تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی چیست؟

تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی

می‌دانید تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی بدن چیست؟ درست است که بیش از 100 بیماری با ورزش منظم از بین می‌روند؟ آیا همه می‌توانند ورزش کنند؟ چه ورزش‌های برای سلامتی عمومی بدن مناسب خواهند بود؟ در جواب به این سوالات باید بگوییم که انجام تمامی ورزش‌ها برای سلامتی عمومی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مفصلی، استخوانی و عضلانی مناسب است. اما اگر مشکل خاصی دارید، به عنوان مثال دیسک کمر، سیاتیک، تنگی کانال نخاعی یا آرتروز زانو بهتر است با یک مشاوره ورزشی مشورت کنید. زیرا ورزش نادرست، مانند سم برای بدن عمل می‌کند. در ادامه این مطلب از فیت کلاب با ما همراه باشید تا با تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی بیشتر آشنا شویم.

تاثیر ورزش زیاد بر بدن؛ ورزش و سلامتی دو یار همیشگی

فعالیت بدنی منظم یکی از مهمترین کارهایی است که برای سلامتی خود می‌توانید انجام دهید. ورزش سلامتی مغز را بهبود می‌بخشد، به مدیریت وزن کمک می‌کند، خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، استخوان‌ها و عضلات را تقویت می‌کند و توانایی بدنی را برای انجام فعالیت‌های روزمره بهبود می‌بخشد.

افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند، به ویژه بزرگسالان، نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند، سلامتی بهتری خواهند داشت. باید اضافه کنیم که نیازی نیست حتما ورزشکار حرفه‌ای باشید، انجام منظم پیاده‌روی هم باعث بهبود سلامتی می‌شود.

مزایای اولیه ورزش برای همه

مزایای اولیه ورزش برای همه؛ ورزش چه تاثیری روی بدن دارد؟

برخی از مزایای ورزش بر سلامت مغز بلافاصله پس از یک جلسه تمرین با شدت متوسط تا شدید ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال بهبود تفکر یا شناخت برای کودکان 6 تا 13 سال و کاهش احساسات کوتاه مدت مانند اضطراب در بزرگسالان با یک جلسه ورزش ایجاد خواهد شد. این در حالی است که فعالیت بدنی منظم به حفظ مهارت‌های تفکر، یادگیری و قضاوت با افزایش سن کمک می‌کند. همچنین در اغلب موارد ورزش کردن خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش داده و به خواب بهتر کمک خواهد کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با چند مورد از مزایای ورزش بیشتر آشنا شویم:

1. مدیریت وزن با ورزش منظم، آشنایی با تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی

رژیم غذایی و فعالیت بدنی نقش مهمی در مدیریت وزن دارند. زمانی که میزان کالری دریافتی از کالری که می‌سوزانید بیشتر باشد، با کمک فعالیت بدنی باید آن را بسوزانید. در صورت عدم سوزاندن کالری‌های اضافی، این مواد در بدن جمع‌شده و منجر به اضافه وزن خواهند شد.

در حالت کلی برای حفظ تناسب اندام باید هفته‌ای 150 دقیقه با شدت متوسط ورزش کنید. برای فعالیت با شدت متوسط می‌توانید پیاده‌روی سریع، فیتنس، تی آر ایکس یا رقصیدن را انتخاب کنید. در صورتی که مشکل ساختاری مانند آرتروز، دیسک کمر، اسکولیوز یا بیماری خاصی دارید حتما قبل از شروع ورزش با مربی‌های متخصص مشورت کنید.

2. فواید هر روز ورزش کردن؛ کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها

انجام فعالیت بدنی و ورزش با سطح متوسط مانند پیاده‌روی سریع برای اکثر افراد بی‌خطر و مفید است. در ادامه با ما همراه باشید تا با چند نمونه از بیماری‌هایی که با ورزش خطر ابتلا به آن‌ها کاهش می‌یابد آشنا شویم.

● ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با ورزش کاهش خواهد یافت

بیماری قلبی و سکته مغزی دو عامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان به شمار می‌روند. حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با فعالیت بدنی بیشتر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهید. همچنین باید اشاره کنیم که ورزش منظم فشار خون را کاهش داده و سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد.

● با ورزش منظم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک کاهش می‌یابد

فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد. سندرم متابولیک ترکیبی از چربی بیش از حد در اطراف کمر، فشار خون بالا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا- high-density lipoproteins یا HDL، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا است. افرادی که به سندرم متابولیک مبتلا هستند یا در خطر ابتلا به آن قرار دارند، با 150 دقیقه ورزش در هفته می‌توانند بیماری‌های زمینه‌ای گفته شده را کنترل یا درمان کنند.

● بیماری‌های عفونی را با ورزش منظم از خود دور کنید

انجام ورزش منظم خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند COVID-19، آنفولانزا و ذات‌الریه را کاهش خواهد داد. طبق تحقیقات مشخص شده افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند یا اصلا ورزش نمی‌کنند، نسبت به افراد دارای فعالیت بدنی، بیشتر به بیماری‌های عفونی مبتلا خواهند شد.

یک بررسی سیستماتیک در CDC نشان داده است که فعالیت بدنی با کاهش بستری شدن در بیمارستان ناشی از COVID-19 و مرگ و میر مرتبط با آن همراه است. در حالی که عدم تحرک خطر ابتلا به بیماری COVID-19 را افزایش خواهد داد.

با ورزش برخی سرطان‌ها را دور کنید و زندگی بهتری داشته باشید

● با ورزش برخی سرطان‌ها را دور کنید و زندگی بهتری داشته باشید

فعالیت بدنی خطر ابتلا به چندین سرطان رایج را کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات با ورزش منظم خطر ابتلا به سرطان‌های زیر در بزرگسالان کاهش خواهد یافت:

  • مثانه
  • پستان
  • کولون (پروگزیمال و دیستال)
  • آندومتر
  • مری (آدنوکارسینوم)
  • کلیه
  • ریه
  • معده (آدنوکارسینوم کاردیا و غیر کاردیایی)

همچنین ورزش منظم برای بیماران مبتلا به سرطان یا افراد بهبود یافته از این بیماری مناسب خواهد بود. زیرا ورزش در حالت کلی باعث بهبود کیفیت زندگی و روحیه افراد خواهد شد.

3. استخوان‌ها و عضلات با ورزش منظم تقویت می‌شوند؛ نقش ورزش در سلامتی و شادابی

با افزایش سن، محافظت از استخوان‌ها، مفاصل و عضلات مهم است. زیرا این بافت‌ها از بدن برای حرکت و محافظت حین ضربه یا فشار حمایت می‌کنند. پس با این اوصاف سالم نگه داشتن استخوان‌ها، مفاصل و عضلات کمک می‌کند تا بتوانیم فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهیم و از نظر بدنی فعال باشیم.

فعالیت‌های تقویت کننده عضلات مانند وزنه‌برداری یا بدنسازی به افزایش یا حفظ توده و قدرت عضلانی کمک می‌کنند. این فرایند برای افراد مسن که با افزایش سن توده بدنی، تراکم استخوان‌ها و قدرت عضلانی آن‌ها کاهش می‌یابد یک فرصت است. زیرا مسن‌ترها می‌توانند با ورزش توده عضلانی خود را حفظ و از کاهش شدید تراکم استخوان‌های خود جلوگیری کنند.

4. افزایش توانایی بدنی برای انجام فعالیت‌های روزانه و جلوگیری از آسیب دیدگی حین اتفاقات ناگهانی

برخی افراد انرژی و توانایی بدنی برای انجام فعالیت‌های عادی روزانه را ندارند. زیرا فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها، بازی با کودکان و بلند کردن کیسه‌های خرید، نیاز به قدرت بدنی متوسط تا بالایی دارد.

در حالت کلی ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره را محدودیت عملکردی می‌گویند. محدودیت عملکردی در افراد مسن یا بیماران خاص بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل پزشکان پس از تشخیص بیماری‌های سخت به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند تا ورزش را شروع کنند. ورزش در این حالت باعث بهبود روحیه و کاهش خطر محدودیت‌های عملکردی خواهد شد. باید اضافه کنیم که افراد مسن یا دارای بیماری خاص باید قبل از شروع ورزش با مشاورین متخصص در زمینه ورزش‌های مختلف مشورت کنند.

5. با ورزش شانس خود را برای زندگی طولانی‌تر افزایش دهید

طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا فعالیت بدنی متوسط تا شدید ممکن است از 110 هزار مرگ در سال پیشگیری کند. انجام حتی 10 دقیقه ورزش در روز برای سلامتی کلی بدن مفید خواهد بود. در حالی که انجام پیاده‌روی بیشتر در روز به کاهش خطر مرگ زودرس به هر دلیلی کمک می‌کند.

طبق مطالعه‌ای دیگر پیاده‌روی حدود 8000 تا 10000 قدم در روز خطر مرگ زودرس را در افراد کمتر از 60 سال کاهش خواهد داد. در حالی که 6000 تا 8000 قدم پیاده‌روی در روز خطر مرگ زودرس را در افراد بالای 60 سال کاهش می‌دهد.

فواید یک ساعت ورزش در روز با برنامه ورزشی خاص شما با کمک مربی‌های فیت کلاب

همه می‌دانیم که ورزش برای سلامتی جسمی و ذهنی ما عالی است. زیرا با انجام ورزش عضلات، استخوان‌ها و مفاصل قوی شده و روحیه سرزندگی در افراد به اوج خواهد رسید. پس لازم است که همه، از کودکان تا افراد مسن به صورت منظم ورزش کنند.

فرقی ندارد برای تندرستی، کاهش وزن یا فرم‌دهی عضلات ورزش می‌کنید. یا برای فعالیت بدنی کدام نوع از رشته‌های ورزشی را انتخاب کرده‌اید. مهم این است که به صورت منظم و به صورت درست ورزش کنید. برای اینکه بهترین رشته ورزشی، نوع حرکات و مدت زمان تمرینات را داشته باشید، بهتر است با مشاورین ورزشی مشورت کنید. فیت کلاب یکی از مجموعه‌های سلامتی محور است که با کمک مربی‌های ورزشی و مشاورین تغذیه آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.

همچنین شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی با فیت کلاب در تماس باشید. شماره تماس برای ارتباط با مشاورین فیت کلاب 02191090095 است. مربی‌های فیت کلاب با دریافت اطلاعات شما و هدفی که در ذهن دارید، بهترین برنامه ورزشی را برای شما برنامه‌ریزی می‌کنند.

رایج‌ترین سوالات کاربران در مورد تاثیر تمرینات تناسب اندام در بهبود سلامتی عمومی

فواید هر روز ورزش کردن چیست؟

سلامتی کلی بدن، بهبود خلق و خوی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش تراکم استخوانی و توده عضلانی است.

تاثیر ورزش زیاد بر بدن چیست؟

افزایش قدرت عضلات، تقویت استخوان‌ها، جلوگیری از افسردگی، بهبود خلق و خوی و ایجاد سرزندگی در افراد.

ورزش چه تاثیری روی بدن دارد؟

تمرینات ورزشی منظم باعث بهبود گردش خون، افزایش قدرت عضلانی و تقسیم سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

انجام ورزش روزانه برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

با انجام ورزش روزانه توانایی بدنی برای انجام فعالیت‌های بدنی بالا خواهد رفت. به همین دلیل افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند در طول روز فعال‌تر و شادتر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه