تاثیر استراحت مناسب و مدیریت استرس بر بهبود نتایج تمرینات

تاثیر استراحت مناسب و مدیریت استرس بر بهبود نتایج تمرینات

دستیابی به تناسب اندام تنها با انجام تمرینات ورزشی امکان‌پذیر نیست. برای رسیدن به این هدف باید تغذیه مناسب داشته باشید. باید بدانید که برای رسیدن به تناسب اندام چند فاکتور مختلف تاثیر مستقیم می‌گذارند. یکی از این معیارها خواب و استراحت کافی است. در واقع ورزشکار باید به‌اندازه کافی استراحت کند تا در نوبت‌ها بعدی تمرینات انرژی کافی و عملکرد بهتری داشته باشد.

یک معیار دیگر برای دستیابی به هدف تناسب اندام، کنترل و مدیریت استرس است. باید بدانید که داشتن استرس می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات و حتی چاقی شود. بنابراین ورزشکاران حتما باید با روش‌های کنترل و مدیریت استرس آشنا باشند. با فیت کلاب همراه باشید تا در این مطلب به بررسی تاثیر استراحت مناسب و مدیریت استرس بر بهبود نتایج تمرینات بپردازیم.

تاثیر خواب مناسب بر تناسب اندام؛ تولید انرژی کافی و بهبود عملکرد

برای بررسی تاثیر استراحت مناسب و مدیریت استرس بر بهبود نتایج تمرینات لازم است که هر یک از دو مبحث استراحت و کنترل استرس را به صورت جداگانه بررسی کنیم. باید بدانید که خواب کافی و منظم تاثیر بسیار زیادی در تناسب اندام دارد. بدن ورزشکاران برای بازیابی انرژی خود به میزان خواب کافی نیازی خواهد داشت. همچنین خواب ورزشکاران باید زمان منظم و کیفیت بالا داشته باشد.

در واقع خواب کافی به رشد عضلات و پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. خواب و استراحت کافی برای ورزشکاران نسبت به سایر افراد اهمیت بیشتری دارد. چرا که خواب و استراحت مناسب در داشتن عملکرد بهتر و بدن سالم و قوی به ورزشکاران کمک می‌کند.

تاثیر هورمون‌های ترشح شده در خواب بر بهبود عملکرد ورزشی

یکی از هورمون‌هایی که به عضلات در ریکاوری و رشد خود کمک می‌کند، هورمون رشد انسانی (HGH) است. به غیر از اسیدهای آمینه موجود در پروتئین دریافتی از طریق تغذیه، بدن برای رشد به هورمون HGH نیز نیاز دارد. باید بدانید که این هورمون معمولا در حین خواب ترشح می‌شود. از همین رو اگر شما به‌اندازه کافی نخوابید و کیفیت خواب مناسبی نداشته باشید، در ترشح هورمون HGH اختلال ایجاد می‌شود. در نتیجه عضلات به‌خوبی رشد نمی‌کنند و شما در انجام تمرینات عملکرد خوبی نخواهید داشت.

میزان خواب مناسب برای بهبود عملکرد در تمرینات؛ حداقل هفت ساعت!

اکنون که با تاثیر استراحت مناسب و خواب کافی بر بهبود نتایج تمرین آشنا شدیم، قبل از بررسی تاثیر کنترل استرس باید به بررسی میزان خواب مناسب بپردازیم. سال‌های زیادی است که مساله ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. باید بدانید که به طور کلی هر فرد بزرگسال باید بین 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت داشته باشد.

بهتر است هدف خود را برای استراحت همان 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز در نظر بگیرید. اما این نکته را فراموش نکنید که نیاز بدنی هر فرد به استراحت و خوابیدن متفاوت است. این امکان وجود دارد که فردی به کمتر از 7 ساعت و فردی دیگر به بیش از 9 ساعت خواب باکیفیت نیاز داشته باشد. بنابراین لازم است که میزان خواب و استراحت مورد نیاز خود را با توجه به شرایط بدنی و نیازهای بدن خود تعیین کنید.

تاثیر خواب نامناسب بر عملکرد ورزشکاران؛ کاهش رشد عضلات و ضعف در عملکرد ورزشی

تا به این بخش مطلب، با تاثیر استراحت مناسب بر بهبود نتایج تمرینات آشنا شدیم، اما قبل از بررسی تاثیر مدیریت استرس، باید با تاثیر کاهش کیفیت خواب نیز آشنا شویم. طبق تحقیقات انجام شده کمبود خواب مناسب باعث کاهش میزان توده عضلانی می‌شود. هر چه توده عضلانی یک ورزشکار کاهش پیدا کند، سطح عملکرد او بسیار پایین خواهد بود. به این معنی که در انجام تمرینات روزانه خود نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. بنابراین برای داشت توده عضلانی بیشتر، باید به‌اندازه کافی بخواهید.

تاثیر استرس بر عملکرد ورزشی

تاثیر استرس بر عملکرد ورزشی؛ اختلال در ترشح هورمون‌ها

تا این قسمت از مطلب تاثیر استراحت مناسب و خواب کافی بر بهبود نتایج تمرینات را بررسی کردیم؛ اما اکنون باید تاثیر مدیریت استرس در ین موضوع را بررسی کنیم. باید بدانید که استرس تاثیرات بسیار زیادی بر بهبود عملکرد ورزشی و نتایج تمرینات دارد. از همین رو تحقیقات زیادی در این زمینه شده و نتایج بسیار جالبی به دست آمده است.

باید بدانید که این تحقیقات نشان می‌دهند که تناسب اندام تنها به انجام تمرینات ورزشی و گرفتن یک رژیم غذایی خلاصه نمی‌شود. در واقع عوامل روحی و روانی تاثیر بسیار زیادی در عملکرد ورزشکاران و بهبود نتایج تمرینات آن‌ها دارد. به طور کلی استرس یک عامل بسیار مهم در میزان فعالیت‌های انسان در طول روز است. افرادی که استرس و اضطراب دارند، معمولا با حس ناآرامی در وجود خود مواجه می‌شوند. به همین دلیل در میزان ترشح هورمون‌های بدن اختلال ایجاد شده و به طور کلی بدن عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

تفاوت تاثیر استرس بر بدن آقایان و خانم‌ها؛ از ضعف عضلانی تا بیماری چاقی

برای بهبود نتایج تمرینات خود حتما باید با تاثیر استراحت مناسب و مدیریت استرس در این زمینه آشنا شوید. در این بخش به بررسی تفاوت تاثیر استرس بر بدن آقایان و خانم‌ها می‌پردازیم. طبق تحقیقات انجام شده، آقایان معمولا در زمان مواجه شدن با استرس به سمت استعمال دخانیات و مصرف مواد دخانی کشیده می‌شوند. اما خانم‌ها بیشتر به پرخوری تمایل پیدا می‌کنند.

به طور کلی آقایان در اثر استعمال دخانیات دچار کاهش توده عضلانی می‌شوند. از همین رو عملکرد آن‌ها در تمرینات روزانه افت کرده و نتایج مطلوبی نخواهند گرفت. از سوی دیگر خانم‌ها با روی‌آوردن به پرخوری به دلیل استرس، دچار چاقی بیش از حد می‌شوند. در نتیجه میزان چربی‌های مضر در بدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب انجام تمرینات ورزشی نه‌تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کند، بلکه فرد به‌کلی توانایی کنترل وزن خود را از دست می‌دهد.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن؛ ابتلا به بیماری و کاهش توده‌های عضلانی

یکی از تاثیرات استرس و عدم مدیریت آن تضعیف سیستم ایمنی بدن و دور شدن از هدف بهبود نتایج تمرینات است. هر چه سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند. در صورت ابتلا به بیماری، شما باید دوره‌های درمانی را با مصرف دارو و روش‌های دیگر طی کنید. باید بدانید که استرس می‌تواند سرعت روند بهبودی شما در زمان بیماری را کاهش دهد.

در طول دوران بیماری تمام انرژی بدن صرف بهبودی و بازسازی خود می‌شود. در نتیجه به‌منظور بهبودی بیماری، تمام منابع انرژی در ماهیچه‌ها مصرف خواهد شد. به این ترتیب توده‌های عضلانی در بدن کاهش پیدا می‌کنند. تمام این عوامل که از استرس و تضعیف سیستم ایمنی ناشی شده‌اند، باعث ضعف ماهیچه‌های بدن در انجام تمرینات ورزشی می‌شود. از همین رو هدف بهبود نتایج تمرینات دور از دسترس قرار می‌گیرد.

تاثیر استرس بر متابولیسم بدن

تاثیر استرس بر متابولیسم بدن؛ اختلال در سوخت‌وساز بهینه در بدن

استرس می‌تواند با تاثیر بر متابولیسم بدن و ایجاد اختلال در آن مانع از بهبود نتایج تمرینات ورزشی شود. باید بدانید که استرس باعث کاهش کالری‌سوزی در فرایند سوخت‌وساز بدن و تولید انرژی شده که در نتیجه آن سطح انسولین بدن افزایش می‌یابد. با افزایش سطح انسولین بدن، میزان چربی‌های بدن نیز افزایش پیدا می‌کند. از همین رو انرژی کافی برای ماهیچه‌ها تولید نمی‌شود و انجام تمرینات ورزشی نتایج مطلوبی نخواهند داشت. بنابراین برای بهبود نتایج تمرین باید از تاثیر استراحت مناسب استفاده کرد و با مدیریت استرس بهترین نتایج را به دست آورد.

راهکارهای کنترل و مدیریت استرس؛ دستیابی به بهترین نتایج در تمرینات ورزشی

همان گونه که اشاره کردیم استراحت مناسب و مدیریت استرس تاثیر بسیار زیادی بر بهبود نتایج تمرینات ورزشی دارند. اما سوال این است که چگونه می‌توانیم استرس خود را کنترل کنیم؟ یکی از بهترین روش‌های کاهش استرس، افزایش فعالیت بدنی در روز است. این فعالیت‌ها می‌توانند مواردی مانند پیاده‌روی، دویدن و فعالیت‌های دیگر باشند. هر چه بدن فعال‌تر باشد، کمتر دچار اختلال ترشح هورمون‌ها شده و در نتیجه کمتر با مشکل استر مواجه می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های مدیریت استرس، استفاده از مدیتیشن برای آرام کردن ذهن است. یکی از روش‌های بسیار عالی برای آرام‌سازی ذهن، می‌تواند یوگا باشد. از سوی دیگر تنظیم خواب و استراحت مناسب می‌تواند به کاهش استرس و کنترل آن کمک کند. به‌علاوه شما می‌توانید با مدیریت زمان خود در طول روز به همراه پیروی از یک رژم غذایی سالم بدون هیچ مشکلی استرس خود را مدیریت کنید.

[elementor-teAmplate id=”25395″]

کنترل استرس برای گرفتن نتایج مطلوب با برنامه‌های تمرینی فیت کلاب

در این مطلب به بررسی تاثیر استراحت مناسب و مدیریت استرس بر بهبود نتایج تمرینات ورزشی پرداختیم. به طور کلی استراحت ناکافی و عدم کنترل استرس باعث تضعیف ماهیچه‌ها و عدم دریافت نتایج مطلوب از تمرینات می‌شود. با داشتن یک برنامه تمرین عالی و زمان‌بندی شده شما می‌توانید هم میزان فعالیت خود را افزایش دهید و هم استرس خود را مدیریت کنید. برای تهیه یک برنامه تمرینی عالی به وب‌سایت فیت کلاب سر بزنید. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن 02191090095 با تیم پشتیبانی فیت کلاب ارتباط برقرار کرده و برنامه تمرین خود را تهیه کنید.

سوالات متداول

خواب کافی باعث ترشح کدام هورمون برای بهبود عملکرد در تمرینات ورزشی می‌شود؟

خواب کافی باعث ترشح هورمون HGH یا همان هورمون رشد انسانی به میزان کافی می‌شود. به این ترتیب عضلات به‌اندازه کافی رشد می‌کنند. در نتیجه ورزشکار در تمرینات ورزشی عملکرد بهتری خواهد داشت.

میزان مناسب خواب برای تولید انرژی کافی در بدن چقدر است؟

به طور کلی 7 تا 9 ساعت میزان مناسبی باری خوابیدن است. اما این میزان می‌تواند با توجه به نیازهای بدنی هر فرد متفاوت باشد.

استرس چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن و عملکرد در تمرینات ورزشی می‌گذارد؟

استرس با تضعیف سیستم ایمین بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. در نتیجه توده‌های عضلانی در بدن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه ورزشکار عملکرد خوبی در تمرینات ورزشی خود نخواهد داشت.

راهکارهای کنترل استرس برای بهبود عملکرد در تمرینات کدام‌اند؟

از جمله این راهکارهای می‌توان به افزایش فعالیت بدنی، خواب مناسب و کافی، مدیتیشن، آرام‌سازی ذهن و تغذیه سالم اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه