سبک زندگی و علت سردرد

تاثیر فعالیت‌های روزمره بر سردرد

سردرد از مشکلات شایع سلامتی است که افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری‌که، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سردرد دومین اختلال عصبی شایع در جهان است. بیش از 47 درصد از جمعیت جهان در مقطعی از زندگی خود سردرد را تجربه می‌کنند. بیشتر سردردها از نوع تنشی هستند و به صورت مبهم یا فشاری در اطراف سر احساس می‌شوند. عوامل مختلفی در سبک زندگی و امور روزمره در بروز سردرد دخیل هستند. با شناخت این عوامل می‌توان برای غلبه بر آنها راه‌حلی پیدا کرد. در مقاله حاضر از مجله سلامت فیت کلاب، تاثیر فعالیت‌های روزمره بر سردرد را بررسی می‌کنیم.

5 محرک سردرد در زندگی روزمره؛ کم بدن و حذف وعده‌های غذایی

بیشتر انواع سردردها محرک‌های خاصی دارند. این نوع محرک‌ها اغلب جزئی از فعالیت‌های روزمره و سبک زندگی هستند. در ادامه به برخی از محرک‌های رایج سردرد اشاره می‌کنیم:

  1. کم آبی بدن: کم آبی یک محرک رایج سردرد به‌ویژه سردردهای تنشی است. هنگامی که بدن کم آب می‌شود، رگ‌های مغز منقبض می‌شوند.
  2. استرس: استرس یک محرک شناخته شده برای سردرد به‌ویژه میگرن و سردردهای تنشی است. در زمان استرس، بدن کورتیزول ترشح می‌کند که تنش عصبی و عضلانی را به دنبال دارد.
  3. حذف وعده‌های غذایی: حذف وعده‌های غذایی، به‌خصوص صبحانه منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود. نوسان قند خون یکی از علل بروز سردرد در برخی افراد است.
  4. وضعیت نامناسب بدن: وضعیت نامناسب بدن می‌تواند منجر به گرفتگی عضلانی در گردن و شانه‌ها شود. سفتی و خشکی عضلانی عامل مهمی برای بروز سردردهای تنشی است.
  5. مصرف کافئین: زیاده‌روی در مصرف کافئین منجر به کم آبی بدن و التهاب می‌شود. این تاثیر باعث بروز سردرد در برخی افراد می‌شود.

علاوه بر موارد بیان شده، تغییرات هورمونی به‌ویژه در دوران قاعدگی یا بارداری نیز از دلایل سردرد است. نوسانات هورمون استروژن باعث شروع حملات میگرنی در برخی افراد می‌شود. از طریق اصلاح سبک زندگی تا حدودی می‌توان از سردردهای هورمونی جلوگیری کرد.

تغییرات هورمونی و بروز سردرد؛ میگرن قاعدگی و سردرد بارداری

تغییرات هورمونی، به‌ویژه نوسانات سطح استروژن یکی از دلایل سردرد در زنان است. در ادامه به شرایط مختلف مرتبط با تغییرات هورمونی اشاره می‌کنیم.

  • میگرن قاعدگی: بسیاری از زنان در زمان پریود دچار میگرن یا سردرد می‌شوند. این نوع سردرد به دلیل کاهش شدید سطح استروژن قبل از پریود رخ می‌دهد.
  • سردردهای بارداری: برخی از زنان در دوره بارداری مخصوصا در سه ماهه اول، سردرد را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی در دوره بارداری می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های مغز شود.
  • سردردهای یائسگی: با نزدیک شدن زنان به دوره یائسگی، سطح استروژن کاهش می‌یابد. این اتفاق منجر به گرگرفتگی، تعریق شبانه و سردرد می‌شود.
  • سردرد قرص‌های پیشگیری: سردرد یکی از عوارض جانبی مصرف قرص‌های ضدبارداری در برخی زنان است. این موضوع در زمان شروع مصرف یا قطع مصرف قرص بیشتر دیده می‌شود.
  • سردردهای مرتبط با درمان هورمونی: زنانی که برای کاهش علائم یائسگی از درمان هورمونی استفاده می‌کنند ممکن است سردرد ناشی از دارو را تجربه کنند.

در صورت بروز سردردهای هورمونی موضوع را به پزشک اطلاع دهید. برای درمان این مشکلات روش‌های مختلفی در دسترس است. درمان چنین سردردهایی شامل مصرف دارو و تغییرات سبک زندگی است.

خواب و سردرد

خواب و سردرد؛ سندرم پای بی قرار و آپنه خواب

مطالعات نشان داده‌اند تاثیر فعالیت‌های روزمره بر سردرد بسیار پر رنگ است. از جمله محرومیت از خواب حساسیت به درد را افزایش می‌دهد. همچنین بی‌خوابی تحمل درد را به شدت دشوارتر می‌کند. این افزایش حساسیت می‌تواند علائم سردرد را بدتر کند و منجر به سردردهای مکرر و شدیدتر شود. اختلالات خواب که با سردرد مرتبط هستند، شامل موارد زیر است:

  • بی‌خوابی: افراد مبتلا به بی‌خوابی معمولا کیفیت خواب مناسبی ندارند. بعلاوه، این افراد در به خواب رفتن هم مشکل دارند. بی‌خوابی با افزایش خطر ابتلا به سردرد و میگرن همراه است.
  • آپنه خواب: آپنه خواب اختلالی است که در آن فرد در طول خواب به طور مکرر دچار وقفه تنفسی می‌شود. این اختلال چرخه طبیعی خواب را مختل می‌کند و منجر به خواب بی‌کیفیت می‌شود.
  • سندرم پای بی قرار: یک اختلال عصبی است که فرد تمایل زیادی به حرکت دادن پاها در هنگام استراحت یا خواب دارد. این سندرم با افزایش خطر ابتلا به میگرن و سردردهای پیاپی همراه است.

اگر به یک برنامه خواب و بیداری منظم پایبند باشید، می‌توانید خواب خود را تنظیم کنید. این برنامه به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می‌کند و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

استرس و سردرد؛ محرک‌های روزمره در بروز سردرد

استرس بخشی طبیعی از زندگی ماست، اما استرس بیش از حد یا طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی از جمله سردرد شود. چرا که باعث ترشح هورمون کورتیزول و آدرنالین در بدن می‌شود. این هورمون‌ها فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهند و سردردهای تنشی را به دنبال دارند. علاوه بر این، استرس منجر به گرفتگی عضلانی در گردن و شانه‌ها می‌شود که در ایجاد سردرد تنشی تاثیر دارد.

همچنین، استرس محرک سردردهای میگرنی است. تاثیر فعالیت‌های روزمره بر سردرد و موقعیت‌های استرس‌زا می‌توانند باعث شروع حملات میگرنی شوند. استرس‌هایی مانند نگرانی‌های شغلی، مشکلات خانوادگی و مسائل اقتصادی از عوامل محرک سردرد محسوب می‌شوند.

با راهکارهایی می‌توانید استرس خود را کاهش دهید. این کار تاثیر قابل توجهی بر درمان سردرد و افزایش کیفیت زندگی دارد. برای مثال، ورزش منظم و داشتن برنامه ورزشی شخصی، شادابی و آرامش را به همراه دارد. از طرفی، یادگیری مهارت مدیریت زمان به کاهش فشار کاری و کم شدن مشکلات زندگی کمک می‌کند. در کنار موارد بیان شده تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مراقبه و یوگا را هم یاد بگیرید. این تمرینات تاثیر بسزایی بر کاهش آشفتگی ذهنی دارند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

ورزش و سردرد؛ آزادسازی اندورفین و بهبود جریان خون

ورزش جزء حیاتی یک سبک زندگی سالم است. با ورزش منظم می‌توان سلامت قلب و عروق را ارتقاء داد. بعلاوه، ورزش به تقویت عضلات و بهبود سلامت جسمی و روانی کمک می‌کند. ورزش به چند روش مختلف بر استرس تاثیرگذار است از جمله:

  • آزادسازی اندورفین: ورزش باعث افزایش اندورفین و سروتونین در مغز می‌شود. این پیام‌رسان‌های مغزی به هورمون شادی هم معروف هستند. تقویت خلق و خو و کاهش اضطراب و افسردگی از تاثیرات اندورفین است.
  • بهبود جریان خون: ورزش جریان خون در مغز را بهبود می‌بخشد. این روند به افزایش حافظه و کاهش خطر ابتلا به سردردهای تنشی کمک می‌کند. همچنین، ورزش مشکلات ناشی از جریان خون ضعیف یا کمبود اکسیژن مغزی را برطرف می‌کند.
  • کاهش فشار خون: ورزش تاثیر فوق العاده‌ای در کاهش فشار خون و ضربان قلب دارد. این مزیت باعث تسکین قلب و مغز و کاهش فشار عروقی می‌شود. علاوه بر این، کاهش فشار خون، کیفیت خواب بهتر و کمتر شدن تنش عضلانی را به همراه دارد.

سعی کنید قبل و بعد از ورزش به مقدار کافی آب بنوشید. زیرا کم آبی یک محرک شایع برای سردردهای مرتبط با ورزش است. همچنین، از فعالیت بیش از حد و افراطی خودداری کنید.

دریافت برنامه ورزشی شخصی برای بهبود سلامتی و افزیش کیفیت زندگی از فیت کلاب!

در این مقاله تاثیر فعالیت‌های روزمره بر سردرد را بررسی کردیم. ورزش منظم یکی از بهترین راه‌های تغییر دادن سبک زندگی است. خیلی از مشکلات روزمره ما با بی‌تحرکی و ورزش نکردن در ارتباط هستند. برای مثال سردرد یکی از نتایج رخوت و سستی است. با یک برنامه ورزشی شخصی می‌توانید جنبه‌های مختلفی از زندگی خود را اصلاح کنید. مشکلاتی مانند استرس، بی‌خوابی، بالا رفتن فشار خون و سردرد همه ریشه در بی‌تحرکی و سستی دارند.

با داشتن یک برنامه ورزشی و غذایی شخصی بسیاری از این مشکلات درمان می‌شوند. برای رسیدن به چنین هدفی می‌توانید از مربیان حرفه‌ای فیت کلاب کمک بگیرید. فیت کلاب بزرگترین مجموعه تخصصی تناسب اندام در کشور است. این مجموعه برنامه شخصی را بر اساس شرایط جسمانی، ترکیب بدنی و زمینه ژنتیکی شما طراحی می‌کند. با کمترین هزینه ممکن می‌توانید کیفیت زندگی خود را دگرگون کنید. جهت ارتباط با مربیان حرفه‌ای و دریافت برنامه شخصی خود با شماره 02191090095 در تماس باشید.

سوالات متداول</h2>

<strong>آیا تاثیر فعالیت‌های روزمره بر سردرد چشمگیر است؟

بله، اگر دچار سردردهای تکرار شونده و آزاردهنده هستید، احتمالا منشا آن در فعالیت‌های روزمره شما نهفته است. این نوع سردردها اغلب از رژیم غذایی ناسالم، الگوهای نامنظم خواب، مصرف الکل و تنباکو ناشی می‌شود. حتی در بعضی شرایط کم تحرکی نیز عامل سردرد است.

آیا تغییر سبک زندگی می‌تواند سردردهای روزانه را درمان کند؟

اقداماتی مانند فعالیت بدنی منظم، کاهش وزن و رژیم غذایی سالم در بهبود سردرد موثر هستند. همچنین داشتن خواب کافی و خودداری از کشیدن سیگار و قلیان به طور قابل توجهی به کاهش سردرد کمک می‌کند.

چگونه بفهمم که سردرد من ناشی از استرس است؟

سردردهای ناشی از استرس از نوع تنشی و عصبی هستند. این نوع سردردها معمولاً باعث حالت تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور نمی‌شوند. سردردهای تنشی حالت ضربان‌دار و تیز ندارند. بلکه به صورت مبهم و پیوسته هر دو طرف سر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه