو تاثیر دارند. بنابراین اگر قصد لاغر کردن شکم و پهلو را دارید، از این مواد غذایی در رژیم خود استفاده کنید.

اهمیت برنامه غذایی ورزشکاران؛ به‌هیچ‌عنوان وعده غذایی حذف نکنید!

ورزشکاران باید به هر وعده غذایی خود اهمیت بدهند و هیچ‌کدام از وعده‌ها را حذف نکنند. باید بدانید که برای هر تهیه هر وعده غذایی در طول روز قوانین وجود دارد که ورزشکاران باید با آن‌ها آشنا باشند. به این ترتیب می‌توانند بهترین نتیجه را از هر وعده غذایی دریافت کنند. به عبارتی دیگر دستورهای رژیم مناسب برای ورزشکاران در هر وعده غذایی متفاوت است. در ادامه با شرایط مناسب هر یک از وعده‌های غذایی در طول روز آشنا خواهیم شد.

برنامه غذایی صبح؛ مهم‌ترین وعده غذایی برای ورزشکاران

به طور کلی صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای یک ورزشکار به شمار می‌رود. گاهی برخی از افراد وعده صبحانه را برای کاهش وزن حذف می‌کنند. اما این کار نتیجه عکس دارد و باعث افزایش وزن می‌شود. باید بدانید که صبحانه اهمیت زیادی در دستورهای رژیم مناسب برای ورزشکاران دارد. چرا که پس از شام زمان زیادی تا وعده صبح صرف می‌شود.

در فاصله بین وعده شام و وعده صبحانه بدن گرسنگی زیادی را تحمل کرده و در فاز تخریب قرار می‌گیرد. برای بازیابی انرژی و طی کردن فرایند رشد عضلات، ورزشکاران حتما باید صبحانه مقوی و کاملی را میل کنند. در غیر این صورت بدن آن‌ها تحلیل رفته و انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره و تمرینات ورزشی را نخواهد داشت.

وعده ناهار؛ از وعده‌های اصلی در برنامه غذایی ورزشکاران

ناهار از وعده‌های اصلی در برنامه غذایی ورزشکاران به شمار می‌رود که باید دارای مواد مغذی مانند پروتئین، چربی سالم و کربوهیدرات باشد. به این ترتیب وعده ناهار به‌خوبی انرژی بدن را برای انجام تمرینات ورزشی و فعالیت‌های روزانه تامین می‌کند. در واقع خوردن یک ناهار مقوی و سالم در ذخیره انرژی بدن برای انجام تمرینات و سایر فعالیت‌های روزانه تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین نه‌تنها نباید وعده ناهار را حذف یا کم کنید؛ بلکه طبق دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران باید مواد غذایی سالم و مناسبی را برای تهیه ناهار انتخاب نمایید.

وعده غذایی قبل از تمرین؛  افزایش انرژی بدن با مصرف مواد غذایی مفید

این امکان وجود دارد که در هنگام انجام تمرینات ورزشی، ورزشکاران با کاهش انرژی و تمرکز مواجه شوند. در چنین شرایطی ورزشکاران باید بیشتر روی وعده غذایی قبل از تمرین خود تمرکز کنند. به این ترتیب می‌توانند با مصرف مواد غذایی سالم و مقوی، انرژی بدن خود را ذخیره و افزایش دهند. در نتیجه تمرینات خود را با قدتر و تمرکز بالاتری انجام خواهند داد.

باید بدانید که مصرف پروتئین در عضله‌سازی و بازیابی عضلات تاثیر بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر مصرف کربوهیدرات‌ها میزان ذخیره گلیکوژن بدن را افزایش می‌دهد. به این ترتیب ورزشکاران می‌توانند تمرینات با شدت بالا را بدون مشکل انجام دهند. چربی‌های دریافتی بدن نیز در انجام  تمرینات با شدت پایین و طولانی به کمک ورزشکاران خواهند آمد. بنابراین وعده غذایی قبل تمرین باید طبق دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران در نظر گرفته شود.

وعده بعد تمرین و شام رژیمی؛ برای بازسازی عضلات و بازیابی انرژی بدن ورزشکاران

پس از انجام تمرینات ورزشی، تمام اندام‌های بدن ورزشکاران خسته شده و نیاز به ریکاوری دارند. در واقع با ریکاوری پس از تمرینات است که عضلات می‌توانند به‌خوبی رشد کنند. از همین رو در ریکاوری پس از تمرینات ورزشی لازم است که یک وعده غذایی مقوی در نظر گرفته شود. این وعده غذایی در ریکاوری سریع، رشد بهتر عضلات و کاهش آسیب‌دیدگی کمک زیادی می‌کند.

از سوی دیگر باید یک وعده شام برای تامین انرژی ازدست‌رفته بدن در نظر گرفته شود. وعده شام طبق دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران باید شامل غذاهای سالم و مقوی باشد. نکته مهم درباره وعده شام این است که باید حجم وعده غذایی پایین و کیفیت آن بسیار بالا باشد. به این ترتیب ورزشکار خواب بهتری نیز خواهد داشت. چرا که در صورت بالا بودن حجم وعده شام، کیفیت خواب کاهش پیدا می‌کند.

نکاتی درباره رژیم غذایی ورزشکاران

نکاتی درباره رژیم غذایی ورزشکاران؛ عضله‌سازی موفق با رعایت این نکات

ورزشکاران برای عضله‌سازی و کاهش وزن موفق به صورت هم‌زمان، باید از طریق رژیم غذایی خود مواد مغذی زیادی را دریافت کنند. مهم‌ترین مواد مغذی برای بدن ورزشکاران پروتئین و کربوهیدرات است. طبق دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران، پروتئین و کربوهیدرات باید در وعده‌های غذایی آن‌ها به‌اندازه کافی وجود داشته باشد.

پروتئین یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در عضله‌سازی موفق است. از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد می‌توان به گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و تخم مرغ اشاره کرد. این منابع پروتئین حتما باید در برنامه غذایی ورزشکاران وجود داشته باشد. به طور کلی هر ورزشکار به‌ازای هر کیلوگرم از وزن خود باید دو گرم پروتئین دریافت کند.

کربوهیدرات یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای بدن ورزشکاران است. از جمله مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات می‌توان به گوشت‌های بدون چربی، میوه، غلات چیده شده، کره بادام‌زمینی و تخم مرغ اشاره کرد. وجود این مواد غذایی در برنامه غذایی یک ورزشکار به تامین انرژی و احساس سیری بیشتر او کمک می‌کند.

دریافت بهترین دستورهای رژیم مناسب برای ورزشکاران با فیت کلاب

در این مطلب با مهم‌ترین دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران و نکات مهم آن آشنا شدیم. بهتر است برای تدوین یک برنامه غذایی سالم و مناسب با متخصصین در این زمینه مشورت کنید. به همین دلیل وب‌سایت فیت کلاب را به شما معرفی می‌کنیم. کارشناسان این مجموعه با توجه به شرایط بدنی و میزان تمرینات شما بهترین برنامه غذایی را برای شما تدوین خواهند کرد. شما می‌توانید از دو طریق شماره تلفن 02191090095 با کارشناسان مجموعه فیت کلاب ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

در دستورهای رژیمی مناسب برای ورزشکاران کدام مواد مغذی حتما باید وجود داشته باشند؟

مهم‌ترین مواد مغذی برای ورزشکاران شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های مفید و سالم می‌شوند.

آیا برنامه غذایی برای ورزشکاران آقا و خانم یکسان است؟

بله. اما یک تفاوت جزئی وجود دارد. بدن ورزشکاران خانم به دلیل قاعدگی دچار ضعف عضلانی و کمبود مواد معدنی می‌شود. از همین رو در برنامه غذایی آن‌ها باید مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، ویتامین B12 و منیزیم باید وجود داشته باشد.

ورزشکاران باید در روز چند وعده غذایی داشته باشند؟

این افراد باید پنج وعده غذایی کامل داشته باشند که شامل وعده‌های صبحانه، ناهار، وعده قبل تمرین، وعده بعد تمرین و شام می‎شوند.

برای لاغر کردن شکم و پهلو از کدام مواد غذایی باید استفاده کرد؟

مواد غذایی موثر در لاغری شکم و پهلو شامل انواع میوه‌ها، ماهی، بادام‌زمینی، دانه‌های سویا و چیا و بلغور جو دسر می‌شوند. از سوی دیگر حبوباتی مانند لوبیا و عدس، اسفناج و سایر سبزیجات و روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و نارگیل برای این هدف مفید خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه